• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektryczny autobus na testach w Gdańsku

Krzysztof Koprowski
16 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Solaris Urbino Electric będzie testowany w Gdańsku jeszcze przez czwartek i piątek (16 - 17 sierpnia) na linii 283. Solaris Urbino Electric będzie testowany w Gdańsku jeszcze przez czwartek i piątek (16 - 17 sierpnia) na linii 283.

Na gdańskich drogach testowany jest najnowocześniejszy polski autobus marki Solaris. To pojazd zasilany wyłącznie energią elektryczną magazynowaną w akumulatorach.



Czy autobusy elektryczne to przyszłość komunikacji miejskiej?

Urbino Electric, bo taką nazwę handlową posiada autobus, to dzieło polskiego producenta autobusów i od niedawna także tramwajów - wielkopolskiego Solarisa. Po raz pierwszy został zaprezentowany jesienią ub.r., a obecnie jego prototyp jest testowany w Gdańsku na linii 283. Warto przy tym zwrócić uwagę, że trasa 283 pod względem ukształtowania terenu posiada parametry iście górskie - prowadzi z przystanku SKM Politechnika przez tereny Uniwersytetu Medycznego, osiedle Morena aż na wysoko położone osiedle Niedźwiednik.

Jak sprawuje się autobus na tej trasie? - Bardzo dobrze. Nie odnotowaliśmy żadnej awarii podczas testów. Jego ładowanie odbywa się poprzez urządzenie przywiezione przez Solarisa i trwa od zera do pełna ok. 2,5 godziny, ale jak zapewnia producent, czas ten zależy od sieci elektrycznej - mówi Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.

Autobus o długości 8,9 metrów (podobną długość liczą autobusy kursujące normalnie na linii 283) jest w stanie rozwinąć maksymalną prędkość 50 km/h. Zainstalowane są w nim dwa potężne akumulatory, chłodzone cieczą i gromadzące energię 120 kWh. Waga jednej baterii to aż 700 kg, jednak według producenta, "zastosowanie wielu innowacyjnych lekkich materiałów konstrukcyjnych sprawia, że pojazd ten jest niewiele cięższy od swojego spalinowego odpowiednika".

- Na pełnych akumulatorach, na jednym ładowaniu, przy pełnym obciążeniu i włączonej klimatyzacji, Urbino Electric jest w stanie przejechać do 150 km. Jego koszt to ok. 500 tys. euro, co stanowi ok. dwukrotność ceny spalinowego pojazdu tego typu. Dodatkowo w trakcie 20-letniej eksploatacji należy się liczyć z co najmniej jedną wymianą zużytych baterii. Należy jednak pamiętać, że paliwo elektryczne jest ok. 3 - 5 razy tańsze (zależy od dostawcy energii) od tradycyjnego - dodaje Mateusz Figaszewski, rzecznik prasowy Solarisa.

Film promocyjny najnowszego autobusu marki Solaris



Wbrew temu, co jest zamieszczone w filmie promującym pojazd, został on skonstruowany jako autobus komunikacji miejskiej, a przewożenie pasażerów na lotnisku to tylko jeden z przykładów jego zastosowania. Solaris pracuje już nad dwunastometrową wersją Solaris Urbino Electric, a więc pojazdem typowym dla ruchu miejskiego. Jego cena jest jeszcze nieznana, choć zagraniczni przewoźnicy są bardzo zainteresowani takim zakupem.

Autobus był dotychczas testowany w Poznaniu, gdzie woził pasażerów podczas Euro 2012 na trasie lotnisko - centrum miasta. Pokonał wówczas łączny dystans ok. 3 tys. km. Z autobusem zapoznali się również warszawiacy oraz mieszkańcy Zielonej Góry. Po Gdańsku, w którym kursuje jeszcze w czwartek i piątek (16 - 17 sierpnia) tylko na linii 283, pojazd trafi na testy do Niemiec.

Czy budowa takiego autobusu sprawi, że sieć trolejbusowa stanie się zbędna? Dzisiaj trudno to wyrokować, choć autobus wyłącznie na prąd jeszcze niedawno wydawał się czymś z pogranicza fantastyki. Warto pamiętać także, że Solaris opracował trolejbus zdolny poruszać się bez trakcji elektrycznej.

Opinie (170) 3 zablokowane

  • 150 km - 35% zimą czyli cieniutko to widze

    • 1 1

  • Wandale

    I tak zaraz go jakiś wandal zniszczy...

    • 0 0

  • A propos akumulatorów w Urbino

    wamtechnik.pl/rd/16

    • 0 0

  • Spory aku - ciekawe w jakiej technologii NiMH, Lit-Jon, czy Lit-Polym. Ale nie wierzę żeby te aku długo wytrzymały-IMO co 5 lat (1)

    • 1 0

    • Dwie litowe : 700 V prądu stałego , 129 kWh , 750 kg waży jedna .Silnik 120 kW , 1400 Nm

      • 0 0

  • Do władz Gdańska.

    Rajcowie Gdańska.Zlitujcie się i zróbcie nową ulicę Piecewską to co tam jest,woła o pomstę do nieba.Za chwilę będzie zima i znowu zablokowana ulica z powodu ślizgawicy i jak każdej zimy autobusy się skleją na tym fatalnym odcinku drogi w tym żlebie tuż przy kościele.Panie Lisicki,panie Adamowicz - litości.Tę ulicę można zamknąć na czas budowy i ruch poprowadzić przy Mc Donaldzie.

    • 6 0

  • Zagranicą juz takie kursują w miastach normalnie! (2)

    Choc najwiecej jest Autobusów na Gaz LPG i CNG.W Polsce gaz w autobusach tez jest popularny I nawet Gdynia ma Autobusy na najtańszy gaz CNG.Ale niestety w Budyniowie czyli Gdańsku nadal sie liczy kolesiowstwo!!Dlatego zakupili kilkadziesiat Mercedesów robionych w Turcji wersja specjalnie dla biedaków !!

    • 1 4

    • Najpierw dowiedz się , ile kosztuje autobus na najtańszy gaz CNG , jaką stację paliwową trzeba do nich zbudować( aby tankowanie nie trwało 4 godz ) a potem się wymądrzaj...

      • 1 0

    • Gdynia niczego nie kupiła, bo

      autobusy na CNG są z Gryfa.

      • 1 0

  • EVmobile giełda samochodów elektrycznych

    http://www.evmobile.pl - giełda samochodów elektrycznych

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane