• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektryczny autobus na testach w Gdańsku

Krzysztof Koprowski
18 lipca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Gdańsk jest czwartym polskim miastem, w którym testowany jest elektryczny autobus chińskiego producenta. Gdańsk jest czwartym polskim miastem, w którym testowany jest elektryczny autobus chińskiego producenta.

Kolejny autobus elektryczny testowany jest w Gdańsku przez Zakład Komunikacji Miejskiej. Tym razem na ulicach spotkać można produkt chińskiego producenta pojazdów BYD.



Autobus liczy 12 metrów długości, czyli tyle ile "zwykły" autobus nieprzegubowy. Autobus liczy 12 metrów długości, czyli tyle ile "zwykły" autobus nieprzegubowy.
Pojazd chińskiego producenta BYD (Build Your Dreams) oznaczony jako K9 kursuje po Gdańsku od poniedziałku 15 lipca. Spotkać go można m.in. na trasach linii 129, 142 oraz 295 (szczegółowy rozkład w tabeli pod tekstem). Na gdańskich ulicach obecny będzie do poniedziałku 22 lipca, kiedy to zaplanowano podsumowanie testów i oficjalną prezentację, która odbędzie się o godz. 11 na Targu Siennym zobacz na mapie Gdańska.

- Obecnie wyłącznie testujemy autobus, by zdobyć wiedzę i doświadczenie o dostępnych na rynku pojazdach elektrycznych. Testy i przeszkolenie kierowców nic nas nie kosztuje. Płacimy jedynie za prąd, ponieważ pojazd jest ładowany na terenie naszej zajezdni. To jednak też oszczędność, bo normalnie musielibyśmy tankować tradycyjny pojazd, a to kosztowałoby więcej - mówi Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Czy brałeś(aś) udział w przejazdach testowanych autobusów w Trójmieście?

Jak informuje producent, koszt prądu, niezbędnego by przejechać 100 kilometrów autobusem BYD K9, wynosi ok. 50 zł, podczas gdy "tradycyjny" autobus na tej trasie spaliłby ok. 40 litrów paliwa, co oznacza wydatek ponad 200 zł. Zaletą jest też cichsza praca pojazdu, mniej wibracji oraz brak produkcji spalin.

- BYD K9 jest wyjątkowym pojazdem, ponieważ był od początku konstruowany jako autobus elektryczny. Dlatego ma odpowiedni rozkład masy, a więc przede wszystkim ciężkich baterii, dzięki czemu posiada świetne właściwości jezdne. K9 ma też bardzo dobrze rozwinięty specjalny system odzyskiwania energii, który doładowuje akumulatory podczas zwalniania i hamowania - podkreśla Jan Krynicki, przedstawiciel producenta autobusu.

Autobus jest zdolny pokonać na jednym ładowaniu akumulatorów dystans 250 km w trudnych warunkach pogodowych, a przy sprzyjających - ponad 300 km. Czas ładowania zależy od stosowanej ładowarki i infrastruktury na terenie zajezdni, ale przy optymalnych parametrach technicznych wynieść powinien ok. 4 godzin. Zastosowanie systemu szybkiego ładowania pozwala skrócić czas ładowania akumulatorów do 30 minut dla 50 proc. całkowitej pojemności.

W Chinach od 2011 r. eksploatowanych jest już kilkaset autobusów elektrycznych BYD. W mieście Shenzhen jest ich aż 200. Łącznie w Państwie Środka wszystkie BYD K9 przejechały prawie 17 mln kilometrów. W I kw. br. BYD K9 uzyskał europejską homologację.

- Pierwszymi krajami w Europie, gdzie elektryczne autobusy BYD już regularnie kursują, są Holandia (6 autobusów) i Włochy (2 autobusy). Pierwsze zamówienia zostały też zebrane w Izraelu i Turcji. Z kolei w Stanach Zjednoczonych rozpoczęto realizację planu budowy fabryki elektrycznych autobusów BYD, przeznaczonych przede wszystkim na rynek północnej Ameryki - wylicza Krynicki.

W Polsce autobus był testowany już w Warszawie, Krakowie oraz Jaworznie. W ubiegłym roku ZKM Gdańsk testował też elektrycznego Solarisa, zaś w br. Warbus sprawdzał w liniowej eksploatacji hybrydowy spalinowo-elektryczny pojazd Volvo.

Ramowe godziny kursowania autobusu BYD K9
18 lipca: linia 130 w godz. 4:40 - 9:44, linia 108 w godz. 14:35 - 17:30,
19 lipca: linia 129 w godz. 6:01 - 9:16, linia 179 w godz. 13:30 - 18:44,
20 lipca: linia 295 w godz. 4:25 - 23:19,
21 lipca: linia 183 w godz. 6:35 - 20:44,
22 lipca: linia 295 w godz. 5:18 - 9:16.

Miejsca

Opinie (158) 2 zablokowane

  • tylko SKM zawsze z tyłu... (2)

    rano news, że ZKM Gdynia ma jakiś nowoczesny autobus...teraz plusuje Gdańsk... a dziadowskie SKM...jak zwykle jedyne co robi to raz na 5 lat przerobi (jednego!) starego trupa na ciut nowszego i to oczywiście bez klimatyzacji... ta tylko dla maszynisty!

    • 16 0

    • SKM już dawno jest elektryczna

      • 8 0

    • Gdyby Gdańsk i Gdynia wkładały kasę w SKM

      tak jak wkładają w swoje autobusy/tramwaje/trolejbusy to by były nowe skmki

      • 0 0

  • A nasz gdański Mercedes Conecto (3)

    Tak się załamał z tego powodu, że dziś po Havla podążał bezradnie za holownikiem :(

    • 13 0

    • Jeszcze rok i te Mercedesy będą ruiną nadającą się tylko do kasacji (2)

      ZKM Gdańsk już pokasował sporo Neoplanów N4016 z 1997 r. Normalnie te autobusy powinny spokojnie jeszcze z 10 lat pojeździć. Kasowane są też używane Mercedesy O405GN. W przypadku MAN-ów NL jest już dyspozycja, że jak pojazd ulegnie poważniejszemu wypadkowi - idzie na żyletki.

      Dlaczego nowe autobusy idą na śmietnik w Gdańsku? Bo stan dróg, po których jeżdżą jest po prostu katastrofalny. Na ich dewastację wpływ mają również kierowcy, którzy się przesiedli z Ikarusów i Jelczy i są przyzwyczajeni do "zajeżdżania" pojazdu.

      • 2 0

      • Załóż "Towarzystwo Opieki Nad Autobusami"

        • 1 1

      • jakos ikarusy i jelcze jezdzily 15 lat i nie padaly

        • 0 0

  • Przecież ON nie jest droższy od prądu (7)

    To tylko fiskalizm decyduje o tym, że diesel kosztuje 200zł, a energia elektryczna 50zł.

    Taki autobus np. w Kuwejcie jest mega drogi w eksploatacji. :)

    To pokazuje tylko, w jak socjalistycznym kraju żyjemy i ile musimy bulić na aparat państwowy w podatkach za paliwo...

    • 20 6

    • tak tak (5)

      Bo nasze złoża ropy są tak wysoko opodatkowane...

      • 2 7

      • nie nie, (4)

        Bo około 2/3 ceny detalicznej paliwa to podatki

        • 10 1

        • Bzdura. W cenie litra beznyny za 5.40 jest 2.80 zł podatków, czyli 52% (3)

          Sprawdź sobie na e-petrol. No,ale Polak,jak to Polak, nie wie,nie sprawdzi,cos tam gdzies uslyszal,a prawi dyrdymaly na cale gardlo. Dla przykładu w Wielkiej Brytanii jest to 60%

          • 0 4

          • Oho,już widzę,że dwóm rodakom milsza telewizja,niż prawda.

            Możecie sobie dawać łapki w dół... Też bym wolał niższą akcyzę,ale liczby,które podałem,to fakty - a pitolenie,że mamy najwyższe podatki w paliwie na świecie to PROPAGANDA. Ignorowaniem faktów świata nie zmienicie.

            • 0 0

          • 52% to malo?!! (1)

            • 1 0

            • Nie, to dużo. Ale proporcjonalnie jest i tak mniej,niż 2/3 i mniej,

              niż w niektórych krajach Europy.

              • 0 0

    • Też prawda urzędasów pozwalniać zredukować i zlikwidować uczelnie co ich produkują!

      • 0 0

  • Hehe biedny Gdańsk (4)

    W Gdyni najnowsze na świecie Mercedesy a w Gdansku tandetna Chińszczyzna... Sto lat za murzynami jak zwykle...

    • 10 24

    • (1)

      Gdańsk kupił w zeszłym roku tyle nowych Mercedesów, co wasza super hiper szczurkowa Gdynia ma łącznie. A to są testy, jeżeli nie zauważyłeś.

      • 14 2

      • to jest raczej prowokacja

        nawet najbardziej wyprany propagandą gdyński mózg w to nie wierzy

        • 8 1

    • Bez Gdańska nie było by wioski gdynia!

      • 0 4

    • biedne dziecko

      daj sobie spokój

      • 1 0

  • niektórzy pytają dlaczego Chiny ? (4)

    Odpowiedź jest prosta, bo tam nie sięga mackami UE i kierując się chęcią zysku próbują wyprodukować coś co można potem sprzedać takim głupkom jak państwa UE.
    Z kolei USA to dalej silniki spalinowe i firmy bawiące się w napędy elektryczne plajtują zaraz po wyczerpaniu się dotacji - brak jest klientów na ich pomysły.

    w UE przed wyprodukowaniem pierwszego takiego pojazdu trzeba by najpierw przez pół roku wprowadzać odpowiednie dotacje, embarga, regulacje oraz oczywiście tworzyć "miejsca pracy". Kilkuset urzędników przy tym siedzących prędzej wybudowałoby sobie nowe domy za swoje wynagrodzenie.

    • 17 4

    • dlaczego Chiny? odpowiedz prosta (1)

      bo oficjalne delegacje będą mogły zaliczać atrakcyjny kierunek

      • 1 1

      • z własnych spostrzeżeń

        Tak, tak. Chińczycy wysyłają do Europy sporo oficjalnych i nieoficjalnych delegacji, bo metodycznie
        rozpoznają teren. W Polsce też.

        • 0 0

    • dlaczego chiny?

      dlatego że chiny to potęga , większa niż stany, i nikt im nie podskoczy, w kieszeni mają całą afrykę, a gdyby zażądali zwrotu kredytu od USA to stany by zbankrutowały, chiny mają rezerwy w złocie ulokowane w stanach, chiny mają cały świat w kieszeni prosze państwa

      • 0 0

    • "Z kolei USA to dalej silniki spalinowe i firmy bawiące się w napędy elektryczne plajtują zaraz po wyczerpaniu się dotacji - brak jest klientów na ich pomysły." BEZDURA

      • 0 0

  • Szanowna Redakcjo

    prosze o rozszerzenie definicji sprzyjajace i nie przyjajace warunki atmosferyczne
    - przy siarczystych mrozach sprawnosc akumulatorow zapewne drastycznie spada i bynajmniej nie mam na mysli koniecznosci ogrzewania bo to podobnie jak klimatyzacja nie dziala w komunikacji miejsciej w gdansku.... zaslyszane w radiu (rmffm)

    • 3 0

  • POLSKA - potentat autobusowy (2)

    Ja nie wiem jak to jest w naszym kraju. Nie wyobrażam sobie, żeby w innym kraju europejski mając tak dobre autobusy rodzimej produkcji nawet zastanawiać się nad wyborem... chińskiego. Dlaczego? Bo chińska motoryzacja jest taka świetna? Czy tylko dlatego, że tańsze? Dla mnie to, że taki autobus jest tańszy nawet doliczając transport z Chin świadczy tylko o tym, że nie jest nic warty. Poza tym: może by zastanowić się i dać zarobić naszym producentom, bo inaczej ich też wykupią za jakiś czas kitajce i wyboru już w ogóle nie będzie...

    • 20 1

    • ????

      • 2 2

    • W Holandii jeździ takich 6 a zamówili jeszcze 35 .

      • 0 0

  • Pozdrawiam panią Alę Mongird!!!

    Pani Alu, POZDRAWIAM!!!

    • 1 3

  • To teraz poczekajmy na dyrektywy UE o spalinach w komunikacji masowej (1)

    i zaczneimy sporowadzać z Chin autobusy. Nasze zakłady upadną?

    • 9 0

    • słuszny trend

      Takie dyrektywy obowiązują od lat, nas też. I wymogi są stopniowo zaostrzane. W Polsce od kilku lat przygotowuje się podatek ekologiczny, ale - wiadomo - środowisko naturalne to sierota i można je "zajeździć", bo niczyje. Podatek czeka na lepszy czas.
      Niemniej coraz więcej miast uchwala bonusy dla pojazdów hybrydowych i elektrycznych. Na razie może jeszcze nie motywują dostatecznie do zakupu takich pojazdów, ale to będzie stopniowo zmieniać się.

      • 0 0

  • Ciekawe jak testy zderzeniowe, bo samochody tego producenta raczej nie wypadały lepiej niż polonez czy mały fiat.

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane