• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektryczny autobus na testach w Gdańsku

Krzysztof Koprowski
18 lipca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Gdańsk jest czwartym polskim miastem, w którym testowany jest elektryczny autobus chińskiego producenta. Gdańsk jest czwartym polskim miastem, w którym testowany jest elektryczny autobus chińskiego producenta.

Kolejny autobus elektryczny testowany jest w Gdańsku przez Zakład Komunikacji Miejskiej. Tym razem na ulicach spotkać można produkt chińskiego producenta pojazdów BYD.



Autobus liczy 12 metrów długości, czyli tyle ile "zwykły" autobus nieprzegubowy. Autobus liczy 12 metrów długości, czyli tyle ile "zwykły" autobus nieprzegubowy.
Pojazd chińskiego producenta BYD (Build Your Dreams) oznaczony jako K9 kursuje po Gdańsku od poniedziałku 15 lipca. Spotkać go można m.in. na trasach linii 129, 142 oraz 295 (szczegółowy rozkład w tabeli pod tekstem). Na gdańskich ulicach obecny będzie do poniedziałku 22 lipca, kiedy to zaplanowano podsumowanie testów i oficjalną prezentację, która odbędzie się o godz. 11 na Targu Siennym zobacz na mapie Gdańska.

- Obecnie wyłącznie testujemy autobus, by zdobyć wiedzę i doświadczenie o dostępnych na rynku pojazdach elektrycznych. Testy i przeszkolenie kierowców nic nas nie kosztuje. Płacimy jedynie za prąd, ponieważ pojazd jest ładowany na terenie naszej zajezdni. To jednak też oszczędność, bo normalnie musielibyśmy tankować tradycyjny pojazd, a to kosztowałoby więcej - mówi Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Czy brałeś(aś) udział w przejazdach testowanych autobusów w Trójmieście?

Jak informuje producent, koszt prądu, niezbędnego by przejechać 100 kilometrów autobusem BYD K9, wynosi ok. 50 zł, podczas gdy "tradycyjny" autobus na tej trasie spaliłby ok. 40 litrów paliwa, co oznacza wydatek ponad 200 zł. Zaletą jest też cichsza praca pojazdu, mniej wibracji oraz brak produkcji spalin.

- BYD K9 jest wyjątkowym pojazdem, ponieważ był od początku konstruowany jako autobus elektryczny. Dlatego ma odpowiedni rozkład masy, a więc przede wszystkim ciężkich baterii, dzięki czemu posiada świetne właściwości jezdne. K9 ma też bardzo dobrze rozwinięty specjalny system odzyskiwania energii, który doładowuje akumulatory podczas zwalniania i hamowania - podkreśla Jan Krynicki, przedstawiciel producenta autobusu.

Autobus jest zdolny pokonać na jednym ładowaniu akumulatorów dystans 250 km w trudnych warunkach pogodowych, a przy sprzyjających - ponad 300 km. Czas ładowania zależy od stosowanej ładowarki i infrastruktury na terenie zajezdni, ale przy optymalnych parametrach technicznych wynieść powinien ok. 4 godzin. Zastosowanie systemu szybkiego ładowania pozwala skrócić czas ładowania akumulatorów do 30 minut dla 50 proc. całkowitej pojemności.

W Chinach od 2011 r. eksploatowanych jest już kilkaset autobusów elektrycznych BYD. W mieście Shenzhen jest ich aż 200. Łącznie w Państwie Środka wszystkie BYD K9 przejechały prawie 17 mln kilometrów. W I kw. br. BYD K9 uzyskał europejską homologację.

- Pierwszymi krajami w Europie, gdzie elektryczne autobusy BYD już regularnie kursują, są Holandia (6 autobusów) i Włochy (2 autobusy). Pierwsze zamówienia zostały też zebrane w Izraelu i Turcji. Z kolei w Stanach Zjednoczonych rozpoczęto realizację planu budowy fabryki elektrycznych autobusów BYD, przeznaczonych przede wszystkim na rynek północnej Ameryki - wylicza Krynicki.

W Polsce autobus był testowany już w Warszawie, Krakowie oraz Jaworznie. W ubiegłym roku ZKM Gdańsk testował też elektrycznego Solarisa, zaś w br. Warbus sprawdzał w liniowej eksploatacji hybrydowy spalinowo-elektryczny pojazd Volvo.

Ramowe godziny kursowania autobusu BYD K9
18 lipca: linia 130 w godz. 4:40 - 9:44, linia 108 w godz. 14:35 - 17:30,
19 lipca: linia 129 w godz. 6:01 - 9:16, linia 179 w godz. 13:30 - 18:44,
20 lipca: linia 295 w godz. 4:25 - 23:19,
21 lipca: linia 183 w godz. 6:35 - 20:44,
22 lipca: linia 295 w godz. 5:18 - 9:16.

Miejsca

Opinie (158) 2 zablokowane

  • BEZEDURA (3)

    Autobus jeździ po Gdańsku już 3 dni .Czy to taki problem dla Portalu sfotografować autobus na gdańskiej ulicy ? Czemu foto jest z Warszawy ? A do sceptyków : jeździ się tym całkiem nieźle . Przynajmniej latem. Klima aż mrozi .

    • 6 0

    • W dodatku dziś rano jeździł jako 295, a jak tu piszą 130

      • 2 0

    • Oj tam to taki zapasowy news.

      Jak nie ma o czym pisać to daje się mało ważny lekko czerstwy news... grunt żeby ruch na stronie był.

      • 2 0

    • rejestracja

      Autobus jeździ po Gdańsku na warszawskich tablicach. Ale rzeczywiście przydałaby się fotka z gdańskich ulic. Jechałam nim na trasie 129 i oceniam go bardzo pozytywnie

      • 0 0

  • Testy w Gdańsku są bezcelowe budyń ma umowe z mietkiem!!Na Turecki złom!!

    Ma gdzieś ze są ciche i energooszczędne i ma gdzieś polskie elektryczne z solarisa!!I tak wydaje kasę podatnika wiec liczy się tylko kolesiostwo i znajomości!!Wiec przestańcie sciemniać urzedasy ze was to obchodzi!!Bo wiadomo ze nawet jednego nie kupicie za nasza kase wolicie sobie premie przyznac!!

    • 3 1

  • A koszt baterii ?

    Czemu nikt nie powie ile kosztuje wymiana wszystkich akumulatorów po zapewne paru latach (zuzycie + tandetna jakosc z chin) ? Przeciez jakby to przeliczyc to okaze sie ze koszt przejechania 100km nagle kosztuje 200zl takze.. nie mowiac juz o tym jakie szkody dla srodowiska przyniesie ten syf z akumulatorow w kraju gdzie nie potrafi sie go przetwarzac tylko wyrzucac..

    • 4 2

  • a i owszem (1)

    Jechałem i cichutki !

    • 1 0

    • Serio? no co ty nie powiesz... a myślałem że kłamali i tam jednak diesel jest. Czary!

      • 0 0

  • SOLARIS

    Ja bym stawiał na Solarisa dobra jakość i jest to produkt Polski Powinniśmy kupować krajowe produkty i wspierać nasz przemysł maszynowy bo z nim krucho a jest motorem napędowym całej gospodarki
    Pozdrawiam

    • 8 1

  • China...

    Dzisiaj po 16 taki auto-bus jechał Witosa na Chełmie.
    Trochę taki nie nasz,bo srebrny...

    • 1 0

  • linia 186 lub 112

    Przetestujcie go na moście w Sobieszewie

    • 2 1

  • Klimatyzacja w autobusie?

    Pierwsze słysze o czymś takim

    • 1 2

  • Niesamowite

    Słyszałem ,że są takie elektryczne autobusy zwane trolejbusami co jeżdżą na prąd bez baterii. Podobno sa juz przetestowane i eksploatowane gdzieś w Trojmieście w strefie pozabudyniowej

    • 4 2

  • Trzeba szybko przerobić wszystkie spalinowe autobusy

    na elektryczne autobusy EV, koniec ze smrodami z rur spalinowych, aby PRAWIDŁOWO SKNSTRUOWANE.

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane