• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Estakada na Elbląskiej zostanie zburzona. Długie Ogrody na nowo

Maciej Korolczuk
6 października 2023, godz. 09:10 
Opinie (762)
Wyburzenie estakady, przebudowa skrzyżowania i metamorfoza Długich Ogrodów ma kosztować ok. 70 mln zł. Wyburzenie estakady, przebudowa skrzyżowania i metamorfoza Długich Ogrodów ma kosztować ok. 70 mln zł.

Klamka zapadła: najpierw kosmetyczny remont, a docelowo wyburzenie - taka przyszłość czeka estakadę na węźle ElbląskaMapka przy Bramie Żuławskiej. Metamorfozę ma przejść także ul. Długie Ogrody i jej bezpośrednie otoczenie. Prace będą etapowane i mają pochłonąć ok. 70 mln zł.



Jak oceniasz wizję Długich Ogrodów po zmianach?

Choć Długie OgrodyMapka są naturalnym przedłużeniem Drogi Królewskiej, wizytówką miasta z pewnością nie są. To raczej miejsce, gdzie przedmiejska estetyka wdziera się do historycznego centrum miasta.

To szeroka, betonowa arteria służąca jako parking dla wschodniej części Śródmieścia. W dodatku pozbawiona drzew, mało sprzyjająca pieszym i rowerzystom.

Nijak też pasuje do zmodernizowanej ul. Stągiewnej czy nowej zabudowy Wyspy Spichrzów.

Jeszcze na początku roku wydawało się, że sytuacja szybko się nie zmieni. A jednak! Miasto zmieniło zdanie i chce tę przestrzeń "odczarować". I to w radykalny sposób.

  • Tak może wyglądać ul. Długie Ogrody po planowanej metamorfozie (wizualizacja z 2018 r.).
  • Tak może wyglądać ul. Długie Ogrody po planowanej metamorfozie (wizualizacja z 2018 r.).
  • Tak może wyglądać ul. Długie Ogrody po planowanej metamorfozie (wizualizacja z 2018 r.).
  • Tak może wyglądać ul. Długie Ogrody po planowanej metamorfozie (wizualizacja z 2018 r.).

Zniknie estakada na węźle Elbląska



Kluczem do zmiany ma być wyburzenie olbrzymiej estakady na węźle Elbląska. Obecnie służy ona bezkolizyjnemu przejazdowi od strony Rafinerii Gdańskiej w kierunku centrum miasta, ale jej skala, wygląd i sama obecność "tuż przed nosem" zabytkowej Bramy Żuławskiej od lat budzi kontrowersje.

Tym bardziej, że - jak przekonują inżynierowie ruchu - po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą, Trasy Sucharskiego i Południowej Obwodnicy Gdańska, które wzięły na siebie obsługę ruchu samochodowego w kierunku Elbląga, Mazur i Warszawy, tranzytowe znaczenie ul. Elbląskiej i estakady na niej znacznie zmalało.

Zanim jednak na skrzyżowaniu pojawią buldożery, by wyburzyć betonową konstrukcję, konieczny jest jej kosmetyczny remont, bo obiekt znajduje się w złym stanie. Prace mają być przeprowadzone w pierwszej połowie 2024 roku i kosztować ok. 1 mln zł.

Docelowo przebudowane zostanie też samo skrzyżowanie i cała ul. Długie Ogrody.



Przyjęty harmonogram działań ws. przedłużenia Traktu Królewskiego zakłada trzy etapy:

  • analiza urbanistyczna i warsztaty z mieszkańcami (listopad-grudzień 2023)
  • analiza ruchu w obszarze węzła Elbląska (grudzień 2023)
  • rozpoczęcie projektowania nowego skrzyżowania (III kwartał 2024)

Po przebudowie Długie Ogrody mają być bardziej zielone a przestrzeń wokół ulicy uporządkowana i znacznie lepiej zagospodarowana.

Długie Ogrody w przewodniku Opowiadaczy Historii Długie Ogrody w przewodniku Opowiadaczy Historii

M.in. zniknie placMapka, gdzie planowana była budowa wielopoziomowego parkingu naziemnego. Po metamorfozie przestrzeń ta ma służyć celom kulturalnym i wystawienniczym, co ma też pomóc w lepszym wykorzystaniu zabytkowej Bramy Żuławskiej. Będzie to też nawiązanie do historii, bo przed wojną w tym miejscu siedzibę miał kameralny teatr.

Wszystkie prace mają być etapowane i rozłożone w czasie. Miasto szacuje, że modernizacja Długich Ogrodów wraz z wyburzeniem estakady i przebudową skrzyżowania pochłonie ok. 70 mln zł.

Opinie (762) ponad 20 zablokowanych

  • (1)

    Słuszna decyzja wszystkie estakady są w zasadzie do wyburzenia. Powinno tam powstać normalne skrzyżowanie ze ścieżkami rowerowymi. A Długie Ogrody się wreszcie zazielenią. Cieszy też spora eliminacja tych parkujących samochodów. Szkoda tylko że to odległa perspektywa, powinni zacząć od zaraz.

    • 2 12

    • weź tabletki

      • 7 1

  • zamiast wydawac tyle kasy na nurzenie

    zbudowaliby lepiej wiadukt w ciągu armii krajowej nad lostowicka..ale dulkiewicz której du*a wozona jest służbową limuzyna ma to naturalnie w du**e wladnie

    • 8 0

  • Na szczęście zieleniak zostanie. (1)

    Ten piękny okaz architektury dumnie stojący w centrum.
    Skoro elblaska nie służy już do poruszania się aut to czemu tam wiecznie są korki.
    Dalsze lewackie utrudnianie każdy samochodem ma się widzę znakomicie.

    • 15 2

    • Zieleniak to jest chyba własność miasta. Elewacja jest cudna. Wpisać do rejestru dóbr światowej architektury.

      • 0 0

  • Czy ją naprawdę po........ło? Najlepiej zlikwidować wszystkie udogodnienia bezkolizyjne i zakorkować na wieki całe miasto jakby już dzisiaj korków nie było. Powiem szczerze w 1000 letniej historii tego miasta obecny gospodarz jest najgorszym jakiego kiedykolwiek mieliśmy

    • 19 1

  • Likwidujmy estakady aby było ładnie na kawałku Gdańska

    ale pozostali mieszkańcy mogą mieć gorzej. Wróćmy jeszcze dalej do starego Gdańska to będziemy furmanki

    • 10 0

  • Niestety (1)

    Naszą panią prezydentkę otacza rój pomysłowych dobromirów doradzających co by tu zepsuć za miliony. Takich od tramwajów wodnych,rowerów mevo i przejść nad tunelami. Ale paru milionów na skansen reszty ul.Łąkowej z resztkami zaklajstrowanego torowiska brak. No co by tu jeszcze sp....

    • 18 0

    • Władza sama stwarza problemy z którymi następnie dzielnie wojuje. Powrót do socjalizmu?

      • 4 0

  • 1 mln na kosmetyczne naprawy przed demolką

    ja też zawsze maluję ściankę działową, kiedy zamierzam ją wyburzyć.

    • 12 0

  • jakiś szalony budowlaniec wziął się do przebudów ulic w Gdańsku, tragedia, odsuńcie go póki nie będzie za późno, grozi paraliżem ruchu w mieście, zgroza

    • 11 0

  • Pozytywnie (1)

    Tam już dawno powinny być zmiany

    • 0 7

    • Lepiej wracaj do Olsztyna

      • 1 0

  • No trudno, skończą się spacerki nad Motławą i wizyty w restauracyjkach w śródmieściu, można bez tego żyć i grosz w kieszeni (3)

    Parking na Długich ogrodach był ostatnim normalnym wjazdem i parkingiem umożliwiającym wjazd samochodem do naszego upadającego miasta:( Jego celowa likwidacja dopełnia politykę odcinania mieszkańców dalszych dzielnic trójmiasta od odwiedzania zabytkowego centrum. Jest to właściwie nieskrywana polityka segregacji społecznej, widzimisię aktywisty jest dla reżimu Dulkiewicz 10 x ważniejsza niż jakieś dolegliwości dla klasy pracującej, dla zwykłych ludzi. Oni są od rządzenia my od stania w korkach albo tłoczenia się w śmierdzących autobusach. Burzenie (!) estakady zapewniającej bezkolizyjny transport uderzy najmocniej w mieszkańców tej okolicy, w ludzi jadących do pracy na wschodnich peryferiach miasta, w mieszkańców Stogów, olszynki, Sobieszewa, których dojazd do dworca czy przesiadki się wydłuży o nowy korek. Ale najważniejsze że garstka bananowych dzieci z rowerkami w apartamentach z miliony i politycy na pasku unijnych fanaberii fit55 będą się czuły się "europejczykami". Tylko potem nie płaczcie że ludzie tysiącami wyprowadzają się za obwodnicę i nie płacą wam podatków.

    • 20 2

    • rozpisałeś się (2)

      ale kto by to czytał, nikt za Tobą tęsknił nie będzie. Kto przyjeżdża do śródmieścia np wieczorem swoim autem, jak chce coś wypić i się pobawić? Pod 100cznią jest nieograniczone parkowanie i to wygląda jak trzeci świat.

      • 0 8

      • Pewnie, po co wam ludzie w mieście, miasto jest przecież wasze

        Ja się w Gdańsku namieszkałem dość w młodości i tych wspomnień mi żaden aktywista nie odbierze. Żal mi tylko moich dzieci, które tu przywoziłem, żeby też były związane z tym miejscem. Ale nie pchamy się gdzie nas nie chcą. jasna sprawa.

        • 7 0

      • Czyli że ktoś pod tą stocznie jednak przyjeżdża? Sam się zaorales.

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane