• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Estakada na Elbląskiej zostanie zburzona. Długie Ogrody na nowo

Maciej Korolczuk
6 października 2023, godz. 09:10 
Opinie (762)
Wyburzenie estakady, przebudowa skrzyżowania i metamorfoza Długich Ogrodów ma kosztować ok. 70 mln zł. Wyburzenie estakady, przebudowa skrzyżowania i metamorfoza Długich Ogrodów ma kosztować ok. 70 mln zł.

Klamka zapadła: najpierw kosmetyczny remont, a docelowo wyburzenie - taka przyszłość czeka estakadę na węźle ElbląskaMapka przy Bramie Żuławskiej. Metamorfozę ma przejść także ul. Długie Ogrody i jej bezpośrednie otoczenie. Prace będą etapowane i mają pochłonąć ok. 70 mln zł.



Jak oceniasz wizję Długich Ogrodów po zmianach?

Choć Długie OgrodyMapka są naturalnym przedłużeniem Drogi Królewskiej, wizytówką miasta z pewnością nie są. To raczej miejsce, gdzie przedmiejska estetyka wdziera się do historycznego centrum miasta.

To szeroka, betonowa arteria służąca jako parking dla wschodniej części Śródmieścia. W dodatku pozbawiona drzew, mało sprzyjająca pieszym i rowerzystom.

Nijak też pasuje do zmodernizowanej ul. Stągiewnej czy nowej zabudowy Wyspy Spichrzów.

Jeszcze na początku roku wydawało się, że sytuacja szybko się nie zmieni. A jednak! Miasto zmieniło zdanie i chce tę przestrzeń "odczarować". I to w radykalny sposób.

  • Tak może wyglądać ul. Długie Ogrody po planowanej metamorfozie (wizualizacja z 2018 r.).
  • Tak może wyglądać ul. Długie Ogrody po planowanej metamorfozie (wizualizacja z 2018 r.).
  • Tak może wyglądać ul. Długie Ogrody po planowanej metamorfozie (wizualizacja z 2018 r.).
  • Tak może wyglądać ul. Długie Ogrody po planowanej metamorfozie (wizualizacja z 2018 r.).

Zniknie estakada na węźle Elbląska



Kluczem do zmiany ma być wyburzenie olbrzymiej estakady na węźle Elbląska. Obecnie służy ona bezkolizyjnemu przejazdowi od strony Rafinerii Gdańskiej w kierunku centrum miasta, ale jej skala, wygląd i sama obecność "tuż przed nosem" zabytkowej Bramy Żuławskiej od lat budzi kontrowersje.

Tym bardziej, że - jak przekonują inżynierowie ruchu - po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą, Trasy Sucharskiego i Południowej Obwodnicy Gdańska, które wzięły na siebie obsługę ruchu samochodowego w kierunku Elbląga, Mazur i Warszawy, tranzytowe znaczenie ul. Elbląskiej i estakady na niej znacznie zmalało.

Zanim jednak na skrzyżowaniu pojawią buldożery, by wyburzyć betonową konstrukcję, konieczny jest jej kosmetyczny remont, bo obiekt znajduje się w złym stanie. Prace mają być przeprowadzone w pierwszej połowie 2024 roku i kosztować ok. 1 mln zł.

Docelowo przebudowane zostanie też samo skrzyżowanie i cała ul. Długie Ogrody.



Przyjęty harmonogram działań ws. przedłużenia Traktu Królewskiego zakłada trzy etapy:

  • analiza urbanistyczna i warsztaty z mieszkańcami (listopad-grudzień 2023)
  • analiza ruchu w obszarze węzła Elbląska (grudzień 2023)
  • rozpoczęcie projektowania nowego skrzyżowania (III kwartał 2024)

Po przebudowie Długie Ogrody mają być bardziej zielone a przestrzeń wokół ulicy uporządkowana i znacznie lepiej zagospodarowana.

Długie Ogrody w przewodniku Opowiadaczy Historii Długie Ogrody w przewodniku Opowiadaczy Historii

M.in. zniknie placMapka, gdzie planowana była budowa wielopoziomowego parkingu naziemnego. Po metamorfozie przestrzeń ta ma służyć celom kulturalnym i wystawienniczym, co ma też pomóc w lepszym wykorzystaniu zabytkowej Bramy Żuławskiej. Będzie to też nawiązanie do historii, bo przed wojną w tym miejscu siedzibę miał kameralny teatr.

Wszystkie prace mają być etapowane i rozłożone w czasie. Miasto szacuje, że modernizacja Długich Ogrodów wraz z wyburzeniem estakady i przebudową skrzyżowania pochłonie ok. 70 mln zł.

Opinie (762) ponad 20 zablokowanych

  • To miejsce na woonerf a nie trasę przelotowa (2)

    Kiedyś to był wylot na Warszawę, ale dziś to już historia więc miejsce można zagospodarować dla ludzi jak na centrum miasta przystało, a nie dla tirów

    • 3 13

    • Woonerf można pociągnąć do samej rafinerii

      I zrewitalizować ją pod kafejki i wege knajpki. Takie są teraz trendy, na tym buduję się dobrobyt miast!

      • 1 1

    • Ona jest jednokierunkowa wjazd do centrum

      • 0 0

  • Może wreszcie Długie Ogrody odzyskają wygląd, który sugeruje nazwa (1)

    Bo albo-albo. Wg tu komentujących powinno się zmienić nazwę na Długi Parking albo ul. Samochodowa

    • 4 9

    • Długie Ogrody to poniemiecka nazwa

      • 1 0

  • (1)

    Proponuję zburzyć Gdańsk i w to miejsce zasadzić krzewy i drzewa. Będzie miło i serdecznie. Korki znikną.

    • 21 0

    • Słusznie. Mieszkańcy okolicznych wsi będą mieli gdzie wypoczywać i będą mogli tu dojechać tylko rowerem.

      • 4 0

  • kolejna zmiana pod turystow

    wladze gdanska kolejny raz pokazuja ze maja gdzies mieszkancow i ich potrzeby (np parking) i cale miasto planowane jest dla turystow

    • 16 1

  • Nowe budynki mieszkalne i firmowe w Gdańsk nie powinny mieć ani jednego miejsca parkingowego. (2)

    Problem rozwiąże się sam.

    • 1 2

    • (1)

      fajny pomysł na pustostany albo pokoiki kopulacyjne

      • 3 0

      • jak się bawić to....

        • 1 0

  • Ilu podatników musi się składać na widzi misie urzędników

    czy mieszkańcy nie mają głosu jeżeli chodzi o ważne kwestie? Będą się prosić o głosy już w przyszłum roku są wybory samorządowe. Za dużo peinięzy z podatków idzie na to miasto.

    • 8 1

  • Terroryści zwyciężyli (2)

    Uprzykrza życie ludziom ... niech jeszcze zlikwidują tunel !!

    • 11 2

    • (1)

      Nad tunelem powinienm byc przejazd naziemny. uspokoilby ruch na drodze i zarazem na Martwej Wisle. Taką mam koncepcję. Zamiast statkow na wodzie jowejki wodne a na lądzie jowejki lądowe.

      • 2 0

      • Miejski system rowerów wodnych elektrycznych

        Tego jeszcze nie grali, a można zajumać z kasy publicznej trzy razy tyle co za Mevo

        • 1 0

  • Każda forma drogi która nadaje bezkolizyjności jest w Gdańsku na wagę złota

    wyburzanie wyłącznie ze względów estetycznych jest błędem

    • 13 1

  • Wielkie rondo, bez swiatel i po temacie

    • 1 0

  • (1)

    Kto podjął taka decyzję? kto personalnie ma na nazwisko "miasto"? proszę o jego publikację by było wiadomo komu zawdzięczać będziemy utrudnianie życia nam mieszkańcom, pracownikom ul.Elbląskiej i okolic, straty czasu na stanie wtedy już w hiper korkach. I nie piszcie że po to jest obwodnica południowa i inne alternatywne drogi. Nie, nie będę jeździł 22 km dookoła miasta by dotrzeć do domu gdy praktycznie mam tych km zaledwie 9, nie będę jeździł do pracy rowerem przez 12 mcy w roku, nie będę jeździł komunikacją miejską. Mamy XXi wiek i nie mam zamiaru się cofać w czasie do lat 70-80tych. A gdy już dowiemy się kto lobbuje nam utrudnianie życia, wiedzieć będziemy na kogo nie głosować w wyborach samorządowych. Pani Prezydent, wiemy że fajnie się mieszka w mieszkaniu służbowym i do pracy ma się na pieszo 5 minut ale niektórzy muszą do tej pracy i do domu dojechać. Ktoś kto lobbuje za tym wyburzeniem działa na Pani szkodę.

    • 26 2

    • Jak to kto odpowiada, aktywiści miejscy, bo władza walczy o praworządność i dba o deweloperów.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane