• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Estakada na Elbląskiej zostanie zburzona. Długie Ogrody na nowo

Maciej Korolczuk
6 października 2023, godz. 09:10 
Opinie (762)
Wyburzenie estakady, przebudowa skrzyżowania i metamorfoza Długich Ogrodów ma kosztować ok. 70 mln zł. Wyburzenie estakady, przebudowa skrzyżowania i metamorfoza Długich Ogrodów ma kosztować ok. 70 mln zł.

Klamka zapadła: najpierw kosmetyczny remont, a docelowo wyburzenie - taka przyszłość czeka estakadę na węźle ElbląskaMapka przy Bramie Żuławskiej. Metamorfozę ma przejść także ul. Długie Ogrody i jej bezpośrednie otoczenie. Prace będą etapowane i mają pochłonąć ok. 70 mln zł.



Jak oceniasz wizję Długich Ogrodów po zmianach?

Choć Długie OgrodyMapka są naturalnym przedłużeniem Drogi Królewskiej, wizytówką miasta z pewnością nie są. To raczej miejsce, gdzie przedmiejska estetyka wdziera się do historycznego centrum miasta.

To szeroka, betonowa arteria służąca jako parking dla wschodniej części Śródmieścia. W dodatku pozbawiona drzew, mało sprzyjająca pieszym i rowerzystom.

Nijak też pasuje do zmodernizowanej ul. Stągiewnej czy nowej zabudowy Wyspy Spichrzów.

Jeszcze na początku roku wydawało się, że sytuacja szybko się nie zmieni. A jednak! Miasto zmieniło zdanie i chce tę przestrzeń "odczarować". I to w radykalny sposób.

  • Tak może wyglądać ul. Długie Ogrody po planowanej metamorfozie (wizualizacja z 2018 r.).
  • Tak może wyglądać ul. Długie Ogrody po planowanej metamorfozie (wizualizacja z 2018 r.).
  • Tak może wyglądać ul. Długie Ogrody po planowanej metamorfozie (wizualizacja z 2018 r.).
  • Tak może wyglądać ul. Długie Ogrody po planowanej metamorfozie (wizualizacja z 2018 r.).

Zniknie estakada na węźle Elbląska



Kluczem do zmiany ma być wyburzenie olbrzymiej estakady na węźle Elbląska. Obecnie służy ona bezkolizyjnemu przejazdowi od strony Rafinerii Gdańskiej w kierunku centrum miasta, ale jej skala, wygląd i sama obecność "tuż przed nosem" zabytkowej Bramy Żuławskiej od lat budzi kontrowersje.

Tym bardziej, że - jak przekonują inżynierowie ruchu - po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą, Trasy Sucharskiego i Południowej Obwodnicy Gdańska, które wzięły na siebie obsługę ruchu samochodowego w kierunku Elbląga, Mazur i Warszawy, tranzytowe znaczenie ul. Elbląskiej i estakady na niej znacznie zmalało.

Zanim jednak na skrzyżowaniu pojawią buldożery, by wyburzyć betonową konstrukcję, konieczny jest jej kosmetyczny remont, bo obiekt znajduje się w złym stanie. Prace mają być przeprowadzone w pierwszej połowie 2024 roku i kosztować ok. 1 mln zł.

Docelowo przebudowane zostanie też samo skrzyżowanie i cała ul. Długie Ogrody.



Przyjęty harmonogram działań ws. przedłużenia Traktu Królewskiego zakłada trzy etapy:

  • analiza urbanistyczna i warsztaty z mieszkańcami (listopad-grudzień 2023)
  • analiza ruchu w obszarze węzła Elbląska (grudzień 2023)
  • rozpoczęcie projektowania nowego skrzyżowania (III kwartał 2024)

Po przebudowie Długie Ogrody mają być bardziej zielone a przestrzeń wokół ulicy uporządkowana i znacznie lepiej zagospodarowana.

Długie Ogrody w przewodniku Opowiadaczy Historii Długie Ogrody w przewodniku Opowiadaczy Historii

M.in. zniknie placMapka, gdzie planowana była budowa wielopoziomowego parkingu naziemnego. Po metamorfozie przestrzeń ta ma służyć celom kulturalnym i wystawienniczym, co ma też pomóc w lepszym wykorzystaniu zabytkowej Bramy Żuławskiej. Będzie to też nawiązanie do historii, bo przed wojną w tym miejscu siedzibę miał kameralny teatr.

Wszystkie prace mają być etapowane i rozłożone w czasie. Miasto szacuje, że modernizacja Długich Ogrodów wraz z wyburzeniem estakady i przebudową skrzyżowania pochłonie ok. 70 mln zł.

Opinie (762) ponad 20 zablokowanych

  • ta wizualizacja to jakis koszmar jest wyglada jak getto !! A koszty naturalnie bedzie trzeba mnozyc x 5 :)

    • 10 0

  • Jezeli walczymy z samochodami w centrum... (2)

    to proszę na początek, dla przykładu zlikwidować 3/4 miejsc parkingowych na terenie UM i zrobić tam zieleń a najlepiej ogród deszczowy. Nie zapomnijcie też zrezygnować z miejsc parkingowych dla urzędników w Forum. Zamiast tego na rowerek.

    • 30 1

    • Ale oni juz kupili rowery za gigantyczna kwote z kasy mieszkanców rowerki tylko dla urzedników a teraz kupili auta elektryczne

      tez za kase mieszkanców nie powinno byc ani jednego miejsca dla urzedników bezplatnego !! A te rowerki to rdzewieja tam powinni je rozdac mieszkancom

      • 10 0

    • Nie 3/4 tylko wszystkie. Przykład ma iść z góry.

      • 7 0

  • Za PRLu mieli lepszą wizję niż teraz

    teraz siedzą pija kawki i myslą jak uprzykrzyć życie mieszkańcom.

    • 22 1

  • Bez sensu

    Ktoś porządnie uderzył się w głowę. To dopiero będą korki.

    • 19 2

  • Długie Ogrody (2)

    a gdzie podzieja sie te wszystkie samochody?

    • 16 3

    • Na złom

      • 0 2

    • Zlikwidować targowisko przy Elbląskiej bo wygląda i działa jak supermarket w Afganistanie

      • 0 0

  • Ostatnio jęczeli że nie dostaną pieniędzy

    i bardzo dobrze bo znowu chcą poprawić coś co jest ok. Nie dawać pieniędzy do Gdańska.

    • 18 0

  • Ja bym się z chęcią przesiadł na komunikację miejską ale 17 km w ponad godzinę w bez korkowy dzień to nie do przyjęcia. Z korkami to jakieś 2 godziny jazdy autobusem .

    • 15 0

  • Niech burzą, ale...

    ... ale najpierw niech wrócą do pomysłu i realizacji przedłużenia Popiełuszki (nowej wałowej) przez tunel pod Motławą i Głęboką do Elbląskiej (wraz z rozbudową skrzyżowania z Ebląską). Wtedy burzenie, robienie skrzyżowania naziemnego, jak również dokończenie przebudowy innych skrzyzowań na podwalu przedmiejskim ma sens. Ba, po odciążeniu mogą nawet burzyć estakadę przy okopowej, jak ruch w stronę rafinerii będzie się odbywał po połnocnej stronie Środmieścia. Inaczej niech nic nie ruszają.

    I nie, nie chodzi o większa ilość pasów, ale o alternatywę. Jak w każdym normalnym mieście. Jedna droga remontowana/jest wypadek: wybierasz inną. U nas korkownica, lub jakikolwiek zjazd do miasta zablokowany z dowolnego powodu, albo remont ronda na południu = dramat na innych, nazbyt przeciążonych drogach.

    • 13 0

  • Totalna glupota

    Serdecznie poroniony pomysł

    • 15 1

  • Nareszcie. Jeszcze nie podoba mi się ta "wizja" parkingów na obrazkach. Niech sobie kierowcyzki (4)

    sami zafundują parking, gdzieś na przedmieściach, zapłacą za miejsce, projekt, wykonanie, utrzymanie, itd. Dość sponsorowania kierowczyków. Co to jest, komuna?

    • 3 23

    • Dość sponsorowania komunikacji miejskiej (2)

      Zero dotacji z kasy miasta, koniec sponsorowania gimbazy. I cyk, bileciki po 30 zł.

      • 5 2

      • Gdyby nie było komunikacji miałbyś korki 10x większe niż obecnie. (1)

        Czego nie rozumiesz? Truj się sam a nie rurę wydechową wystawiasz na zewn. dizla.

        • 2 4

        • Komunikacją miejską jeździ mniej ludzi niż samochodem

          • 0 1

    • Wariaci też mają głos

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane