• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Estakada na Elbląskiej zostanie zburzona. Długie Ogrody na nowo

Maciej Korolczuk
6 października 2023, godz. 09:10 
Opinie (762)
Wyburzenie estakady, przebudowa skrzyżowania i metamorfoza Długich Ogrodów ma kosztować ok. 70 mln zł. Wyburzenie estakady, przebudowa skrzyżowania i metamorfoza Długich Ogrodów ma kosztować ok. 70 mln zł.

Klamka zapadła: najpierw kosmetyczny remont, a docelowo wyburzenie - taka przyszłość czeka estakadę na węźle ElbląskaMapka przy Bramie Żuławskiej. Metamorfozę ma przejść także ul. Długie Ogrody i jej bezpośrednie otoczenie. Prace będą etapowane i mają pochłonąć ok. 70 mln zł.



Jak oceniasz wizję Długich Ogrodów po zmianach?

Choć Długie OgrodyMapka są naturalnym przedłużeniem Drogi Królewskiej, wizytówką miasta z pewnością nie są. To raczej miejsce, gdzie przedmiejska estetyka wdziera się do historycznego centrum miasta.

To szeroka, betonowa arteria służąca jako parking dla wschodniej części Śródmieścia. W dodatku pozbawiona drzew, mało sprzyjająca pieszym i rowerzystom.

Nijak też pasuje do zmodernizowanej ul. Stągiewnej czy nowej zabudowy Wyspy Spichrzów.

Jeszcze na początku roku wydawało się, że sytuacja szybko się nie zmieni. A jednak! Miasto zmieniło zdanie i chce tę przestrzeń "odczarować". I to w radykalny sposób.

  • Tak może wyglądać ul. Długie Ogrody po planowanej metamorfozie (wizualizacja z 2018 r.).
  • Tak może wyglądać ul. Długie Ogrody po planowanej metamorfozie (wizualizacja z 2018 r.).
  • Tak może wyglądać ul. Długie Ogrody po planowanej metamorfozie (wizualizacja z 2018 r.).
  • Tak może wyglądać ul. Długie Ogrody po planowanej metamorfozie (wizualizacja z 2018 r.).

Zniknie estakada na węźle Elbląska



Kluczem do zmiany ma być wyburzenie olbrzymiej estakady na węźle Elbląska. Obecnie służy ona bezkolizyjnemu przejazdowi od strony Rafinerii Gdańskiej w kierunku centrum miasta, ale jej skala, wygląd i sama obecność "tuż przed nosem" zabytkowej Bramy Żuławskiej od lat budzi kontrowersje.

Tym bardziej, że - jak przekonują inżynierowie ruchu - po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą, Trasy Sucharskiego i Południowej Obwodnicy Gdańska, które wzięły na siebie obsługę ruchu samochodowego w kierunku Elbląga, Mazur i Warszawy, tranzytowe znaczenie ul. Elbląskiej i estakady na niej znacznie zmalało.

Zanim jednak na skrzyżowaniu pojawią buldożery, by wyburzyć betonową konstrukcję, konieczny jest jej kosmetyczny remont, bo obiekt znajduje się w złym stanie. Prace mają być przeprowadzone w pierwszej połowie 2024 roku i kosztować ok. 1 mln zł.

Docelowo przebudowane zostanie też samo skrzyżowanie i cała ul. Długie Ogrody.



Przyjęty harmonogram działań ws. przedłużenia Traktu Królewskiego zakłada trzy etapy:

  • analiza urbanistyczna i warsztaty z mieszkańcami (listopad-grudzień 2023)
  • analiza ruchu w obszarze węzła Elbląska (grudzień 2023)
  • rozpoczęcie projektowania nowego skrzyżowania (III kwartał 2024)

Po przebudowie Długie Ogrody mają być bardziej zielone a przestrzeń wokół ulicy uporządkowana i znacznie lepiej zagospodarowana.

Długie Ogrody w przewodniku Opowiadaczy Historii Długie Ogrody w przewodniku Opowiadaczy Historii

M.in. zniknie placMapka, gdzie planowana była budowa wielopoziomowego parkingu naziemnego. Po metamorfozie przestrzeń ta ma służyć celom kulturalnym i wystawienniczym, co ma też pomóc w lepszym wykorzystaniu zabytkowej Bramy Żuławskiej. Będzie to też nawiązanie do historii, bo przed wojną w tym miejscu siedzibę miał kameralny teatr.

Wszystkie prace mają być etapowane i rozłożone w czasie. Miasto szacuje, że modernizacja Długich Ogrodów wraz z wyburzeniem estakady i przebudową skrzyżowania pochłonie ok. 70 mln zł.

Opinie (762) ponad 20 zablokowanych

  • O matko...

    To będzie gruba sprawa.

    • 6 0

  • na szczęście...

    Za rok mamy wybory...

    Zostanie wymiecione do cna cokolwiek, co nawet tylko leżało obok pojęcia "aktywizm".
    Zawodowi dyrektorzy od przenoszenia jezior śmieszni są tylko w filmach Barei.

    • 28 0

  • Co za bzdura!

    To skandal jak miasto ogranicza ruch kołowy. Rozumiem zapatrzenie się na wzory amsterdamskie czy kopenhaskie ale Gdańsk to gdańszczanie, żyjemy, pracujemy i zarabiamy inaczej - nie stać nas na zabawę w dojazdy rowerkiem na parę godzin pracy za biurkiem a potem leżenie i przestrzenie wystawiennicze w weekendy. To woła o pomstę do nieba, to zaprzeczenie wizji Pawła Adamowicza o rozwoju miasta.

    • 30 3

  • Dlugie betony

    Będą betonowe jeszcze przez dlugo

    • 7 2

  • Żeby zrewitalizować to w pierwszej kolejności (1)

    Należy wyburzyć PRLowskie budynki w tym miejscu i postawić coś na wzór Wyspy Spichrzów. Kościół św. Barbary powinien odzyskać południową nawę

    • 7 11

    • Te koszmarki powinni wysadzić już 1989

      • 3 5

  • Jak dla mnie to wszystkich bezmózgowców z RM Gdańska trzeba wywalić na zbity pysk.

    • 24 1

  • kocham Gdansk

    kocham pnia Prezydent w Gdansku byloby wiecej jakby byly srodki z KPO ale PiS niszczy Polske

    • 2 19

  • kolejne decyzje podejmowane przez urzędników GZDiZ zza biurka

    potem jak będą gigantyczne korki to się urzędnicy zasłonią analizą ruchu wykonaną za najniższą cenę przez studentów... ale najważniejsze że zgodnie z obowiązującymi przepisami :-)
    jak by mieli kręcić trzecią cześć MISIA to akcja toczyłaby się w GZDiZ

    • 18 1

  • Zmiany tak, ale projektowane dla mieszkańców

    Dobrze byłoby zobaczyć wizję jak ta przestrzeń mogła by służyć mieszkańcom i łączyć w sobie różne funkcje, jak np. Naschmarkt w Wiedniu, zamiast stać się Stągiewna 2.0 z cenami rodem ze stolicy.

    • 7 1

  • Proponuję jeszcze wyburzenie wiaduktu Błędnik! (1)

    Też psuje estetykę miasta. W modzie są przejścia i przejazdy kolizyjne, więc idźmy na całość.

    • 27 2

    • Oczywiście budynek dyrekcji powinien być bardziej wyeksponowany.

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane