• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Estakada na Elbląskiej zostanie zburzona. Długie Ogrody na nowo

Maciej Korolczuk
6 października 2023, godz. 09:10 
Opinie (762)
Wyburzenie estakady, przebudowa skrzyżowania i metamorfoza Długich Ogrodów ma kosztować ok. 70 mln zł. Wyburzenie estakady, przebudowa skrzyżowania i metamorfoza Długich Ogrodów ma kosztować ok. 70 mln zł.

Klamka zapadła: najpierw kosmetyczny remont, a docelowo wyburzenie - taka przyszłość czeka estakadę na węźle ElbląskaMapka przy Bramie Żuławskiej. Metamorfozę ma przejść także ul. Długie Ogrody i jej bezpośrednie otoczenie. Prace będą etapowane i mają pochłonąć ok. 70 mln zł.



Jak oceniasz wizję Długich Ogrodów po zmianach?

Choć Długie OgrodyMapka są naturalnym przedłużeniem Drogi Królewskiej, wizytówką miasta z pewnością nie są. To raczej miejsce, gdzie przedmiejska estetyka wdziera się do historycznego centrum miasta.

To szeroka, betonowa arteria służąca jako parking dla wschodniej części Śródmieścia. W dodatku pozbawiona drzew, mało sprzyjająca pieszym i rowerzystom.

Nijak też pasuje do zmodernizowanej ul. Stągiewnej czy nowej zabudowy Wyspy Spichrzów.

Jeszcze na początku roku wydawało się, że sytuacja szybko się nie zmieni. A jednak! Miasto zmieniło zdanie i chce tę przestrzeń "odczarować". I to w radykalny sposób.

  • Tak może wyglądać ul. Długie Ogrody po planowanej metamorfozie (wizualizacja z 2018 r.).
  • Tak może wyglądać ul. Długie Ogrody po planowanej metamorfozie (wizualizacja z 2018 r.).
  • Tak może wyglądać ul. Długie Ogrody po planowanej metamorfozie (wizualizacja z 2018 r.).
  • Tak może wyglądać ul. Długie Ogrody po planowanej metamorfozie (wizualizacja z 2018 r.).

Zniknie estakada na węźle Elbląska



Kluczem do zmiany ma być wyburzenie olbrzymiej estakady na węźle Elbląska. Obecnie służy ona bezkolizyjnemu przejazdowi od strony Rafinerii Gdańskiej w kierunku centrum miasta, ale jej skala, wygląd i sama obecność "tuż przed nosem" zabytkowej Bramy Żuławskiej od lat budzi kontrowersje.

Tym bardziej, że - jak przekonują inżynierowie ruchu - po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą, Trasy Sucharskiego i Południowej Obwodnicy Gdańska, które wzięły na siebie obsługę ruchu samochodowego w kierunku Elbląga, Mazur i Warszawy, tranzytowe znaczenie ul. Elbląskiej i estakady na niej znacznie zmalało.

Zanim jednak na skrzyżowaniu pojawią buldożery, by wyburzyć betonową konstrukcję, konieczny jest jej kosmetyczny remont, bo obiekt znajduje się w złym stanie. Prace mają być przeprowadzone w pierwszej połowie 2024 roku i kosztować ok. 1 mln zł.

Docelowo przebudowane zostanie też samo skrzyżowanie i cała ul. Długie Ogrody.



Przyjęty harmonogram działań ws. przedłużenia Traktu Królewskiego zakłada trzy etapy:

  • analiza urbanistyczna i warsztaty z mieszkańcami (listopad-grudzień 2023)
  • analiza ruchu w obszarze węzła Elbląska (grudzień 2023)
  • rozpoczęcie projektowania nowego skrzyżowania (III kwartał 2024)

Po przebudowie Długie Ogrody mają być bardziej zielone a przestrzeń wokół ulicy uporządkowana i znacznie lepiej zagospodarowana.

Długie Ogrody w przewodniku Opowiadaczy Historii Długie Ogrody w przewodniku Opowiadaczy Historii

M.in. zniknie placMapka, gdzie planowana była budowa wielopoziomowego parkingu naziemnego. Po metamorfozie przestrzeń ta ma służyć celom kulturalnym i wystawienniczym, co ma też pomóc w lepszym wykorzystaniu zabytkowej Bramy Żuławskiej. Będzie to też nawiązanie do historii, bo przed wojną w tym miejscu siedzibę miał kameralny teatr.

Wszystkie prace mają być etapowane i rozłożone w czasie. Miasto szacuje, że modernizacja Długich Ogrodów wraz z wyburzeniem estakady i przebudową skrzyżowania pochłonie ok. 70 mln zł.

Opinie (762) ponad 20 zablokowanych

  • Najwyższy czas brawo za odważną decyzje.
    Szkoda że tak późno pozbędziemy się tego betonowego koszmarka.

    • 4 26

  • Wyrzucanie pieniędzy podatników

    Całe miasto pełne dziurawych ulic i chodników, brudnych elewacji oraz ogólnego niechlujstwa i nędzy, ale jakieś zaprzyjaznione biuro projektowe potrzebuje zarobku z naszych podatków. I będzie tak jak ze sławnym tunelem pod Pachołkiem, projekt stanie sie kolejną dojna krową dla kolesi - cykliczne pieniądze za modyfikacje projektu i oczywisty od poczatku brak szans na realizację.

    • 36 2

  • Estakada na Elbląskiej zostanie zburzona (1)

    To jest fake news!!!W artykule nie napisano kiedy rozpocznie się wyburzanie estakady i tym samym same prace.

    • 7 3

    • Dokładnie poprawne. To żart. Nie bez powodu powietrze jest brudne, a chodniki to parkingi dla samochodów. Polacy tylko mówią, są teraz tak samo zacofani jak za komuny.

      • 1 2

  • jak już to niech zamienią estakadę na tunel (2)

    • 15 0

    • OK. ale niech płacą kierowczyki. (1)

      Chcą mieć drogi to niech płacą.
      Proponuję winiety.

      • 1 1

      • Z DDR tak samo trzeba

        • 1 0

  • Haha (3)

    Spokojnie, to nie stanie się szybko. Powietrze jest nadal brudne od węgla, a chodniki to parkingi. Polacy uwielbiają rozmawiać, ale w końcu są niczym więcej niż Rosjanami z innym akcentem. Gdańsk przestał być wielki, kiedy Niemcy wyjechali. Teraz to brudny słowiański park rozrywki

    • 7 17

    • (1)

      Reakcja Polaków na kryzys uchodźczy z Ukrainy chyba dobitnie pokazuje, że do Rosjan mentalnie nam jednak daleko.

      • 2 1

      • Po doświadczeniu polskiego leczenia większość przeprowadza się do Niemiec. To powinno ci powiedzieć więcej.

        • 0 3

    • Koniec artykułu mówi, że tak naprawdę nie zrobią nic, a jedynie wydadzą pieniądze na przebudowę wiaduktu. To jest prawdziwy artykuł i rzeczywistość tego miasta.

      • 4 0

  • Tam powinien by park dla mieszkańców! (2)

    Wyburzyć te koszmarne betonowe bloki!

    • 6 17

    • odkup od mieszkańców po 1 mln za mieszkanie i możesz burzyć

      • 2 1

    • Park na skrzyżowaniu:)))) Matki z wózkami, dzieci w piaskownicy :))) Ty to masz pomysły

      • 0 0

  • Ci inżynierowie ruchu to niech sobie w domu układają plan.
    Kuźwa codziennie tam korki po południu oni twierdzą ze znaczenie tej estakady znali ?!
    To nie politechnika tu trzeba myśleć

    • 34 5

  • Elbląska (2)

    Mieszkałem w bloku tuż przy estakadzie. Pamiętam jej budowę Był to nasz plac zabaw skakaliśmy z niej na kupki piachu itp. Piękne czasu.
    Odnośnie zmian wszystko pięknie ale gdzie ma powstać parking dla tych wszystkich aut !? Przecież tam też głównie parkują mieszkańcy

    • 38 4

    • Mamy dużo miejsc parkingowych, odkąd stało się to strefą parkowania. Przydałby się hipermarket z parkingiem za bramą do parkowania turystów i gości.

      • 2 2

    • Nie bedzie parkingow, od 2030 nie bedzie samochodow spalimowych

      Tylko elektryki, które palą się na potęgę i kosztują krocie. Stop fanatykom z Brukseli. Juz kiedyś wyznaczali nawet krzywiznę ogórkę. A teraz zapraszają sobie gości i chcą żebyśmy my ich gościli. Stop relokacji!!!

      • 8 3

  • Nareszcie! Wreszcie wychodzimy z lat 70. (47)

    Niech tylko w to miejsce powstanie normalna tkanka miejska. Na miejscu urzędników publikowałbym takie newsy razem z informacją o polepszeniach komunikacji miejskiej - niech będzie jasny sygnał dla kierowców, że będzie aternatywa.

    • 236 739

    • Wez sie spakuj i wyjedź, granice otwarte. Nie pozdrawiam. (2)

      • 43 33

      • Synku, zaraz za tobą i podobnymi do ciebie dresami. (1)

        Bitwa o Empik, pamiętamy.

        • 13 13

        • Ulżyło, dziadku? A dresy to sam pewnie nosisz i do tego z pampersem, nieprawdaż?

          • 0 3

    • tkanka miejska - własnie gdzieś zmarł urbanista

      • 40 4

    • Tkanka miejska - czyli zabudowa bez ładu i składu? (10)

      • 37 8

      • (7)

        Przy obwodnicy też jest tkanka miejska. Można burzyć obwodnicę

        • 17 6

        • Kiedyś będzie trzeba. (6)

          Nikt nie chce być zamknięty w getcie z którego nie da się wydostać na piechotę.

          • 5 10

          • Bo kazdy chce byc zamkniety w gettcie w ktorego nie da sie wyjechac i dojechac.

            • 6 5

          • Będziesz zamknięty w 15 minutowym getcie (2)

            • 8 4

            • Tylko człowiek, który nie ma pojęcia o czym mówi, może krytykować miasto 15-minutowe (1)

              Ruska narracja dla odpornych na wiedzę.

              Miasto 15-minutowe to nic innego jak dobrze zaplanowane miasto małych odległości. Gdzie możesz, ale nie musisz jechać na drugi koniec miasta to przychodni, poczty, urzędu czy przedszkola. Jeśli chcesz dziecko codziennie odwozić na drugi koniec miasta - śmiało. Ale możesz się przejść 10 minut do lokalnego żłobka.

              Duży obszar Wrzeszcza, niektóre fragmenty zaspy czy Żabianki są takimi przykładami miasta. Ankiety pokazują, że to obszary, gdzie mieszkańcy są najbardziej zadowoleni z życia.

              I nie, w Oxfordzie nie wprowadzono żadnych kar w ramach budowy miasta 15-minutowego, jak chcą głosić piewcy ruskiego miru w Polsce.

              • 3 6

              • Nie wprowadzili kar bo ludzie wyszli na ulicę, lewaku

                Plan był żeby poza strefę samochodem można było za darmo wyjechać 100 razy w ciągu roku, a za kolejne wyjazdy 70 funtów kary. Więc nie bełkocz i sam się zamknij w gettcie, chociaż pewnie i tak krążysz tylko między monopolowym biedronką i mieszkaniem

                • 6 3

          • Chcesz chodzić piechotą do Otomina (1)

            Czy o co ci się rozchodzi?

            • 7 1

            • Przecież to zwykły mieszkaniec Pacanowa.

              • 2 0

      • kilka ruder, jakiś blok, jeden ładny kościół i cały do niczego niepodobny świecący się jak psu j...ca Amber Gold

        generalnie chodzi o to , żeby znowu pozbawić miejsc parkingowych, posadzić kilka drzewek i podsumować inwestycję na dziesiątki mln zł.

        • 26 8

      • nie, po prostu ulice z zabudową pierzejową uwolnione od jeżdżących i parkujących samochodów

        • 2 7

    • Newsy o polepszeniach komunikacji miejskiej (1)

      Heh, dobre sobie

      • 28 3

      • Też czekam na decyzję o zwężeniu grunwaldzkiej do 2x2

        I wprowadzaniu szerokiego pasa dla rowerów oraz buspasa

        • 1 1

    • (1)

      Z tego co pamiętam to ona powstała chyba w pierwszej połowie lat 90-ych a nie w latach 70-ych. Jeszcze w 1995 r. ostatnie tramwaje jeździły Elbląską bezpośrednio przy Bramie Żuławskiej kościele Barbary.

      • 25 2

      • Dobrze pamiętasz

        Pamiętam brak tej całej trasy a jestem rocznik 1984.

        • 5 0

    • (2)

      Jesteś fanatycznym psycholem i tyle.

      • 5 12

      • (1)

        Będziesz stał w korku i robił pod siebie:)

        • 11 8

        • Pan pierwszy, zapewne w lycrowe spodenki wpinające się w rowek:)

          • 1 0

    • czyli propaganda ponad wszystko (1)

      poprawy w komunikacji nie ma, ale newsy można puszczać może ktos w to uwierzy - nauki pobierałeś w TVP.

      • 8 7

      • Myślę, że tvn jest w tej kwestii bezkonkurencyjny:)

        • 2 2

    • Lepsza komunikacja hahaha

      • 10 3

    • tylko po co kłamać? (3)

      Przecież wiadomo, że nie będzie żadnego polepszenia komunikacji miejskiej, więc nie ma możliwości podawania oczekiwanych przez Ciebie informacji. Poza tym ta droga służyw dużej mierze jako wjazd do Gdańska od strony Warszawy lub wyjazd na 7 w stronę Warszawy. Komunikacja miejska więc tu niczego nie zmieni

      • 18 5

      • No ale, że co? Zamkną ci tę drogę?

        • 2 11

      • plany budowy 2 linii PKM do dzielnic Gdańska Południe są dość zaawansowane (1)

        jedna do Kowal, druga to bajpas kartuski, obie zelektryfikowane.

        • 1 4

        • Może za 30 lat

          • 4 0

    • Czytam "tkanka miejska" (4)

      I wiem że mam do czynienia z pajacem.

      • 21 8

      • a ja czytając twój komentarz wiem, że mam do czynienia z mieszkańcem wioski albo potomkiem takowego. (3)

        Względnie, przyjezdnym z Kresów lub podobnej dziczy.

        • 7 22

        • Pudło

          Ale rowerowe pajace bardzo zaufane w sobie są, jakby wszystkie rozumy pozjadali

          • 10 6

        • (1)

          Napisał miejscowy potomek zakaukaskiego bojca i rodowitej Gdańszczanki Helgi. On nie przyjechał, on miejscowy. Ale dziadziuś przyjechał i to z jeszcze wiekszej dziczy niz kresy. Jest sie naprawde czym chwalic

          • 5 6

          • Trochę przesadziłeś. Helga nie spojrzałaby na tego bojca:)

            • 0 1

    • Sorry, ale tkanka w tamtym miejscu umarła w momencie (3)

      wybudowania ulicy w obecnym kszstałcie i tego sie nie odczaruje. musiałby być zburzony cały kwartał z wyjątkiem starego kościoła.

      • 7 3

      • (2)

        no tak,te 4-pietrowe bloki jamniki wybudowane za PRL,to wlasciwie koniec dyskusji o zabudowie miejskiej.To jest bowiem czysta kacapia,a nie zadne miasto.Niestety centralne rejony miasta zostaly zabudowane tym ohydztwem i nie wiem nawet czy uda sie to kiedykolwiek wyburzyc.

        • 4 7

        • Ech, ale oczywiście poniemieckie koszmarki już są ok? (1)

          • 8 2

          • Twoi, jak tu wchodzili, wszystko zniszczyli

            A gdzie ty, trolliku, widziałeś tam poniemieckie koszmarki? Do reszty ci odbiło?

            • 0 1

    • nie licz na autobusik

      • 7 2

    • Cudownie! Ale żadnej alternatywy nie będzie. Pozostaną tylko wrotki.

      • 6 2

    • i cofamy sie do 1945

      • 4 2

    • Ale jaka alternatywa ? (1)

      W tym miejscu i w okolicy nie ma możliwości wprowadzenia jakiejkolwiek alternatywy. A komu przeszkadza estakada która ułatwia i upłynnia ruch pojazdów? Jaka bzdura w ogóle ze artykuł twierdzi iż jest tam zmniejszony ruch! Wystarczy popatrzeć na ul Podwale przedmiejskie jak się korkuje i ile pojazdów stoi przed skrzyżowaniem z ul. Łąkową. To miasto jest zakorkowane coraz bardziej przez złą politykę związana z infrastrukturą od lat. Developerka rządzi tym miastem budują tylko osiedla ale miasto nie wymusza na nich budowy dróg i połączeń tych osiedli ze sobą a to powoduje tylko jeszcze większe zatory w mieście. To jest dramat

      • 8 1

      • Korkuje się bo jest.

        Jak się zamknie to korek zniknie.

        • 1 2

    • Nareszcie

      wychodzimy z lat 70tych i wkraczamy w 50-te. Tylko czekać a dojdziemy do kamienia łupanego.

      • 1 2

    • Alternatywa? (1)

      Rozumiem że dla ruchu ciężarowego również jest alternatywa w postaci komunikacji miejskiej? Wez pomyśl człowieku zanim coś napiszesz.

      • 3 0

      • Do ruchu ciężarowego są trasy dojazdowe do portu i centrów dystrybucyjnych

        Ruch tirów w mieście jest patologią samą w sobie, dziwne że tego nie widzisz.

        • 0 3

    • Nie ma już czegoś takiego jak tkanka miejska. Są tylko lokale na wynajem pod żabkę, Barbera albo butikową cukiernię. Nie ma miejsca na warzywniak, szewca, sklep "mydło powidło" , mięsny, rybny, piekarnię, krawcową, antykwariat, zoologoczny, optyk, księgarnię, i można tak długo... każdemu kto pierdzieli o tkance miejskiej polecam zastanowić się czy aby na pewno ma pojęcie o czym mówi. Miasto to więcej niż drzewa w donicach i zbyt drogie ławki. To przede wszystkim środowisko do życia dla ludzi, nawet jeśli większość z nich będzie jeździć samochodami....

      • 0 0

  • błąd w opisie estakady (4)

    "służy ona bezkolizyjnemu przejazdowi od strony Rafinerii Gdańskiej w kierunku centrum miasta" - akurat odwrotnie! Estakada wyprowadza bezkolizyjnie z Wałów Jagiellońskich w kierunku Podwala Przedmiejskiego i Elbląskiej i rafinerii. Była budowana przed laty by usprawnić wyjazd w kierunku Warszawy.

    • 26 17

    • Estakada na Elbląskiej jest na kierunku do miasta

      • 15 0

    • co ty bredzisz? Wy w tym Pcimiu na plebanii to już zdrowo pojechaliście po południu.

      • 4 2

    • My wiemy ze w Bartoszycach nie ma takich estakad

      Ale ta tutaj, prowadzi od strony Elbląskiej do Podwala Przedmiejskiego, polecam się najpierw doinformowac a dopiero później się wymądrzać :)

      • 2 0

    • To celowa manipulacja słów.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane