• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Estakada na Elbląskiej zostanie zburzona. Długie Ogrody na nowo

Maciej Korolczuk
6 października 2023, godz. 09:10 
Opinie (762)
Wyburzenie estakady, przebudowa skrzyżowania i metamorfoza Długich Ogrodów ma kosztować ok. 70 mln zł. Wyburzenie estakady, przebudowa skrzyżowania i metamorfoza Długich Ogrodów ma kosztować ok. 70 mln zł.

Klamka zapadła: najpierw kosmetyczny remont, a docelowo wyburzenie - taka przyszłość czeka estakadę na węźle ElbląskaMapka przy Bramie Żuławskiej. Metamorfozę ma przejść także ul. Długie Ogrody i jej bezpośrednie otoczenie. Prace będą etapowane i mają pochłonąć ok. 70 mln zł.



Jak oceniasz wizję Długich Ogrodów po zmianach?

Choć Długie OgrodyMapka są naturalnym przedłużeniem Drogi Królewskiej, wizytówką miasta z pewnością nie są. To raczej miejsce, gdzie przedmiejska estetyka wdziera się do historycznego centrum miasta.

To szeroka, betonowa arteria służąca jako parking dla wschodniej części Śródmieścia. W dodatku pozbawiona drzew, mało sprzyjająca pieszym i rowerzystom.

Nijak też pasuje do zmodernizowanej ul. Stągiewnej czy nowej zabudowy Wyspy Spichrzów.

Jeszcze na początku roku wydawało się, że sytuacja szybko się nie zmieni. A jednak! Miasto zmieniło zdanie i chce tę przestrzeń "odczarować". I to w radykalny sposób.

  • Tak może wyglądać ul. Długie Ogrody po planowanej metamorfozie (wizualizacja z 2018 r.).
  • Tak może wyglądać ul. Długie Ogrody po planowanej metamorfozie (wizualizacja z 2018 r.).
  • Tak może wyglądać ul. Długie Ogrody po planowanej metamorfozie (wizualizacja z 2018 r.).
  • Tak może wyglądać ul. Długie Ogrody po planowanej metamorfozie (wizualizacja z 2018 r.).

Zniknie estakada na węźle Elbląska



Kluczem do zmiany ma być wyburzenie olbrzymiej estakady na węźle Elbląska. Obecnie służy ona bezkolizyjnemu przejazdowi od strony Rafinerii Gdańskiej w kierunku centrum miasta, ale jej skala, wygląd i sama obecność "tuż przed nosem" zabytkowej Bramy Żuławskiej od lat budzi kontrowersje.

Tym bardziej, że - jak przekonują inżynierowie ruchu - po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą, Trasy Sucharskiego i Południowej Obwodnicy Gdańska, które wzięły na siebie obsługę ruchu samochodowego w kierunku Elbląga, Mazur i Warszawy, tranzytowe znaczenie ul. Elbląskiej i estakady na niej znacznie zmalało.

Zanim jednak na skrzyżowaniu pojawią buldożery, by wyburzyć betonową konstrukcję, konieczny jest jej kosmetyczny remont, bo obiekt znajduje się w złym stanie. Prace mają być przeprowadzone w pierwszej połowie 2024 roku i kosztować ok. 1 mln zł.

Docelowo przebudowane zostanie też samo skrzyżowanie i cała ul. Długie Ogrody.



Przyjęty harmonogram działań ws. przedłużenia Traktu Królewskiego zakłada trzy etapy:

  • analiza urbanistyczna i warsztaty z mieszkańcami (listopad-grudzień 2023)
  • analiza ruchu w obszarze węzła Elbląska (grudzień 2023)
  • rozpoczęcie projektowania nowego skrzyżowania (III kwartał 2024)

Po przebudowie Długie Ogrody mają być bardziej zielone a przestrzeń wokół ulicy uporządkowana i znacznie lepiej zagospodarowana.

Długie Ogrody w przewodniku Opowiadaczy Historii Długie Ogrody w przewodniku Opowiadaczy Historii

M.in. zniknie placMapka, gdzie planowana była budowa wielopoziomowego parkingu naziemnego. Po metamorfozie przestrzeń ta ma służyć celom kulturalnym i wystawienniczym, co ma też pomóc w lepszym wykorzystaniu zabytkowej Bramy Żuławskiej. Będzie to też nawiązanie do historii, bo przed wojną w tym miejscu siedzibę miał kameralny teatr.

Wszystkie prace mają być etapowane i rozłożone w czasie. Miasto szacuje, że modernizacja Długich Ogrodów wraz z wyburzeniem estakady i przebudową skrzyżowania pochłonie ok. 70 mln zł.

Opinie (762) ponad 20 zablokowanych

  • Nowy pomysł na zakorkowanie jeszcze bardziej miasta brawo!!!!!

    • 38 2

  • HMM

    Wreszcie jakieś dobre wieści. To nie może zacząć się wystarczająco szybko! Czas uleczyć tę źle traktowaną i piękną część miasta.

    • 7 42

  • zadnych naziemnych

    • 20 4

  • Trwała prowizorka

    Czy to znaczy, że dzięki doraźnemu remontowi powstanie tzw. "trwała prowizorka"?

    • 15 1

  • Czy przejścia podziemne też znikną? (2)

    • 15 3

    • będą na ziemi. Kierowczyki do tuneli. Albo zostańcie na wsiach. (1)

      • 2 5

      • Przepraszam za chorom curke

        • 5 0

  • A komu na Długich Ogrodach przeszkadza ten parking??? (5)

    • 56 9

    • deweloperom

      • 19 0

    • odpowiedź

      a chciałbyś mieszkać przy wielkim parkingu... bo ja nie

      • 5 11

    • parking nie wypalił bo był częścią całego planu parkingowego który zablokowali aktywiści i konserwator

      • 2 4

    • Mi i wieku innym

      • 3 4

    • Ela

      Przeszkadza mieszkańcom Długich Ogrodów

      • 0 2

  • Ola i jej szalone pomysły na utrudnienie mieszkańcom życia. (2)

    Pomysł chyba najgorszy z tym wyburzeniem estakady. Zaraz po tym głupie było to przejście naziemne zaraz nad podziemnym przy locie.

    • 79 8

    • (1)

      To nie są jej pomysły. Ona nawet nie wie że taka estakada w Gdańsku się znajduje.

      • 15 0

      • Ona nawet nie wie, że jest prezydentem Gdańska

        • 0 0

  • Brawo za odważną decyzję. (1)

    • 8 56

    • Odwaga staniała a rozum zdrożał.

      • 6 1

  • im szybciej, tym lepiej! (1)

    Zburzyć tą szkaradę jak najszybciej. To może władze Gdańska utrzymają jakieś resztki poparcia wśród mieszkańców!

    • 7 62

    • Chyba tylko twojego

      • 5 0

  • I bardzo dobrze. (6)

    A malkontentów prosimy o niewypowiadanie się. Jeśli korzystacie z tej estakady podczas np. dojazdów do pracy to znaczy, że nie jesteście mieszkańcami Gdańska.

    • 13 82

    • No tak, bo RG gdzie pracuje przeszło 3 tys. ludzi, to przecież nie jest w Gdańsku...

      • 20 0

    • Z wami przeciwnikami aut jest jak z pedofilem ... w społeczeństwie znajdzie się zawsze jakiś dziwak .... którego trzeba wyleczyć

      • 10 2

    • Tak tak

      Do rafinerii jeżdżą krasnoludki, taka prawda

      • 11 0

    • pomyśl

      Muszę wyprowadzić Cię z błędu z tej estakady korzystają głównie mieszkańcy Gdańska. Dojazd do pracy i powrót z Miałkiego Szlaku do Wrzeszcz czy Moreny to komunikacyjny koszmar . Komunikacja miejska jest niewydolna , zawodna a co najważniejsze przeraźliwie nieskomunikowana. Autem przejazd 14min. komunikacją 40.

      • 14 2

    • no tak.

      pracownicy rafinerii, mieszkańcy wyspy sobieszewskiej, rudnik i olszynki nie istnieją

      • 9 0

    • Idź do lekarza bo masz problemy ze zdrowiem, zdrowiem psychicznym

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane