• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Estakada na Elbląskiej zostanie zburzona. Długie Ogrody na nowo

Maciej Korolczuk
6 października 2023, godz. 09:10 
Opinie (762)
Wyburzenie estakady, przebudowa skrzyżowania i metamorfoza Długich Ogrodów ma kosztować ok. 70 mln zł. Wyburzenie estakady, przebudowa skrzyżowania i metamorfoza Długich Ogrodów ma kosztować ok. 70 mln zł.

Klamka zapadła: najpierw kosmetyczny remont, a docelowo wyburzenie - taka przyszłość czeka estakadę na węźle ElbląskaMapka przy Bramie Żuławskiej. Metamorfozę ma przejść także ul. Długie Ogrody i jej bezpośrednie otoczenie. Prace będą etapowane i mają pochłonąć ok. 70 mln zł.



Jak oceniasz wizję Długich Ogrodów po zmianach?

Choć Długie OgrodyMapka są naturalnym przedłużeniem Drogi Królewskiej, wizytówką miasta z pewnością nie są. To raczej miejsce, gdzie przedmiejska estetyka wdziera się do historycznego centrum miasta.

To szeroka, betonowa arteria służąca jako parking dla wschodniej części Śródmieścia. W dodatku pozbawiona drzew, mało sprzyjająca pieszym i rowerzystom.

Nijak też pasuje do zmodernizowanej ul. Stągiewnej czy nowej zabudowy Wyspy Spichrzów.

Jeszcze na początku roku wydawało się, że sytuacja szybko się nie zmieni. A jednak! Miasto zmieniło zdanie i chce tę przestrzeń "odczarować". I to w radykalny sposób.

  • Tak może wyglądać ul. Długie Ogrody po planowanej metamorfozie (wizualizacja z 2018 r.).
  • Tak może wyglądać ul. Długie Ogrody po planowanej metamorfozie (wizualizacja z 2018 r.).
  • Tak może wyglądać ul. Długie Ogrody po planowanej metamorfozie (wizualizacja z 2018 r.).
  • Tak może wyglądać ul. Długie Ogrody po planowanej metamorfozie (wizualizacja z 2018 r.).

Zniknie estakada na węźle Elbląska



Kluczem do zmiany ma być wyburzenie olbrzymiej estakady na węźle Elbląska. Obecnie służy ona bezkolizyjnemu przejazdowi od strony Rafinerii Gdańskiej w kierunku centrum miasta, ale jej skala, wygląd i sama obecność "tuż przed nosem" zabytkowej Bramy Żuławskiej od lat budzi kontrowersje.

Tym bardziej, że - jak przekonują inżynierowie ruchu - po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą, Trasy Sucharskiego i Południowej Obwodnicy Gdańska, które wzięły na siebie obsługę ruchu samochodowego w kierunku Elbląga, Mazur i Warszawy, tranzytowe znaczenie ul. Elbląskiej i estakady na niej znacznie zmalało.

Zanim jednak na skrzyżowaniu pojawią buldożery, by wyburzyć betonową konstrukcję, konieczny jest jej kosmetyczny remont, bo obiekt znajduje się w złym stanie. Prace mają być przeprowadzone w pierwszej połowie 2024 roku i kosztować ok. 1 mln zł.

Docelowo przebudowane zostanie też samo skrzyżowanie i cała ul. Długie Ogrody.



Przyjęty harmonogram działań ws. przedłużenia Traktu Królewskiego zakłada trzy etapy:

  • analiza urbanistyczna i warsztaty z mieszkańcami (listopad-grudzień 2023)
  • analiza ruchu w obszarze węzła Elbląska (grudzień 2023)
  • rozpoczęcie projektowania nowego skrzyżowania (III kwartał 2024)

Po przebudowie Długie Ogrody mają być bardziej zielone a przestrzeń wokół ulicy uporządkowana i znacznie lepiej zagospodarowana.

Długie Ogrody w przewodniku Opowiadaczy Historii Długie Ogrody w przewodniku Opowiadaczy Historii

M.in. zniknie placMapka, gdzie planowana była budowa wielopoziomowego parkingu naziemnego. Po metamorfozie przestrzeń ta ma służyć celom kulturalnym i wystawienniczym, co ma też pomóc w lepszym wykorzystaniu zabytkowej Bramy Żuławskiej. Będzie to też nawiązanie do historii, bo przed wojną w tym miejscu siedzibę miał kameralny teatr.

Wszystkie prace mają być etapowane i rozłożone w czasie. Miasto szacuje, że modernizacja Długich Ogrodów wraz z wyburzeniem estakady i przebudową skrzyżowania pochłonie ok. 70 mln zł.

Opinie (762) ponad 20 zablokowanych

  • najpierw remontować, potem burzyć? WTF (3)

    • 7 0

    • zarobi sie dwa razy, to jest przemyslane. nie ma tutaj przypadku

      • 2 0

    • Jeszcze parę lat do wyburzenia. (1)

      A stan estakady jest tragiczny.

      • 0 0

      • Co najmniej kilkanaście, do wybudowania tunelu pod Motławą.

        • 0 0

  • Estakada wzdłuż Armii Krajowej nad Łostowicką niezbędna (3)

    Codziennie tysiące Gdańszczan stoi w korkach na AK bo brakuje jednego elementu układu drogowego. Tam nie ma historycznego sąsiedztwa , tam są sąsiedzi którym już nic przeszkadza /cmentarz Łostowicki/.

    • 15 0

    • Skoro im nic już nie przeszkadza, to moga sobie posluchac silnikow samochodow stpojacych w korku. Taką linię ma nasza władza.

      • 1 0

    • Chcesz stać w dokładnie tym samym korku, tylko przesuniętym 4km dalej? (1)

      • 0 2

      • Nnie chcę i nie będę. skręcam akurat tam w Havla i wjezdzam na Chelm. Są tez tacy, którzy skrecaja w Sikorskiego i niepotrzebnie stoja w korku przed skrzyzowaniem z Havla/Lostowicka. Czesc skreca tez w Łostowicką.

        • 3 0

  • Czyli blokowanie miasta i utrudnianie ruchu aut idzie (1)

    pełną gębą. Wytyczne agendy 2030 to biblia lewaków. A mowienie, ze Dlugie Ogrody sa niesprzyjajace pieszym i rowerom to juz wybitna schizofrenia. Ulica z szerokimi chodnikami po obu stronach, nie zastawianymi przez auta, ulica z wolnym ruchem i dosc szeroka jezdnia, ze miesci sie i auto i rower obok... To ten sam poziom przekonywania o slusznosci lewackich pomysliw, jak argumenty na blokujace ruch przejscia naziemne nad istniejacymi podziemnymi - bo tunele to komunistyczny wymysł... Podobno w tym miescie nie ma miejsca na zadne "ale", tylko jakos wlodarze wiecznie o coś mają "ale" i wtedy ten ich żenujący slogan sie nie liczy.

    • 17 0

    • Chodniki szerokie są, ale można na nich stracić uzębienie.

      Zamiast burzyć estakadę, może warto byłoby je wyremontować? Taniej będzie i ludzie się ucieszą, choć dentyści mniej zarobią.

      • 4 0

  • Decydenci

    i**otyzm to burzyć ponieważ żaden ruch nie zmalał codzień jestem świadkiem jak cała estakada stoi za każdym razem....

    • 12 0

  • napierw zbudujcie alternatywy (3)

    Nową Wałową z rasowym tunelem (dwie jezdnie + tramwaj + dla pieszych)
    Małą obwodnicę południową przez Olszynkę, Orunię, Chełm...

    Wtedy zobaczycie prawdziwe uspokojenie ruchu, a mieszkańcy podziękują.
    Przeciwna metodyka, to typowy bolszewizm w postaci stwarzania problemów i ofiarne (z naszej kieszeni) zwalczanie ich skutków.

    Na to nie ma zgody i wybory to wykażą...

    • 19 0

    • (2)

      Ktoś tutaj się nauczył pustych sloganów od Pinokia. Nie ma na to zgody... A dalej nic bie robię, wyraziłem brak zgody.

      • 0 4

      • pustych sloganow?

        Zostalo podane rozwiazanie, ktore umozliwi stworzenie miasta w miescie, na wzor Koscierzyny, Ilawy czy innego Pasleka...
        Jesli tego nie rozumiesz, wybory to wyczyszcza...

        • 3 0

      • robię...

        co mogę...

        • 0 0

  • Sądząc z korków które ustawiają się przy Łąkowej,

    teza o mniejszym znaczeniu estakady jest mocno na wyrost. Po jej zburzeniu dwa razy większe korki będą stały przy Siennickiej. Dopiero wybudowanie tunelu pod Motławą umożliwi sensowne wyburzenie tej estakady.

    • 7 1

  • To jest to (1)

    Przed wyburzeniem wyremontować.

    • 7 0

    • Remont jest potrzebny, bo do wyburzenia to jeszcze kilkanaście lat, o ile w ogóle do tego dojdzie.

      • 0 0

  • Gdańsk to jedno z najmniej zakorkowanych miast w Polsce stąd troska urzędników aby ruch w tym mieście

    tak zmienić aby zwiększyć ilość korków. Urzędnicze zera

    • 14 2

  • Czy miasto

    nie ma innych, bardziej priorytetowych wydatków? Zainwestujcie najpierw w porządny zbiorkom. Jeśli nie wiecie jak, podpytajcie się tych z Warszawy jak to zrobić. Dokończcie inwestycje drogowe na południu Gdańska, Nową Słowackiego itd. I nie utrudniajcie życia mieszkańcom, coraz to głupszymi pomysłami.

    • 14 0

  • d**ilizm (1)

    Innymi słowami nie można nazwać planu wyburzenia estakady ułatwiającej od wielu lat przejazd przez Gdańsk
    Rozumiem, że obecne władze miasta są już rządzeniem zmęczone i wymyślają kolejne bzdury, żeby szybciej odejść. Trzymam więc mocno kciuki !
    Konkurentom obecnego samorzadu proponuję zadbanie, żeby w końcu powstała nowa estakada nad Łostowicką wzdłuż Armii Krajowej i przedłużenie Havla do osiedli południowych. Remonty i budowy dróg, a nie ich burzenie. Może to się okaże drogą do sukcesu w wyborach samorządowych.

    • 13 0

    • Zapytaj urzędnika po ci mu głowa to ci odpowie. Jem jom

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane