• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Estakada na Elbląskiej zostanie zburzona. Długie Ogrody na nowo

Maciej Korolczuk
6 października 2023, godz. 09:10 
Opinie (762)
Wyburzenie estakady, przebudowa skrzyżowania i metamorfoza Długich Ogrodów ma kosztować ok. 70 mln zł. Wyburzenie estakady, przebudowa skrzyżowania i metamorfoza Długich Ogrodów ma kosztować ok. 70 mln zł.

Klamka zapadła: najpierw kosmetyczny remont, a docelowo wyburzenie - taka przyszłość czeka estakadę na węźle ElbląskaMapka przy Bramie Żuławskiej. Metamorfozę ma przejść także ul. Długie Ogrody i jej bezpośrednie otoczenie. Prace będą etapowane i mają pochłonąć ok. 70 mln zł.



Jak oceniasz wizję Długich Ogrodów po zmianach?

Choć Długie OgrodyMapka są naturalnym przedłużeniem Drogi Królewskiej, wizytówką miasta z pewnością nie są. To raczej miejsce, gdzie przedmiejska estetyka wdziera się do historycznego centrum miasta.

To szeroka, betonowa arteria służąca jako parking dla wschodniej części Śródmieścia. W dodatku pozbawiona drzew, mało sprzyjająca pieszym i rowerzystom.

Nijak też pasuje do zmodernizowanej ul. Stągiewnej czy nowej zabudowy Wyspy Spichrzów.

Jeszcze na początku roku wydawało się, że sytuacja szybko się nie zmieni. A jednak! Miasto zmieniło zdanie i chce tę przestrzeń "odczarować". I to w radykalny sposób.

  • Tak może wyglądać ul. Długie Ogrody po planowanej metamorfozie (wizualizacja z 2018 r.).
  • Tak może wyglądać ul. Długie Ogrody po planowanej metamorfozie (wizualizacja z 2018 r.).
  • Tak może wyglądać ul. Długie Ogrody po planowanej metamorfozie (wizualizacja z 2018 r.).
  • Tak może wyglądać ul. Długie Ogrody po planowanej metamorfozie (wizualizacja z 2018 r.).

Zniknie estakada na węźle Elbląska



Kluczem do zmiany ma być wyburzenie olbrzymiej estakady na węźle Elbląska. Obecnie służy ona bezkolizyjnemu przejazdowi od strony Rafinerii Gdańskiej w kierunku centrum miasta, ale jej skala, wygląd i sama obecność "tuż przed nosem" zabytkowej Bramy Żuławskiej od lat budzi kontrowersje.

Tym bardziej, że - jak przekonują inżynierowie ruchu - po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą, Trasy Sucharskiego i Południowej Obwodnicy Gdańska, które wzięły na siebie obsługę ruchu samochodowego w kierunku Elbląga, Mazur i Warszawy, tranzytowe znaczenie ul. Elbląskiej i estakady na niej znacznie zmalało.

Zanim jednak na skrzyżowaniu pojawią buldożery, by wyburzyć betonową konstrukcję, konieczny jest jej kosmetyczny remont, bo obiekt znajduje się w złym stanie. Prace mają być przeprowadzone w pierwszej połowie 2024 roku i kosztować ok. 1 mln zł.

Docelowo przebudowane zostanie też samo skrzyżowanie i cała ul. Długie Ogrody.



Przyjęty harmonogram działań ws. przedłużenia Traktu Królewskiego zakłada trzy etapy:

  • analiza urbanistyczna i warsztaty z mieszkańcami (listopad-grudzień 2023)
  • analiza ruchu w obszarze węzła Elbląska (grudzień 2023)
  • rozpoczęcie projektowania nowego skrzyżowania (III kwartał 2024)

Po przebudowie Długie Ogrody mają być bardziej zielone a przestrzeń wokół ulicy uporządkowana i znacznie lepiej zagospodarowana.

Długie Ogrody w przewodniku Opowiadaczy Historii Długie Ogrody w przewodniku Opowiadaczy Historii

M.in. zniknie placMapka, gdzie planowana była budowa wielopoziomowego parkingu naziemnego. Po metamorfozie przestrzeń ta ma służyć celom kulturalnym i wystawienniczym, co ma też pomóc w lepszym wykorzystaniu zabytkowej Bramy Żuławskiej. Będzie to też nawiązanie do historii, bo przed wojną w tym miejscu siedzibę miał kameralny teatr.

Wszystkie prace mają być etapowane i rozłożone w czasie. Miasto szacuje, że modernizacja Długich Ogrodów wraz z wyburzeniem estakady i przebudową skrzyżowania pochłonie ok. 70 mln zł.

Opinie (762) ponad 20 zablokowanych

  • Tak jak w kraju czekam na koniec pisu

    Tak w Gdańsku czekam na koniec WdG z AD na czele

    • 5 5

  • Mam tego dosyć

    Codziennie smród i korki a czytam że będzie gorzej . Te miasto Korek powinno się nazywać albo Fetor.

    • 11 0

  • Pomysl dobry ale

    Skoro chcą usunąć miejsca parkingowe to może jakiś inny parking bo od strony Żuław nie ma żadnej alternatywy ... brak odpowiedniej komunikacji lub miejsca na auta aby się do takiej przesiasc

    • 4 0

  • A może wtedy (1)

    Zrobić estakadę na AK , skrzyżowanie z Lostowicką.
    W obie strony ma się rozumieć

    • 7 0

    • Ale to nie wpisuje się w nasza koncepcję uspokajania ruchu

      • 1 0

  • Widzę że trend tworzenia miejsc kolizyjnych i zatorotwórczych rośnie. Co będzie dalej: może zlikwidować ulice...? Zerwać asfalt i zastąpić go żwirem?

    • 12 0

  • Estakada przeszkadza a badziewiaste forum nie?

    Przy was towarzysze z PRL to geniusze planowania i zagospodarowania przestrzennego

    • 13 0

  • Za chwilę w Indiach będzie się płynniej jeździło niż po Gdańsku

    • 15 0

  • Dobra wiadomość

    Mam nadzieję, że przy okazji zostanie zagospodarowana Brama Żuławska. Jak dotychczas to skład rupieci, wstyd!

    • 4 4

  • Zburzyc estakadę zrobić ze 3 przejścia naziemne to się dopiero zrobią korki

    • 9 0

  • Estakada

    Jeżeli uważacie że tunel rozwiązał problem no to jedzcie w godzinach szczytu i Sikorskiego i Podwalem przedmiejskim jedno i drugie zakorkowane Wniosek za mało korków za mało spalanego paliwa i zbyt zdrowe powietrze w Gdańsku a jak rozwala estakadę to na parę lat zapomnimy że tamtędy jezdzic

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane