• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Estakada na Elbląskiej zostanie zburzona. Długie Ogrody na nowo

Maciej Korolczuk
6 października 2023, godz. 09:10 
Opinie (762)
Wyburzenie estakady, przebudowa skrzyżowania i metamorfoza Długich Ogrodów ma kosztować ok. 70 mln zł. Wyburzenie estakady, przebudowa skrzyżowania i metamorfoza Długich Ogrodów ma kosztować ok. 70 mln zł.

Klamka zapadła: najpierw kosmetyczny remont, a docelowo wyburzenie - taka przyszłość czeka estakadę na węźle ElbląskaMapka przy Bramie Żuławskiej. Metamorfozę ma przejść także ul. Długie Ogrody i jej bezpośrednie otoczenie. Prace będą etapowane i mają pochłonąć ok. 70 mln zł.



Jak oceniasz wizję Długich Ogrodów po zmianach?

Choć Długie OgrodyMapka są naturalnym przedłużeniem Drogi Królewskiej, wizytówką miasta z pewnością nie są. To raczej miejsce, gdzie przedmiejska estetyka wdziera się do historycznego centrum miasta.

To szeroka, betonowa arteria służąca jako parking dla wschodniej części Śródmieścia. W dodatku pozbawiona drzew, mało sprzyjająca pieszym i rowerzystom.

Nijak też pasuje do zmodernizowanej ul. Stągiewnej czy nowej zabudowy Wyspy Spichrzów.

Jeszcze na początku roku wydawało się, że sytuacja szybko się nie zmieni. A jednak! Miasto zmieniło zdanie i chce tę przestrzeń "odczarować". I to w radykalny sposób.

  • Tak może wyglądać ul. Długie Ogrody po planowanej metamorfozie (wizualizacja z 2018 r.).
  • Tak może wyglądać ul. Długie Ogrody po planowanej metamorfozie (wizualizacja z 2018 r.).
  • Tak może wyglądać ul. Długie Ogrody po planowanej metamorfozie (wizualizacja z 2018 r.).
  • Tak może wyglądać ul. Długie Ogrody po planowanej metamorfozie (wizualizacja z 2018 r.).

Zniknie estakada na węźle Elbląska



Kluczem do zmiany ma być wyburzenie olbrzymiej estakady na węźle Elbląska. Obecnie służy ona bezkolizyjnemu przejazdowi od strony Rafinerii Gdańskiej w kierunku centrum miasta, ale jej skala, wygląd i sama obecność "tuż przed nosem" zabytkowej Bramy Żuławskiej od lat budzi kontrowersje.

Tym bardziej, że - jak przekonują inżynierowie ruchu - po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą, Trasy Sucharskiego i Południowej Obwodnicy Gdańska, które wzięły na siebie obsługę ruchu samochodowego w kierunku Elbląga, Mazur i Warszawy, tranzytowe znaczenie ul. Elbląskiej i estakady na niej znacznie zmalało.

Zanim jednak na skrzyżowaniu pojawią buldożery, by wyburzyć betonową konstrukcję, konieczny jest jej kosmetyczny remont, bo obiekt znajduje się w złym stanie. Prace mają być przeprowadzone w pierwszej połowie 2024 roku i kosztować ok. 1 mln zł.

Docelowo przebudowane zostanie też samo skrzyżowanie i cała ul. Długie Ogrody.



Przyjęty harmonogram działań ws. przedłużenia Traktu Królewskiego zakłada trzy etapy:

  • analiza urbanistyczna i warsztaty z mieszkańcami (listopad-grudzień 2023)
  • analiza ruchu w obszarze węzła Elbląska (grudzień 2023)
  • rozpoczęcie projektowania nowego skrzyżowania (III kwartał 2024)

Po przebudowie Długie Ogrody mają być bardziej zielone a przestrzeń wokół ulicy uporządkowana i znacznie lepiej zagospodarowana.

Długie Ogrody w przewodniku Opowiadaczy Historii Długie Ogrody w przewodniku Opowiadaczy Historii

M.in. zniknie placMapka, gdzie planowana była budowa wielopoziomowego parkingu naziemnego. Po metamorfozie przestrzeń ta ma służyć celom kulturalnym i wystawienniczym, co ma też pomóc w lepszym wykorzystaniu zabytkowej Bramy Żuławskiej. Będzie to też nawiązanie do historii, bo przed wojną w tym miejscu siedzibę miał kameralny teatr.

Wszystkie prace mają być etapowane i rozłożone w czasie. Miasto szacuje, że modernizacja Długich Ogrodów wraz z wyburzeniem estakady i przebudową skrzyżowania pochłonie ok. 70 mln zł.

Opinie (762) ponad 20 zablokowanych

  • Burzymy?

    Tragedia po zmianach przy Okopowej , nieustające korki w wielu miejscach. Brak pomysłów? No to chociaż zlikwidujemy to, co wystarczająco funkcjonuje.

    • 12 0

  • A na długich to będą urzędy wyburzać czy co? Przecież tam nie ma na tyle miejsca żeby zrobić to co na wizualizacji.

    • 9 0

  • (1)

    Do tego proponuję jeszcze z cztery przejścia naziemne zrobić i cały transport w tym "cudownym" mieście leży. Już teraz są tam korki

    • 13 0

    • i co z tego?

      Dulkiewicz

      • 1 0

  • Na tym skrzyżowaniu dróg

    już za komuny powstawały ''korki'',estakada zbudowana w 1996 roku,i poprowadzona dalej wzorcowo aleja omijająca dawne wąskie gardło ulicy Chmielnej,teraz ma być rozebrana ?!Winszuje kreatywności w Urzędzie Miasta Gdańska,jestem tylko ciekaw ,kto im dostarcza dopalacze ,że tak sprawnie funkcjonują....

    • 14 0

  • Jeżeli tak się zmienia Długie ogrody To po tamtej stronie Motławy zniknie ostatnie miejsce parkingowe dla turystów !!!!!!!!!!!

    Polecam to przemyśleć jeszcze kilka razy !!!!!!!!!!

    • 10 0

  • Powolne dobijanie Gdańska Trwa !!!!!

    • 17 0

  • "Co by tu jeszcze spie*rzyć panowie, co by tu jeszcze..."

    • 15 0

  • ...

    Jeden z najgłupszych pomysłów naszych władz

    • 17 0

  • jak tam "ładnie", na całej ulicy 30 miejsc do parkowania, będą po 50zł/h

    żadnego dużego parkingu, a miały być podziemne, taki ukłon w stronę turystów

    • 8 0

  • zacznijcie od budowy METRA

    wtedy zrezygnujemy z samochodów

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane