• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Estakada na Elbląskiej zostanie zburzona. Długie Ogrody na nowo

Maciej Korolczuk
6 października 2023, godz. 09:10 
Opinie (762)
Wyburzenie estakady, przebudowa skrzyżowania i metamorfoza Długich Ogrodów ma kosztować ok. 70 mln zł. Wyburzenie estakady, przebudowa skrzyżowania i metamorfoza Długich Ogrodów ma kosztować ok. 70 mln zł.

Klamka zapadła: najpierw kosmetyczny remont, a docelowo wyburzenie - taka przyszłość czeka estakadę na węźle ElbląskaMapka przy Bramie Żuławskiej. Metamorfozę ma przejść także ul. Długie Ogrody i jej bezpośrednie otoczenie. Prace będą etapowane i mają pochłonąć ok. 70 mln zł.



Jak oceniasz wizję Długich Ogrodów po zmianach?

Choć Długie OgrodyMapka są naturalnym przedłużeniem Drogi Królewskiej, wizytówką miasta z pewnością nie są. To raczej miejsce, gdzie przedmiejska estetyka wdziera się do historycznego centrum miasta.

To szeroka, betonowa arteria służąca jako parking dla wschodniej części Śródmieścia. W dodatku pozbawiona drzew, mało sprzyjająca pieszym i rowerzystom.

Nijak też pasuje do zmodernizowanej ul. Stągiewnej czy nowej zabudowy Wyspy Spichrzów.

Jeszcze na początku roku wydawało się, że sytuacja szybko się nie zmieni. A jednak! Miasto zmieniło zdanie i chce tę przestrzeń "odczarować". I to w radykalny sposób.

  • Tak może wyglądać ul. Długie Ogrody po planowanej metamorfozie (wizualizacja z 2018 r.).
  • Tak może wyglądać ul. Długie Ogrody po planowanej metamorfozie (wizualizacja z 2018 r.).
  • Tak może wyglądać ul. Długie Ogrody po planowanej metamorfozie (wizualizacja z 2018 r.).
  • Tak może wyglądać ul. Długie Ogrody po planowanej metamorfozie (wizualizacja z 2018 r.).

Zniknie estakada na węźle Elbląska



Kluczem do zmiany ma być wyburzenie olbrzymiej estakady na węźle Elbląska. Obecnie służy ona bezkolizyjnemu przejazdowi od strony Rafinerii Gdańskiej w kierunku centrum miasta, ale jej skala, wygląd i sama obecność "tuż przed nosem" zabytkowej Bramy Żuławskiej od lat budzi kontrowersje.

Tym bardziej, że - jak przekonują inżynierowie ruchu - po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą, Trasy Sucharskiego i Południowej Obwodnicy Gdańska, które wzięły na siebie obsługę ruchu samochodowego w kierunku Elbląga, Mazur i Warszawy, tranzytowe znaczenie ul. Elbląskiej i estakady na niej znacznie zmalało.

Zanim jednak na skrzyżowaniu pojawią buldożery, by wyburzyć betonową konstrukcję, konieczny jest jej kosmetyczny remont, bo obiekt znajduje się w złym stanie. Prace mają być przeprowadzone w pierwszej połowie 2024 roku i kosztować ok. 1 mln zł.

Docelowo przebudowane zostanie też samo skrzyżowanie i cała ul. Długie Ogrody.



Przyjęty harmonogram działań ws. przedłużenia Traktu Królewskiego zakłada trzy etapy:

  • analiza urbanistyczna i warsztaty z mieszkańcami (listopad-grudzień 2023)
  • analiza ruchu w obszarze węzła Elbląska (grudzień 2023)
  • rozpoczęcie projektowania nowego skrzyżowania (III kwartał 2024)

Po przebudowie Długie Ogrody mają być bardziej zielone a przestrzeń wokół ulicy uporządkowana i znacznie lepiej zagospodarowana.

Długie Ogrody w przewodniku Opowiadaczy Historii Długie Ogrody w przewodniku Opowiadaczy Historii

M.in. zniknie placMapka, gdzie planowana była budowa wielopoziomowego parkingu naziemnego. Po metamorfozie przestrzeń ta ma służyć celom kulturalnym i wystawienniczym, co ma też pomóc w lepszym wykorzystaniu zabytkowej Bramy Żuławskiej. Będzie to też nawiązanie do historii, bo przed wojną w tym miejscu siedzibę miał kameralny teatr.

Wszystkie prace mają być etapowane i rozłożone w czasie. Miasto szacuje, że modernizacja Długich Ogrodów wraz z wyburzeniem estakady i przebudową skrzyżowania pochłonie ok. 70 mln zł.

Opinie (762) ponad 20 zablokowanych

  • Szalency u wladzy

    niech sie nie biora za robote ktorej nie ogarniaja! Te inzynierki znowu skasuja miliony a bedzie jak z tristarem czyli jeszcze wiecej korkow. Aut przybywa. Zaden kraj nie poradzil sobie z tym likwidujac ulice.

    • 10 0

  • tęsknię za Adamowiczem... (1)

    • 3 5

    • nie ma za czym...

      przecież to właśnie "dziedzictwo"...

      Rządzą się "wybrańcy", jak na swoim...

      • 3 0

  • Tragedia

    Proszę zwrócić uwagę jakie korki powstają przy galerii bałtyckiej, w sezonie , wjeżdżanie na skrzyżowanie gdy nie ma przejazdu blokowanie jezdni gdy można jechać na wprost. W czasie wakacji bez tej drogi będą korki masakryczne , teraz są w godzinach szczytu gdy zjeżdżają z góry i do ruchu włączają się pojazdy jadące z przeróbki. To będzie gigantyczny korek , nie wiem kto to wymyśla? Chyba tylko ten co ta drogą się porusza od święta. Makabra.

    • 9 0

  • zapraszam do Gdyni, na Pucka i Hutnicza

    Dowiecie sie jakie sa skutki braku bezkolizyjnych skrzyzowan...

    • 9 0

  • W skrócie

    Podsumowując, główne elementy nowego ładu to:

    1. Zniszczenie drogi, która pozwala bezkolizyjnie ominąć skrzyżowanie
    2. Zlikwidowanie wielkiego płatnego parkingu, żeby postawić tam donice z kwiatami
    3. Zaoranie mniejszego bezpłatnego parkingu, żeby niczego tam nie było.

    Eko-fanatycy wciąż nie umieją pojąć, że samochody nie jeżdżą same, więc wytłumaczę, może choć jeden zakuty łeb zrozumie.

    Każdym samochodem poruszają się ludzie, zazwyczaj, w liczbie sztuk od jednego do pięciu.
    Popsucie im dróg sprawi, że korków w mieście będzie więcej, a nie mniej.
    Zabranie parkingów również pogorszy sprawę, bo będą jeździć w kółko szukając wolnego miejsca.

    I wreszcie, kto nie będzie absolutnie zmuszony, ten nie przyjedzie do centrum, a wtedy cała ta wasza "miejska przestrzeń" zostanie wyłącznie dla fanów kolarstwa w piankowych legginsach.
    I o to najwyraźniej w tym wszystkim chodzi.

    • 14 1

  • ???? (2)

    Kiedyś przejazd z Wyspy Sobieszewska pod dworzec główny zajmował mi 30-40 minut, teraz wyjeżdżam godzinę wcześniej, a po 15 ponad godzinę wcześniej. Najtrudniej przedrzeć się od Długich Ogrodów do dworca. A w centrum wszystkie urzędy, szpital, przychodnie. Przez tunel na Przykład i dalej też makabra, korki wszędzie. Pytam po co to wszystko?

    • 12 0

    • (1)

      Po to abyś zrezygnował z samochodu i jechal komunikacja 2 godziny

      • 4 0

      • bylo 212

        zabrali... taki mamy rozwoj komunikacji miejskiej w gdansku

        • 4 0

  • (1)

    Zróbcie wkoncu estakadę nad Łostowicka . Miejsce tam jest od lat przygotowane na to !

    • 15 0

    • Ale to nie wpisuje się w nasza filozofię uspokajania ruchu. My chcemy zabrać jeden pas na Armii Krajowej a drugi zwezic. No i jeszcze zbudujemy antyzatoki. A na pasie zeleni będą pasły się wypożyczone owce.

      • 3 0

  • Po wuj

    Po wuj wydawać milion na remont żeby zaraz to burzyć. Rządzący to idioci.

    • 10 0

  • Najlepiej

    Zaorać wszystkie ulice. Koniec z dyktaturą samochodziarzy. Pastwiska wzdłuż Grunwaldzkiej będą najlepsze. I zakaz wstępu w butach do miasta.

    • 13 1

  • Nasza wladza

    Im się naprawdę nudzi w tym urzędzie nie ma innych problemów !!!! Na przykład codzienne korki od Sandomierskiej do Kowal !!!

    • 11 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane