• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Estakada na Elbląskiej zostanie zburzona. Długie Ogrody na nowo

Maciej Korolczuk
6 października 2023, godz. 09:10 
Opinie (762)
Wyburzenie estakady, przebudowa skrzyżowania i metamorfoza Długich Ogrodów ma kosztować ok. 70 mln zł. Wyburzenie estakady, przebudowa skrzyżowania i metamorfoza Długich Ogrodów ma kosztować ok. 70 mln zł.

Klamka zapadła: najpierw kosmetyczny remont, a docelowo wyburzenie - taka przyszłość czeka estakadę na węźle ElbląskaMapka przy Bramie Żuławskiej. Metamorfozę ma przejść także ul. Długie Ogrody i jej bezpośrednie otoczenie. Prace będą etapowane i mają pochłonąć ok. 70 mln zł.



Jak oceniasz wizję Długich Ogrodów po zmianach?

Choć Długie OgrodyMapka są naturalnym przedłużeniem Drogi Królewskiej, wizytówką miasta z pewnością nie są. To raczej miejsce, gdzie przedmiejska estetyka wdziera się do historycznego centrum miasta.

To szeroka, betonowa arteria służąca jako parking dla wschodniej części Śródmieścia. W dodatku pozbawiona drzew, mało sprzyjająca pieszym i rowerzystom.

Nijak też pasuje do zmodernizowanej ul. Stągiewnej czy nowej zabudowy Wyspy Spichrzów.

Jeszcze na początku roku wydawało się, że sytuacja szybko się nie zmieni. A jednak! Miasto zmieniło zdanie i chce tę przestrzeń "odczarować". I to w radykalny sposób.

  • Tak może wyglądać ul. Długie Ogrody po planowanej metamorfozie (wizualizacja z 2018 r.).
  • Tak może wyglądać ul. Długie Ogrody po planowanej metamorfozie (wizualizacja z 2018 r.).
  • Tak może wyglądać ul. Długie Ogrody po planowanej metamorfozie (wizualizacja z 2018 r.).
  • Tak może wyglądać ul. Długie Ogrody po planowanej metamorfozie (wizualizacja z 2018 r.).

Zniknie estakada na węźle Elbląska



Kluczem do zmiany ma być wyburzenie olbrzymiej estakady na węźle Elbląska. Obecnie służy ona bezkolizyjnemu przejazdowi od strony Rafinerii Gdańskiej w kierunku centrum miasta, ale jej skala, wygląd i sama obecność "tuż przed nosem" zabytkowej Bramy Żuławskiej od lat budzi kontrowersje.

Tym bardziej, że - jak przekonują inżynierowie ruchu - po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą, Trasy Sucharskiego i Południowej Obwodnicy Gdańska, które wzięły na siebie obsługę ruchu samochodowego w kierunku Elbląga, Mazur i Warszawy, tranzytowe znaczenie ul. Elbląskiej i estakady na niej znacznie zmalało.

Zanim jednak na skrzyżowaniu pojawią buldożery, by wyburzyć betonową konstrukcję, konieczny jest jej kosmetyczny remont, bo obiekt znajduje się w złym stanie. Prace mają być przeprowadzone w pierwszej połowie 2024 roku i kosztować ok. 1 mln zł.

Docelowo przebudowane zostanie też samo skrzyżowanie i cała ul. Długie Ogrody.



Przyjęty harmonogram działań ws. przedłużenia Traktu Królewskiego zakłada trzy etapy:

  • analiza urbanistyczna i warsztaty z mieszkańcami (listopad-grudzień 2023)
  • analiza ruchu w obszarze węzła Elbląska (grudzień 2023)
  • rozpoczęcie projektowania nowego skrzyżowania (III kwartał 2024)

Po przebudowie Długie Ogrody mają być bardziej zielone a przestrzeń wokół ulicy uporządkowana i znacznie lepiej zagospodarowana.

Długie Ogrody w przewodniku Opowiadaczy Historii Długie Ogrody w przewodniku Opowiadaczy Historii

M.in. zniknie placMapka, gdzie planowana była budowa wielopoziomowego parkingu naziemnego. Po metamorfozie przestrzeń ta ma służyć celom kulturalnym i wystawienniczym, co ma też pomóc w lepszym wykorzystaniu zabytkowej Bramy Żuławskiej. Będzie to też nawiązanie do historii, bo przed wojną w tym miejscu siedzibę miał kameralny teatr.

Wszystkie prace mają być etapowane i rozłożone w czasie. Miasto szacuje, że modernizacja Długich Ogrodów wraz z wyburzeniem estakady i przebudową skrzyżowania pochłonie ok. 70 mln zł.

Opinie (762) ponad 20 zablokowanych

  • tunel i wyburzenie estakady na Elbląskiej

    Przed wyburzeniem estakady powinien być wybudowany tunel z Elbląskiej do Wałowej /planowany od dawna/i wtedy ma sens wyburzenie estakady i wybudowanie ewentualnego ronda. Natomiast parking poszukać miejsca /może Siennicka koło policji/i wybudować podziemny, jak przy Teatrze Muzycznym w Gdyni. W tym miejscu mógłby powstać również naziemny.

    • 2 1

  • Drogi Gdańsk

    Jak ja się cieszę że nie musze mieszkać ani jeździć do centrów Trójmiasta, to była strata czasu.
    Proponuję każdemu, wyprowadzić się z tego nieprzyjaznego miejsca i pracować także po za :) odemnie z wioski mimo że mam 40 km dalej do Elbląga niż do Gdańska głównego, jadę krócej ;)
    A teraz będzie jeszcze lepiej.
    Ja widzę to tak, finalnie w Gdańsku zostaną tylko osoby które tak chcą i mieszkają, do pracy blisko zbiórkomem, raz na rok wakacje w Egipcie i to szczyt marzeń.

    Dla mnie to podłoga

    • 4 1

  • Dulkiewicz znalazla.sposob na ograniczenie ruchu ,wszystkie remonty lub budowy w tym samym czasie!!!

    • 4 1

  • Jesszcze wyburzcie estakade przy okopowej

    • 3 1

  • Super . Jeszcze większe korki w Gdańsku .

    • 5 1

  • A Zaspa?

    Na to kasa jest, a żeby w końcu rozsypujący się wiadukt na Zaspie zlikwidować, to od lat nie ma pieniedzy

    • 3 1

  • Społem i irysy niech wracają!!

    Podoba mi się jak jest; typowy PRL ,3 bary mleczne i sklepik zieleniak( owoce,warzywa i cytrusy).1poczta którą niedługo zamkną,3 lombardy,pizzeria,kebaby 2 są,kawałek w bok jakąkolwiek stronę : brudno,śmieci,butelki,puszki,opony,sprzęt AGD,oraz szalety w krzakach.1kosciół do którego nie chodzę.Brakuje sklepu Społem gdzie mógłbym kupować cukier w kostkach Polski i irysy z makiem i sezamem i czyste_ tak brakuje mi tych cukierków i prawdziwych anyżowych i miętowych i polskich krówek- może ktoś w końcu zacznie sprzedawać na Długich Ogrodach,i orenżade i lemoniadę ze sarutora!

    • 0 1

  • Zburzenie ekstakady.

    To się zrobi koszmarne miasto po tych przebudowach.Komu to jest potrzebne i komu ma służyć?Gdańsk będzie zakorkowany na amen.

    • 5 0

  • Przeróbcie wszystkie drogi na chodniki

    I ścieżki rowerowe. Będzie super przyjaźnie dla pieszych i rowerzystów. Zwłaszcza dla tych spieszących się do pracy i tych co z pracy wracają (bo przecież w Gdańsku wszyscy w pracy machają nóżką za biureczkiem, popijając kawusię, więc trochę ruchu im się przyda). Brawo władze miasta, heh

    • 5 0

  • Nareszcie

    Trzeba całą tę autostradę zaorać i w końcu oddać te tereny mieszkańcom, przeznaczając je na obszary zielone, wygodne ścieżki rowerowe i strefę relaksu

    • 1 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane