• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Estakada na Elbląskiej zostanie zburzona. Długie Ogrody na nowo

Maciej Korolczuk
6 października 2023, godz. 09:10 
Opinie (762)
Wyburzenie estakady, przebudowa skrzyżowania i metamorfoza Długich Ogrodów ma kosztować ok. 70 mln zł. Wyburzenie estakady, przebudowa skrzyżowania i metamorfoza Długich Ogrodów ma kosztować ok. 70 mln zł.

Klamka zapadła: najpierw kosmetyczny remont, a docelowo wyburzenie - taka przyszłość czeka estakadę na węźle ElbląskaMapka przy Bramie Żuławskiej. Metamorfozę ma przejść także ul. Długie Ogrody i jej bezpośrednie otoczenie. Prace będą etapowane i mają pochłonąć ok. 70 mln zł.



Jak oceniasz wizję Długich Ogrodów po zmianach?

Choć Długie OgrodyMapka są naturalnym przedłużeniem Drogi Królewskiej, wizytówką miasta z pewnością nie są. To raczej miejsce, gdzie przedmiejska estetyka wdziera się do historycznego centrum miasta.

To szeroka, betonowa arteria służąca jako parking dla wschodniej części Śródmieścia. W dodatku pozbawiona drzew, mało sprzyjająca pieszym i rowerzystom.

Nijak też pasuje do zmodernizowanej ul. Stągiewnej czy nowej zabudowy Wyspy Spichrzów.

Jeszcze na początku roku wydawało się, że sytuacja szybko się nie zmieni. A jednak! Miasto zmieniło zdanie i chce tę przestrzeń "odczarować". I to w radykalny sposób.

  • Tak może wyglądać ul. Długie Ogrody po planowanej metamorfozie (wizualizacja z 2018 r.).
  • Tak może wyglądać ul. Długie Ogrody po planowanej metamorfozie (wizualizacja z 2018 r.).
  • Tak może wyglądać ul. Długie Ogrody po planowanej metamorfozie (wizualizacja z 2018 r.).
  • Tak może wyglądać ul. Długie Ogrody po planowanej metamorfozie (wizualizacja z 2018 r.).

Zniknie estakada na węźle Elbląska



Kluczem do zmiany ma być wyburzenie olbrzymiej estakady na węźle Elbląska. Obecnie służy ona bezkolizyjnemu przejazdowi od strony Rafinerii Gdańskiej w kierunku centrum miasta, ale jej skala, wygląd i sama obecność "tuż przed nosem" zabytkowej Bramy Żuławskiej od lat budzi kontrowersje.

Tym bardziej, że - jak przekonują inżynierowie ruchu - po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą, Trasy Sucharskiego i Południowej Obwodnicy Gdańska, które wzięły na siebie obsługę ruchu samochodowego w kierunku Elbląga, Mazur i Warszawy, tranzytowe znaczenie ul. Elbląskiej i estakady na niej znacznie zmalało.

Zanim jednak na skrzyżowaniu pojawią buldożery, by wyburzyć betonową konstrukcję, konieczny jest jej kosmetyczny remont, bo obiekt znajduje się w złym stanie. Prace mają być przeprowadzone w pierwszej połowie 2024 roku i kosztować ok. 1 mln zł.

Docelowo przebudowane zostanie też samo skrzyżowanie i cała ul. Długie Ogrody.



Przyjęty harmonogram działań ws. przedłużenia Traktu Królewskiego zakłada trzy etapy:

  • analiza urbanistyczna i warsztaty z mieszkańcami (listopad-grudzień 2023)
  • analiza ruchu w obszarze węzła Elbląska (grudzień 2023)
  • rozpoczęcie projektowania nowego skrzyżowania (III kwartał 2024)

Po przebudowie Długie Ogrody mają być bardziej zielone a przestrzeń wokół ulicy uporządkowana i znacznie lepiej zagospodarowana.

Długie Ogrody w przewodniku Opowiadaczy Historii Długie Ogrody w przewodniku Opowiadaczy Historii

M.in. zniknie placMapka, gdzie planowana była budowa wielopoziomowego parkingu naziemnego. Po metamorfozie przestrzeń ta ma służyć celom kulturalnym i wystawienniczym, co ma też pomóc w lepszym wykorzystaniu zabytkowej Bramy Żuławskiej. Będzie to też nawiązanie do historii, bo przed wojną w tym miejscu siedzibę miał kameralny teatr.

Wszystkie prace mają być etapowane i rozłożone w czasie. Miasto szacuje, że modernizacja Długich Ogrodów wraz z wyburzeniem estakady i przebudową skrzyżowania pochłonie ok. 70 mln zł.

Opinie (762) ponad 20 zablokowanych

  • ?

    Mniej miejsc parkingowych i brak parkingu wielopoziomowego, gratuluję pomysłu. A co zamiast estakady? Bezkolizyjne przejazdy podziemne? Bo rondo albo kolejne światła to prosta droga do jeszcze większego zakorkowania miasta.

    • 0 1

  • Bzdura

    Likwidacja spowoduje korki komunikacyjne a autobusy w korkach. Brak rozwiązań dla komunikacji miejskiej spowoduje jej zakorkowanie i opóźnienia. Budowa bus pasów spowoduje horrendalne zakorkowanie a miasta nie stać na uruchomienie komunikacji miejskiej co parę minut. Koszty miasto powinno przeliczyć zanim z czym wyskoczy. Jak widać nikt w mieście nie przeprowadza analiz finansowych i społecznych.

    • 2 0

  • Proponuje na próbę zamknąć estakadę na tydzień i zobaczyć jaki będzie bałagan bez niej

    • 2 0

  • Parking podziemny na Dlugich Ogrodach

    Zrobcie tam parking podziemny

    • 0 1

  • Do wyburzenia jeszcze pudełkowate bloki z lat 60tych i 70tych...

    I może to miasto zacznie przypominać coś cywilizowanego

    • 0 2

  • Niby drzewka, niby zielono ....

    a wokół sam beton.

    • 3 0

  • Agenda 2050

    To zmierza dokładnie do jednego nie będzie prawie wcale prywatnych samochodów a jedynie współdzielone korpo- elektryki i rowery i dlatego ci co trzymają z Donaldem już wiedzą , że drogi i parkingi będą likwidowane

    • 2 0

  • Pytania pod srtykułem jak zwykle z duuupy i w pełni tentendyjne

    • 0 0

  • Robią... źle...

    Nie robią, też źle... weźcie się mądrale ogarnijcie bo tylko płakać umiecie. Jest zaplanowane, będą robić i dobrze, niech robią. Wasze narzekanie nikogo nie obchodzi. Cieszcie się że cokolwiek modernizują i zmieniają a nie tylko narzekać...

    • 0 0

  • Każdy by burzył!!A w zamian co??Jakieś czary mary!!Od lat kończy się na gadaniu!!Pod dł.ogrodami miał być parking!!Nie ma!!Miał być kubaturowy!!Nie ma!!Teraz jakiś mądrala wymyślił jakąś galerię!!Miał być tunel od N.Wałowej!!Nie ma!!Byłe Zakł.Mięsne,nic się nie dzieje od lat!!Tylko się gada,gada,i na tym się koñczy!!A jak już uprą się i na siłę coś robią,to widać na Podwalu,korki w każdą stronę że koñca nie widać!!

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane