• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Estakada na Podwalu. Powinna zniknąć czy zostać?

Maciej Naskręt
28 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta. Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta.

Likwidacja tuneli pod Trasą W-Z to tylko wstęp do zmian w centrum miasta. Komisja ds. rewitalizacji powinna też forsować plan wyburzenia szpetnej estakady nad ul. Okopową - uważa Maciej Naskręt.



Co głównie zmieniłaby likwidacja estakady nad Węzłem Unii Europejskiej?

Wreszcie drgnęło w sprawie likwidacji tuneli pod ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, które od od lat 60. tną tkankę miejską Śródmieścia. Rada Miasta Gdańska podczas wrześniowej sesji powołała komisję do spraw rewitalizacji, która ma zająć się wytyczeniem przejść dla pieszych w miejsce zlikwidowanych tuneli.

Jednak likwidacja czterech podziemnych przejść pod ul. Podwale Przedmiejskie to wciąż za mało, by mówić o scaleniu i ułatwieniu poruszania się pieszych między Głównym a Dolnym Miastem. By to zapewnić, niezbędna jest likwidacja estakady nad splotem ul. Podwale Przedmiejskie i ul. Okopowej. Takie działanie uspokoi ruch samochodowy, a piesi poruszający się przez stworzone przejścia dla pieszych w miejscu tuneli poczują się bardziej bezpieczni.

Szpecąca centrum Gdańska estakada nad połączeniem ul. Podwale Przedmiejskie i al. Armii Krajowej będzie rzadziej uczęszczana, gdy zostanie otwarty tunel pod Martwą Wisłą w 2014 r.. Mieszkańcy Zaspy, Wrzeszcza, Przymorza i pozostałych północnych dzielnic, jadąc w kierunku południowym nie zaryzykują przebijania się przez nowe skrzyżowanie z sygnalizacją na Węźle Unii Europejskiej. Dlatego z pewnością podróżować będą tunelem pod Martwą Wisłą i dalej Trasą Sucharskiego do Południowej Obwodnicy Gdańska.

Do zburzenia estakady przekonuje ponadto jej wygląd i degradacja otaczającej ją przestrzeni miejskiej. Problem w tym, że usunięcie tak ogromnej ilości betonu i stali będzie drogim przedsięwzięciem.

Budowę estakady przy budynku należącym do delegatury Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego pamiętają tylko najstarsi inżynierowie. Obiekt został wybudowany w 1977 r. Pierwotnie w ogóle nie miał powstać, ale decyzją ministerialnego urzędnika, który przybył z Warszawy do Gdańska, by sprawdzić postęp robót na węźle, włączono go pospiesznie do inwestycji.

Co ciekawe, ówczesne przedsięwzięcie wpisało się w historię budownictwa za sprawą pierwszej estakady w Polsce, na którą można było wjeżdżać ze środkowego pasa, a nie z lewego, jak jest na pozostałych węzłach drogowych. Ten węzeł został także "bohaterem" niewybrednych żartów - jako jedno z nielicznych na świecie trzypoziomowych skrzyżowań, nie posiadające ani jednego bezkolizyjnego przejazdu.

Opinie (894) ponad 20 zablokowanych

  • tylko durnie burzą obiekt który usprania ruch (1)

    Jakoś Warszawa nie wpada na takie dłupie pomysł by porozwalać swoje dziesiątki estakad.
    Coraz bardziej odnoszę wrażenie że Gdańsk to wiocha i wieśniaki nim rządzą.
    Na bruk trzeba wywalić tych debili od planistyki i rewitalizacji tkanki miejskiej.

    • 14 2

    • jednym usprawnia, drugim utrudnia

      warto myśleć systemowo i myśleć o ułatwieniu dojścia do przystanku SKM Gdańsk Śródmieście i tworzeniu innych alternatyw dla ruchu samochodów w centrum miasta.

      • 0 2

  • Nie dajmy się ponieść na fali głupoty.

    Panie prezydencie a ile po realizacji tego wspaniałego pomysłu będą czekać na Trakcie mieszkancy południa na wjazd do śródmieścia. Apeluję do mieszkanców a by ten durny pomysł zbojkotować. Jeśli ktoś nie potrafi utrzymać w czystości tuneli to nie oznacza , że ma dezorganizowac ruch w Gdańsku. Ta inicjatywa ma pewnie promotorów wsród częsci hotelarzy którzy chcą pozbyć się tuneli ( a mają hotele po drugiej stronie podwala)aby nie robic przykrego wrażenia, dla gości hotelowych któzy korzystają z tych pobliskich tuneli Dlatego dajmy odpór tym nieuczciwie stawianym celom kiedy jeszcze nie jest za późno.

    • 10 2

  • Panie Naskręt

    Niech Pan odstawi lekarstwa - bo jak czyta się Pana "propozycje" to zastanawiam się na jakich lekach jest Pan, i to już od bardzo dłuuuuugiego czasu.

    • 12 1

  • należy zburzyć też prawie skończoną estakadę we Wrzeszczu przy Galerii Bałtyckiej!!! (1)

    po co to komu?!

    • 8 1

    • przed zburzeniem warto zobaczyć, jak potwierdza się teza że budowa takich skrzyżowań

      nie rozładowuje korków tylko przesuwa je gdzie indziej. Wtedy twój pomysł znajdzie poparcie.

      • 0 1

  • Panie Naskret, a glowa Pana czasem nie boli?

    jezioro damy tu, a ten niech se stoi w zieleni

    • 12 2

  • Takie idiotyczne pomysly mogą miec tylko gdańskie urzędasy

    i to z dyplomem max. historyka, lub w ogóle bez dyplomu. Jakiekolwiek by nie były - skrzyżowania wielopoziomowe na świecie uznawane są za nieco wyższą formę skrzyżowań niż jednopoziomowe.

    • 6 2

  • Durne budynie nie wiedza na co wydawać, może zburzyc dworzec i odbudować albo jeszcze cos głupszego (2)

    długi i tak niedługo zablokuja inwestycje

    • 11 1

    • burzenie dworca nie ma sensu - to pomysł z innego nurtu myślenia (1)

      chodzi o to, by tworzyć alternatywne udogodnienia dla ruchu a nie myśleć tylko o ruchu samochodów - to dusi miasto dosłownie i w przenośni.

      • 0 2

      • jakie alternatywne?

        A już jakieś zostało utworzone? Ustawienie sygnalizacji na Podwalu Przedmiejskim tylko wydłuży przejazd samochodów, AUTOBUSÓW I TRAMWAJÓW, podobnie zniszczenie wiaduktu. Tu nie chodzi tylko o transport indywidualny, dotyczy to KAŻDEGO korzystającego z tych obiektów. To właśnie we Wrzeszczu brak podziemnych przejść dzieli Wrzeszcz na dwie części.
        Gdzie w tych działaniach jest jakaś alternatywa?

        • 3 0

  • Dobry pomysł.

    Jestem mieszkańcem ulicy Podwale Przedmiejskie i popieram tę inicjatywę, ponieważ wiele starszych osób ryzykuje swoim życiem idąc na przełaj omijając tunele. Robią to z bardzo prostego powodu. Tunele są bardzo trudną przeprawą dla osób starszych. Tylko 1 przejście podziemne w okolicach ul. Łąkowej ma łagodne wejście i wyjście z i do tunelu. A trzeba pamiętać, że osób w podeszłym wieku będzie coraz więcej. A estakada rzeczywiście zakłóca przestrzeń publiczną i już chyba nie spełnia swojej roli. O ile w ogóle ją kiedykolwiek spełniała.

    • 1 14

  • Naskręt będziesz ministrem infrastruktury (1)

    u Pana Kaczyńskiego

    • 4 8

    • chyba u tuska

      • 1 2

  • Za chwilkę nie będzie pieniędzy , zacznie się bonanza.

    Doszliśmy do szlabanu z możliwością zaciągania kredytu przez miasto.

    UE - kończy się kasa na dopłaty.

    Wpływów brak z powodu likwidacji przemysłu i Polskiego handlu.

    Możliwość eksploatacji zasobów Narodu wyczerpuje się.

    Rozbudowane struktury urzędnicze , korupcja = drogo budowane, źle zarządzane itd. sprawy miejskie = dziura bez dna.

    itd.

    Niebawem Adamowicz z Lisickim będą wiać daleko stąd, ale bieda i problemy pozostaną.

    • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane