• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Estakada na Podwalu. Powinna zniknąć czy zostać?

Maciej Naskręt
28 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta. Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta.

Likwidacja tuneli pod Trasą W-Z to tylko wstęp do zmian w centrum miasta. Komisja ds. rewitalizacji powinna też forsować plan wyburzenia szpetnej estakady nad ul. Okopową - uważa Maciej Naskręt.



Co głównie zmieniłaby likwidacja estakady nad Węzłem Unii Europejskiej?

Wreszcie drgnęło w sprawie likwidacji tuneli pod ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, które od od lat 60. tną tkankę miejską Śródmieścia. Rada Miasta Gdańska podczas wrześniowej sesji powołała komisję do spraw rewitalizacji, która ma zająć się wytyczeniem przejść dla pieszych w miejsce zlikwidowanych tuneli.

Jednak likwidacja czterech podziemnych przejść pod ul. Podwale Przedmiejskie to wciąż za mało, by mówić o scaleniu i ułatwieniu poruszania się pieszych między Głównym a Dolnym Miastem. By to zapewnić, niezbędna jest likwidacja estakady nad splotem ul. Podwale Przedmiejskie i ul. Okopowej. Takie działanie uspokoi ruch samochodowy, a piesi poruszający się przez stworzone przejścia dla pieszych w miejscu tuneli poczują się bardziej bezpieczni.

Szpecąca centrum Gdańska estakada nad połączeniem ul. Podwale Przedmiejskie i al. Armii Krajowej będzie rzadziej uczęszczana, gdy zostanie otwarty tunel pod Martwą Wisłą w 2014 r.. Mieszkańcy Zaspy, Wrzeszcza, Przymorza i pozostałych północnych dzielnic, jadąc w kierunku południowym nie zaryzykują przebijania się przez nowe skrzyżowanie z sygnalizacją na Węźle Unii Europejskiej. Dlatego z pewnością podróżować będą tunelem pod Martwą Wisłą i dalej Trasą Sucharskiego do Południowej Obwodnicy Gdańska.

Do zburzenia estakady przekonuje ponadto jej wygląd i degradacja otaczającej ją przestrzeni miejskiej. Problem w tym, że usunięcie tak ogromnej ilości betonu i stali będzie drogim przedsięwzięciem.

Budowę estakady przy budynku należącym do delegatury Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego pamiętają tylko najstarsi inżynierowie. Obiekt został wybudowany w 1977 r. Pierwotnie w ogóle nie miał powstać, ale decyzją ministerialnego urzędnika, który przybył z Warszawy do Gdańska, by sprawdzić postęp robót na węźle, włączono go pospiesznie do inwestycji.

Co ciekawe, ówczesne przedsięwzięcie wpisało się w historię budownictwa za sprawą pierwszej estakady w Polsce, na którą można było wjeżdżać ze środkowego pasa, a nie z lewego, jak jest na pozostałych węzłach drogowych. Ten węzeł został także "bohaterem" niewybrednych żartów - jako jedno z nielicznych na świecie trzypoziomowych skrzyżowań, nie posiadające ani jednego bezkolizyjnego przejazdu.

Opinie (894) ponad 20 zablokowanych

  • super debilizm

    Kasa miasta pusta, a my będziemy likwidować w miarę dobrze funkcjonującą drogę żeby wydać kasę na nową. Wcale nie koniecznie lepszą (jak się przyjrzeć co teraz budują), a przy okazji zakorkować całe centrum. To jest plan.

    • 13 1

  • facet zobacz co i jak buduja w Singapore, Japonia, Chiny czy tez Dubai Amiraty Arabskie cz tez Kuwejt

    facet popatrz na swiat i otworz oczy oraz naucz sie estetyki i piekna wykonczenia budowli bo ta Estakade coscie zbudowali we Wrzeszczu to trzeba rozebrac bo to dalej jest Slowianszczyzna

    • 8 2

  • (1)

    Usunięcie bezkolizyjnego skrzyżowania "uspokoi ruch"?! Niezła koncepcja. Ja proponowałbym żeby ten pomysł zrealizować. A autora postawić na środku tego skrzżowania, żeby każdy stojący w korku mógł mu podziękować kopniakiem.

    • 8 2

    • uspokojenie ruchu zwiększa przepustowość korytarzy i węzłów drogowych

      i zmniejsza korki - samochody jeżdżą z mniejszymi odstępami a ich kierowcy mają więcej czasu na reakcję w momencie pojawienia się innych użytkowników dróg (na przykład z ulic podporządkowanych) - to zmniejsza liczbę stłuczek i poprawia klimat akustyczny miasta.

      • 0 0

  • bzq

    normalnie szkoda slow....czytam czasami bajki pana redaktora i uważam, że bardziej niż przestrzeni przez szpetną estakadę to większej degradacji ulegają moje oczy w związku z paszkwilami Pana Naskręta

    • 5 2

  • Eeee! To mam lepszy pomysł!

    Teraz będziemy kopać tunel pod Martwą Wisłą, więc wykopmy go, a potem w ramach akcji zasypywania tuneli zasypmy. Będzie super nowocześnie! Gratulacje dla Budynia... Oooo! Przepraszam - Boba Budowniczego!

    • 11 2

  • W Gansku kazda droga konczy sie w krzkach albo w kartoflach bo nie ma kasy a oni beda likwidowali to co jeszcze nie wybudowali

    Budyn juz czas odejsc od koryta

    • 9 2

  • Wypier....cie tego Naskreta z roboty ! (1)

    Jego idiotyczne pomysly beda niszczyc miasto! Na bruk z Naskretem !

    • 17 3

    • Zgadzam się!!! takie chore pomysły trzeba tępić w zarodku bo jeszcze ktoś zacznie je realizować!!!

      • 5 1

  • co ty piłeś wczoraj?

    po pijaku nie pisz tekstów. to chore co tu nabazgrałeś. może zaproponuj likwidacje portu lotniska i rafinerii bo ci się nie podoba i wolisz lasy i łąki.

    • 10 2

  • Brak słów

    Nie będę się kopał z koniem, to jest największy idiotyzm o jakim słyszałem, zlikwidować estakadę i zasypać tunele. śmiałem się jak czytałem o tym wiele miesięcy wcześniej, teraz to mnie utwierdza, że kretyni otaczają mnie.

    • 12 2

  • Prima Aprilis!!! (1)

    Na pewno ktoś sobie robi żarty. W końcu na cały świecie odchodzi się od przejść dla pieszych w centrach miast (najlepszy wzór - Londyn). No, ale z drugiej strony to my Polacy zawsze swój "rozum" mamy.

    • 9 1

    • nie pisz o Polakach tylko o raptusach na tym portalu.

      W realu potrafimy się porozumieć zupełnie dobrze: jak kierowcy stoją w korku, nie mam problemów z poruszaniem się w poprzek jezdni piechotą lub wzdłuż jezdni rowerem.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane