• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Estakada na Podwalu. Powinna zniknąć czy zostać?

Maciej Naskręt
28 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta. Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta.

Likwidacja tuneli pod Trasą W-Z to tylko wstęp do zmian w centrum miasta. Komisja ds. rewitalizacji powinna też forsować plan wyburzenia szpetnej estakady nad ul. Okopową - uważa Maciej Naskręt.



Co głównie zmieniłaby likwidacja estakady nad Węzłem Unii Europejskiej?

Wreszcie drgnęło w sprawie likwidacji tuneli pod ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, które od od lat 60. tną tkankę miejską Śródmieścia. Rada Miasta Gdańska podczas wrześniowej sesji powołała komisję do spraw rewitalizacji, która ma zająć się wytyczeniem przejść dla pieszych w miejsce zlikwidowanych tuneli.

Jednak likwidacja czterech podziemnych przejść pod ul. Podwale Przedmiejskie to wciąż za mało, by mówić o scaleniu i ułatwieniu poruszania się pieszych między Głównym a Dolnym Miastem. By to zapewnić, niezbędna jest likwidacja estakady nad splotem ul. Podwale Przedmiejskie i ul. Okopowej. Takie działanie uspokoi ruch samochodowy, a piesi poruszający się przez stworzone przejścia dla pieszych w miejscu tuneli poczują się bardziej bezpieczni.

Szpecąca centrum Gdańska estakada nad połączeniem ul. Podwale Przedmiejskie i al. Armii Krajowej będzie rzadziej uczęszczana, gdy zostanie otwarty tunel pod Martwą Wisłą w 2014 r.. Mieszkańcy Zaspy, Wrzeszcza, Przymorza i pozostałych północnych dzielnic, jadąc w kierunku południowym nie zaryzykują przebijania się przez nowe skrzyżowanie z sygnalizacją na Węźle Unii Europejskiej. Dlatego z pewnością podróżować będą tunelem pod Martwą Wisłą i dalej Trasą Sucharskiego do Południowej Obwodnicy Gdańska.

Do zburzenia estakady przekonuje ponadto jej wygląd i degradacja otaczającej ją przestrzeni miejskiej. Problem w tym, że usunięcie tak ogromnej ilości betonu i stali będzie drogim przedsięwzięciem.

Budowę estakady przy budynku należącym do delegatury Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego pamiętają tylko najstarsi inżynierowie. Obiekt został wybudowany w 1977 r. Pierwotnie w ogóle nie miał powstać, ale decyzją ministerialnego urzędnika, który przybył z Warszawy do Gdańska, by sprawdzić postęp robót na węźle, włączono go pospiesznie do inwestycji.

Co ciekawe, ówczesne przedsięwzięcie wpisało się w historię budownictwa za sprawą pierwszej estakady w Polsce, na którą można było wjeżdżać ze środkowego pasa, a nie z lewego, jak jest na pozostałych węzłach drogowych. Ten węzeł został także "bohaterem" niewybrednych żartów - jako jedno z nielicznych na świecie trzypoziomowych skrzyżowań, nie posiadające ani jednego bezkolizyjnego przejazdu.

Opinie (894) ponad 20 zablokowanych

  • Panie Macieju Naskręt

    Weź się panie za uzupełnianie cen paliw bo jak się je wpisze w poniedziałek to zaktualizowane są w środę. To by przyniosło więcej korzyści niż Pańskie pomysły, jeszcze ktoś w radzie miasta pomyśli że ma Pan rację.

    • 14 1

  • Maciek nie pij.....

    • 11 1

  • najbardziej bekowy artykuł na trojmiasto.pl od lat :) (3)

    • 20 2

    • jak nie masz argumentów to odblokowujesz emocje (2)

      przy okazji ośmieszając się bezwiednie.

      • 2 7

      • Maciek, poczytaj inne komentarze :)

        • 7 2

      • Ha ha Maciek sam sobie komentarze pisze!

        • 6 2

  • A róbta co chceta, tylko najpierw niech ten tunel pod Wisłą będzie. Właśnie przypomniał mi się piątkowy korek na wylocie na siódemkę.Od fotoradaru przy Łąkowej stałam!!! Bo? Bo zwężenie i po głupiemu sygnalizacja na wiadukcie obok wantowego ustawiona. Wiem wiem, to chwilowo ,na czas prac przy Trasie Sucharskiego. Jednak planowane przejścia dla pieszych na podwalu Przedmiejskim będa hamowały płynnosć ruchu poczwórnie!!

    • 4 1

  • emocje się wylały wraz z źółcią uzależnionych od (szybkiej) jazdy samochodem (3)

    w mieście nie ma ani potrzeby ani sensu uprawiania szybkiej jazdy samochodem - gdy wszyscy chcą jeździć samochodem, to wszyscy stoją (w korkach) bez względu na liczbę pasów na jezdniach i estakad. Warto rozważać inne scenariusze rozwoju systemu komunikacyjnego miasta - również takie, które zakładają koncentrację nakładów na szybką kolej miejską oraz poprawę warunków ruchu pieszych i rowerzystów. W takich scenariuszach wyburzanie estakad i zasypywanie tuneli znakomicie się mieści. Dzięki temu powstaje miasto krótkich odległości, wygodne dla ludzi, nie zmuszające matek do dowożenia dzieci samochodami do szkoły.

    • 2 27

    • co za brednie :) (1)

      • 7 3

      • emocje nadal się wylewają, gdzie są argumenty?

        • 1 1

    • Nie chcą tego wszyscy, tylko większość.

      Większość jest istotniejsza. Korki są problemem marginalnym. Coraz bardziej. Tylko w twojej wyobraźni nic innego nie istnieje. Rowerzyści to duże dzieci, skrajnie egoistyczne. Wściekają się na rolkarzy, a przecież są dla nich tym samym, co oni dla kierowców. Święte krowy.

      • 2 0

  • Naskret co ty wypisujesz

    Na Morene Tramwaj buduja przeszlo 40 lat i polozyli tory tramwajowe 10 m za skrzyzowanie w zweszlym roku i konca nie widac do realizacji calej lini
    Na Lotnisko w Rebiechowie busuja drogi dojazdowe przeszlo 43 lata i zbudowac nie moga
    Bulonska z Jabloniowa lacza 45 lat i 1,7 kilometra drogi zbudowac nie moga
    W Oliwie Tunel pod Pacholkiem robia 45 lat i palcem nie ruszyli a Spacerowa zatkana
    AL Wojska Polskiego nowym mostem nad torami z AL Jana Pawla II lacza juz 50 lat i mostu brak
    AL Jana Pawla II Lacza z AL Gen Halera i Uczniowaka i 200 m drogi nie zrobili przez 60m lat
    ul Gospody od Pomorskiej do Hali poszezaja 65 lat i nie poszyli bo forsy brak
    AL Wita Stwisza z Ul Opata Jacka Rybicjiego lacza rondem juz 67 lat i nie polaczyli bo kasa pusta a Oliwa zakorkowana
    Naskret co ty facet chcesz rozbierac i likwidowac najpierw zastanow sie czy wszystko jest OK
    Budyn mogl nie brac mieszkania na Lastadii to by nie mial klopotu z jego sprzedaniem - ale i tak zarobi
    Zima miasto w blocie tonie a on chce likwidowac tunele i estakady - Naskret zakaz sypania zima blota na drogi bo ci cale miasto zgnije

    • 13 1

  • naskręt ty imbecylu

    zburzyć to powinieneś swoje mieszkanie bujaj garba od tej estakady i pomyśl najpierw zanim coś powiesz to nie boli

    • 16 1

  • Gratuluję odwagi panie redaktorze! (3)

    Kontynuacja debaty na temat kształtu systemu komunikacyjnego miasta jest jak najbardziej na czasie. Trzeba wyraźnie nazwać dostępne warianty: albo miasto dla ludzi, albo głównie lub (sądząc po wielu postach) tylko dla samochodów. Albo będziemy nadal burzyli domy i poszerzali ulice tworząc coraz szersze przestrzenie jezdni i węzłów drogowych (codziennie zakorkowanych), albo będziemy mieli normalnie zabudowane miasto pełne życia i wspaniałych przestrzeni publicznych nie zastawionych parkującymi samochodami.

    • 4 20

    • Maciek wyluzuj

      • 7 2

    • samochody są dla ludzi (1)

      "albo miasto dla ludzi, albo głównie lub (sądząc po wielu postach) tylko dla samochodów".A tymi samochodami to niby malpy jeżdżą? Samochody są dla LUDZI i LUDZIOM ułatwiają życie.Warunek: władza musi myśleć też o ludziach, o tym jak ludziom ułatwiać życie, a nie o czubku swego nosa.

      • 8 0

      • jednym ułatwiają, innym utrudniają.

        Samochód zaparkowany rzadko ma środku ludzi, ale ludziom chodzącym i jeżdżącym przeszkadza. Tworzenie dużych parkingów przy węzłach komunikacji szynowej nie jest przejawem myślenia o produktywnym wykorzystaniu przestrzeni miejskiej.

        • 1 2

  • Pan Maciek i cytat z samego siebie...

    Panie Maćku, nie wiem kto pana szkolił z zakresu dziennikarstwa, ale we własnym artykule cytować samego siebie, to bardzo słabe zagranie, wręcz bardzo bardzo słabe.
    Wygląda to niestety tak jakby brakowało panu tematów albo nie chciało się zadzwonić do osoby związanej z tematem, która poratuje pana artykuł swoją wypowiedzią.
    Jeżeli chce pan pisać w taki sposób to proszę przemyśleć czy nie warto artykułu opatrzyć sformułowaniem "felieton". Na chwilę obecną niestety, jest to manipulowanie informacjami (przecież sam pan siebie cytuje), a nie rzetelne dziennikarstwo. Ponadto doskonale pan wie, że nie pierwszy raz zdarza się panu tego typu "wpadka".
    Proszę jednak nie zrozumieć mnie źle pana artykuły są niezłe o ile nie są cytatami z samego siebie.
    Pozdrawiam

    • 13 1

  • tunel w 2014???!!! (1)

    buahahahaha prezydencie miasta gdańska mniej pan honor zakończyć budowę słowackiego...

    • 7 1

    • nie żartuj z tym honorem

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane