• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Estakada na Podwalu. Powinna zniknąć czy zostać?

Maciej Naskręt
28 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta. Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta.

Likwidacja tuneli pod Trasą W-Z to tylko wstęp do zmian w centrum miasta. Komisja ds. rewitalizacji powinna też forsować plan wyburzenia szpetnej estakady nad ul. Okopową - uważa Maciej Naskręt.



Co głównie zmieniłaby likwidacja estakady nad Węzłem Unii Europejskiej?

Wreszcie drgnęło w sprawie likwidacji tuneli pod ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, które od od lat 60. tną tkankę miejską Śródmieścia. Rada Miasta Gdańska podczas wrześniowej sesji powołała komisję do spraw rewitalizacji, która ma zająć się wytyczeniem przejść dla pieszych w miejsce zlikwidowanych tuneli.

Jednak likwidacja czterech podziemnych przejść pod ul. Podwale Przedmiejskie to wciąż za mało, by mówić o scaleniu i ułatwieniu poruszania się pieszych między Głównym a Dolnym Miastem. By to zapewnić, niezbędna jest likwidacja estakady nad splotem ul. Podwale Przedmiejskie i ul. Okopowej. Takie działanie uspokoi ruch samochodowy, a piesi poruszający się przez stworzone przejścia dla pieszych w miejscu tuneli poczują się bardziej bezpieczni.

Szpecąca centrum Gdańska estakada nad połączeniem ul. Podwale Przedmiejskie i al. Armii Krajowej będzie rzadziej uczęszczana, gdy zostanie otwarty tunel pod Martwą Wisłą w 2014 r.. Mieszkańcy Zaspy, Wrzeszcza, Przymorza i pozostałych północnych dzielnic, jadąc w kierunku południowym nie zaryzykują przebijania się przez nowe skrzyżowanie z sygnalizacją na Węźle Unii Europejskiej. Dlatego z pewnością podróżować będą tunelem pod Martwą Wisłą i dalej Trasą Sucharskiego do Południowej Obwodnicy Gdańska.

Do zburzenia estakady przekonuje ponadto jej wygląd i degradacja otaczającej ją przestrzeni miejskiej. Problem w tym, że usunięcie tak ogromnej ilości betonu i stali będzie drogim przedsięwzięciem.

Budowę estakady przy budynku należącym do delegatury Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego pamiętają tylko najstarsi inżynierowie. Obiekt został wybudowany w 1977 r. Pierwotnie w ogóle nie miał powstać, ale decyzją ministerialnego urzędnika, który przybył z Warszawy do Gdańska, by sprawdzić postęp robót na węźle, włączono go pospiesznie do inwestycji.

Co ciekawe, ówczesne przedsięwzięcie wpisało się w historię budownictwa za sprawą pierwszej estakady w Polsce, na którą można było wjeżdżać ze środkowego pasa, a nie z lewego, jak jest na pozostałych węzłach drogowych. Ten węzeł został także "bohaterem" niewybrednych żartów - jako jedno z nielicznych na świecie trzypoziomowych skrzyżowań, nie posiadające ani jednego bezkolizyjnego przejazdu.

Opinie (894) ponad 20 zablokowanych

  • 'Jednak likwidacja czterech podziemnych przejść pod ul. Podwale Przedmiejskie to wciąż za mało, by mówić o scaleniu i ułatwieniu poruszania się pieszych między Głównym a Dolnym Miastem'
    a ja głupi myślałem że takie przejście jest najszybszym i najdogodniejszym sposobem na przejście dla pieszych

    • 11 0

  • Czyżby autor odstawił leki?

    Nie ma to jak propozycja wyburzenia estakady, dzięki której jako tako można jeszcze się poruszać w zakorkowanym Gdańsku. WTF?

    • 11 0

  • Ta estakada nie ma osłon przeciw hałasowi...

    ...brzydka ta estakada, a niby czym ona się różni od tej nowo wybudowanej we Wrzeszczu nad aleją Grunwaldzką. Dać je osłony takie przezroczyste jak na tej we Wrzeszczu i niczym się wtedy nie będą różnić. A mieszkańcy przy tej estakadzie będą zadowoleni bo może to przyciszy ten dotychczasowy hałas.

    • 8 0

  • porazka

    • 8 0

  • Gronwaldzka we Wrzeszczu ci Naskret nie przeszkadza tez jesy szeroka i dzieli miasto

    Tunele beda budowac inni pod Grunwaldzka we Wrzeszczu bo byly projektowane i planowane w latach 60

    • 5 0

  • Zasypać tunele

    Proponuję zlikwidować tunel pod dworcem głównym i pozostałe tunele SKM-ki. W miejsce tuneli postawić szlabany i budki dróżników. Będzie mniej bezrobotnych. Jest to najbardziej optymalne rozwiązanie na miarę XXI wieku.

    • 11 0

  • Burzyć, burzyć.....

    Mam to szczęście,że doskonale pamiętam lewoskret z ulicy Okopowej w dawną al.Leningradzką i ulgę gdy otwarto estakadę.Tramwaj i rząd samochodów stał tam i stał czekając na zielone światło.

    • 7 0

  • Własnym oczom nie wierzę... (1)

    "Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta". To po co buduje się to samo koło Galerii Bałtyckiej, skoro estakady są tak szkodliwe. Niczego nie kumam, albo radnych należy wysłać do psychiatry. I to szybko!!! Innej możliwości nie ma.

    • 17 1

    • nie palisz, nie lubisz żab, nie kumasz

      • 1 3

  • świetny pomysł, zgaduję że nie wymyślił go ktoś po liceum

    • 2 0

  • Estakada we Wrzeszczu do Likwidacji bo tak Naskret chce

    Naskret dlaczgo ci twoi likwidatorzy buduja Estakade we Wrzeszczu Estakade bardzi brzydka i jak teraz Wtzeszcz wyglada na Grunwalwszkiej i Kosciuszki oraz druga Estakada to Kliniczna i Marynarki Polskiej
    Po co budowqaliscie Trase WZ do Obwodnicy i tam takie drogie i potezne estakady - chlopie zastanow sie co ty wypisujesz

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane