• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Estakada na Podwalu. Powinna zniknąć czy zostać?

Maciej Naskręt
28 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta. Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta.

Likwidacja tuneli pod Trasą W-Z to tylko wstęp do zmian w centrum miasta. Komisja ds. rewitalizacji powinna też forsować plan wyburzenia szpetnej estakady nad ul. Okopową - uważa Maciej Naskręt.



Co głównie zmieniłaby likwidacja estakady nad Węzłem Unii Europejskiej?

Wreszcie drgnęło w sprawie likwidacji tuneli pod ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, które od od lat 60. tną tkankę miejską Śródmieścia. Rada Miasta Gdańska podczas wrześniowej sesji powołała komisję do spraw rewitalizacji, która ma zająć się wytyczeniem przejść dla pieszych w miejsce zlikwidowanych tuneli.

Jednak likwidacja czterech podziemnych przejść pod ul. Podwale Przedmiejskie to wciąż za mało, by mówić o scaleniu i ułatwieniu poruszania się pieszych między Głównym a Dolnym Miastem. By to zapewnić, niezbędna jest likwidacja estakady nad splotem ul. Podwale Przedmiejskie i ul. Okopowej. Takie działanie uspokoi ruch samochodowy, a piesi poruszający się przez stworzone przejścia dla pieszych w miejscu tuneli poczują się bardziej bezpieczni.

Szpecąca centrum Gdańska estakada nad połączeniem ul. Podwale Przedmiejskie i al. Armii Krajowej będzie rzadziej uczęszczana, gdy zostanie otwarty tunel pod Martwą Wisłą w 2014 r.. Mieszkańcy Zaspy, Wrzeszcza, Przymorza i pozostałych północnych dzielnic, jadąc w kierunku południowym nie zaryzykują przebijania się przez nowe skrzyżowanie z sygnalizacją na Węźle Unii Europejskiej. Dlatego z pewnością podróżować będą tunelem pod Martwą Wisłą i dalej Trasą Sucharskiego do Południowej Obwodnicy Gdańska.

Do zburzenia estakady przekonuje ponadto jej wygląd i degradacja otaczającej ją przestrzeni miejskiej. Problem w tym, że usunięcie tak ogromnej ilości betonu i stali będzie drogim przedsięwzięciem.

Budowę estakady przy budynku należącym do delegatury Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego pamiętają tylko najstarsi inżynierowie. Obiekt został wybudowany w 1977 r. Pierwotnie w ogóle nie miał powstać, ale decyzją ministerialnego urzędnika, który przybył z Warszawy do Gdańska, by sprawdzić postęp robót na węźle, włączono go pospiesznie do inwestycji.

Co ciekawe, ówczesne przedsięwzięcie wpisało się w historię budownictwa za sprawą pierwszej estakady w Polsce, na którą można było wjeżdżać ze środkowego pasa, a nie z lewego, jak jest na pozostałych węzłach drogowych. Ten węzeł został także "bohaterem" niewybrednych żartów - jako jedno z nielicznych na świecie trzypoziomowych skrzyżowań, nie posiadające ani jednego bezkolizyjnego przejazdu.

Opinie (894) ponad 20 zablokowanych

  • Maciej (1)

    "Szpetna estakada". Jeżeli wszystko co szpetne nie powinno istnieć to co Pan robi na świecie? Następny "FACHOWIEC", tylko dlaczego marnuje się w trójmiasto.pl?

    • 15 3

    • Pan Maciej ostro przesadził z fantazją,

      ale takie osobiste przytyki są poniżej jakiegokolwiek poziomu.

      • 1 2

  • (1)

    Co komu ta estakada przeszkadza ? Powinni zburzyć ten akademik i wybudować druga estakadę taka żeby można było z Armii krajowej spokojnie jechać na Warszawę albo w miejsce starej estakady wybudować taka mega wielofunkcyjną estakadę która by pozwalała na swobodne poruszanie się w kierunku obwodnicy ,Pruszcza i centrum. A piesi niech przechodzą pod ziemią tunelami tak żeby było bezpiecznie a nie jakieś idiotyczne pomysły ze światłami.

    • 10 2

    • do wczoraj byłbym przekonany, że taki komentarz to troll i dałbym plusa

      ale dzisiaj nie można być niczego pewnym...

      • 0 1

  • Pomyłka panie nieskręt

    "Ten węzeł został także "bohaterem" niewybrednych żartów - jako jedno z nielicznych na świecie trzypoziomowych skrzyżowań, nie posiadające ani jednego bezkolizyjnego przejazdu." - akurat te (niewybredne?) żarty dotyczą akurat skrzyżowania JPII i Rzeczypospolitej

    • 12 1

  • Jak można być tak bezmyślnym????

    Proponuje także zakazać wjazdu samochodom i rowerom!
    Chodzić do szkoły, pracy itp. Zamknąć elektrownię...itd. Niech Adamowicz i spółka leżą w kruchcie!!!! Bo to przecież wystarczy!
    POLSKA to CIEMNOGRÓD!!! i trojmiasto.pl też skoro popiera takie bzdury!

    • 6 1

  • jak tunele są mniej bezpieczniejsze od przejść dla pieszych?????

    jak tunele są mniej bezpieczniejsze od przejść dla pieszych?????
    Pijak i tak do tunelu nie wjedzie.......

    • 10 1

  • Panie Macieju!

    Jestem ciekaw kto wyręcza się Pańskim nazwiskiem?
    Jak można tak debilnie myśleć?

    • 11 1

  • za tydzień Pan Naskręt będzie postulował zburzenie paskudnego Zieleniaka :):)

    • 10 1

  • DEBILIZM!!!

    Zamiast likwidować estakadę osobiście proponuję zlikwidować nadmiar urzędników i straż wiejską!

    • 7 1

  • ja proponowalbym pojsc w druga strone, nie burzyc a kontynuowac wczesniej przyjeta konceppcję i utworzyc z tego skrzyzowania 100% skrzyzowanie bezkolizyjne

    • 2 1

  • zburzyć szpetene ekrany na Rybackiej

    skoro mamy tylu estetów w mieście, to warto się skrzyknąć i zburzyć szpetne ekrany anty-hałasowe, które już zainstalowano przy nadal budowanym odcinku drogi do hali Ergo-Arena. Z tą drogą to generalnie jest jeden wielki skandal, gdyż powinna ona przebiegać w wykopie od tunelu pod torami, dalej pod rondem przed areną aż do terenów parkingowych przy hali. Gdyby jezdnia była zagłębiona, to nie byłoby potrzeby stawiania szpaleru szpetnych ekranów, to chyba oczywiste.

    • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane