• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Estakada na Podwalu. Powinna zniknąć czy zostać?

Maciej Naskręt
28 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta. Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta.

Likwidacja tuneli pod Trasą W-Z to tylko wstęp do zmian w centrum miasta. Komisja ds. rewitalizacji powinna też forsować plan wyburzenia szpetnej estakady nad ul. Okopową - uważa Maciej Naskręt.



Co głównie zmieniłaby likwidacja estakady nad Węzłem Unii Europejskiej?

Wreszcie drgnęło w sprawie likwidacji tuneli pod ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, które od od lat 60. tną tkankę miejską Śródmieścia. Rada Miasta Gdańska podczas wrześniowej sesji powołała komisję do spraw rewitalizacji, która ma zająć się wytyczeniem przejść dla pieszych w miejsce zlikwidowanych tuneli.

Jednak likwidacja czterech podziemnych przejść pod ul. Podwale Przedmiejskie to wciąż za mało, by mówić o scaleniu i ułatwieniu poruszania się pieszych między Głównym a Dolnym Miastem. By to zapewnić, niezbędna jest likwidacja estakady nad splotem ul. Podwale Przedmiejskie i ul. Okopowej. Takie działanie uspokoi ruch samochodowy, a piesi poruszający się przez stworzone przejścia dla pieszych w miejscu tuneli poczują się bardziej bezpieczni.

Szpecąca centrum Gdańska estakada nad połączeniem ul. Podwale Przedmiejskie i al. Armii Krajowej będzie rzadziej uczęszczana, gdy zostanie otwarty tunel pod Martwą Wisłą w 2014 r.. Mieszkańcy Zaspy, Wrzeszcza, Przymorza i pozostałych północnych dzielnic, jadąc w kierunku południowym nie zaryzykują przebijania się przez nowe skrzyżowanie z sygnalizacją na Węźle Unii Europejskiej. Dlatego z pewnością podróżować będą tunelem pod Martwą Wisłą i dalej Trasą Sucharskiego do Południowej Obwodnicy Gdańska.

Do zburzenia estakady przekonuje ponadto jej wygląd i degradacja otaczającej ją przestrzeni miejskiej. Problem w tym, że usunięcie tak ogromnej ilości betonu i stali będzie drogim przedsięwzięciem.

Budowę estakady przy budynku należącym do delegatury Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego pamiętają tylko najstarsi inżynierowie. Obiekt został wybudowany w 1977 r. Pierwotnie w ogóle nie miał powstać, ale decyzją ministerialnego urzędnika, który przybył z Warszawy do Gdańska, by sprawdzić postęp robót na węźle, włączono go pospiesznie do inwestycji.

Co ciekawe, ówczesne przedsięwzięcie wpisało się w historię budownictwa za sprawą pierwszej estakady w Polsce, na którą można było wjeżdżać ze środkowego pasa, a nie z lewego, jak jest na pozostałych węzłach drogowych. Ten węzeł został także "bohaterem" niewybrednych żartów - jako jedno z nielicznych na świecie trzypoziomowych skrzyżowań, nie posiadające ani jednego bezkolizyjnego przejazdu.

Opinie (894) ponad 20 zablokowanych

  • a ja proponuje żeby każdy z nas skopiował swój komentarz i wysłał meila do Pana Naskręta

    • 14 2

  • świetny pomysł (1)

    W mieście nie powinno być żadnych budowli drogowych nieprzyjaznych dla pieszych. Miasto powinno zmierzać w kierunku ich, rozwijając jednocześnie komunikację publiczną i ograniczając ruch samochodowy.

    • 5 12

    • Maciek wyluzuj. I tak juz cytowałes sam siebie.
      Jeszcze sam siebie popierasz?

      • 7 2

  • ludzie ogarnijcie

    przeciez ten zacny redaktor nie wie co pisze kto go zatrudnij to ja nie mam pojecia. tresci merytoryczne jego ost artykulow sa tak tragiczne ze tego sie nawet czytac nie da sam siebie umieszcza we wlasnym artkule porazka a trojmiasto.pl tego nie widzi porazka totalna :( zal mi tego czlowieka

    • 14 3

  • Co Maciek grzał w sobotni wieczór?
    Myslę że absynt

    • 12 2

  • (1)

    Kto pozwala takim ludziom podejmowac jakiekolwiek decyzje.
    Kampania mająca na celu zwiększenie rynkowej wartości mieszkań na Dolnym Mieście.
    Zyska wąska grupa ludzi, m.in Adamowicz a stracą wszyscy.
    Sformułowanie o spowolnieniu ruchu jest jakimś
    żartem. Przecież my już w tej chwili nie jedziemy tylko stoimy w korkach.

    • 11 3

    • spowalnianie ruchu do 30 km/h zwiększa jego płynność

      i poprawia przepustowość pasa drogowego, nie mówiąc o poprawie przepustowości całej sieci ulicznej.

      • 0 2

  • Koszty

    chyba bylo by taniej wyremontowac niz zlikwidowac i wy chcecie poprawic bezpieczenstwo chyba u siebie w portwelach urzedasy j....e

    • 7 2

  • idiotyzm

    ledwo da sie poruszac po tym miescie synchronizacja swiateł to porazka w normalnym miescie europejskim spalanie mojego auta to 9L 100 w gdańsku 10,5-11L monitoring by wystarczył, a nie kolejne próba zablysniecia jakiegos lewusa z urzędu...

    • 8 3

  • popieram:) ale poczekajmy z tym do wybudowania alternatywnych dróg w mieście.

    dobrze, że w końcu pojawił się ten temat:)

    • 2 5

  • ty, Naskręt

    ty się lepiej sam zlikwiduj :)

    • 14 2

  • Ten artykół to żart ???

    powinien dostać nagrodę artykółu roku....

    • 12 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane