• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Estakada rowerowa w Gdyni jak komedia omyłek

Patryk Szczerba
29 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Powstaje estakada rowerowa dla odważnych
Estakada rowerowa wciąż nie została oddana do użytku. Wiosną 2013 roku wszystko ma być gotowe. Estakada rowerowa wciąż nie została oddana do użytku. Wiosną 2013 roku wszystko ma być gotowe.

Mijają tygodnie, a estakada rowerowa, nazwana największą inwestycją dla cyklistów w Gdyni, wciąż jest zamknięta. Okazuje się, że trzeba poprawiać kolejne błędy, powstałe na etapie projektowania, a które ujawniły się podczas wykonywania prac. Co więcej, trzeba to robić natychmiast.



Czy czekasz na estakadę rowerową?

O problemach z nową drogą piszemy od ponad roku. Od zarania inwestycji wątpliwości wobec niej mieli sami rowerzyści. Ich zdaniem nowa droga, której koszt budowy wyniesie ostatecznie 10 mln zł, jest niepotrzebna. Istniejące chodniki o szerokości dwóch metrów, według cyklistów wystarczały. Nie pomogło ani spotkanie z prezydentem Gdyni Wojciechem Szczurkiem, ani alarmowanie o błędach projektowych. Część z nich, m.in. zbyt ostre łuki zjazdów, które mogłyby być niebezpieczne dla rowerzystów z mniejszymi umiejętnościami, zostaną poprawione i ich promień zwiększy się z sześciu do ośmiu metrów. Stanie się to jednak... dopiero po zakończeniu i oddaniu do użytku inwestycji.

Tymczasem ujawniają się kolejne błędy, które będą korygowane w najbliższym czasie. Okazuje się, że zastosowany w projekcie przygotowanym przez pracownię schemat łożyskowania jest nieprawidłowy. Potrzebne są zmiany i ponowne usadowienie konstrukcji kładki na łożyskach. Błędy zostały wykryte przez nadzór inwestorski podczas zleconych przez miasto ekspertyz.

Przedstawiciele pracowni Euro-Alians nie przyznają się do zaniechań.

- Naszym zdaniem był on wykonany prawidłowo i nie zawierał żadnych błędów. Nie mamy sobie w tej sprawie nic do zarzucenia - Marcin Dudek z firmy Euro-Alians.

Miasto, nie czekając długo, postanowiło sfinansować dodatkowe prace z budżetu gminy. Na razie nie wiadomo, ile będzie kosztowało wykonanie łożyskowania.

- Ekspertyza dała nam wystarczająco dużo wiedzy na temat błędów, dlatego niepotrzebny był dodatkowy projekt zastępczy. Na pewno jednak będziemy chcieli dochodzić swoich praw w sądzie i żądać od firmy Euro-Alians odszkodowania - wyjaśnia Teresa Horiszna, naczelnik wydziału inwestycji Urzędu Miasta Gdyni.

Taka sytuacja bulwersuje przedstawicieli Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.

- Jesteśmy zaniepokojeni, że są problemy z łożyskowaniem i w związku z tym potrzeba zmian. Dziwne jest jednak to, że można je przeprowadzić w czasie trwania inwestycji. Wcześniej, przedstawiciele miasta twierdzili coś innego, blokując nasze propozycje, jak chociażby połączenie z terminalem, na symbolicznym odcinku czy złagodzenie zakrętu przy zjeździe pod jezdnię. Nawet projektant nie widział przeszkód, żeby to poprawić zawczasu - wyjaśnia Łukasz Bosowski ze Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia, które organizuje w piątek, 31 sierpnia o godz. 18 kolejną Masę Krytyczną. W jej trakcie zostaną poruszone problemy rowerzystów z północnych dzielnic Gdyni.

Co na to miasto? - Uważamy, że cały projekt estakady rowerowej jest dobry, a wymiana dotyczy tylko jednego drobnego elementu. Tymczasem, z tego, co wiem, propozycje Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia najpierw dotyczyły tego, żeby w ogóle nie budować tej drogi, a teraz wymagałaby zmian w projekcie, na które nie możemy sobie na tym etapie pozwolić - odpowiada Horiszna.

Wymiana łożysk ma się zakończyć w listopadzie. Cała estakada rowerowa, jak zapowiadają urzędnicy, będzie dostępna dla rowerzystów na początku 2013 roku.

Estakada rowerowa będzie wiodła od ul. Unruga zobacz na mapie Gdyni do skrzyżowania ul. Janka Wiśniewskiego z ul. Energetyków zobacz na mapie Gdyni. Zdecydowanie najbardziej efektowna będzie na wysokości bazy kontenerowej zobacz na mapie Gdyni, gdzie powstanie 367-metrowa estakada, bo tam nie da się poprowadzić bezkolizyjnego ruchu i droga rowerowa musiałaby przecinać kilka ulic, uczęszczanych m.in. przez ciężarówki. Dzięki temu rozwijające się wciąż tereny okołoportowe zostaną całkowicie ominięte.

Miejsca

Opinie (222) 9 zablokowanych

  • myslę, że znak 10km/h wszystko załatwi (1)

    • 32 4

    • Nie załatwi

      Przed zakrętami po zjeździe musiałoby być 5-7 km/h, żeby nie wylecieć z tej drogi lub żeby nie zderzyć się z jadącym z przeciwnego kierunku. Tak to jest, jak projektant nie jeździ na rowerze, nie ma pojęcia o fizyce, a zwłaszcza o dynamice ruchu, a z drugiej strony, na stołkach urzędniczych zasiadają również dyletanci zapatrzeni wyłącznie w formalne wymogi dotyczące specyfikacji przetargowej i zasad przeprowadzania samego przetargu.

      • 9 2

  • tak to jest jak sie ustawia (1)

    albo jak robią ludzie z łapanki.

    • 9 3

    • nie z łapanki tylko z rodziny :-(

      jak by byli z łapanki, odsetek idiotów byłby nizszy, taki jak w reszcie populacji.

      a wśród ludzi Szczurka ten odsetek jest znamiennie wyższy niż wśród reszty, i tak niezbyt rozgarniętego społeczeństwa :-(

      • 0 0

  • I tyle kasy poszło?

    jakiś żart....

    • 20 0

  • jak zwykle

    miało być tak dobrze,a wyszło jak zwykle czyli do d.......kto projektował ??WSTYD !!!!!!!!!!!!!!!

    • 11 0

  • ciekawe kto na tym zarobi

    trzeba by sprawdzić jaka firma prowadzi prace, i jakie ma powiązania z władzami Gdyni....

    • 18 2

  • Uśmiechnij się, jesteś w Wariatkowie (1)

    • 18 5

    • dobre :) ale się uśmiałem

      • 0 0

  • Gdynia taki wzór dla Gdańska:))
    ble ble .....

    • 10 3

  • gdynia - i wszystko jasne!!!

    • 12 5

  • a co na to Stowarzyszenie Szczurkowa Gdynia ???

    przecież to szkalowanie wizerunku idealnego miasta!!!
    Wkładają wszedzie szpilki, to nie ludzie! to wilki!

    • 25 2

  • rowerzyści won z chodników !!! jesteście większym zagrożeniem dla pieszych niż samochody (12)

    • 26 35

    • ta - ile osób rocznie ginie przejechanych przez rowery?

      • 20 3

    • Na pewno nie większym (1)

      natomiast masz rację, że rowery nie powinny jeździć po chodnikach.

      • 7 4

      • WIĘKSZYM !!!

        • 1 7

    • rowery robią się coraz większym zagrożeniem dla pieszych (4)

      Kierowcy się ucywilizowali, zatrzymują się na pasach, na mocno uczęszczanych drogach są już światła. Samochody przestały być problemem.

      Teraz pieszy musi oglądać się wokół siebie idąc chodnikiem, żeby go nie poturbował jakiś zbzikowany rowerzysta (który właśnie skraca sobie drogę). Szczególnie współczuję osobom, które mają pod opieką dzieci.

      • 6 4

      • piesza, nie twórz płytkich uogólnień. (3)

        W Polsce nadal jest zbyt dużo wypadków wśród pieszych i rowerzystów, teza o ucywilizowaniu się kierowców jest przedwczesna, niektórzy rowerzyści, nawet jeśli jeżdżą nieodpowiedzialnie, stwarzają obiektywnie mniejsze zagrożenie niż kierowcy, dysponujący kilkadziesiąt razy większą energią kinetyczną. Wesprzyj kampanię uspokajania ruchu w Gdyni, którą wszczęli rowerzyści, którzy nie chcą by rowerzyści jeździli po chodnikach, ale chcą, by się czuć bezpieczniej na jezdni.

        • 0 2

        • (2)

          płytkie uogólnienia to ty tworzysz kolego, do tego jeszcze nasiąknięte tandetną propagandą .. no i ta rowerowa obłuda .. rowerzyści nie dbają o bezpieczeństwo pieszych jak sugerujesz, chcą spowolnienia samochodów, aby mogli bezkarnie śmigać po ulicach tak jak teraz śmigają po chodnikach. Oczywiście po chodnikach nadal będą śmigać tak jak teraz, i do tego jeszcze po ulicach. No i wszyscy mają im ustępować i samochody i piesi

          • 2 2

          • argumenty ad personam się pojawiły (1)

            gdzie argumentacja merytoryczna? dla przypomnienia: energia kinetyczna to masa razy kwadrat prędkości. Jak na razie to wielu kierowców śmiga bezkarnie po jezdni, bezkarnie przekraczając limity prędkości. Badań na temat liczby zagrożeń stwarzanych przez cyklistów na chodnikach nie ma, na pewno byłoby dla wszystkich bezpieczniej gdyby samochody nie parkowały na chodnikach

            • 1 1

            • NIE ograniczaniu prędkości samochodów dla wygody rowerzystów.

              • 0 0

    • statystyki tego nie potwierdzają (3)

      • 1 1

      • (2)

        jak na razie nie ma statystyk potrąceń pieszych przez rowerzystów na chodnikach bo i trudno byłoby zrobić takie statystyki.

        • 0 1

        • wystarczy przejść się do pogotowia ratunkowego - tam są najpewniejsze dane na temat (1)

          przyczyn leczonych tam urazów.

          • 1 0

          • zwłaszcza w Sopocie, podobno większość przypadków miała związek z rowerzystami

            • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane