• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Estakada rowerowa w Gdyni jak komedia omyłek

Patryk Szczerba
29 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Powstaje estakada rowerowa dla odważnych
Estakada rowerowa wciąż nie została oddana do użytku. Wiosną 2013 roku wszystko ma być gotowe. Estakada rowerowa wciąż nie została oddana do użytku. Wiosną 2013 roku wszystko ma być gotowe.

Mijają tygodnie, a estakada rowerowa, nazwana największą inwestycją dla cyklistów w Gdyni, wciąż jest zamknięta. Okazuje się, że trzeba poprawiać kolejne błędy, powstałe na etapie projektowania, a które ujawniły się podczas wykonywania prac. Co więcej, trzeba to robić natychmiast.



Czy czekasz na estakadę rowerową?

O problemach z nową drogą piszemy od ponad roku. Od zarania inwestycji wątpliwości wobec niej mieli sami rowerzyści. Ich zdaniem nowa droga, której koszt budowy wyniesie ostatecznie 10 mln zł, jest niepotrzebna. Istniejące chodniki o szerokości dwóch metrów, według cyklistów wystarczały. Nie pomogło ani spotkanie z prezydentem Gdyni Wojciechem Szczurkiem, ani alarmowanie o błędach projektowych. Część z nich, m.in. zbyt ostre łuki zjazdów, które mogłyby być niebezpieczne dla rowerzystów z mniejszymi umiejętnościami, zostaną poprawione i ich promień zwiększy się z sześciu do ośmiu metrów. Stanie się to jednak... dopiero po zakończeniu i oddaniu do użytku inwestycji.

Tymczasem ujawniają się kolejne błędy, które będą korygowane w najbliższym czasie. Okazuje się, że zastosowany w projekcie przygotowanym przez pracownię schemat łożyskowania jest nieprawidłowy. Potrzebne są zmiany i ponowne usadowienie konstrukcji kładki na łożyskach. Błędy zostały wykryte przez nadzór inwestorski podczas zleconych przez miasto ekspertyz.

Przedstawiciele pracowni Euro-Alians nie przyznają się do zaniechań.

- Naszym zdaniem był on wykonany prawidłowo i nie zawierał żadnych błędów. Nie mamy sobie w tej sprawie nic do zarzucenia - Marcin Dudek z firmy Euro-Alians.

Miasto, nie czekając długo, postanowiło sfinansować dodatkowe prace z budżetu gminy. Na razie nie wiadomo, ile będzie kosztowało wykonanie łożyskowania.

- Ekspertyza dała nam wystarczająco dużo wiedzy na temat błędów, dlatego niepotrzebny był dodatkowy projekt zastępczy. Na pewno jednak będziemy chcieli dochodzić swoich praw w sądzie i żądać od firmy Euro-Alians odszkodowania - wyjaśnia Teresa Horiszna, naczelnik wydziału inwestycji Urzędu Miasta Gdyni.

Taka sytuacja bulwersuje przedstawicieli Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.

- Jesteśmy zaniepokojeni, że są problemy z łożyskowaniem i w związku z tym potrzeba zmian. Dziwne jest jednak to, że można je przeprowadzić w czasie trwania inwestycji. Wcześniej, przedstawiciele miasta twierdzili coś innego, blokując nasze propozycje, jak chociażby połączenie z terminalem, na symbolicznym odcinku czy złagodzenie zakrętu przy zjeździe pod jezdnię. Nawet projektant nie widział przeszkód, żeby to poprawić zawczasu - wyjaśnia Łukasz Bosowski ze Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia, które organizuje w piątek, 31 sierpnia o godz. 18 kolejną Masę Krytyczną. W jej trakcie zostaną poruszone problemy rowerzystów z północnych dzielnic Gdyni.

Co na to miasto? - Uważamy, że cały projekt estakady rowerowej jest dobry, a wymiana dotyczy tylko jednego drobnego elementu. Tymczasem, z tego, co wiem, propozycje Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia najpierw dotyczyły tego, żeby w ogóle nie budować tej drogi, a teraz wymagałaby zmian w projekcie, na które nie możemy sobie na tym etapie pozwolić - odpowiada Horiszna.

Wymiana łożysk ma się zakończyć w listopadzie. Cała estakada rowerowa, jak zapowiadają urzędnicy, będzie dostępna dla rowerzystów na początku 2013 roku.

Estakada rowerowa będzie wiodła od ul. Unruga zobacz na mapie Gdyni do skrzyżowania ul. Janka Wiśniewskiego z ul. Energetyków zobacz na mapie Gdyni. Zdecydowanie najbardziej efektowna będzie na wysokości bazy kontenerowej zobacz na mapie Gdyni, gdzie powstanie 367-metrowa estakada, bo tam nie da się poprowadzić bezkolizyjnego ruchu i droga rowerowa musiałaby przecinać kilka ulic, uczęszczanych m.in. przez ciężarówki. Dzięki temu rozwijające się wciąż tereny okołoportowe zostaną całkowicie ominięte.

Miejsca

Opinie (222) 9 zablokowanych

  • Brawo Szczur!

    TRZYMAM KCIUKI!

    • 9 4

  • Bezpieczeństwo

    A ja to się zastanawiam nad tym, czy aby te barierki na tym wiadukcie nie są za niskie dla rowerzystów. Dla pieszych owszem, są idealne, ale gdy jedzie się rowerem to siedzi się ponad tą barierką. W razie wypadku, albo dużego ruchu może być tam niebezpiecznie. Łatwo będzie spaść. No chyba, że wprowadzi się zakaż jeżdżenia a jedynie będzie możliwość prowadzenia roweru po kładce.

    • 16 3

  • Rowery mają jeździć po trasach rowerowych (13)

    a nie po chodnikach. To że inwestycja jest droga to jedno, ale pisanie że rowery będą i tak jeździć po chodnikach to już wiocha - chodniki są dla ludzi, a trasy dla rowerów. Mam nadzieję, że jak otworzą trasę, to policja przyfiluje tych jeżdżących po chodnikach.
    Już teraz często wkurza mnie, jak rowerzyści aby "skrócić" (bo naprawdę dosłownie zyskują kilka sekund) jadą stroną ulicy gdzie jest chodnik, mimo że po przeciwnej stronie jest ścieżka rowerowa.

    Zapraszam wszystkich rowerzystów do Belgii - zrozumiecie o co mi chodzi.

    • 21 14

    • Redakcja dokonała skrótu myślowego (11)

      - ale tam nie jest napisane, że "rowery i tak będą jeździć po chodnikach". Rzecz wyglądała tak, że Rowerowa Gdynia proponowała wykorzystanie istniejących chodników wzdłuż łączników do Estakady i przerobienie tych chodników na ciągi pieszo-rowerowe. Chodniki te są wystarczająco szerokie. W miejscu, w którym została wybudowana rowerowa estakada, takie rozwiązanie spokojnie by wystarczyło, a tymczasem estakadę rowerową można by zbudować w miejscu, gdzie jest dużo bardziej potrzebna - nad torami (żeby połączyć Janka Wiśniewskiego i Hutniczą).

      Nikt tu nie namawia do jeżdżenia po chodnikach jako takich.

      • 16 2

      • rowery i tak jeżdża po chodnikach

        czy mają drogę rowerową, czy nie mają

        • 1 3

      • (4)

        przestańce się ośmieszać - nadal nie rozumiecie, że chodniki są potrzebne pieszym, że pieszy chce się czuć bezpiecznie na chodniku bez jeżdżacych rowerzystów

        • 5 6

        • Ja to rozumiem.

          Jednakowoż miasto twardo obstaje przy tym, że na łącznikach-dojazdach do Estakady ma być zakaz jazdy rowerem (stoją takie znaki). Gdyby na łącznikach dopuścić jazdę rowerem (utrzymując zakaz na samej Estakadzie), to byłoby to pewne, alternatywne rozwiązanie.

          • 6 2

        • bezpiecznie jak bezpiecznie

          chodniki te były intensywnie używane przez rowerzystów, a ruch pieszych był znikomy. Zresztą - wystarczyło utrzymać status quo, poczekać na kolejny remont estakady i poszerzyć chodnik, aby można było wytyczyć ścieżkę - nie zabierając nic pieszym.

          • 5 0

        • rozumiem, że "obrońcy pieszych" z równą energią

          włączą się w akcję krytykowania kierowców za parkowanie na chodnikach.

          • 1 1

        • tamtędy chodzi dwóch pieszych dziennie

          • 0 0

      • otóz, nie są wystarczająco szerokie! (4)

        to tylko pas techniczny, dla słuzb konserwatorskich. To nie jest bezpieczna droga dla rowerzystów, no chyba że dla desperado.

        • 0 8

        • pas techniczny ma 0,75 m i nazywa się "chodnikiem awaryjnym" (1)

          tu mamy nieco ponad dwa metry

          • 2 0

          • z półmetrowymi słupami

            ...

            • 0 0

        • bzdura. wystarczy tam pojechać, żeby zrozumieć. w porównaniu do tego nowe mosty na wiśniewskiego jako ciąg rowerowo pieszy to (1)

          • 0 0

          • ale, czy ty nie rozumiesz, że to pas techniczny

            i tam rowerom nie wolno jeździć. Przepis to przepis. Dura lex sed lex. To, że jest to bez sensu to rzecz wtórna. Liczy się przepis. I tego będę się trzymał.

            • 0 1

    • naster

      A ja zapraszam wszystkich rowerzystów do Brunei.

      • 0 0

  • brak tematu

    Ten bubel kosztował 10 mln/zł? Kilometr niemieckiej super prostej, gładkiej i co najważniejsze wytrzymałej autostrady kosztuje 40mln, a w Polsce 160mln. PAŃSTWO ZŁODZIEI.

    • 15 4

  • dzień bez rowerzystów dniem straconym (2)

    Dzisiaj zajechała mi drogę na chodniku rowerzystka i wymusiła - na chodniku, powtarzam - pierwszeństwo. Obok chodnika miała drogę rowerową, ale z niej nie korzystała, bo jechała "na skróty".

    • 14 7

    • A jak zareagowałaś? (1)

      Polecam informowanie, że za jazdę rowerem po chodniku można dostać mandat 50zł.

      • 3 6

      • Byłam strasznie zaspana i nie zareagowałam, niestety, ale dziękuję za przypomnienie. Po chodniku zresztą jechały dwie rowerzystki;) ale jedna mnie wyminęła (można), a druga chamsko wymusiła pierwszeństwo.

        • 5 3

  • (2)

    A co z Parkiem Technologicznym w Gdyni czy nie miał być gotowy w Sierpniu???????

    • 12 3

    • Koniec budowy

      A rok zakończenia to aby 2012?

      • 3 1

    • pod koniec roku 2012

      zgodnie z planem. Wystarczy popatrzeć z zewnątrz i widac, ze sie buduje w tempie amerykańskim!
      No i co sobie jeszcze przypomnisz, by siać wioche?

      • 1 1

  • Jakość PO i tyle na ten temat. Co otworzę kompa to jakieś buble,afery bankructwa (4)

    Jakość rządów PO i tyle na ten temat. Co otworzę kompa to jakieś buble ,afery, bankructwa co się ku....a tu dzieje

    • 7 13

    • A w rządzie którego premiera Szczur był doradcą? (1)

      Ja sie pytam.

      • 9 1

      • w rzadzie PiSu

        Swoja przygode Szczurek zaczynal jako
        sympatyzujacy z PiS

        • 9 0

    • pudło

      Szczurek + ekipa nie są z PO.

      • 11 1

    • A co ma PO wspólnego z tą estakadą ?

      Nic ! Gdynia jest rządzona przez Szczurka sympatyzującego z Pis. który kiedyś doradzał Kaczyńskiemu.

      • 8 2

  • Rowerowa ??? (6)

    czy to jakieś barany ? bo łuki za małe, bo za stromo ?
    rowerem też trzeba umieć jeżdzić, jakoś kierowcy nie narzekają, że łuki są małe łuki i sie zwalnia aby spokojnie przejechać.
    Czas wkońcu nauczyc sie jezdzić rowerem!

    • 13 18

    • rowery i sciezki sa nie tylko dla sportowcow........ (3)

      rowniez dla przecietniakow i rodzin z malymi dziecmi. I w takim celu one rowniez powstaja,
      zeby stworzyc ludziom mozliwosc wypoczynku z rodzina na rowerze, A NIE WALKE Z PRZEWYZSZENIAMI.
      Jak bede chcial z rodzina sie powspinac, to pojde z rodzina na lesne sciezki lub gorki.
      POSTULUJE. TRASY ROWEROWE DOSTEPNE DLA WSZYSTKICH.
      ZA MALO ICH MAMY BY DZIELIC NA LATWE I TRUDNE

      • 15 1

      • ścieżki rowerowe w mieście w ogóle NIE SĄ DLA SPORTOWCÓW.

        • 2 0

      • No właśnie na tym polega problem, że każdy może. Nawet największa sierota świata (a takich ostatnio coraz wiecej) wsiada na rower i "wymaga". Won nieudcznikom

        • 4 4

      • i dlatego...

        nie moze słuzyc rowerzystom pas techniczny, wzdłuz estakady, który lobby dZiarskich rowerzystów z Rowerowej Gdyni uwaza za bezpieczny.A nie jest. jest za wąski, by na nim bezpiecznie wymijac, wyprzedzać, zwłaszcza z dzieckiem .

        • 3 4

    • nie ty jełopie będziesz decydować kto ja ma pojechać terenu mieli w wagin.. i co po co robią takie bezsensowne zawijasy i za małym promieniu?Wydaje się że panowie inżynierowie powinni się logiki pouczyć że o inżynierskich kwestiach nie wspomnę błędy godne studenta I roku a nie gości z dyplomami

      • 2 3

    • wprowadzić na łukach 10 km/godz.

      a co w Sopocie można to dlaczego nie w Gdyni?

      • 2 3

  • W Gdyni coraz popularniejsze są te -"Komedie Pomyłek " !!!

    Kładka nad Różową - może i potrzebna , ale nie do tego aby co wa tygodnie dreptali nią kibice na mecz ! - są pilniejsze potrzeby - przejazd kolejowy na Puckiej !!!Po choler ,po co i dla kogo jest budowany ten Składak z kontenerów na rogu10-go Lutego-Świętojańska ???? nie jesteśmy miastem gdzieś w emiratach arabskich gdzie nie wiedzą co robić z petrodolarami ! , mamy mase innych pilniejszych i niezbędnych potrzeb ! ,już raz pisałem -leżeli jakiś koleś Kolesia ma wizje i potrzebe tworzenia takich bzdur to proszę bardzo ;- w swoim ogrodzie i za swoją Kase !.

    • 20 6

  • zburzyć to

    rowery do jeziora
    !!!!!

    • 9 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane