• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Estakady i tunele. Znamy szczegóły przebiegu nowej drogi do portu w Gdyni

Michał Brancewicz
7 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Tak wygląda skrzyżowanie ul. Morskiej z Obwodnicą Trójmiasta w koncepcji przebiegu Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej. Na tym samym rozwiązaniu bazuje rekomendowany wariant nowej drogi dojazdowej do portu, której część stanowi OPAT. Tak wygląda skrzyżowanie ul. Morskiej z Obwodnicą Trójmiasta w koncepcji przebiegu Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej. Na tym samym rozwiązaniu bazuje rekomendowany wariant nowej drogi dojazdowej do portu, której część stanowi OPAT.

Gotowe są trzy koncepcje przebiegu nowej drogi łączącej tereny portowe zobacz na mapie GdyniObwodnicą Trójmiasta zobacz na mapie Gdyni. Wariant rekomendowany zakłada, że pierwsza część trasy przebiegać będzie pod ziemią, a druga po estakadach i włączy się w ul. Janka Wiśniewskiego, przechodząc pod estakadą Kwiatkowskiego. Czy realizacja tej inwestycji odsunie w czasie budowę całej Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej?



Na początku marca na biurka urzędników trafiła koncepcja z trzema wariantami przebiegu nowej drogi do portu w Gdyni, opracowana przez Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska. Jakie rozwiązania zawierają?

Pierwszy wariant zakłada puszczenie całej trasy górą po estakadach, ale wiadomo, że jest on skazany na porażkę, gdyż nie ma akceptacji społecznej. Drugi i trzeci są do siebie podobne, gdyż przewidują, że na końcu obwodnicy zobacz na mapie Gdyni droga wejdzie w otwarty wykop (tunele powstaną jedynie na wysokości skrzyżowań z ulicami Morską zobacz na mapie Gdyni, Chylońską zobacz na mapie GdyniHutniczą zobacz na mapie Gdyni) i wyjdzie na powierzchnię za ul. Hutniczą. Dalej przejdzie estakadą nad torami kolejowymi zobacz na mapie Gdyni i skręci na wschód, przechodząc również nad ul. Pucką zobacz na mapie Gdyni (na łuku powstałby węzeł stanowiący połączenie z OPAT-em).

Czy wybudowanie w pierwszej kolejności nowej drogi do portu oznacza koniec marzeń o powstaniu OPAT-u?

W tym miejscu warianty zaczynają się różnić. Drugi zakłada, że trasa dalej przebiegnie górą aż do estakady Kwiatkowskiego. Natomiast trzeci, że na moment znów "zanurkuje" pod ziemię, przejdzie pod torami kolejowymi zobacz na mapie Gdyni, by zaraz wyjść z powrotem na powierzchnię. Takie rozwiązanie ma dać możliwość poprowadzenia tamtędy w przyszłości linii kolei aglomeracyjnej.

W obu przypadkach nowa droga do portu ma przechodzić pod estakadą Kwiatkowskiego, ale nad łącznicami węzła i łączyć się z ul. Janka Wiśniewskiego na wysokości wiaduktu nr 2 zobacz na mapie Gdyni (nad torami kolejowymi).

- Rekomendujemy wariant trzeci - mówi Jan Kosiedowski, prezes BPBK.
Nie oznacza to oczywiście, że wszystkie rozwiązania zaproponowane w tym wariancie zostaną uwzględnione na etapie projektowania trasy.

Rekomendowany wariant zakłada również, że liczący ponad 4 km nowy dojazd do portu, na który złoży się fragment OPAT-u (ok. 1,6 km) oraz Drogi Czerwonej (2,5 km), będzie drogą główną, natomiast pozostała część Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej będzie drogą podporządkowaną. Czy to nie oznacza, że realizacja OPAT-u straci na znaczeniu?

- W moim przekonaniu takie ustalenie relacji tych tras odpowiada rzeczywistości. Połączenie portu, będącego jednym z trzech portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej, z siecią dróg krajowych jest ponad wszelką wątpliwość zadaniem mogącym liczyć na priorytetowe potraktowanie ze względu na interes narodowy - uważa Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni. - Przypisywanie nadrzędnego charakteru OPAT-owi mogłoby budzić wątpliwości i w skrajnym przypadku negatywnie zaważyć na decyzjach odnośnie finansowania tego projektu. Warto jednak zauważyć, że istotny fragment drogi dostępowej do portu pokrywa się z początkowym odcinkiem OPAT- u, który ma pochłonąć prawie jedną trzecią kosztów tej kilkunastokilometrowej trasy.
Sam nowy dojazd do portu może pochłonąć ok. 900 mln zł, natomiast koszt OPAT-u został oszacowany między 1,2 a 1,6 mld zł (z czego ok. 500 mln zł pójdzie na początkowy odcinek stanowiący zarazem część trasy do portu).

Gdynia od lat walczy, by obie inwestycje w całości zostały zrealizowane z budżetu centralnego. W październiku zeszłego roku, jeszcze za poprzedniej kadencji rządu, doszło do podpisania listu intencyjnego w sprawie budowy drogi do portu przez gdyńskich samorządowców, Zarząd Morskiego Portu Gdynia oraz Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.

Jak na ten pomysł zapatrują się nowe władze?

- Widać pozytywne zjawisko kontynuacji. W zeszłym tygodniu w Gdyni odbyło się posiedzenie Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Posłowie zapoznali się z problemami obsługi portu od strony lądu i uchwalili dezyderat, że nowe połączenie powinno być przedmiotem troski państwa - relacjonuje Marek Stępa. - Na tym posiedzeniu obecny był również Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej oraz Kazimierz Smoliński, wiceminister resortu infrastruktury i budownictwa. Wypowiedź wiceministra wskazywała, że zna problem i podziela przekonanie, że powstanie nowego dojazdu do portu jest niezbędne.

Planowany przebieg Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej

Opinie (145) 1 zablokowana

  • Mocna Gdynia (7)

    w planach i wizualizacjach, gorzej już z wykonaniem. Zwykły chamski pijar bez pokrycia. W Gdyni totalny zastój inwestycyjny a mieszkańców karmi się wizualizacjami a potem wyszukuje się powody dla których nie realizuje się inwestycji. Zobaczcie ile w ostatnich latach wybudowano dróg i nowych linii tramwajowych w sąsiednim Gdańsku. A ile w Gdyni przybyło nowych dróg i tras trolejbusowych?

    • 50 21

    • mam nadzieję że nie

      niewierny Tomasz G Brat Marcina G,mieszkający dawniej w Gdyni a teraz z Ewą w Bolkowie?

      • 11 9

    • Nie zapominajmy, że (4)

      w Gdańsku ponad 14 lat, a w Kraju 8 lat rządziła PO, głównie wywodząca się z Gdańska do tego sprzyjający rząd Niemiec - Merkel.

      Dziś może Polacy w końcu coś dla siebie zrobią !

      • 16 10

      • Oto właśnie (1)

        chodzi bo Merkel , bo Gdańsk itp. wymówki, ale że wyrzucono prawie 80 mln w błoto na lotnisko dla nie lotów to nikt nie widzi a trzeba było w ramach projektów unijnych budować alternatywne drogi a nie szukać wymówki dla swojej nieudaczności. Ile Gdynia złożyła takich projektów?

        • 7 17

        • Jacek, Ty z NRF

          czy z Gdańska nadajesz. A może z choinki sie urwałeś ?

          • 13 7

      • W Rzeszowie od lat rządzi pis i jakoś im to nie przeszkodziło zająć drugie miejsce w Polsce pod względem pozyskania środków z UE

        Mądra władza działa i osiąga cele a słaba szuka wymówek dlaczego się nie udało

        • 5 11

      • Dziś rządzi PiS

        A w Gdyni stara bida. O czym to świadczy?

        • 1 7

    • Stępa musi odejść

      Stepa musi odejść !

      • 0 7

  • (1)

    Nie ma za co

    • 3 5

    • 500+

      • 2 0

  • A gdzie obwodnica Witomina??? (4)

    A gdzie obwodnica Witomina???

    • 30 9

    • No właśnie niedługo do Urzędo południowych dzielnic nie dojedziecie (1)

      • 3 0

      • Lobby

        Hossa wymyśli. Przecież Szczurki tam mieszkają.

        • 0 1

    • I gdzie tę obowodnicę chcesz budować. Przez cmentarz chcesz poporowadzić? (1)

      • 1 2

      • W sumie teraz jak pozwolili tą Biedronkę wybudować to jest gorzej z mini węzłem

        Tak mogło iść 2x1 pas przez jednostkę, poniżej stadionu i integracja za falohronem.

        A tak to chyba nigdy nie będzie lepiej i z każdym rokiem parę minut dłużej.

        • 0 0

  • a potem wszyscy sie obudzimy cali zlani potem ;) (1)

    i uświadomimy sobie ze to tylko sen a miasto ciagle we władaniu tych nieudaczników gryzonia i kliki

    • 20 17

    • wal się

      z tymi mądrościami i od prezydenta wara!!!

      • 11 3

  • Kolejna wizualizacja by pokazać że coś się dzieje a nic z tego nie będzie.

    • 14 13

  • To po grzyba było budować estakadę za 260mln zł? (2)

    Skoro teraz planuje się nowe warianty dojazdu do portu?

    • 7 30

    • Spytaj gierka (1)

      • 10 1

      • i dopytaj, kto spłaca obecnie Gierka.

        • 0 4

  • My wolimy

    zapłacić za drogę z Klajpedy na południe Europy i strzelić sobie w kolano niż zbudować z portów Gdyni i Gdańska ..

    • 22 1

  • Kurcze, mogli by ją pociągnąć do Helu. Korki by zniknęły.

    • 19 2

  • Rece opadaja!!! (1)

    Ludzie ale Wy macie pojecie o temacie. Estakade do portu wybudowano i swoja funkcje spelnia. Tyle ze dzisiaj jest 10 razy wiecej aut w miescie. Jeszcze nikt nigdzie na swiecie nie wydudowal miasta z taka siecia drog aby bylo super przez 20 - 30 lat. Zawsze sie cos korkuje i trzeba dobudowywac inne alternatywne drogi.
    A mieszkancy dzielnic za estakada sami powinni wnosic modly aby im ta droge wybudowano. Mnie ona jest niepotrzebna bo tamtedy nie jezdze, ale jak juz jade to zawsze wspolczuje tym ludziom co codziennie tam grzezna w tych korkach.

    • 48 3

    • Nie ekscytuj się, te komentarze to nie ludzie z tych okolic - oni w tych godzinach właśnie dojeżdzają do pracy.

      To są komentarze na zlecenie, które potem ci dojeżdzający czytaja przy przerwie na lunch i - o ile nie mają własnego rozumku - mają je łykać jak pelikany i odwracać się od nieupolitycznionego samorządu.
      Stąd też nieśmiałe przebąkiwanie pisu o ograniczeniu możliwych kadencji prezydentów miast - jak ludzie zadowoleni i głosują ciągle na takiego Szczurka np, to jak tu stołki swoimi poobsadzać?
      Stąd krecia robota na forach, do czasu aż to uformalizują i będize można swoich na legalu obsadzać na wszystkich stołkach.

      • 12 3

  • Na OPAT są dwa węzły Dębogórze?

    ciekawy wariant...

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane