• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Estakady i tunele. Znamy szczegóły przebiegu nowej drogi do portu w Gdyni

Michał Brancewicz
7 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Tak wygląda skrzyżowanie ul. Morskiej z Obwodnicą Trójmiasta w koncepcji przebiegu Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej. Na tym samym rozwiązaniu bazuje rekomendowany wariant nowej drogi dojazdowej do portu, której część stanowi OPAT. Tak wygląda skrzyżowanie ul. Morskiej z Obwodnicą Trójmiasta w koncepcji przebiegu Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej. Na tym samym rozwiązaniu bazuje rekomendowany wariant nowej drogi dojazdowej do portu, której część stanowi OPAT.

Gotowe są trzy koncepcje przebiegu nowej drogi łączącej tereny portowe zobacz na mapie GdyniObwodnicą Trójmiasta zobacz na mapie Gdyni. Wariant rekomendowany zakłada, że pierwsza część trasy przebiegać będzie pod ziemią, a druga po estakadach i włączy się w ul. Janka Wiśniewskiego, przechodząc pod estakadą Kwiatkowskiego. Czy realizacja tej inwestycji odsunie w czasie budowę całej Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej?



Na początku marca na biurka urzędników trafiła koncepcja z trzema wariantami przebiegu nowej drogi do portu w Gdyni, opracowana przez Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska. Jakie rozwiązania zawierają?

Pierwszy wariant zakłada puszczenie całej trasy górą po estakadach, ale wiadomo, że jest on skazany na porażkę, gdyż nie ma akceptacji społecznej. Drugi i trzeci są do siebie podobne, gdyż przewidują, że na końcu obwodnicy zobacz na mapie Gdyni droga wejdzie w otwarty wykop (tunele powstaną jedynie na wysokości skrzyżowań z ulicami Morską zobacz na mapie Gdyni, Chylońską zobacz na mapie GdyniHutniczą zobacz na mapie Gdyni) i wyjdzie na powierzchnię za ul. Hutniczą. Dalej przejdzie estakadą nad torami kolejowymi zobacz na mapie Gdyni i skręci na wschód, przechodząc również nad ul. Pucką zobacz na mapie Gdyni (na łuku powstałby węzeł stanowiący połączenie z OPAT-em).

Czy wybudowanie w pierwszej kolejności nowej drogi do portu oznacza koniec marzeń o powstaniu OPAT-u?

W tym miejscu warianty zaczynają się różnić. Drugi zakłada, że trasa dalej przebiegnie górą aż do estakady Kwiatkowskiego. Natomiast trzeci, że na moment znów "zanurkuje" pod ziemię, przejdzie pod torami kolejowymi zobacz na mapie Gdyni, by zaraz wyjść z powrotem na powierzchnię. Takie rozwiązanie ma dać możliwość poprowadzenia tamtędy w przyszłości linii kolei aglomeracyjnej.

W obu przypadkach nowa droga do portu ma przechodzić pod estakadą Kwiatkowskiego, ale nad łącznicami węzła i łączyć się z ul. Janka Wiśniewskiego na wysokości wiaduktu nr 2 zobacz na mapie Gdyni (nad torami kolejowymi).

- Rekomendujemy wariant trzeci - mówi Jan Kosiedowski, prezes BPBK.
Nie oznacza to oczywiście, że wszystkie rozwiązania zaproponowane w tym wariancie zostaną uwzględnione na etapie projektowania trasy.

Rekomendowany wariant zakłada również, że liczący ponad 4 km nowy dojazd do portu, na który złoży się fragment OPAT-u (ok. 1,6 km) oraz Drogi Czerwonej (2,5 km), będzie drogą główną, natomiast pozostała część Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej będzie drogą podporządkowaną. Czy to nie oznacza, że realizacja OPAT-u straci na znaczeniu?

- W moim przekonaniu takie ustalenie relacji tych tras odpowiada rzeczywistości. Połączenie portu, będącego jednym z trzech portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej, z siecią dróg krajowych jest ponad wszelką wątpliwość zadaniem mogącym liczyć na priorytetowe potraktowanie ze względu na interes narodowy - uważa Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni. - Przypisywanie nadrzędnego charakteru OPAT-owi mogłoby budzić wątpliwości i w skrajnym przypadku negatywnie zaważyć na decyzjach odnośnie finansowania tego projektu. Warto jednak zauważyć, że istotny fragment drogi dostępowej do portu pokrywa się z początkowym odcinkiem OPAT- u, który ma pochłonąć prawie jedną trzecią kosztów tej kilkunastokilometrowej trasy.
Sam nowy dojazd do portu może pochłonąć ok. 900 mln zł, natomiast koszt OPAT-u został oszacowany między 1,2 a 1,6 mld zł (z czego ok. 500 mln zł pójdzie na początkowy odcinek stanowiący zarazem część trasy do portu).

Gdynia od lat walczy, by obie inwestycje w całości zostały zrealizowane z budżetu centralnego. W październiku zeszłego roku, jeszcze za poprzedniej kadencji rządu, doszło do podpisania listu intencyjnego w sprawie budowy drogi do portu przez gdyńskich samorządowców, Zarząd Morskiego Portu Gdynia oraz Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.

Jak na ten pomysł zapatrują się nowe władze?

- Widać pozytywne zjawisko kontynuacji. W zeszłym tygodniu w Gdyni odbyło się posiedzenie Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Posłowie zapoznali się z problemami obsługi portu od strony lądu i uchwalili dezyderat, że nowe połączenie powinno być przedmiotem troski państwa - relacjonuje Marek Stępa. - Na tym posiedzeniu obecny był również Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej oraz Kazimierz Smoliński, wiceminister resortu infrastruktury i budownictwa. Wypowiedź wiceministra wskazywała, że zna problem i podziela przekonanie, że powstanie nowego dojazdu do portu jest niezbędne.

Planowany przebieg Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej

Opinie (145) 1 zablokowana

  • Ale po co ta droga? (1)

    Przecież droga do portu, to właśnie estakada Kwiatkowskiego.
    Po co druga droga na około?

    • 5 20

    • A po to, że Estakada Kwiatkowskiego jest za słaba na ciężarowe obciążenia.

      I nie opłaca się ją rozbierać i budować od nowa.

      • 11 0

  • Dlaczego PLANOWANY OPAT ? (2)

    Przecież PiSowcy juz kilka lat temu wbili pierwsze łopaty ( z telewizją oraz reporterem niepamietam WP lub Trojmiasta, były zdjecia) i ogłosili że budowa jest rozpoczeta , Czyżby kłamali??

    • 11 3

    • (1)

      A znasz prawdomównego pisowca?

      • 3 1

      • Podobno jest ktoś taki, który widział takiego, co go zna.

        • 2 1

  • (1)

    Jak zwykle propaganda Szczurka! Wizje, wizję a realizacja Za 50lat?

    • 11 10

    • Biuro projektowe pani Stępowej to projektuje ?

      • 1 6

  • Ciekawe skąd ta cena ?

    900 mln za taki odcinek to za nową zakopiankę wykonawca chce o 80 mln więcej gdzie jest 2 km podwójny tunel przebijany przez góry http://www.strefabiznesu.gazetakrakowska.pl/galeria/ekspresowa-zakopianka-z-tunelem-ma-wykonawce
    Pozdrawiam

    • 8 3

  • OPAT.

    " g*wnianego Pachołka" nie chcecie sfinansować a kilometrowe tunele chcecie
    ryć. Gdzie skala potrzeb. Zakończmy pierw jeden projekt Drogi Zielonej i zabierzmy się za następne.

    • 2 8

  • OPAt

    Czy ktoś jeszcze żyje, kto pamięta proponowany w końcówce lat 50 -tych przebieg Drogi Czerwonej ? Dzisiaj odkurzanie jej przebiegu to dławienie komunikacyjne miast przez które miała przebiegać. Sopot , by być zgodnym z planem wyższego rzędu , dostosował się i zaplanował drogę na całym przebiegu w tunelu.Nie ma wyburzeń , mieszkania do sprzedaży itp. Wszystko zgodne z prawem - kiedy to inna bajka. Nie jestem pewien czy wersja OPAT - u jest właściwym rozwiązaniem komunikacyjnym w obszarze miasta Gdyni.

    • 6 4

  • Jak w Gdyni mówią, że coś będzie to znaczy tylko tyle, że mówią

    Nie wierzę, że Szczurkowi uda się kiedykolwiek doprowadzić do budowy tej drogi. Tak samo OPAT

    • 12 10

  • Katowice...

    Prawie jak Katowice na tej wizce...

    • 2 7

  • (1)

    co do Rzeszowa:

    Po pierwsze: Prezydentem jest Pan Ferenc, wywodzący się z nurtu PZPR/SLD, obecnie bezpartyjny, na którego ludzie idą głosować od 2002 r. jest prezydentem, który wygrywa wybory w pierwszej turze aż do dzisiaj i na niego idą ludzie głosować, którzy popierają PIS, Platformę, PSL itd.. Po prostu na Pana Ferenca nie ma silnych bo za nim stoją sukcesy dla ludu a nie ejdna partia miała zakusy na jego stanowisko. Ludzi idą głosować na to co dla nich dobre a nie na kogoś z PO czy PIS.

    Po drugie: PIS jako partia wygrywa wybory w Rzeszowie od wielu lat, dlatego, że ludzie są tam przywiązani do wartości: religia, bycie dobrym człowiekiem, życie zgodnie z wartościami moralnymi. To nie jest naganne a że dodatkowo w tym regionie jest zakorzeniony mocno Kościół to wspomaga tego typu wartości (Diecezja Rzeszowska, Przemyska).

    Mieszkałem przez wiele lat w Rzeszowie i bardzo sobie cenię tam mieszających ludzi, właśnie ze względu na ich wartości. Choć nie jestem sympatykiem kluczowych partii.

    Poza tym Rzeszów to niesamowite miasteczko. Super położone z bardzo zaradnymi ludźmi: Dolina Lotnicza, Zagłębie Informatyczne, miasto Rzeszów niesamowicie czyste, zadbane, dobrze skomunikowane, idealne do życia.

    Mieszkańców Trójmiasta pragnę uspokoić: Pomimo, że w wielu sprawach moglibyście się uczyć od Podkarpacia to waszym niesamowitym atutem jest wyjątkowość waszego miejsca. zabytki, morze, tradycje, przemysł morski, Kaszuby, turystyka. Jak dla mnie całość jest wyjątkowa, dlatego Kocham Trójmiasto a w zasadzie całe woj. pomorskie, choć sercem jestem z Rzeszowa z Bieszczad.

    Pozdrawiam: życząc Wam przede wszystkim rozwiązania problemów komunikacyjnych bez żadnych półśrodków. Tylko profesjonalne działanie.

    • 12 0

    • Takich nowych mieszkańców oby więcej, dziękuję:)

      • 3 0

  • dobrze niech robio

    niech te Tyry jezdzo a kraj niech sie Nam bogaci

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane