• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Estakady i tunele. Znamy szczegóły przebiegu nowej drogi do portu w Gdyni

Michał Brancewicz
7 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Tak wygląda skrzyżowanie ul. Morskiej z Obwodnicą Trójmiasta w koncepcji przebiegu Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej. Na tym samym rozwiązaniu bazuje rekomendowany wariant nowej drogi dojazdowej do portu, której część stanowi OPAT. Tak wygląda skrzyżowanie ul. Morskiej z Obwodnicą Trójmiasta w koncepcji przebiegu Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej. Na tym samym rozwiązaniu bazuje rekomendowany wariant nowej drogi dojazdowej do portu, której część stanowi OPAT.

Gotowe są trzy koncepcje przebiegu nowej drogi łączącej tereny portowe zobacz na mapie GdyniObwodnicą Trójmiasta zobacz na mapie Gdyni. Wariant rekomendowany zakłada, że pierwsza część trasy przebiegać będzie pod ziemią, a druga po estakadach i włączy się w ul. Janka Wiśniewskiego, przechodząc pod estakadą Kwiatkowskiego. Czy realizacja tej inwestycji odsunie w czasie budowę całej Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej?



Na początku marca na biurka urzędników trafiła koncepcja z trzema wariantami przebiegu nowej drogi do portu w Gdyni, opracowana przez Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska. Jakie rozwiązania zawierają?

Pierwszy wariant zakłada puszczenie całej trasy górą po estakadach, ale wiadomo, że jest on skazany na porażkę, gdyż nie ma akceptacji społecznej. Drugi i trzeci są do siebie podobne, gdyż przewidują, że na końcu obwodnicy zobacz na mapie Gdyni droga wejdzie w otwarty wykop (tunele powstaną jedynie na wysokości skrzyżowań z ulicami Morską zobacz na mapie Gdyni, Chylońską zobacz na mapie GdyniHutniczą zobacz na mapie Gdyni) i wyjdzie na powierzchnię za ul. Hutniczą. Dalej przejdzie estakadą nad torami kolejowymi zobacz na mapie Gdyni i skręci na wschód, przechodząc również nad ul. Pucką zobacz na mapie Gdyni (na łuku powstałby węzeł stanowiący połączenie z OPAT-em).

Czy wybudowanie w pierwszej kolejności nowej drogi do portu oznacza koniec marzeń o powstaniu OPAT-u?

W tym miejscu warianty zaczynają się różnić. Drugi zakłada, że trasa dalej przebiegnie górą aż do estakady Kwiatkowskiego. Natomiast trzeci, że na moment znów "zanurkuje" pod ziemię, przejdzie pod torami kolejowymi zobacz na mapie Gdyni, by zaraz wyjść z powrotem na powierzchnię. Takie rozwiązanie ma dać możliwość poprowadzenia tamtędy w przyszłości linii kolei aglomeracyjnej.

W obu przypadkach nowa droga do portu ma przechodzić pod estakadą Kwiatkowskiego, ale nad łącznicami węzła i łączyć się z ul. Janka Wiśniewskiego na wysokości wiaduktu nr 2 zobacz na mapie Gdyni (nad torami kolejowymi).

- Rekomendujemy wariant trzeci - mówi Jan Kosiedowski, prezes BPBK.
Nie oznacza to oczywiście, że wszystkie rozwiązania zaproponowane w tym wariancie zostaną uwzględnione na etapie projektowania trasy.

Rekomendowany wariant zakłada również, że liczący ponad 4 km nowy dojazd do portu, na który złoży się fragment OPAT-u (ok. 1,6 km) oraz Drogi Czerwonej (2,5 km), będzie drogą główną, natomiast pozostała część Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej będzie drogą podporządkowaną. Czy to nie oznacza, że realizacja OPAT-u straci na znaczeniu?

- W moim przekonaniu takie ustalenie relacji tych tras odpowiada rzeczywistości. Połączenie portu, będącego jednym z trzech portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej, z siecią dróg krajowych jest ponad wszelką wątpliwość zadaniem mogącym liczyć na priorytetowe potraktowanie ze względu na interes narodowy - uważa Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni. - Przypisywanie nadrzędnego charakteru OPAT-owi mogłoby budzić wątpliwości i w skrajnym przypadku negatywnie zaważyć na decyzjach odnośnie finansowania tego projektu. Warto jednak zauważyć, że istotny fragment drogi dostępowej do portu pokrywa się z początkowym odcinkiem OPAT- u, który ma pochłonąć prawie jedną trzecią kosztów tej kilkunastokilometrowej trasy.
Sam nowy dojazd do portu może pochłonąć ok. 900 mln zł, natomiast koszt OPAT-u został oszacowany między 1,2 a 1,6 mld zł (z czego ok. 500 mln zł pójdzie na początkowy odcinek stanowiący zarazem część trasy do portu).

Gdynia od lat walczy, by obie inwestycje w całości zostały zrealizowane z budżetu centralnego. W październiku zeszłego roku, jeszcze za poprzedniej kadencji rządu, doszło do podpisania listu intencyjnego w sprawie budowy drogi do portu przez gdyńskich samorządowców, Zarząd Morskiego Portu Gdynia oraz Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.

Jak na ten pomysł zapatrują się nowe władze?

- Widać pozytywne zjawisko kontynuacji. W zeszłym tygodniu w Gdyni odbyło się posiedzenie Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Posłowie zapoznali się z problemami obsługi portu od strony lądu i uchwalili dezyderat, że nowe połączenie powinno być przedmiotem troski państwa - relacjonuje Marek Stępa. - Na tym posiedzeniu obecny był również Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej oraz Kazimierz Smoliński, wiceminister resortu infrastruktury i budownictwa. Wypowiedź wiceministra wskazywała, że zna problem i podziela przekonanie, że powstanie nowego dojazdu do portu jest niezbędne.

Planowany przebieg Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej

Opinie (145) 1 zablokowana

  • (1)

    Czy przy obecnych i planowanych przeładunkach portowych takie drogie i skomplikowane technicznie przedsięwzięcie jest konieczne??

    • 4 22

    • Tak, jest konieczne.

      • 9 1

  • Czyli kolejnej Alei Pieszych Wyklętych

    • 2 21

  • Estakady

    "nie ma akceptacji społecznej" nie do końca rozumiem o co tutaj chodzi? Czy ktokolwiek o taka "akceptacje" występował i do kogo?

    • 25 4

  • Propagandowe międlenie? (2)

    O takim rozwiązaniu pisałem na tym forum już około trzy lata temu i gdyby wtedy podjęto intensywne prace nad tą inwestycją, to dzisiaj dawałaby ona szansę na rozwój gdyńskiego portu. Tę szansę zaprzepaszczono. Upieranie się wtedy nad bardzo kosztowną budową od razu całego OPAT-u było błędem taktycznym, o ile nie wpisującym się w brak odpowiedzialnej portowej strategii rozwojowej na szczeblu centralnym. Całkowicie błędnie rozłożono akcenty znaczeniowe tej projektowanej inwestycji, traktując połączenie z portem drugoplanowo. To obecne przebudzenie władz jest przysłowiową musztardą po obiedzie, zresztą, jak sądzę, tylko propagandową. Prawdopodobnie temat będzie międlony przez najbliższe lata, a port gdyński stopniowo będzie tracił na znaczeniu. Oczywiście chciałbym się mylić, chociaż nie myliłem się, pisząc o tym wcześniej.

    • 17 4

    • " tylko propagandową" (1)

      to dlaczego Łaskawce, dopiero rzutem na taśmę przed wyborami było podpisanie "listu intencyjnego" w sprawie budowy drogi do portu?
      Może i PiSałeś, ale tylko aby pisać nic tak naprawdę aktywnie nie robiliście w temacie, bo baliście się narazić PO. Dla mnie tak PO jak i PiS są propagandowo nastawione i jedni i drudzy międlą.

      • 3 0

      • Nie bez znaczenia jest w tym postawa naszych lokalnych polityków, a szczególnie tych parlamentarnych, którzy powinni trzymać sztamę i nawet współpracować w sprawach ważnych dla regionu. Nie powinni bezkrytycznie dawać się wciągać w idiotyczne i szkodliwe dla Polski rozgrywki na tzw. górze i przenosić je na poziom regionalny, tylko wspólnie forsować konieczne dla nas inwestycje, niezależnie od tego, kto aktualnie rządzi. To głównie z tego będą ich rozliczać wyborcy. Ale, żeby wybić się ponad swoją małość, to trzeba byłoby być wielkim - to taki paradoks :).

        • 2 0

  • na tym filmie jest błąd

    są dwa węzły dębogórze

    • 1 0

  • Nowy rząd to wreszcie skonczy się olewanie i niszczenie Gdyni jak za PO ,walczmy jeszcze o Opat

    • 12 9

  • koncepcje, wizualizacje, a kiedy realizacja?

    czas leci, mam 35 lat i nie wiadomo czy w tym tempie dożyje realizacji. Ile mozna dyskutować, rozpatrywać, mysleć itd. Do roboty!

    • 13 8

  • jedyne co sie w Gdyni buduje to nowe osiedla, a reszta

    przede wszystkim drogi: od dworca do węzła grudnia 70,na Pogórze, przez Witomino. Natężenie ruchu wzrasta a drogi od lat te same, dziurawe

    • 9 10

  • A świstak zawija w sreberka

    Komuś chyba bije z nadmiaru kasy przekazanej do tej pory dla Trójmiasta.

    • 1 9

  • Z czego się cieszycie?

    Przecież korki są na końcowym odcinku estakady. Nie do portu. Przejedziemy się z obwodnicy do Wiśniewskiego i hop, wbijamy się w korek na estakadzie :) Drugi pas na Kwiatkowskiego dobudować jako buspas, albo PKM w kierunku Kosakowa. Inaczej następne kilkanaście lat stoimy w korkach.

    • 10 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane