• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Falstart Fali. Start systemu wspólnego biletu dla Pomorza nie we wrześniu

Maciej Korolczuk
30 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Pierwsze elementy systemu Fala miały ruszyć na początku września. Miały, ale nie ruszą. Kiedy to nastąpi? Tego na razie nie wiadomo. Pierwsze elementy systemu Fala miały ruszyć na początku września. Miały, ale nie ruszą. Kiedy to nastąpi? Tego na razie nie wiadomo.

System Fala łapie kolejną zadyszkę. Z naszych informacji wynika, że zaplanowana na początek września inauguracja pierwszego etapu systemu nie dojdzie do skutku. Kiedy Fala dotrze do Trójmiasta i na Pomorze? Tego obecnie nie wiadomo.



Czy opóźnienie Fali będzie miało wpływ na działanie systemu?

Powiedzieć, że system Fala rodzi się w bólach, to nic nie powiedzieć. Pierwotnie planer podróży i aplikacja miały trafić w ręce pasażerów w połowie roku. W lipcu, ze względu na przedłużające się prace nad pierwszymi elementami systemu i ostatnie poprawki, termin przesunięto na początek września.

Dziś wiadomo, że i tego terminu nie uda się dotrzymać.

Nieoficjalne informacje, jakie do nas docierają, mówią o przesunięciu terminu nawet na początek przyszłego roku.

Oficjalnie - przynajmniej na razie - przedstawiciele spółki nie chcą mówić o konkretnym terminie. Potwierdzili, że system nie ruszy zgodnie z planem.

- Moglibyśmy wypuścić produkt nie w pełni gotowy, ale nie o to tu chodzi. Tak czy inaczej nie nastąpi to z początkiem września, jak zapowiadaliśmy w lipcu. Ma na to wpływ m.in. dynamiczna i zmieniająca się sytuacja w komunikacji miejskiej - usłyszeliśmy w poniedziałek.
Zwróciliśmy się do spółki z prośbą o wyjaśnienie opóźnienia i wskazanie terminu inauguracji systemu Fala. Jak mówi nam Katarzyna Wośko, rzecznik prasowy spółki, przesunięcie daty na bliżej nieokreśloną przyszłość wynika z kilku względów. Na przeszkodzie stanęły m.in. skutki pandemii, trwająca wojna na Ukrainie czy wysoka inflacja.

- Technologicznie funkcjonalności aplikacji mobilnej są gotowe, natomiast spółka wraz z organizatorami transportu publicznego, pod wpływem licznych zewnętrznych czynników, takich jak skutki pandemii, wojny czy bezprecedensowa inflacja, zdecydowała się przeprowadzić dodatkowe analizy przed ich udostępnieniem pasażerom. Celem tego działania jest osiągnięcie jak najwyższej satysfakcji odbiorców w nowych warunkach rynkowych, których nie sposób było przewidzieć w czasach przed pandemią i wojną w Ukrainie - tłumaczy Wośko.

Przetarg na kampanię unieważniony



Ale to nie wszystko. Z początkiem września spółka Innobaltica, odpowiedzialna za wdrożenie systemu, miała ruszyć też z szeroką kampanią promocyjną Fali. Jej głównym założeniem miało być informowanie o terminach uruchomienia systemu Fala, instruowanie pasażerów, jak posługiwać się narzędziami w ramach systemu, pozyskiwanie nowych użytkowników oraz zachęcanie mieszkańców i turystów do nowego sposobu płacenia za przejazdy. Kampania miała też być odpowiedzią i odpowiednio reagować na ewentualne negatywne opinie na temat wdrażanego systemu Fala.

Z planów jednak niewiele wyszło, bo przetarg na wyłonienie firmy mającej profesjonalnie poprowadzić kampanię w mediach na początku miesiąca został unieważniony. Co prawda na postępowanie odpowiedziały aż trzy firmy, ale żadna ze złożonych ofert nie została wybrana. Najniższa z nich została odrzucona, a dwie kolejne przekroczyły zakładany budżet.

- Zmuszeni byliśmy do unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na przeprowadzenie kampanii promocyjnej. Planujemy ogłosić wkrótce nowe postępowanie - dodaje Wośko.
Jedna oferta odrzucona, dwie zbyt wysokie - to wynik przetargu na wyłonienie firmy, która miała promować system Fala w mediach. Jedna oferta odrzucona, dwie zbyt wysokie - to wynik przetargu na wyłonienie firmy, która miała promować system Fala w mediach.
Niezależnie od tego, jak wolno posuwają się prace nad planerem, aplikacją i przygotowaniami do kolejnego przetargu na kampanię promocyjną, toczą się prace montażowe. W pojazdach widać już uchwyty pod przyszłe walidatory, w których "odbijać się" będą pasażerowie. Prace instalacyjne można też było zauważyć na przystankach kolejowych. M.in. pierwsze walidatory stanęły na przystankach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Żółto-czarne skrzynki zawisły też w części gdyńskich autobusów.

System Fala kosztuje 130 mln zł. Ponad 106 mln pochodzi z dofinansowania przez Unię Europejską.

Miejsca

Opinie (436) 10 zablokowanych

  • to nie Fala to Miś

    • 10 0

  • Wspólny bilet to mit i absurd (3)

    Na co to komu tak naprawdę? Dawać czytniki kart i drukareczki termiczne tak jak ma Wejherowo oraz bilety w odpowiednich cenach i dla osób podróżujących długo i takich, które chcą podskoczyć parę przystanków - bilety od 15 min. do powiedzmy 6h w zróżnicowanej cenie. Zunifikować i uprościć system sprzedaży i tyle. Co za problem w XXI w. zapewnić prosty wydruk paragonu z kodem QR pytam się? A za kasę wydaną do tej pory na Falę taki system hulałby w połowie Polski do tej pory, a nie tylko w Trójmieście.

    • 7 3

    • Dokładnie tak!

      • 0 1

    • "zunifikować i uprościć system sprzedaży i tyle" (1)

      Czyli wprowadzić "wspólny bilet" - spójną i wspólną politykę taryfową na terenie Trójmiasta.

      • 0 0

      • Nie. Po prostu uprościć zakup biletów w każdym środku komunikacji. Pisałem jak. A dany przewoźnik niech sobie ustala takie ceny jak chce. Nikt nie potrzebuje wspólnego biletu od Pruszcza do Wejherowa bo nikt codziennie w te wszystkie miejsca nie jeździ o ile w ogóle.

        • 0 0

  • Ciężko będzie się przestawić

    Boję się, że kiedyś zapomnę się odbić przy wyjściu i stracę wszystkie pieniądze na karcie miejskiej. Ciężkie będzie przestawienie się na ten nowy system jeśli jesteśmy przyzwyczajeni do beztroskiego wchodzenia i wychodzeni z autobusów i tramwai. Łatwo będzie się zapomnieć.

    • 9 1

  • (15)

    Niech mi ktoś to wytłumaczy. jak to jest, że od prawie 20 lat w Londynie funkcjonuje system Oyster card i ma się bardzo dobrze. Czy niemożliwe jest wprowadzenie podobnego systemu w Trójmieście. Nie trzeba wymyślać koła na nowo.

    • 103 3

    • (2)

      To jest niemożliwe. Nie da się.

      • 26 0

      • trolle już to ustaliły :) (1)

        • 1 11

        • tego nauczyło je

          doświadczenie z efektami wytrysków intelektu sfer okołomagistrackich...

          • 5 0

    • przecież właśnie wprowadzają (2)

      • 3 10

      • (1)

        W teorii tak. Ale robią to po swojemu zamiast korzystać ze sprawdzonych rozwiązań.

        • 12 0

        • u nas będzie lepiej

          • 1 4

    • Oyster (7)

      to katastrofa, zupełnie zbędna komplikacja, drogie to i niewygodne w użytkowaniu. W ogóle w czasach powszechnego użytkowania telefonów przenośnych system z kartami jest w zasadzie zbędny.

      • 5 16

      • (1)

        Być może ale zawsze działa. Czego nie można powiedzieć o smartfonach. Ale też nic nie stoi na przeszkodzie by mieć kartę w aplikacji.

        • 9 1

        • Zawsze działa.... Stawiam dolary przeciwko orzechom że ten system będzie miał przerwy w działaniu.

          • 5 0

      • co za bzdury, co nie funkcjonuje? (1)

        po pierwsze smartfony sa od niedawna (relatywnie), po drugie nie każdy je ma lub ma zamiar je używać przez cały czas

        ale przede wszystkim Oyster działa świetnie od lat, można kupić czy doładować wszędzie, automatycznie pobiera maksimum dziennie, po czym już nie ściąga kasy,

        Nie wiem co to za dziwaczna opinia i na jakiej podstawie piszesz te bzdury

        • 8 2

        • coraz więcej ludzi zdaje sobie sprawę z zagrożeń idących wraz ze smartfonami i przesiada się na "stare" modele

          i będzie ich coraz więcej, także z tym "każdy" trzeba uważać...

          • 1 0

      • Ładuj wszystko do telefonu, a potem problem w razie awarii lub braku neta.

        • 9 0

      • Mozesz placic telefonem (1)

        Nawet taniej wychodzi niż oyster. Zamiast pisać bzdury sprawdz

        • 2 5

        • O ile wiem to nawet można płacić kartą płatniczą czy kredytową

          Narzekanie na Oyster czy jakikolwiek inny funkcjonujący system na zachodzie, gdy u nas ciągle jedynie się cos planuje a potem w efekcie wychodzi gniot (jak z Mevo), to jest wyraźny wyróżnik lokalnych trolli

          • 3 1

    • Naucz sie lepiej...

      Ojcze nasz....

      • 1 4

  • Z 10 lat temu proponowałem ZKM Gdynia lepszy system (3)

    Byłem w stanie w ciągu miesiąca przedstawić działający model, rozliczający przejazdy od przejechanych kilometrów bądź czasu podróży, bez konieczności odbijania karty. Nie byli zainteresowani. Już wtedy słyszałem bajeczkę o Fali, że za rok albo dwa ruszy, więc nie ma sensu nic innego robić.

    • 12 0

    • (2)

      Mnie w podobnym czasie powiedzieli, że bilety czasowe 15 min. są zbędne bo robili badania i wyszło z nich, że nie ma zainteresowania takimi biletami. Mają tupet.

      • 5 0

      • "mają tupet, s*y" (1)

        • 3 0

        • Amen!

          • 0 0

  • Na kogo by zrzucili swoje niekompetencje jakby nie było wojny , inflacji i covida?

    ceny gazu i pradu bo Cowid , wojna , inflacja a jednoczesnie niespotykane nigdy zyski firm energetycznych i kombinacje rzadowe jak podzielic sie zyskiem ze spoleczenstwem a wystarczy tylko obnizyc ceny i zysk bedzie mniejszy a spoleczenstwo to odczuje. Wprowadzilismy restrykcje na Rosje za wojne o odczuwamy to głównie my a nie oni. itp itp

    • 6 0

  • Czy kazde miasto musi robic swoj system z bledami i innymi doleglowisciami? nie mozna zastosowac takiego ktory juz dziala (2)

    jest przetestosowany i jest prawie pozbawiony wad?

    • 10 0

    • nie, bo koledzy królika nie zarobią

      • 11 0

    • no ale jak to?

      bez wałka i może jeszcze tanio?!

      • 2 0

  • (2)

    cały czas promuje się to na całe województwo pomorskie, a okazuje się, że ma dotyczyć tylko rejonu Trójmiasta i pobliskich miast typu Wejherowo i tylko komunikacji miejskiej, ewentualnie kolei. Myślałem, że połączy to wszystkich przewoźników, tym g*wniane PKSy. Z każdym kolejnym newsem przekonuję się, że nic to nie zmieni, albo system nigdy nie wystartuje. System który tylko wyprowadza kasę dla kolegów królika i innych spółeczek, a tak naprawdę możnaby za część tej kwoty to usprawnić i też byłoby dobrze.

    • 13 0

    • korzystaj z biletów metropolitalnych , Juz są od dawna tylko malo rozreklamowane (1)

      tak jak postulujesz tylko bez tzw PKSu.

      • 0 3

      • Za cenę metropolitalnego w tutejszym labiryncie przewoźników, wezmę taksówkę na miesiąc.

        • 5 0

  • Od lat nie korzystam z komzbioru i dobrze na tym wychodzę.

    • 6 0

  • 135 tys. zł i 494 tys na reklamę w TVN I Polsat (4)

    Władze miasta wydały 135 tys. zł, aby zareklamować akcję Gdańsk Miasto Równości w stacji TVN. Teraz dodał, że na promocję kilkusekundowego klipu w innej ze stacji ratusz przeznaczył kolejne 492 tys. zł. Brakuje słów, by to skomentować. Komuś słońce przygrzało i zaginione oświadczenia majątkowe w gdańskim ratuszu. Brakuje ich aż 300 to jest obraz ich pracy

    • 17 0

    • Pis wydał publiczne 2 mld, żeby reklamować swoją partię w TVPiS przez rok. (1)

      • 1 5

      • jesteście lepsi bo wydajecie mniej na to samo

        • 5 0

    • No dokładnie. To są jaja jak berety po prostu.

      • 1 0

    • Czy poinformowali przy tej okazji, że w ramach równości narozdawali darmowych przejazdów dzieciom do lat 24 natomiast zignorowali całkowicie wnioski o takową ulgę dla osób z niepełnosprawnościami?

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane