• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Fantazja projektantów: wagonikiem na Ołowiankę

Maciej Naskręt
21 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Liczniki czasu sposobem na "uciekającą kładkę"?
Propozycja BPBK połączenia Ołowianki z centrum Gdańska. Kładka, do której zostanie podczepiona suwana kabina dla 100 osób. Propozycja BPBK połączenia Ołowianki z centrum Gdańska. Kładka, do której zostanie podczepiona suwana kabina dla 100 osób.

Ta wizja projektantów nigdy się nie ziści, ale pokazuje, że połączenie gdańskiego Zamczyska z Ołowianką mogłoby być pełną fantazji atrakcją turystyczną Gdańska.



Na początku listopada rozstrzygnięto międzynarodowy konkurs na projekt kładki, która połączy centrum Gdańska z Ołowianką. Swoje prace nadesłało 68 pracowni, ale komisja konkursowa wykluczyła aż 21 projektów, które nie spełniały warunków konkursu. Wygrała pracownia Ponting z Mariboru w Słowenii.

Zobacz prace konkursowe prezentowane podczas wystawy na Politechnice Gdańskiej

Naszą uwagę jednak zwróciła jedna z koncepcji wyeliminowanych z konkursu, która została opracowana przez Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego w Gdańsku. Chodzi tu o kładkę suwową. Jej konstrukcję stanowią wyginane stalowe walcowane okrągłe rury, które wznoszą się na wysokość 51 metrów nad lustro wody. Konstrukcja pełni rolę toru dla podwieszonej kabiny, mogącej przewieźć pomiędzy przeciwległymi brzegami Motławy jednorazowo nawet 100 pasażerów.

Koncepcja BPBK ma przewagę nad standardowymi wizjami - m.in. nad kładkami zwodzonymi. - Proponowany wysoki łuk nie utrudniałby żeglowania po Motławie. Tor wodny byłby czynny niemal zawsze - tłumaczy Jan Kosiedowski, prezes biura projektowego BPBK.

Do kabiny poruszającej się nad Motławą mogłoby wsiąść ok. 100 osób. Silniki elektryczne o mocy 400 kW z użyciem stalowej liny przeciągałyby kabinę między Ołowianką a nabrzeżem od strony śródmieścia Gdańska. Co ciekawe, koncepcja zakłada, że silniki mogą być zasilane prądem zmiennym podczas fazy wznoszenia wózka. Natomiast podczas fazy opadania pracowałyby w trybie generatorów, produkując energię. Projektanci zapewniają, że zaproponowane rozwiązanie konsultowali z producentami podobnych urządzeń z powodzeniem wykorzystywanych przy budowie kolejek linowych na całym świecie.

Jak oceniasz projekt "kładki" z wagonikiem?

Podróż trwałaby od minuty do dwóch. W ciągu godziny ta nietypowa kładka mogłaby przewieźć ok. 1,5 tys. osób. W nagłych przypadkach do kabiny mogłyby wjeżdżać pojazdy służb ratowniczych.

Budowa takiej przeprawy byłaby jednak o 4-5 mln zł droższa od standardowej kładki, czyli pochłonęłaby 16-17 mln zł.

- Jednak dzięki temu miasto zyskałoby ciekawą atrakcję turystyczną. Widok na centrum Gdańska z kabiny umieszczonej 50 metrów nad ziemią na pewno byłby niepowtarzalny - podkreśla Jan Kosiedowski.

Pomysł na kładkę suwową nie jest przypadkowy. Na stropie Wielkiej Sali Rady Ratusza Głównego Miasta znajduje się obraz autorstwa Izaaka van den Blocka pt. Apoteoza Gdańska z 1608 r. Malowidło to przedstawia portret miasta idealnego, jakim jest lub raczej, jakim mógłby Gdańsk być, gdyby wykorzystał wszystkie swoje potencjały. Na obrazie Gdańsk jest otoczony przez łuk tęczy. To właśnie on był inspiracją do zaprojektowania kładki suwowej.

Miejsca

  • BPBK Gdańsk, Jana Uphagena 27

Opinie (255) 4 zablokowane

  • atrakcja - coś jak London Eye (1)

    Bardzo fajny pomysł. Moglibyśmy mieć coś na wzór London Eye. Niebywała atrakcja turystyczna.

    • 9 4

    • Zróbmy jeszcze obok małego Big Bena i będzie superowo.

      Straszne.

      • 1 3

  • ;)

    łeee ja tam wolę te wielkie place z dziurami otoczone niebieskimi płytami w samym centrum miasta :)

    • 0 0

  • Takim wagonikiem przeszklonym z widokiem na zatoke (ale jadącą po pochyłeym stoku w górę klifu) jechałem w La Coruni. Fantastyczna atrkacja turystyczna.
    Ten łuk to ciekawa propozycja i szansa na wizytówkę miasta...

    • 11 2

  • Fantazja, fantazja, bo fantazja jest od tego...

    Przeforsować i budować! wszystkim* się podoba. Wyjątkowa zgodność. Jedyny taki projekt. Super.

    *prawie wszystkim

    • 6 2

  • mogło powstać coś co bezsprzecznie mogłoby być wizytówką Gdańska, coś z czym Gdańsk by się kojarzył (Paryż - wieża Eiffla), ale powstanie jakiś bezpłciowy most zwodzony jakich pełno w Europie i na Świecie. Po prostu szkoda.

    • 7 2

  • :D

    Nie będzie trzeba tyle tyrać po browar :D

    • 1 0

  • Fajny pomysł, ale... (1)

    ... no właśnie jest jedno zasadnicze ale, koszty: a mianowicie, koszt budowy to po pierwsze, koszty utrzymania i konserwacji no i koszt zatrudnienia personelu do obsługi tego oraz utrzymania tego w czystości. No i kto miałby pełnić nadzór nad tym, ztm?

    • 1 7

    • "No i kto miałby pełnić nadzór nad tym, ztm?"

      PKP :)

      • 0 0

  • No nie może być.

    To jest piękne. Piękny łuk. Piękna biel. Piękny pomysł.

    • 6 2

  • świetny pomysł gdyby coś takiego zbudowano było by to super atrakcją za która turyści by chcieli zapłacić a za zwykłą kładkę nikt nie da złamanego grosza.do tego na motławie w sezonie jest duży ruch i zwykła kładkę będą tylko otwierać i zamykać a to też są duże koszty utrzymania za które miasto bedzie musiało zapłacić z naszej kieszeni

    • 4 3

  • Zrobiłem stronę na FB "Kładka nad Motławą" - wpisujcie się :) (1)

    Strona na razie surowa, ale jest :)
    Będę uzupełniał, jak zdobędę nowe informacje.

    Wszystkich entuzjastów budowy nowej kładki wg koncepcji BPBK zapraszam na tą stronę - zobaczymy, co można zrobić, a przy okazji - jaki wpływ mieszkańcy mają na to, co się dzieje w Gdańsku :)

    • 5 2

    • mail do kontaktu: tubylec(at)vp.pl

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane