• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Firma z Gdańska projektuje nową linię kolejową dla CPK

Michał Brancewicz
9 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (263)
Fragment linii kolejowej do przyszłego Centralnego Portu Komunikacyjnego, w zakresie studium i koncepcji, zaprojektuje firma z Gdańska. Fragment linii kolejowej do przyszłego Centralnego Portu Komunikacyjnego, w zakresie studium i koncepcji, zaprojektuje firma z Gdańska.

Transprojekt Gdański opracuje studium i koncepcję dwóch odcinków składających się na tzw. szprychę nr 1. Chodzi o jedną z 10 nowych linii kolejowych dużych prędkości, która w przyszłości ma połączyć Trójmiasto z Centralnym Portem Komunikacyjnym pod Warszawą. Kontrakt opiewa na 181,5 mln zł netto.



Gdy powstanie CPK i połączenie kolejowe będziesz częściej latał(a) z Warszawy?

W ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego w podwarszawskim Baranowie do końca 2027 roku ma powstać lotnisko, które obsłuży rocznie 45 mln pasażerów.

Prowadzić do niego będą nowe linie kolejowe z różnych stron Polski o łącznej długości 1789 km. Wśród nich znajdą się odcinki z prędkością do 350 km/h.

Z 12 budowanych tras kolejowych 10 odcinków głównych nazywanych jest "szprychami". Wszystkie trasy mają zostać wybudowane do 2034 r.

Baranów z Trójmiastem i Pomorzem połączy szprycha nr 1. Dzięki temu z Gdańska do CPK dojedziemy w 1 godz. 45 min, a do Warszawy w 2 godz.

Studium i koncepcja dla linii o długości 250 km



Fragment szprychy nr 1, czyli nowej linii kolejowej do Centralnego Portu Komunikacyjnego, dla którego studium i koncepcję opracuje Transprojekt Gdański. Fragment szprychy nr 1, czyli nowej linii kolejowej do Centralnego Portu Komunikacyjnego, dla którego studium i koncepcję opracuje Transprojekt Gdański.
Studium Ekonomiczno-Środowiskowe oraz Koncepcję Programowo-Przestrzenną dla fragmentu szprychy nr 1 opracuje Transprojekt Gdański. Chodzi o odcinki Grochowalsk-Grudziądz-Warlubie i Grudziądz-Gdańsk o łącznej długości ok. 250 km.

Firma zainkasuje za to 181,5 mln zł netto.

- Termin realizacji kompletnej koncepcji programowo-przestrzennej wraz z badaniami geologicznymi i uzyskaniem decyzji środowiskowej został określony dla obu odcinków na 1166 dni od dnia zawarcia umowy wykonawczej, czyli od wczoraj [7.12.22 - red] - informuje Tomasz Resiak, dyrektor ds. umów w firmie Transprojekt Gdański.
To oznacza, że prace trwać będą ponad dwa lata i dwa miesiące.

Warto dodać, że biuro projektowe z Gdańska jest także autorem projektu oddanej do użytku w 2015 r. Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Master architekt CPK wybrany



  • Koncepcja CPK wykonana przez koncorcjum Foster + Partners, które zostało też master architektem tego projektu.
  • Koncepcja CPK wykonana przez koncorcjum Foster + Partners, które zostało też master architektem tego projektu.
  • Koncepcja CPK wykonana przez koncorcjum Foster + Partners, które zostało też master architektem tego projektu.
  • Koncepcja CPK wykonana przez koncorcjum Foster + Partners, które zostało też master architektem tego projektu.
  • Koncepcja CPK wykonana przez koncorcjum Foster + Partners, które zostało też master architektem tego projektu.
W listopadzie spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała umowę z konsorcjum Foster + Partners i Buro Happold Limited na master architekta budynku terminala pasażerskiego, dworca kolejowego oraz węzła transportowego.

Wartość umowy (wraz z jej zakresem objętym prawem opcji) wynosi 696 mln zł netto (ok. 150 mln EUR). Projekt koncepcyjny kluczowych obiektów CPK ma być gotowy w połowie 2023 roku.

Miejsca

Opinie (263) ponad 10 zablokowanych

  • Brawo Zjednoczona Prawica (2)

    Tak trzymać!!!

    • 28 24

    • Tak, tak....

      ....oni "trzymają się" stołków, ba nawet się do nich przykleili bo inaczej czekają Wronki, Rawicz, Kwidzyn czy inne ZK

      • 6 6

    • kolego Matecki, hajluj sobie w Szczecinie

      • 1 1

  • Ale po co to budowac jak jest w Niemczech (3)

    POwiedział słynny polityk

    • 29 14

    • Powiedział? (2)

      Jesteś pewien? No tak, masz na myśli tego "polityka" z ul.Mickiewicza na Żoliborzu/ No cóż, demencja starcza....

      • 6 10

      • Nędza umysłowa POsłusznych (1)

        Hejtować odwracając fakty o 180 stopni. Widać, że twarz masz z tyłu.
        Wygodnie się tak siedzi?

        • 1 2

        • Na kaczym kuperku ,kwa,kwa.

          • 0 0

  • Nierealne terminy prowadzonych robót inwestycyjnych na PKP (6)

    W nowym rozkładzie jazdy 2022/3 po raz siódmy przesunięto termin zakończenia robót remontu linii kolejowej Zbąszynek - Zielona Góra wymagających zastępczej komunikacji autobusowej za pociągi z Gdyni i Warszawy, a geniusz Horała chce wybudować kilka tysięcy kilometrów w parę lat z parametrami 160 - 250 km/h. Łącznicę w obrębie Centralnej Linii Kolejowej długości 3 km budowali w 4 lata a łącznicę w obrębie st. Lublin długości 1,2 km w 3 lata. Linia Maksymilianowo - Kościerzyna - Gdynia jest już opóźniona o 3 lata i nie wiadomo czy będzie zakończona do 2030 roku.

    • 14 10

    • Linia 201 jest opóźniona bo UE nie chce się zgodzić na tak gruntowną modernizację (2)

      Wychodzi za drogo.

      • 5 7

      • Bzdura! (1)

        Problemem jest brak pieniędzy na wkład własny i problemy własnościowe!

        • 5 4

        • Dopóki nie ma zatwierdzonych funduszy na lata 21-27, to oczywiście nie ma dofinansowania (o wkład bym się nie martwił przy wysok

          ale to nie KPO i raczej te fundusze będą zatwierdzone, ale nawet jak będą jest problem bo Jaspers nie zgadza się na dofinansowanie tak szerokiego zakresu. Poszukaj w necie wywiad z posłem Lamczykiem, który przecież jest z PO, lobbuje za modernizacją tej linii i generalnie za rozwojem kolei na Kaszubach, podaje właśnie taki problem.

          • 3 2

    • ....że o linii 202 (2)

      Gdańsk _ Stargard nie wspomnę. Ta linia, wg pierwotnych planów pkp plk powinna być już na całej długości dwutorowa i na 160 km/h, a tym czasem sypie się na potęgę, jak cały ten kato-pisowski kraj!

      • 6 4

      • jedź do pakistanu (1)

        tam nie będziesz musiał się martwić o kato-pis, może na ośle gdzieś dojedziesz

        • 2 2

        • Jak twój

          "pan" Jezusek?

          • 1 2

  • CPK- poza dziwnym pomysłem z przeskalowanym węzłem i lotniskiem, to popieram. Wreszcie nasza kolej nieco dogoni Europę.

    • 16 7

  • Po co? Na szparagi do Niemiec możecie jechać starym golfem.

    • 24 6

  • Nowa Letnica (2)

    Pożyjemy,zobaczymy.Jak na razie to nawet nie reaktywują kolejki SKM z Gdańska do Brzeźna do Nowej Letnicy.....

    • 15 8

    • To Gdańsk

      tak błyszczy

      • 6 1

    • Czekamy na SKM z Gdanska Sródmieścia przez Nową Letnicę do Brzeźna,jak PiS obiecał.

      • 3 4

  • Megalomania....

    • 11 18

  • CPK to pomysł z ubiegłego wieku jeszcze (3)

    W 2003 r., kiedy na czele Ministerstwa Infrastruktury stał Marek Pol, działał międzyresortowy zespół, który miał wskazać najlepszą lokalizację dla centralnego lotniska. Spośród siedmiu proponowanych przez samorządy najwyżej oceniono Mszczonów i Modlin. W 2005 r., za rządów Marka Belki, Urząd Lotnictwa Cywilnego zlecił hiszpańskiemu konsorcjum Ineco-Sener przygotowanie studium wykonalności centralnego lotniska. Już wtedy wskazano, że najlepszą lokalizacją dla tej inwestycji byłby Baranów, czyli dokładnie to miejsce, w którym port planowany jest teraz.
    Z kolei za czasów rządów PO-PSL, w 2010 r., firma PwC przygotowała opracowanie Koncepcja lotniska centralnego dla Polski. Analiza wykazała, że powstanie takiej inwestycji jest niezbędne. Głównym argumentem za budową było rychłe osiągnięcie granic przepustowości Okęcia. W 2011 r. ówczesny minister infrastruktury Cezary Grabarczyk mówił: Gdybym miał dziś rekomendować rządowi decyzję, to zaleciłbym rozpoczęcie poważnych prac przygotowawczych.

    • 15 8

    • no ale to ty o tym wiesz i ci którzy się tym tematem interesują

      prawda jest taka, że 90% krytyków nigdy nawet pewnie samolotem nie leciała i gada głupoty nakręcane przez * polityków opozycji. A oni są jak chorągiewki, które zmieniają zdanie w zależności od stołka na którym siedzą.

      • 5 4

    • O proszę jest i magiczna szuflada Kopacz!

      • 2 0

    • wskazać miejsce to małe dziecko potrafi

      oczywiste że powinno powstać między Łodzią i Warszawą, bliżej Warszawy, wystarczy spojrzeć na mapę, ważne jest żeby to zostało wybudowane, bo jest bardzo potrzebne, mam dość słuchania cudzoziemców naśmiewających się z lotniska w Warszawie i naszych kolei

      • 0 1

  • (1)

    CPK nigdy nie powstanie! To jest zarabianie kasy przez pisowców na niczym.

    • 29 26

    • To teraz załóż sobie na głowę wianek i jedź na skargę do Brukseli.

      • 2 2

  • Ja korzystam z lotniska w Gdansku . Nie potrzebuje zadnego CPK . (4)

    5 minut , odprawa i lot .

    • 17 19

    • chyba poza sezonem w nocy i w kierunku Białorusi... (1)

      • 6 2

      • Jak latasz na Bialorus to wiesz lepiej .

        • 2 1

    • Może jeszcze w Gdyni otwórzcie i Sopocie,Trójmiasto się liczy .

      • 0 1

    • a kogo to obchodzi czy ty potrzebujesz?

      Polsce jest potrzebne

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane