• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Firma z Gdańska projektuje nową linię kolejową dla CPK

Michał Brancewicz
9 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (263)
Fragment linii kolejowej do przyszłego Centralnego Portu Komunikacyjnego, w zakresie studium i koncepcji, zaprojektuje firma z Gdańska. Fragment linii kolejowej do przyszłego Centralnego Portu Komunikacyjnego, w zakresie studium i koncepcji, zaprojektuje firma z Gdańska.

Transprojekt Gdański opracuje studium i koncepcję dwóch odcinków składających się na tzw. szprychę nr 1. Chodzi o jedną z 10 nowych linii kolejowych dużych prędkości, która w przyszłości ma połączyć Trójmiasto z Centralnym Portem Komunikacyjnym pod Warszawą. Kontrakt opiewa na 181,5 mln zł netto.



Gdy powstanie CPK i połączenie kolejowe będziesz częściej latał(a) z Warszawy?

W ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego w podwarszawskim Baranowie do końca 2027 roku ma powstać lotnisko, które obsłuży rocznie 45 mln pasażerów.

Prowadzić do niego będą nowe linie kolejowe z różnych stron Polski o łącznej długości 1789 km. Wśród nich znajdą się odcinki z prędkością do 350 km/h.

Z 12 budowanych tras kolejowych 10 odcinków głównych nazywanych jest "szprychami". Wszystkie trasy mają zostać wybudowane do 2034 r.

Baranów z Trójmiastem i Pomorzem połączy szprycha nr 1. Dzięki temu z Gdańska do CPK dojedziemy w 1 godz. 45 min, a do Warszawy w 2 godz.

Studium i koncepcja dla linii o długości 250 km



Fragment szprychy nr 1, czyli nowej linii kolejowej do Centralnego Portu Komunikacyjnego, dla którego studium i koncepcję opracuje Transprojekt Gdański. Fragment szprychy nr 1, czyli nowej linii kolejowej do Centralnego Portu Komunikacyjnego, dla którego studium i koncepcję opracuje Transprojekt Gdański.
Studium Ekonomiczno-Środowiskowe oraz Koncepcję Programowo-Przestrzenną dla fragmentu szprychy nr 1 opracuje Transprojekt Gdański. Chodzi o odcinki Grochowalsk-Grudziądz-Warlubie i Grudziądz-Gdańsk o łącznej długości ok. 250 km.

Firma zainkasuje za to 181,5 mln zł netto.

- Termin realizacji kompletnej koncepcji programowo-przestrzennej wraz z badaniami geologicznymi i uzyskaniem decyzji środowiskowej został określony dla obu odcinków na 1166 dni od dnia zawarcia umowy wykonawczej, czyli od wczoraj [7.12.22 - red] - informuje Tomasz Resiak, dyrektor ds. umów w firmie Transprojekt Gdański.
To oznacza, że prace trwać będą ponad dwa lata i dwa miesiące.

Warto dodać, że biuro projektowe z Gdańska jest także autorem projektu oddanej do użytku w 2015 r. Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Master architekt CPK wybrany



  • Koncepcja CPK wykonana przez koncorcjum Foster + Partners, które zostało też master architektem tego projektu.
  • Koncepcja CPK wykonana przez koncorcjum Foster + Partners, które zostało też master architektem tego projektu.
  • Koncepcja CPK wykonana przez koncorcjum Foster + Partners, które zostało też master architektem tego projektu.
  • Koncepcja CPK wykonana przez koncorcjum Foster + Partners, które zostało też master architektem tego projektu.
  • Koncepcja CPK wykonana przez koncorcjum Foster + Partners, które zostało też master architektem tego projektu.
W listopadzie spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała umowę z konsorcjum Foster + Partners i Buro Happold Limited na master architekta budynku terminala pasażerskiego, dworca kolejowego oraz węzła transportowego.

Wartość umowy (wraz z jej zakresem objętym prawem opcji) wynosi 696 mln zł netto (ok. 150 mln EUR). Projekt koncepcyjny kluczowych obiektów CPK ma być gotowy w połowie 2023 roku.

Miejsca

Opinie (263) ponad 10 zablokowanych

  • Niemcy mieli poslizg ze swoim super lotniskiem w Berlinie jakieś 10 lat.

    Zatem obstawiam że CPK im Jana Pawła II zostanie oddany do użytku około 2137 roku

    • 13 16

  • Linia przez pola (1)

    No po co poprowadzić kolej przez duże miasta, Tczew, Bydgoszcz i Toruń owinięte, Włocławek też. Po co komu pociąg przez pola. Czy nie wystarczyła by nam modernizacja dotychczasowych głównych linii do 200 km/h dla pociągów pasażerskich? Za kasę planowaną na CPK i linie kolejową do CPK można by połączyć wszystkie miasta wojewódzkie wydaje siecią kolej jeżdżącej z prędkością 200 km/k

    • 7 20

    • nie, bo te linie już teraz nie wyrabiają

      w dodatku w przypadku jakiegoś wypadku ruch stoi i nie ma specjalnie alternatywy szybkiej.

      • 3 0

  • Nieudacznicy i leczący kompleksy do boju ! (4)

    Po co , przecież i tak się nie uda tak jak mi się w życiu nie udało. Polacy mogą tylko chlać i niczego nie osiągną. Nie ma to jak Niemcy czy Amerykanie !

    • 38 34

    • zobaczymy czy nasi czempioni zbududują elektrownie atomową (1)

      bo jak na razie są zapowiedzi inwestycji a nic się nie dzieje, a co do cpk po co komu lotnisko w polu do którego trzeba zewsząd dojeżdżać, przedsiębiorstwa się zwijają, perspektywy coraz słabsze, a inwestycje jakbyśmy byli na poziomie wschodzącej Japonii, pytanie dla kogo to cpk?

      • 6 12

      • tak

        przez kilka lat spółka kierowana przez Grada nawet nie wskazała miejsca budowy a brali po 70 tys miesięcznie pensji przez kilka lat. Coś dodać ?

        • 5 0

    • bajkopisarze za to do obrony CPK

      • 6 4

    • No tak, bo lepiej być zapijaczonym komuchem zakochanym w i**otycznych pomysłach tego hehe rządu :)

      • 3 5

  • Baranów z Trójmiastem i Pomorzem połączy szprycha nr 1

    Świetnie się to czyta, ale raczej powinno być "barany"

    • 6 14

  • (2)

    Przecież CPK nigdy nie powstanie, to mrzonka Horały i innych bajkopisarzy i speców od PR.

    • 7 18

    • Donek! To ty? O zaporze na granicy z białorusią i o przekopie mierzei coś podobnego gadałeś

      • 3 3

    • Budowa linii kolejowych to kpina

      Przecież jedyną linią kolejową wybudowaną po roku 80 była PKm i nie wybudowało tego państwo. Tutaj wszystko jest jak w filmach Bareji

      • 1 1

  • Po co nam lotniska jak mamy w Niemczech

    po co nam banki, skoro mamy niemieckie, francuskie czy hiszpańskie itd. takie myślenie

    • 17 5

  • Czy CPK - który i tak nigdy nie powstanie - będzie miał imię prezydenta, którego zabili Rosjanie a Tusk dobił własnoręcznie siekierą? I czy relikwie będą wystawione w specjalnej gablocie, może coś na wzór mauzoleum Lenina?

    • 9 13

  • Czy dla Polaków którym nie wystarcza na życie będą bilety na kolej i loty po złotówce???

    A emeryci dostaną 18tkę na wakacje???

    • 8 11

  • (3)

    Chciałbym być prezesem pola na zad*piu i zgarniać 20 koła co miesiąc. Fucha marzenie

    • 6 8

    • żeby tylko 20 tys.

      • 2 1

    • Najpierw skończ szkole.

      Ale dobrze, że masz już ambitne plany.

      • 1 2

    • Wyznaczyleś sobie 3 warunki.

      Jeden już spełniasz. Ten o zad*piu...
      Pozostałe 2, trochę trudniej wypełnić, ale od tego są marzenia...

      • 0 0

  • na spokojnie... (1)

    ... pomysł dobry. Gdzie jest infrastruktura tam są inwestycje, rozwój, technologie, firmy zagraniczne, można wymieniać długo, ale. Pozostaje takie bardzo poważne ALE, ponieważ każde duże lotnisko oprócz milionów pasażerów i tysięcy ton ładunków ma jeszcze infrastrukturę lotniczą. Tutaj dochodzimy do sedna, lotnisko nie istnieje bez floty. Żeby przybyły do nas setki samolotów to muszą zaistnieć ku temu warunki, dodatkowo z jakiegoś miejsca muszą odpłynąć. Czy koszty obsługi i operacji lotniczych na CPK będą na tyle atrakcyjne aby przyciągnąć wielkich graczy? Mam wątpliwości. Popatrzcie na ogromne lotniska huby, są one zawsze bazą dla danej linii lotniczej. Mają tam magazyny, hangary, serwis biura itd. U nas kto będzie potentatem na takim wielkim lotnisku? LOT? Trzeba by było zainwestować miliardy w LOT, aby dorównał Amsterdamowi z KLM, Monachium z Lufthansą, itd, itd. Nie sądzę, żeby firma matka zagraniczna przeniosła się do CPK. A jeśli chodzi o tanie linie i czartery, to one słyną z tego, że nie mają scentralizowanego systemu bazy matki i dzięki temu są tanie. Pytanie pozostaje podstawowe, kto będzie obsługiwał takiego giganta? Znajdzie się chętny tylko wtedy, gdy koszty obsługi operacji lotniczej będą poniżej konkurencji, a w polskich warunkach nie widziałem żadnej potężnej państwowej inwestycji, która byłaby opłacalna, zawsze jest pod kreską, no bo przecież państwowa... Pan płaci, Pani płaci...

    • 5 9

    • nie muszą z jakiegoś miejsca odpłynąć, mogą powstać nowe.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane