• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Firma z Gdańska projektuje nową linię kolejową dla CPK

Michał Brancewicz
9 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (263)
Fragment linii kolejowej do przyszłego Centralnego Portu Komunikacyjnego, w zakresie studium i koncepcji, zaprojektuje firma z Gdańska. Fragment linii kolejowej do przyszłego Centralnego Portu Komunikacyjnego, w zakresie studium i koncepcji, zaprojektuje firma z Gdańska.

Transprojekt Gdański opracuje studium i koncepcję dwóch odcinków składających się na tzw. szprychę nr 1. Chodzi o jedną z 10 nowych linii kolejowych dużych prędkości, która w przyszłości ma połączyć Trójmiasto z Centralnym Portem Komunikacyjnym pod Warszawą. Kontrakt opiewa na 181,5 mln zł netto.



Gdy powstanie CPK i połączenie kolejowe będziesz częściej latał(a) z Warszawy?

W ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego w podwarszawskim Baranowie do końca 2027 roku ma powstać lotnisko, które obsłuży rocznie 45 mln pasażerów.

Prowadzić do niego będą nowe linie kolejowe z różnych stron Polski o łącznej długości 1789 km. Wśród nich znajdą się odcinki z prędkością do 350 km/h.

Z 12 budowanych tras kolejowych 10 odcinków głównych nazywanych jest "szprychami". Wszystkie trasy mają zostać wybudowane do 2034 r.

Baranów z Trójmiastem i Pomorzem połączy szprycha nr 1. Dzięki temu z Gdańska do CPK dojedziemy w 1 godz. 45 min, a do Warszawy w 2 godz.

Studium i koncepcja dla linii o długości 250 km



Fragment szprychy nr 1, czyli nowej linii kolejowej do Centralnego Portu Komunikacyjnego, dla którego studium i koncepcję opracuje Transprojekt Gdański. Fragment szprychy nr 1, czyli nowej linii kolejowej do Centralnego Portu Komunikacyjnego, dla którego studium i koncepcję opracuje Transprojekt Gdański.
Studium Ekonomiczno-Środowiskowe oraz Koncepcję Programowo-Przestrzenną dla fragmentu szprychy nr 1 opracuje Transprojekt Gdański. Chodzi o odcinki Grochowalsk-Grudziądz-Warlubie i Grudziądz-Gdańsk o łącznej długości ok. 250 km.

Firma zainkasuje za to 181,5 mln zł netto.

- Termin realizacji kompletnej koncepcji programowo-przestrzennej wraz z badaniami geologicznymi i uzyskaniem decyzji środowiskowej został określony dla obu odcinków na 1166 dni od dnia zawarcia umowy wykonawczej, czyli od wczoraj [7.12.22 - red] - informuje Tomasz Resiak, dyrektor ds. umów w firmie Transprojekt Gdański.
To oznacza, że prace trwać będą ponad dwa lata i dwa miesiące.

Warto dodać, że biuro projektowe z Gdańska jest także autorem projektu oddanej do użytku w 2015 r. Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Master architekt CPK wybrany



  • Koncepcja CPK wykonana przez koncorcjum Foster + Partners, które zostało też master architektem tego projektu.
  • Koncepcja CPK wykonana przez koncorcjum Foster + Partners, które zostało też master architektem tego projektu.
  • Koncepcja CPK wykonana przez koncorcjum Foster + Partners, które zostało też master architektem tego projektu.
  • Koncepcja CPK wykonana przez koncorcjum Foster + Partners, które zostało też master architektem tego projektu.
  • Koncepcja CPK wykonana przez koncorcjum Foster + Partners, które zostało też master architektem tego projektu.
W listopadzie spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała umowę z konsorcjum Foster + Partners i Buro Happold Limited na master architekta budynku terminala pasażerskiego, dworca kolejowego oraz węzła transportowego.

Wartość umowy (wraz z jej zakresem objętym prawem opcji) wynosi 696 mln zł netto (ok. 150 mln EUR). Projekt koncepcyjny kluczowych obiektów CPK ma być gotowy w połowie 2023 roku.

Miejsca

Opinie (263) ponad 10 zablokowanych

  • Panie Brancewicz, czyżby było Panu po drodze z PiS+ landią?

    Tak tylko pytam

    • 3 13

  • Między 200km/h (normalna dobra linia) a "do 350km/h" nie ma drastycznej różnicy czasu (1)

    Nie na tyle by budować nową linię. Co innego 500km/h - magnetyczne lub inne. Wtedy jest sens ryć nową trasę i to może wyprzeć lokalne loty dowożące do hubów.

    • 3 8

    • nie no wcale nie ma różnicy

      dojechać z puktu a do b w 2 godziny a w 3,5

      • 5 2

  • Oferta naszego lotniska im.agenta SB nie jest wystarczająca. W tej ankiecie klikaji zacietrzewienie kodziarze którzy "na złość mamie odmrożą sobie uszy":)

    • 13 8

  • Ale poco skoro są w Niemczech Lotniska :) Donaldinio

    • 15 2

  • A Skórcz, Gniew, Bytów?

    Jeszcze na początku lat 90 jeździło się pociągniem do Gniewa, Bytowa, Skórcza.

    • 9 0

  • Transport i logistyka to podstawa (18)

    Każdego poważnego kraju. Jeżeli chcemy się rozwijać trzeba budować porty, koleje, drogi i oczywiście CPK. To projekt przełomowy i trzeba go zrealizować jak najszybciej.

    • 146 145

    • Bajki na resorach. (6)

      Ta władza uwielbia wielkie budowy socjalizmu. Będziemy latać ale po Europie a nie po świecie, a do tego nie potrzeba lotniska na przesiadkę.

      • 33 19

      • Mamy przecież lotnisko (5)

        w Berlinie, no nie?

        • 21 13

        • Innego nie będzie (4)

          z długami na 2,5 biliona złotych pisowe państwo znajdzie 50 mld ???na lotnisko i całą logistykę??? 50 milionów to pinokio może obiecać teraz za awans na mistrzostwa europy naszej niepokonanej piłkarskiej drużynie!! Kiedy ta fabryk a aut elektrycznych?? promów na gaz? 1 mln mieszkań? Chleb 10 pln, ropa 8 pln (jeszcze mimo że baryłka 72 $ z tuska 139$ i płakali jak była za 6pln), ceny prądu, brak węgla?? ale mamy super czołgi i haubice kupione w galerii przepłacone 2 razy a systemu radarowego i rakietowego brak!! Banda nieuków

          • 23 7

          • Hahaha płacz pisząc te brednie.

            Piękne.

            • 7 10

          • Zapomniałeś pisząc o zadłużeniu dodać o rekordowym PKB i gospodarce :) (1)

            No zdaje się, że jedno pokrywa drugie :) i znajdz mi państwo bez zadłużenia :) liczy się PKB.

            • 4 6

            • to PKB liczysz w PLN czy w USD ?

              • 0 0

          • Jesteś magik.

            Uwolnić się z zapiętego kaftana.

            • 1 0

    • Japa trollu pisowski

      Chryste ile tutaj tego Szefernakerowego tatałajstwa xD

      • 23 18

    • (3)

      Tak,rozwijamy się,węgiel pływa statkami ,a górnicy biorą premie.Dzielnica Nowy Port czarna od pyłu węglowego.

      • 15 6

      • Nowy Port (1)

        Jak wskazuje nazwa, jest to dzielnica portowa. Uwaga: może się tam odbywać przeładunek towarów.

        • 14 9

        • Sloju , gdzie ty sie ksztalciles . Chyba w pcimiu .

          • 6 8

      • Jeśli chodzi o górników synku.

        To parę dni temu ogłoszono, że w wyniku dwuletnich negocjacji PiS, komisja europejska zatwierdziła 5,1mld euro dla samego Śląska na transformację energetyczna. PiS się rozpędza :)

        • 5 6

    • mam nadzieje ze na kazdym dworcu bedzie pare kaplic, rzecz jasna dla kazdego z wyznan

      • 4 8

    • Są jednak granice obłędu. (1)

      1800 km kolei dużych prędkości to ok 1800 x 60 mln zł/km = 108 000 000 000 zł (108 bilonów złotych), a z pewnością koszty będą rosły. To taka zrzutka - każda polska rodzina wyłoży 12 tyś zł. W imię czego - by do Warszawy (bo Baranów mi nie potrzebny) dojeżdżać z Gdańska w 2h (nie bardzo wierzę) zamiast obecnych 2,5h ??? A wybudowanie torów to dopiero początek kosztów, dalej mamy całoroczne utrzymanie, zakup taboru kolejowego wielokrotnie droższego niż ten na 200 km/h itd.

      • 6 10

      • Obłęd to totalna opozycja która ciągle wmawia, że się nie da.

        Mamy klęczeć przed Rosja i Niemcami i się nie wychylać, wszystkie inwestycje dla niego były zbędne nawet Baltic Pipe. - donald t.

        • 9 10

    • Przełomowy? (1)

      Sprytnie rozmyty komentarz - wiele różnych elementów, w tym CPK, które akurat jest najmniej oczywiste. Gdańsk jest podpięty do hubów w Warszawie (LOT), Frankfurcie i Monachium (Lufthansa), Amsterdamie (KLM) i Kopenhadze (SAS). O tym czy ludzie będą chcieli jechać pociągiem do CPK żeby tam wsiąść w samolot lecący gdzieś dalej, zdecyduje cena.

      • 5 4

      • fff

        to nie bedzie dla ludzi tylko dla sprzetu

        • 0 2

    • wszystko fajnie super

      tylko kto będzie latał jak tak dalej będzie. człowiek już oszczędza niemal na wszystkim żeby do pierwszego starczyło a co dopiero myśleć o podróżach lotniczych. dla 2-3 bogatych ludzi też nie będzie kalkulowało się samolotu startować.

      • 4 1

  • Via Carpatia i CPK wpisane do sieci głównych szlaków komunikacyjnych Unii

    Warto to dopisać, dzięki temu łatwiej będzie o dofinansowanie tych inwestycji i ukończenie w wyznaczonych terminach. Brawo dla PiS, tak trzymać. Chociaż VIA Carpatia zdaje się jest już na ostatnim etapie prac - tunel na Podkarpaciu.

    • 10 4

  • rewelacja (1)

    super, nareszcie jakieś linie kolejowe zasilane 25kV :)

    • 13 4

    • obiecuję ci kiedyś kupić dom i samochód , obiecuję

      • 0 3

  • Politycy powinni ponosić odpowiedzialność majątkową za podjęte decyzje

    Może w takim przypadku nie będą tak łatwo podnosić rękę w czasie głosowania zgodnie z linią partyjną czy też będzie refleksja na jakie inwestycje wydajemy pieniądze.
    Przedsiębiorca jak się pomyli, to odpowiada całym swoim majątkiem. A polityk???? Zero konsekwencji, bo odpowiedzialność polityczna to żadna odpowiedzialność. Aż włos się na głowie jeży czytając o tych kwotach na dokumentacje, które nigdy nie zostaną zrealizowane. A ludzie umierają, bo nie ma kasy na leki...
    Nowa infrastruktura - tak, oczywiście!, ale poprzez rozbudowę tej istniejącej. Ta szprycha będzie super dla Trójmiasta i tylko dla Trójmiasta. Niezrozumiałe jest, dlaczego omijane są aglomeracje. Dojechanie pociągiem z Gdańska do Torunia to jakiś dramat. Linia Bydgoszcz-Tczew zatkana pociągami towarowymi i aż się prosi dodatkowe tory lub nową linię dla pociągów pasażerskich. Gdzie tu logika???
    Ten kraj zmierza do zguby...

    • 5 8

  • (7)

    Będzie lotnisko na miarę zamożności Polski. A ja czekam na budowę kosmodromu w Wąchocku. Mam nieużytki do sprzedania. Marzyć można, nic nie kosztuje, gorzej z wykonawstwem. Ogromna kasa potrzebna, z podatków suwerena, czy z chińskich pożyczek.?

    • 36 25

    • Odnośnie drwin tytułowych

      A "dziennikarze" malują teksty

      • 1 0

    • Plany budowy kosmodromu już są. (2)

      Plany budowy są - ale nie w Wąchocku ale w Pcimiu.

      • 2 3

      • Za POprzedników, to chyba były plany budowy toru F1, o elektrowni atomowej, która miała powstać do 2020 roku (1)

        to zostawię bez komentarza. ale jeśli się nic nie planuje, tylko zwija kraj jak to robili POprzednicy, to niczego się nie osiągnie. Drwiny są dobre dla Donalda i reszty ferajny, która miała problem z budowaniem nawet autostrad. Ile firm upadło przy tych inwestycjach ! ?

        • 3 3

        • Zobaczę wybudowane w terminie super lotnisko to uwierzę .Kuwejt będzie nam zazdrościł bogactwa. Tylko czym dojadę na to mega lotnisko z Wąchocka? Na razie mizeria. Elektrownie atomowe, wypasione lotnisko , bron z Korei, kasy w kraju nie brakuje. To dlaczego ciągłe podwyżki dla suwerena?

          • 1 0

    • Nic nie budować,

      przystanki autobusowe zlikwidować. Niemiec będzie się cieszył jak ty.

      • 3 0

    • Lepiej nic nie budować

      Po co komu konkurencja?

      • 1 0

    • Żenada

      Turcja ma swój kosmodrom, Iran, Izrael i wiele biedniejszych od nas krajów też. Za to tylko w Polsce publiczny aplauz uzyskują ludzie bez ambicji, którym wystarczy to co mają Niemcy.

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane