• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Fuszerka na linii kolejowej do Warszawy

Maciej Naskręt
10 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Most kolejowy nad Wisłą w Tczewie. Most kolejowy nad Wisłą w Tczewie.

PKP PLK wydała 480 mln zł na przebudowę linii kolejowej w kierunku Warszawy na odcinku z Pruszcza Gdańskiego do Szymankowa. Okazuje się, że ta inwestycja to fuszerka. Wykonawca od grudnia 2010 r. cały czas usuwa usterki.



Czy podróżując koleją obawiasz się o swoje bezpieczeństwo?

Od półtora roku trwa usuwanie usterek przebudowywanej linii kolejowej w kierunku Warszawy na odcinku od Pruszcza Gdańskiego do Szymankowa (tzw. Lokalne Centrum Sterowania Tczew). Inwestycja miała być oddana do użytku w grudniu 2010 r. Prace wykonane przez generalnego wykonawcę - PKP Energetykę - dalekie są jednak od doskonałości. Inwestycja kosztowała 480 mln zł.

Problemy pojawiają się w konstrukcji linii kolejowej - m.in. niewłaściwie podbito i wyprofilowano torowisko. Zarządca linii kolejowej jednak uspokaja. - Usterki, które pojawiły się na tym odcinku linii kolejowej do Warszawy nie powodują zagrożenia w ruchu pasażerów - mówi Leszek Lewiński, wicedyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Gdyni.

- Jeśli ktoś kupuje auto z salonu, nie wybierze przecież pojazdu z zarysowaną karoserią. Natomiast gdy już jeździmy samochodem, to otarcia nie powodują, że samochód odstawiamy. Podobnie jest na linii z Szymankowa do Pruszcza Gdańskiego, mogą po niej jeździć pociągi, mimo niedociągnięć - tłumaczy obrazowo Leszek Lewiński.

- Roboty wykonane przez wykonawcę nie spełniają norm związanych z odbiorem technicznym linii. Jednak spełniają one normy eksploatacyjne - do poruszania się pociągów - dodaje.

Władze PKP Energetyka komentują sprawę krótko. - Obecnie trwa odbiór prac. Wszelkie zgłaszane usterki są i będą usuwane - mówi Monika Żychlińska, rzecznik prasowy PKP Energetyka.

Linia musi być wykonana według projektu nie tylko z powodu bezpieczeństwa pasażerów. Inwestycja została dofinansowana w 85 proc. przez Unię Europejską. Wykonanie zadania z odstępstwami od dokumentacji spowoduje częściową utratę pieniędzy z Brukseli. Na usunięcie usterek wykonawca i inwestor mają czas do 2015 r. - wtedy kończy się okres na rozliczenie inwestycji z UE.

Pociągi po linii kolejowej w ramach LCS Tczew jadą zazwyczaj zaledwie 120 km/h. Wiele osób zastanawia się, czemu nie 160 km/h, skoro została wyremontowana. Może mają na to wpływ wykryte usterki?

- Nie. Nie ma systemu, który umożliwiłby podróż pociągom z wyższą prędkością - mówi Leszek Lewiński. Potrzebny jest zespół urządzeń detekcji stanów awaryjnych taboru (DSAT). Na linii z Gdyni do Warszawy ma go zbudować do końca 2014 r. firma Tens. Jego wartość to 26 mln zł brutto.

W ramach przebudowy LCS Tczew przebudowano 84 km toru pojedynczego, powstało 96 rozjazdów, 16 nowych peronów, 4 przejścia podziemne. Wykonany został również remont mostu kolejowego na Wiśle - najdłuższego mostu kolejowego w Polsce. Na stacjach Tczew i Pszczółki zainstalowany został nowoczesny system sterowania ruchem pociągów.

Opinie (160) 7 zablokowanych

  • Hej Donek i PO-- a obiecajcie cos jeszcze- jak miło słuchać. (2)

    Hej Donek i PO-- a obiecajcie cos jeszcze- jak miło słuchać.
    Prawda jest taka że POlske buduja dawne PRL-wski elity. NIeudacznicy i skorumpowania ignoranci. No to sie nie dziwcie że po 5 latach budowy będzie 5 lat remontów. PRL nie zbankrutował przez przypadek ale dlatego że komunizm wychodował specyficzny klon swoich elit - Tak samo w Polsce jak i w całym byłym RWPG. A teraz takie elity to trzon elektoratu PO. To dlatego Polska padnie a ciągnie tylko dlatego że nam ktos pomaga teraz Unia kiedys ZSRR

    • 16 5

    • (1)

      Wmówić że pewne poglądy i zachowania świadczą o przynależności do tej lepszej i światłej części społeczeństwa a zagłosują tak jak usłyszą w TVN. Oni po prostu nie mają wiadomości ani nawet chęci dotarcia do nich. Mam w rodzinie takich, pakujących każdego dnia pieniądze w mainstreamowe media. Czytają agitki salonu w gazetach które nie opisują rzeczywistości tylko ją tworzą i przyjmują wszystko jak aksjomaty.

      • 4 1

      • Pewnie nawet nie zauważyły, że są jak pajacyki na sznurku.

        • 2 0

  • Kolejna POrażka?

    • 9 1

  • (1)

    czyżby na "nowej" linii pociągi się o sibie ocierały?

    • 4 0

    • tak jest

      normalne tarło

      • 0 0

  • Już czuję ten cywilizacyjny skok. To już za miesiąc !!!!! Brawa dla rządu !!!! Opozycja przeszkadała im ale dali rade !!!!

    • 10 1

  • Ta modernizacja Polski, to kolejna w naszych dziejach operacja, mająca z ciemnych i zaściankowych Polaków zrobić prawdziwych Europejczyków, chociaż jeżeli już o tym mówimy, to raczej widzę wiele euro-pejczyków, które mają nas zagnać do... - no właśnie gdzie?

    • 5 1

  • Już PiSlamiści plują jadem, już się zaczęło (8)

    PiSlamowskie matołki boże - radzę na moment włączyć mózg /o ile jest w posiadaniu/ i sprawdzić kiedy zaczęła się modernizacja linii do Warszawy,
    kiedy zaczęła się modernizacja odcinka na LCS Tczew,
    i radzę spojrzeć do dokumentacji - kto jest w niej podpisany jako wykonawca robót?
    Tusk, PO, Nowak?
    trudno u was użyć miejsca na mózg?

    • 5 13

    • W jaki sposób (1)

      pan profesor wchodzi do Media-Markt?

      • 7 1

      • Ma legitymację poselską :D

        • 4 0

    • Nieważne kto jest podpisany. Nasze są pieniądze.

      Chyba tylko w Tuskostanie płaci się za coś co od razu wymaga remontu.

      • 6 2

    • (3)

      A w "fakcie" piszą że Jaśnie Oświecony Profesor Kupelweiser otrzymywał nominację profesorską razem z "profesorem" Bartoszewskim. Dokument wręczał "chrabia w bulu" Komorowski. Film o tym nakręci Wajda.

      • 7 1

      • A figa diego kolego (1)

        nominację profesorską otrzymałem razem z profesorem Lechem Zimnym Kaczyńskim - na egzaminie podrzucał mi ściągi z Marksa, Lenina i Engelsa a także z zakresu rekultywacji kartoflisk ...

        • 1 5

        • Podaj więc adres twego ojca to cię pomścimy.

          • 3 0

      • Z ostatniej chwili. Donek dzwonił do Sławka i pytał się czy na torach można haratnąć w gałę?

        • 4 1

    • Nie daj się PiSowi kup kwiaty jak twój idol Donek

      dla prezesa PKP Energetyka

      • 6 1

  • Skandal!

    Aresztować ich. Kolesiostwo.

    • 5 1

  • Fuszerka

    Pytanie do p. Lewinskiego " czy naliczane sa kary umowne" za niedotrzymanie terminu realizacji budowy?Od grudnia 2010 r.uzbieralo ich sie sporo.Brak odbioru z powodu usterek teoretycznie potania budowe (kary umowne) i oto moze chodzi Inwestorowi.

    • 2 0

  • Polski Bus Górą (1)

    Przestałem już korzystac z usług PKP ,bojkotuję układy.

    • 7 0

    • Całkowice się zgadzam.

      Definitywnie przesiadłem się na PolskiBus.

      • 1 0

  • I tak oto ze szczytnego celu publicznego, mającego zmodernizować Polskę, mamy zwykły chłam (4)

    Do Euro jakoś się kręci. Nieprzejezdne autostrady, sieć kolejowa w wiecznym remoncie. Cztery stadiony, dwa lub trzy nowe terminale lotnicze. Poszło na to już 80 mld złotych. Pójdzie jeszcze parę. Po Euro wszystko siądzie. Będą bankructwa, będzie szukanie winnych. Na Narodowym właśnie spadł sufit podwieszany. Co tam sufit, furda, wykonawca już usuwa braki.

    • 10 5

    • wróciłeś azaliż z mszy porannej

      • 5 6

    • uszy uszy uszy :)

      • 2 1

    • Wypowiedzi g@lluksa zawsze są w tonie PiSowsko-moherowym. (1)

      Do roboty ! Trawniki kosić.Zarobić parę groszy,a nie tylko MOPS
      i dojenie konkubiny.

      • 4 3

      • ten jegomość jest powszechnie znany że całe życie żyje na sępa nawet na tacę nie da ale pomimo to pomodlę się za niego

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane