• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Fuszerka na linii kolejowej do Warszawy

Maciej Naskręt
10 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Most kolejowy nad Wisłą w Tczewie. Most kolejowy nad Wisłą w Tczewie.

PKP PLK wydała 480 mln zł na przebudowę linii kolejowej w kierunku Warszawy na odcinku z Pruszcza Gdańskiego do Szymankowa. Okazuje się, że ta inwestycja to fuszerka. Wykonawca od grudnia 2010 r. cały czas usuwa usterki.



Czy podróżując koleją obawiasz się o swoje bezpieczeństwo?

Od półtora roku trwa usuwanie usterek przebudowywanej linii kolejowej w kierunku Warszawy na odcinku od Pruszcza Gdańskiego do Szymankowa (tzw. Lokalne Centrum Sterowania Tczew). Inwestycja miała być oddana do użytku w grudniu 2010 r. Prace wykonane przez generalnego wykonawcę - PKP Energetykę - dalekie są jednak od doskonałości. Inwestycja kosztowała 480 mln zł.

Problemy pojawiają się w konstrukcji linii kolejowej - m.in. niewłaściwie podbito i wyprofilowano torowisko. Zarządca linii kolejowej jednak uspokaja. - Usterki, które pojawiły się na tym odcinku linii kolejowej do Warszawy nie powodują zagrożenia w ruchu pasażerów - mówi Leszek Lewiński, wicedyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Gdyni.

- Jeśli ktoś kupuje auto z salonu, nie wybierze przecież pojazdu z zarysowaną karoserią. Natomiast gdy już jeździmy samochodem, to otarcia nie powodują, że samochód odstawiamy. Podobnie jest na linii z Szymankowa do Pruszcza Gdańskiego, mogą po niej jeździć pociągi, mimo niedociągnięć - tłumaczy obrazowo Leszek Lewiński.

- Roboty wykonane przez wykonawcę nie spełniają norm związanych z odbiorem technicznym linii. Jednak spełniają one normy eksploatacyjne - do poruszania się pociągów - dodaje.

Władze PKP Energetyka komentują sprawę krótko. - Obecnie trwa odbiór prac. Wszelkie zgłaszane usterki są i będą usuwane - mówi Monika Żychlińska, rzecznik prasowy PKP Energetyka.

Linia musi być wykonana według projektu nie tylko z powodu bezpieczeństwa pasażerów. Inwestycja została dofinansowana w 85 proc. przez Unię Europejską. Wykonanie zadania z odstępstwami od dokumentacji spowoduje częściową utratę pieniędzy z Brukseli. Na usunięcie usterek wykonawca i inwestor mają czas do 2015 r. - wtedy kończy się okres na rozliczenie inwestycji z UE.

Pociągi po linii kolejowej w ramach LCS Tczew jadą zazwyczaj zaledwie 120 km/h. Wiele osób zastanawia się, czemu nie 160 km/h, skoro została wyremontowana. Może mają na to wpływ wykryte usterki?

- Nie. Nie ma systemu, który umożliwiłby podróż pociągom z wyższą prędkością - mówi Leszek Lewiński. Potrzebny jest zespół urządzeń detekcji stanów awaryjnych taboru (DSAT). Na linii z Gdyni do Warszawy ma go zbudować do końca 2014 r. firma Tens. Jego wartość to 26 mln zł brutto.

W ramach przebudowy LCS Tczew przebudowano 84 km toru pojedynczego, powstało 96 rozjazdów, 16 nowych peronów, 4 przejścia podziemne. Wykonany został również remont mostu kolejowego na Wiśle - najdłuższego mostu kolejowego w Polsce. Na stacjach Tczew i Pszczółki zainstalowany został nowoczesny system sterowania ruchem pociągów.

Opinie (160) 7 zablokowanych

  • 0,5 mld zł - ale ciszej o tej aferze przed Euro... (3)

    Ta pseudomodernizacja trwa już 7 lat, a ma się skończyć za następne 4, czyli łącznie 11 lat na przebudowę 300 km linii.
    Przed wojną wybudowano całą magistralę kolejową od nowa z Gdyni do Tarnowskich Gór i zintegrowaną sieć po trzech zaborach, była lux torpeda i najbardziej punktualne pociągi w Europie..

    Teraz mamy odtworzenie stanu z lat 70. XX wieku, brzydkie i przestarzałe modernizacje dworców i peronów i morze pieniędzy zmarnotrawionych...

    Teraz okazuje się, że pociągi będą jeździć 160km/h tylko wówczas gdy będzie jakiś nowy system, który ma powstać w roku 2014, czyli realnie 2017. Zatem OLT Express może być spokojny, pociągi do Warszawy będą jeździć ponad 6h jeszcze przez wiele wiele lat...

    Tako rzecze Donald T. - Dyrektor Cyrku w Budowie...

    • 9 3

    • (2)

      realnie w 2017?? Realnie to ty jesteś łajza, niewykształcona szara masa. Biedny rozgoryczony, pesymistyczny człowieczku. Pewnie w życiu się Tobie nie udało i wyrzucasz tu bezpodstawne żale....

      • 1 4

      • już dobrze, bez napinki... (1)

        Zawsze rodzi się frustracja, gdy przekonujemy się, że ktoś w kogo wierzyliśmy i komu ufaliśmy, kto nam powiedział, jacy to jesteśmy cool i na czasie okazał się obciachową i zacofaną kanalią...

        Cóż wówczas zostaje nam tylko bezsilne miotanie wyzwisk..
        Oczywiście, że jestem łajza i szara masa (zwłaszcza w mózgu), a pociagi są czyste, szybkie i punktualne, autostrada sięga do Pragi i Szczecina, do Trójmiasta ściągają emigranci z Norwegii, a w ogóle jest dobrze, a będzie jeszcze dobrzej... :)

        • 3 0

        • Następny pislamowski frustrat

          lepiej jedź z kwiatkami do Sopotu bo dziś pislamowskie święto - kolejny 10.

          • 0 3

  • jaki rząd tacy biznesmeni, firmy i fuchowcy (2)

    rząd fuchowców

    • 5 2

    • Taaa (1)

      Bo za czasów Pisu w Polsce był Dubaj ....

      • 1 3

      • a co ma pis do tego, głąbie

        pis nie rządzi od pięciu lat. A w ameryce murzynów biją

        • 3 2

  • Hmmmm

    Takie rzeczy tylko w Polsce , nie potrafię tego pojąc czy w umowie nie można dopisać iz każda usterka w czasie gwarancyjnym będzie usuwana na koszt inwestora ?

    • 1 1

  • kolejne fuszerki w rajskiej zielonej wyspie tuska to norma!!

    kto zato placi podatnicy wszyscy nie tylko wazeliniarze tuska!!Naszcescie ich liczba stale sie zmniejsza!

    • 4 2

  • Tytuł na wiodącym (w ogłupianiu) portalu: "Autostrada A2 gotowa!" (1)

    dalej jest już mniej interesująco:
    "Są już nawet linie!
    Odcinek A2, na którym Budimex wystąpił o pozwolenie na użytkowanie, ma 7,1 km długości (od węzła Konotopa tuż przed granicą Warszawy do Pruszkowa) i jest najkrótszym z obecnie budowanych. Jego koszt to 425,5 mln zł."

    Czy pozwolenie na użytkowanie równa się oddaniu autostrady w takim zakresie do jakiego była przewidziana? Oto jest pytanie. 7 kilometrów za 420 milionów? To chyba jakiś chochlik drukarski:-)

    • 5 4

    • 420 milionów ! Wynika z tego że zasiłek masz milion razy mniejszy.

      • 2 2

  • wczoraj gdzieś czytałam , że runął dach Stadionu Narodowego , tzn.część nad jednym z wejść ??? (5)

    Czy ktoś coś wie na ten temat ???

    • 6 1

    • Nie runął, tylko swobodnie opadł i nie dach tylko płyty g-k wraz ze stelażem (3)

      Reszta się zgadza ha ha ha ha

      • 4 3

      • pomyliłam dach z sufitem :) ale runęło :(

        • 3 1

      • hm swobodnie opadajace ... niby płatki kwiatów z drzew... to nic to tylko płyty gipsowe i stelaż poczuły przyciaganie ziemskie:(

        • 2 0

      • Cudowny Kraj, Wspaniali Ludzie

        ale naród ku..wy

        • 3 2

    • Przedmioty lżejsze od powietrza mają to do siebie że się

      przemieszczają z góry na dół (jeżeli nie podparte)

      • 1 4

  • "Nie ma systemu, który umożliwiłby podróż pociągom z wyższą prędkością"

    ty chyba nie masz systemu w głowie chłopie

    • 2 2

  • (2)

    Co za matoły, czytajcie ze zrozumieniem tekstu!! System będzie wprowadzony w 2014 roku jak pewnie skończy się remont na trasie. Za robotę się wziąć bando malkontentów. G.wno robicie, potraficie tylko narzekać. Wykształćcie się i zmieniajcie rzeczywistość wokół siebie. No tak, ale wy do takich czynów nie jesteście stworzeni....

    • 3 5

    • tak jak ty ? EU geniuszu

      • 2 1

    • już wszystko co masz do powiedzenia niedorozwoju?

      • 0 4

  • Nadejdzie piękny dzień, kiedy ta linia będzie służyć wyłącznie pociągom towarowym. Bo pasażerowie będą jechać (1)

    równoległą do tej linią, 300 km/h.

    Żeby mu dopomóc, pomażcie razem z nim. Chcieliście Irlandię, a macie czeski film.

    • 5 1

    • "Donald marzy, żeby było miło (...) Donald marzy żeby polskie ludzie taplały się w cudzie"

      • 0 0

  • 85% z uni europejskiej... I wszystko jasne...

    Gołodupcy z was i biedaki. Grabie wyciągać po nie swoje to potraficie, ale porządnie zrobić to już nie. Stadiony i "autostrady" widać w jakiej jakości budujecie...

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane