• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Futurystyczny projekt nowych kładek na Zaspie

Maciej Korolczuk
14 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tu strach o zawieszenie samochodu. Będzie remont
  • Pięć nowych kładek pieszo-rowerowych powstanie w poziomie nasypów, co pozwoli na likwidację niewygodnych schodów i awaryjnych wind.
  • Pięć nowych kładek pieszo-rowerowych powstanie w poziomie nasypów, co pozwoli na likwidację niewygodnych schodów i awaryjnych wind.

Nie cztery, jak pierwotnie planowano, a pięć nowych kładek pieszo-rowerowych powstanie w miejsce obecnej kładki nad al. RzeczypospolitejMapka na Zaspie. Nowe obiekty powstaną na poziomie ziemi, więc nie trzeba będzie się na nie wspinać.



Jak oceniasz wizję nowych kładek na Zaspie?

Trwające od półtora roku prace projektowe związane z przygotowaniem do rozbiórki istniejącej, wysłużonej kładki na skrzyżowaniu al. Rzeczpospolitej i Jana Pawła II miały zakończyć się z końcem 2021 roku.

Przygotowania potrwają jednak jeszcze do końca sierpnia. Dlaczego?

- Po pierwsze zwiększony został zakres tego projektu, po drugie konieczne było zarejestrowanie nowych map geodezyjnych - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ. - Zaprojektowane zostanie pięć nowych obiektów, choć wcześniej była o czterech kładkach. Dzięki dodatkowej, piątej kładce, znacznie skróci się i uprości droga dla rowerów jadących z Wrzeszcza na Przymorze. Rowerzyści nie będą musieli korzystać z kolizyjnego skrzyżowania na wysokości ul. Burzyńskiego.

Stara kładka na Zaspie do rozbiórki. "To bomba z opóźnionym zapłonem"



O konieczności rozbiórki kładki i wyglądzie nowej mówił niedawno w artykule na łamach kwartalnika "Pomorski Inżynier", dr inż. Krzysztof Wąchalski, dyrektor w spółce Pont-Projekt, która przygotowuje projekt przebudowy skrzyżowania na Zaspie.

- Kładka jest w bardzo złym stanie - ocenia Wąchalski. - Destrukcja betonu i korozja elementów stalowych są mocno posunięte i wymagają natychmiastowej interwencji naprawczej. Zły stan dotyczy także miejsc, które odpowiadają za bezpieczeństwo konstrukcji. Takim miejscem są zdegradowane tzw. przeguby gerberowskie pomostu kładki, zapewniające wzajemne oparcia głównych czterech ciągów kładki. (...) Te miejsca można określić jako "bombę z opóźnionym zapłonem". Jeśli mówilibyśmy o dalszej eksploatacji istniejącej kładki, konieczne byłyby natychmiastowe duże prace remontowe i wzmacniające konstrukcję.
Nowe kładki będą nowatorskie ze względu na technologię wykonania i samego - nieco futurystycznego - wyglądu. Nowe kładki będą nowatorskie ze względu na technologię wykonania i samego - nieco futurystycznego - wyglądu.
Inżynierowie pracujący na zlecenie Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni także nie mają wątpliwości: ze względu na przestarzałe rozwiązania konstrukcyjne zastosowane przy budowie obecnej kładki jej remont nie ma sensu.

Budowa nowych kładek tańsza, niż remont i utrzymanie starej



- Jeśli nawet wyremontujemy ten obiekt według obecnych standardów (...), to i tak posiadać on będzie w przeważającej większości starą substancję. Koszt remontu i naprawy kładki oraz duże koszty eksploatacyjne sześciu wind (...) są na tyle duże, że przewyższają koszty rozbiórki istniejącej kładki i budowę zespołu nowych pięciu kładek (...). Dodatkowo korzystając z nowych kładek, nie będzie konieczne pokonywanie przez pieszych wysokich schodów w górę i w dół, aby dostać się na przystanek tramwajowy lub aby przejść na drugą stronę ulicy. Jak się okazało, jedynym racjonalnym rozwiązaniem jest rozebranie starego obiektu i budowa nowych kładek - tłumaczy Wąchalski.
Obecna kładka nad skrzyżowaniem al. Rzeczypospolitej i Jana Pawła II na Zaspie jest mało przyjazna dla pieszych. Bo wybudowania nowych kładek, stara zostanie wyburzona. Obecna kładka nad skrzyżowaniem al. Rzeczypospolitej i Jana Pawła II na Zaspie jest mało przyjazna dla pieszych. Bo wybudowania nowych kładek, stara zostanie wyburzona.

Rozbiórka kładki w odwrotnej kolejności, niż budowa



Istniejąca dziś kładka zostanie więc rozebrana, ale dopiero po wybudowaniu nowych obiektów. Rozbiórka prowadzona będzie w odwrotnej kolejności do tej, w jakiej obiekt powstawał.

Wyzwaniem będzie prowadzenie rozbiórki z zachowaniem ruchu samochodów i tramwajów oraz dostępu pasażerów do przystanków tramwajowych.

Także z tego powodu rozbiórka potrwa dłużej niż budowa nowych pomostów.

Nowe kładki wygodniejsze i bezpieczniejsze



W miejsce starej powstanie nowy zespół pięciu kładek. Będą to obiekty na poziomie terenu. Dzięki takiemu rozwiązaniu z kładek skorzystają piesi i rowerzyści.

Ci ostatni nie będą musieli zjeżdżać na dolny (samochodowy) poziom skrzyżowania. Skróci się też ich droga wzdłuż al. Rzeczpospolitej, bo zyskają bezkolizyjny przejazd nad al. Jana Pawła II.

Nowością będą przejścia dla pieszych i rowerzystów przez al. Rzeczypospolitej.

- Nie spowoduje to ograniczeń przejezdności dla samochodów, ponieważ przejście dla pieszych zostanie wyposażone w zsynchronizowaną w miejskim standardzie sygnalizację świetlną dla al. Rzeczypospolitej - zapewnia Krzysztof Wąchalski.

Lekka i odporna na warunki atmosferyczne konstrukcja



Nowatorska będzie zarówno technologia budowy oraz sam wygląd nowych kładek. Zostaną one wykonane z tzw. kompozytu GRP.

Według projektantów nowe kładki będą nowoczesną wizytówką dynamicznie zmieniającej się dzielnicy Zaspa. Według projektantów nowe kładki będą nowoczesną wizytówką dynamicznie zmieniającej się dzielnicy Zaspa.
Głównymi zaletami tego materiału są lekkość (czterokrotnie lżejszy niż stal) oraz całkowita odporność na korozję.

Projektanci podkreślają, że elementy kompozytowe nie wymagają żadnych zabezpieczeń w trakcie eksploatacji, są odporne na warunki atmosferyczne, sól i substancje chemiczne.

Gwarancja trwałości konstrukcji kompozytowych szacowana jest na minimum 50 lat, a konstrukcje z podwyższonymi parametrami mogą być użytkowane nawet ok. 150 lat.

- Szczegóły nowych rozwiązań wraz z wizualizacją nowoczesnych rozwiązań są przedmiotem opracowywanej dokumentacji, której zakończenia spodziewać możemy się przed końcem wakacji - podkreśla Magdalena Kiljan z GZDiZ. - Stanie się ona podstawą do wyłonienia wykonawcy prac, która realizowana będzie w kolejnych latach, w zależności od posiadanych środków finansowych, a nadzorowana przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska.

Opinie (548) ponad 10 zablokowanych

  • (3)

    Nie wiem dlaczego w Gdańsku Głównym można namalować przejście na jezdni (mimo istniejących przejść podziemnych), a na Zaspie trzeba budować kładkę.

    • 23 58

    • Bo w głównym nie ma drogi w wykopie i nasypow? Jest płasko?

      • 53 1

    • bo w Głównym ludziom bardziej zależało

      ale jak się Główny ucywilizyje, to i na kładkę na Zaspie przyjdzie czas, to jest taka niegospodarność i niszczenie terenu, że szkoda gdać

      • 1 8

    • Namalują i zrobią coś prowizorycznego, jeśli się zawali przed znalezieniem finansowania na nową

      Jednak niestety są tam wykopy i będzie trzeba chodzić mocno na około, albo na przełaj prowizorycznymi schodami terenowymi.

      • 1 0

  • Dlaczego rowerzyści? (4)

    Dlaczego priorytet mają na tej kładce rowerzyści? Nie ma nawet pasów dla pieszych w punktach kolizyjnych części czerwonej (dla rowerzystów) i zielonej (dla pieszych). Będą potrącenia, będą pretensje, będą poszkodowani...

    • 15 14

    • dlaczego kierowcy byli przez kilkadziesiąt lat traktowani priorytetowo? (1)

      (bo za komuny samochodami jeździli głównie członkowie nomenklatury).

      • 2 4

      • Ale tu mowa o poszkodowanych pieszych

        kosztem rowerzystów. O samochodach nikt tu nie wspomniał.

        • 5 0

    • to koncepcja architektoniczna (1)

      trzy razy się zmieni, zanim ktoś zacznie budować

      • 0 0

      • Czyli koncepcje przygotowal jakis niepelnosprawny intelektualnie? To napawa optymizmem.

        • 5 0

  • Tylko przejscia naziemne dla pieszych.

    Wiadukty dla samochodów i rowerów.

    Wanda

    • 6 14

  • Kładka... (2)

    Kładka jest po modernizacji-działa i przestańcie kombinować,weźcie się za uczciwą pracę,a nie szukanie problemu gdzie go nie ma i wywalanie pieniędzy podatników w błoto...jakoś mieszkańcy na nią nie narzekają,a nie...urządzacie jakieś "akrobacje" z kładką....

    • 17 15

    • Bo Gdańsk MUSI być wielkim placem budowy, żeby Dulcze mogła powiedzieć, że miasto się "prężnie rozwija".

      A to, że kto ma przy tym zarobić ten zarobi, to zupełnie inna sprawa. Pomysł na rządy po gdańsku - budować. Byle co, byle gdzie, byle jak. Byle był ruch w interesie i "coś się działo".

      • 4 4

    • chyba nie czytałeś tekstu

      realizacja nowego projektu jest tańsza niż remont istniejącego układu kładek z windami

      • 2 3

  • Tak właśnie Miast potrafi perfekcyjnie zagospodarować czas prywtany mieszkańców, teraz kolejna część miasta!

    • 1 6

  • Proponuję do Przetargui wpisać w SIWZ:

    - budowa punktów dla teleportacji mieszkańców z jednego końca miasta w inny,
    na początek ok. 50 szt. wystarczy.

    • 5 3

  • Niezmiernie irytyuje mnie argument, że piniedzy nie ma? a co z saurem, rydwanami, itp.? (5)

    Miasto stanie w korkach, teraz już po całości.

    • 17 8

    • chyba ty sam stoisz w korkach, bo nie potrafisz rozważyć alternatywy

      samochód na pewno tworzy korki ale na pewno nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście

      • 0 3

    • no tak, miasto pewnie codziennie kupuje ten jeden rydwan z 2015 roku (3)

      Nie wiem, czy nazywasz się Ługin, Naskręt, Umańska, Płażyński (albo Nitek-Płażyńska), ale przestań robić z siebie głupka. Już nie trzeba

      • 0 5

      • Nikt z tych ww osob. To jest wlasnie irytacja, trzeba bylo nie kupowac rydwanow, (2)

        A o saur lubsprzedwanie kolejnych miejskich działek zapytac się w referendum.
        Działki miejskie sprzedaje się tylko jeden raz.
        Proszę nie powoływać się odpisuajc na tego posta na nazwiska innych osob, w Gdańsku instytucje nie szanują pieniędzy jak robi się to w spółkach prywatnych. Moze to jest sedno polityki miasta że najlepiej wydaje się nie swoje piniądze?

        • 4 1

        • "innych osób"? (1)

          nikt poza tymi ćwierćmózgami nie ma tych "argumentów". Niestety nie wiesz, jak jest w "spółkach prywatnych" - nikt Ci za darmo infry nie odda, jeżeli umowa tego nie przewidywała

          • 0 0

          • Umowy? Tajne umowy. Miasto gdansk mial umowy z Saur i Forum,

            Oczywiscie wszystko top secret.
            Moze jeszcze sa jakieś inne super tajne umowy albo super Secret porozumienia miasta z podmiotami trzecimi lub samymi spółkami samorządowymi albo samych prezesów i dyrektorów w tych instytucjach, o których nie wie opinia publiczna?

            • 0 0

  • bezmyślne działania (2)

    Kolejny przejaw obsesji władz gdańska na punkcie utrudniania ruchu kierowcom. Wystarczyłoby zamiast kładek wybudować drogi pieszo rowerowe na poziomie -1 z przejściami dla pieszych gdzie ruch pojazdów jest dużo mniejszy.

    • 13 14

    • Straszna nienawiść i hipokryzja

      • 2 2

    • na poziomie -1 masz Aleję Bestii z Wadowic i łącznice do niej ;)

      • 2 2

  • Zapowiada się totalny paraliż drogowy miasta we wszystkich dzielnicach. (3)

    Koncepcja z budwoą przejść naziemnych w ciągu drogi samochodowje, to tak koncpecja jak montaż świateł przy skrzyżowaniach.
    Chyba jakiś mały ok. 1,6m i gruby inspektor musi to odbierać te uswtaienie wyokościowe światłę z malowaniem pasów stop przed każdym skrzyżowaniem, że nic nie widac w ogóle zmiany światęł co najmniej dla pierwszych trzech aut zatrzymujących się na świetle czerownym.

    • 11 13

    • zapowiada się odblokowanie miasta od nadmiaru samochodów (1)

      wreszcie tworzone są rozwiązania priorytetowo traktujące ruch pieszych i rowerzystów chcących docierać do przystanków transportu miejskiego bez potrzeby pokonywania schodów.

      • 1 6

      • Człowieku nie po to haruje jak wół, żeby tracić czas na dojazdy spóźniającą, psującą, przeludnioną, brudną, śmierdzącą i bardzo drogą komunikacją miejską. Jadąc samochodem w 20 min jestem w pracy, a komunikacją 1h oczywiście pod warunkiem że autobus/tramwaj przyjedzie na czas i się nie rozwali po drodze. Jadąc samochodem nie miewam takich problemów i oszczędzam 80min, które potem mogę wykorzystać na spędzenie czasu z rodziną, zakupy, sprzątanie itp. Nie musisz pracować lub masz prace pod nosem, nie masz rodziny, samochodu lub jesteś studentem to się nie wypowiadaj. Samochody są potrzebne i nie zgadzam sie na ciągłe utrudnianie życia kierowcom. Chodniki i ścieżki rowerowe tez trzeba robić ale nie najniższym kosztem tj. kosztem kierowców.

        • 5 2

    • Jest na to prosty sposób

      Nie blokuj miasta swoim samochodem.

      • 0 3

  • kompozyt GRP... nie ma dobrej prasy po awarii kolektora ściekowego w Warszawie ;-) (3)

    • 5 3

    • Ciekawe jak z jego odpornością na płomienie :) (2)

      • 2 2

      • piroman, czy co? (1)

        • 0 0

        • Powinno być bezpieczne, jeśli ma być użytkowane przez setki ludzi dziennie

          w publicznej przestrzeni, prawda?

          Co jest złego w takim pytaniu? Materiały kompozytowe z reguły są dosyć łatwopalne.

          • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane