• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Futurystyczny projekt nowych kładek na Zaspie

Maciej Korolczuk
14 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tu strach o zawieszenie samochodu. Będzie remont
  • Pięć nowych kładek pieszo-rowerowych powstanie w poziomie nasypów, co pozwoli na likwidację niewygodnych schodów i awaryjnych wind.
  • Pięć nowych kładek pieszo-rowerowych powstanie w poziomie nasypów, co pozwoli na likwidację niewygodnych schodów i awaryjnych wind.

Nie cztery, jak pierwotnie planowano, a pięć nowych kładek pieszo-rowerowych powstanie w miejsce obecnej kładki nad al. RzeczypospolitejMapka na Zaspie. Nowe obiekty powstaną na poziomie ziemi, więc nie trzeba będzie się na nie wspinać.



Jak oceniasz wizję nowych kładek na Zaspie?

Trwające od półtora roku prace projektowe związane z przygotowaniem do rozbiórki istniejącej, wysłużonej kładki na skrzyżowaniu al. Rzeczpospolitej i Jana Pawła II miały zakończyć się z końcem 2021 roku.

Przygotowania potrwają jednak jeszcze do końca sierpnia. Dlaczego?

- Po pierwsze zwiększony został zakres tego projektu, po drugie konieczne było zarejestrowanie nowych map geodezyjnych - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ. - Zaprojektowane zostanie pięć nowych obiektów, choć wcześniej była o czterech kładkach. Dzięki dodatkowej, piątej kładce, znacznie skróci się i uprości droga dla rowerów jadących z Wrzeszcza na Przymorze. Rowerzyści nie będą musieli korzystać z kolizyjnego skrzyżowania na wysokości ul. Burzyńskiego.

Stara kładka na Zaspie do rozbiórki. "To bomba z opóźnionym zapłonem"



O konieczności rozbiórki kładki i wyglądzie nowej mówił niedawno w artykule na łamach kwartalnika "Pomorski Inżynier", dr inż. Krzysztof Wąchalski, dyrektor w spółce Pont-Projekt, która przygotowuje projekt przebudowy skrzyżowania na Zaspie.

- Kładka jest w bardzo złym stanie - ocenia Wąchalski. - Destrukcja betonu i korozja elementów stalowych są mocno posunięte i wymagają natychmiastowej interwencji naprawczej. Zły stan dotyczy także miejsc, które odpowiadają za bezpieczeństwo konstrukcji. Takim miejscem są zdegradowane tzw. przeguby gerberowskie pomostu kładki, zapewniające wzajemne oparcia głównych czterech ciągów kładki. (...) Te miejsca można określić jako "bombę z opóźnionym zapłonem". Jeśli mówilibyśmy o dalszej eksploatacji istniejącej kładki, konieczne byłyby natychmiastowe duże prace remontowe i wzmacniające konstrukcję.
Nowe kładki będą nowatorskie ze względu na technologię wykonania i samego - nieco futurystycznego - wyglądu. Nowe kładki będą nowatorskie ze względu na technologię wykonania i samego - nieco futurystycznego - wyglądu.
Inżynierowie pracujący na zlecenie Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni także nie mają wątpliwości: ze względu na przestarzałe rozwiązania konstrukcyjne zastosowane przy budowie obecnej kładki jej remont nie ma sensu.

Budowa nowych kładek tańsza, niż remont i utrzymanie starej



- Jeśli nawet wyremontujemy ten obiekt według obecnych standardów (...), to i tak posiadać on będzie w przeważającej większości starą substancję. Koszt remontu i naprawy kładki oraz duże koszty eksploatacyjne sześciu wind (...) są na tyle duże, że przewyższają koszty rozbiórki istniejącej kładki i budowę zespołu nowych pięciu kładek (...). Dodatkowo korzystając z nowych kładek, nie będzie konieczne pokonywanie przez pieszych wysokich schodów w górę i w dół, aby dostać się na przystanek tramwajowy lub aby przejść na drugą stronę ulicy. Jak się okazało, jedynym racjonalnym rozwiązaniem jest rozebranie starego obiektu i budowa nowych kładek - tłumaczy Wąchalski.
Obecna kładka nad skrzyżowaniem al. Rzeczypospolitej i Jana Pawła II na Zaspie jest mało przyjazna dla pieszych. Bo wybudowania nowych kładek, stara zostanie wyburzona. Obecna kładka nad skrzyżowaniem al. Rzeczypospolitej i Jana Pawła II na Zaspie jest mało przyjazna dla pieszych. Bo wybudowania nowych kładek, stara zostanie wyburzona.

Rozbiórka kładki w odwrotnej kolejności, niż budowa



Istniejąca dziś kładka zostanie więc rozebrana, ale dopiero po wybudowaniu nowych obiektów. Rozbiórka prowadzona będzie w odwrotnej kolejności do tej, w jakiej obiekt powstawał.

Wyzwaniem będzie prowadzenie rozbiórki z zachowaniem ruchu samochodów i tramwajów oraz dostępu pasażerów do przystanków tramwajowych.

Także z tego powodu rozbiórka potrwa dłużej niż budowa nowych pomostów.

Nowe kładki wygodniejsze i bezpieczniejsze



W miejsce starej powstanie nowy zespół pięciu kładek. Będą to obiekty na poziomie terenu. Dzięki takiemu rozwiązaniu z kładek skorzystają piesi i rowerzyści.

Ci ostatni nie będą musieli zjeżdżać na dolny (samochodowy) poziom skrzyżowania. Skróci się też ich droga wzdłuż al. Rzeczpospolitej, bo zyskają bezkolizyjny przejazd nad al. Jana Pawła II.

Nowością będą przejścia dla pieszych i rowerzystów przez al. Rzeczypospolitej.

- Nie spowoduje to ograniczeń przejezdności dla samochodów, ponieważ przejście dla pieszych zostanie wyposażone w zsynchronizowaną w miejskim standardzie sygnalizację świetlną dla al. Rzeczypospolitej - zapewnia Krzysztof Wąchalski.

Lekka i odporna na warunki atmosferyczne konstrukcja



Nowatorska będzie zarówno technologia budowy oraz sam wygląd nowych kładek. Zostaną one wykonane z tzw. kompozytu GRP.

Według projektantów nowe kładki będą nowoczesną wizytówką dynamicznie zmieniającej się dzielnicy Zaspa. Według projektantów nowe kładki będą nowoczesną wizytówką dynamicznie zmieniającej się dzielnicy Zaspa.
Głównymi zaletami tego materiału są lekkość (czterokrotnie lżejszy niż stal) oraz całkowita odporność na korozję.

Projektanci podkreślają, że elementy kompozytowe nie wymagają żadnych zabezpieczeń w trakcie eksploatacji, są odporne na warunki atmosferyczne, sól i substancje chemiczne.

Gwarancja trwałości konstrukcji kompozytowych szacowana jest na minimum 50 lat, a konstrukcje z podwyższonymi parametrami mogą być użytkowane nawet ok. 150 lat.

- Szczegóły nowych rozwiązań wraz z wizualizacją nowoczesnych rozwiązań są przedmiotem opracowywanej dokumentacji, której zakończenia spodziewać możemy się przed końcem wakacji - podkreśla Magdalena Kiljan z GZDiZ. - Stanie się ona podstawą do wyłonienia wykonawcy prac, która realizowana będzie w kolejnych latach, w zależności od posiadanych środków finansowych, a nadzorowana przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska.

Opinie (548) ponad 10 zablokowanych

  • wybory się zbliżają (4)

    obietnice inwestycji coraz częstsze

    • 10 4

    • to nie pislam i nie pcim. tu się działa a jeśli tego nie widzisz to chociaż raz do Naszego Gdańska przyjedź. (1)

      pozdrów Balbinę czy tam Putlerka.

      • 1 3

      • Jak tam rydwan Ola?

        • 3 1

    • a co proponuje kasperek? (1)

      • 0 1

      • no jak to co

        konferencje!

        • 0 0

  • Inne rozwiązanie (4)

    A nie można tam tunelu puścić?
    Futurystyczna kładka za 20 lat będzie przeżytkiem i znowu trzeba będzie budować nową

    • 17 33

    • Ciężko puścić tunel, skoro sam układ drogowy jest już dwupoziomowy.

      • 13 0

    • (1)

      ,,a nie mozna tam metra puscic".

      • 6 0

      • a nie mógłbyś już przestać pisać z kremla czy z Żukowa?

        Nudne to już jest.

        • 2 2

    • brak miejsca na pochylnie dla tuneli

      łącznice obu alei muszą mieć standardową skrajnię pionową, więc niestety nic się tam nie zmieści bez przebudowy tego nieszczęścia inżynierii na rondo

      • 1 0

  • Tam należy zlikwidować ten węzeł autostradowy

    I zrobić normalne skrzyżowanie. I nie będzie potrzeba żadnych kladek

    • 10 6

  • a gdzie opcja ankiety "kładki to zaszłość modernizmu z lat '60, czemu jej nie zburzą?"

    2022 rok, a my nadal mentalnie 100 lat za Zachodem

    • 4 7

  • Widzę że przez te kladki, dojście do tramwaju będzie przez przejście dla pieszych. (3)

    Czyli to będzie kolejne przejście na jezdni zamiast nad lub pod jezdnia (jak przy Forum) ehh....

    • 8 8

    • Nie, nie. To kierowczyki pod ziemię a ludzie na powietrze. (2)

      • 2 3

      • jak ci nie pasuje to na Ukrainę, tam masz szansę w powietrze wylecieć to ci się spełni

        • 2 1

      • Rowerofczyki do budy

        • 3 0

  • Nawet w projekcie piesi sa nizej od rowerzystow, nawet na podniebnej kladce.

    Najwyrazniej tak to powinno wygladac, zdaniem projektanta rzecz jasna, ze na pieszej kladce najwazniejsi sa kierujacy pojazdami.

    • 8 3

  • nowa kladka?

    czyli co projektanci proponuja nam kolejne swiatla ? dziekuje za taka zmiane

    • 9 6

  • Brawo dla Gdańska. (2)

    Rozwiązanie praktyczne dla rowerzystów i pieszych (wyeliminowanie schodów), a dodatkowo uspokoi ruch samochodów na tym odcinku (który niektórzy kierowcy mylą z autostradą) przez stworzenie przejść w poziomie jezdni :)

    • 28 27

    • (1)

      Proponuję żebyś się rozpędził i strzelił baranka w ścianę to może zmądrzejesz

      • 6 1

      • chyba wiele razy próbowałeś, ale się w Twoim przypadku nie sprawdziło

        • 0 3

  • Pięknie, nareszcie. Jeszcze żeby tak te samochody nie tylko pod kładkami ale w ogóle zniknęły z zasięgu oczu, słuchu i (5)

    i powonienia.
    Ale może kiedyś ludzie w końcu dojrzeją do świadomości, iż te samochody nam kawał życia zabrały. A niektórym w ogóle kierowcy zabrali życie ot tak, bez żadnych konsekwencji. Jak długo jeszcze?

    • 5 9

    • "Ale może kiedyś ludzie w końcu dojrzeją do świadomości, iż te samochody nam kawał życia zabrały" (3)

      Ludzi do szpitali pewnie też dowożą tramwajami? Nie widziałem jeszcze eRki na torach... To jakoś uprzywilejowane jest? Inne tramwaje muszą wyskoczyć z szyn jak jedzie?

      Samochody nam kawał życia zaoszczędziły, skracając podróże i dystans dzielący ludzi. Dzięki temu możemy więcej czasu spędzać na tym, co lubimy i z kim lubimy.

      • 3 3

      • jaki procent pojazdów dowozi ludzi do szpitala? (2)

        • 3 3

        • A jaki kawał życia nam zabrały?

          • 3 3

        • rowerzyści do psychiatryka sami jeżdżą

          • 4 3

    • Powiedz kto ci rozum zabrał to cię pomszczę

      • 1 4

  • projekt ciekawy! (1)

    projekt jest ciekawy - dobrą modyfikacją byłoby puszczenie autobusów na tory tramwajowe tak jak jest to zrobione na Morenie - wówczas mamy idealny węzeł przesiadkowy!

    • 1 1

    • A gdzie jest dzielnica Morena??

      • 0 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane