• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

GAiT: wyższe pensje dla kierowców i szukanie podwykonawcy

Krzysztof Koprowski
2 lipca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
W zeszłym tygodniu udało się dojść do porozumienia ze związkami zawodowymi i zwiększyć wynagrodzenie dla kierowców. W zeszłym tygodniu udało się dojść do porozumienia ze związkami zawodowymi i zwiększyć wynagrodzenie dla kierowców.

- Od początku roku wzrost pensji w Gdańskich Autobusach i Tramwajach wyniósł ok. 20 proc. - przekonują władze miejskiej spółki. Podstawowa stawka godzinowa, dla osób z pięcioletnim stażem, od 1 lipca wynosi 18 zł brutto. Wciąż jednak brakuje ok. 70 kierowców, a GAiT szuka podwykonawcy do obsługi linii autobusowych.



Czy kierowcy GAiT powinni więcej zarabiać?

Porozumienie zawarte ze związkami zawodowymi w piątek 29 czerwca zwiększyło wynagrodzenie godzinowe dla kierowców do 18 zł za godzinę, przy założeniu, że pracownik posiada pięcioletni dodatek za staż pracy i miesięcznie realizuje 10 nadgodzin. Na początku roku ten sam pracownik dostawał za godzinę 13,50 zł.

- 18 zł to tylko jeden z elementów płacowych. Kierowcy co miesiąc otrzymują także premię uznaniową, dodatek za pracę w niedzielę, dodatki za godziny nadliczbowe, dodatki za pracę w nocy i dodatek stażowy - wyliczał podczas konferencji Maciej Lisicki, prezes GAiT - Po zsumowaniu tych elementów składowych otrzymujemy ogólną stawkę godziną wynoszącą od 1 lipca ok. 27 brutto. Oznacza to, że początkujący kierowca [z pięcioletnim stażem, także w innej branży - dop. red.] może u nas zarobić od ok. 4,8 tys. zł brutto.

Dwie premie w roku, wczasy "pod gruszą"



Ponadto, jak wynika z informacji przekazanych przez GAiT, kierowcy otrzymują dodatkowo dwie premie w roku, co w przeliczeniu na jeden miesiąc daje ok. 240 zł brutto oraz gratyfikację w postaci wczasów "pod gruszą", co w przełożeniu na jeden miesiąc daje ok. 150 zł brutto.

- Razem z tymi dodatkami podstawowa stawka godzinowa wzrasta do ok. 29 zł. Pracownicy, którzy wysyłają swoje dzieci na obozy i kolonie otrzymują od spółki GAiT dofinansowanie w wysokości 60-70 proc. poniesionych na to kosztów. Fundusz socjalny spółki oferuje pracownikom nisko oprocentowane, 1-procentowe pożyczki mieszkaniowe, z których korzysta ok. 90 proc. zatrudnionych. Obecni i emerytowani pracownicy otrzymują bezzwrotne zapomogi dla osób w trudnej sytuacji materialnej - dodaje Lisicki.
Lisicki nie komentował wysokości płac, ale zwracał uwagę, że banki lepiej oceniają zdolność kredytową pracowników GAiT niż innych firm przewozowych. Lisicki nie komentował wysokości płac, ale zwracał uwagę, że banki lepiej oceniają zdolność kredytową pracowników GAiT niż innych firm przewozowych.

Motorniczowie jako kierowcy autobusów?



Mimo takich zachęt, GAiT-owi wciąż brakuje ok. 70 kierowców. Od początku roku udało się przeszkolić ok. 20 osób, a w trakcie nauki jazdy jest 12 osób. Kolejnych 12 ma trafić na szkolenie w ramach współpracy z Gdańskim Urzędem Pracy. Planuje się również uruchomić szkolenia dla motorniczych, aby mogli oni dorabiać jako kierowcy autobusów.

Dlaczego zatem kierowcy nie garną się do pracy w GAiT, a spółka musi poszukiwać podwykonawców na linie 227, 268, 108118?

- Nie komentuję, czy te wynagrodzenia są wysokie, czy niskie. Są takie, na jakie dzisiaj naszą spółkę stać. Zdolność kredytowa naszego pracownika w banku jest jednak wyższa niż zatrudnionego w firmie prywatnej. Nie wiem, w jaki sposób pracownicy w innych firmach zarabiają większe pieniądze. Wiem, że u nas na konto wypłaca się konkretną kwotę, a tam się wypłaca w kasie - twierdzi prezes Maciej Lisicki.
Czytaj też: Burzliwe spotkanie kierowców z szefostwem GAiT w kwietniu

Rozwój spółki zamiast wyprzedaży majątku



Lisicki podczas konferencji kilka razy podkreślał, że nie zamierza likwidować i wyprzedawać majątku spółki, a wręcz przeciwnie - inwestować w jej rozwój, czego przykładem ma być planowana w perspektywie 6-8 lat budowa zajezdni przy ul. (Nowej) Warszawskiej zobacz na mapie Gdańska. Tam też ma być przeniesiona komora lakiernicza, której montaż jest obecnie planowany w zajezdni Wrzeszcz.

Czytaj też: Zamiana siedziby GAiT na teren pod zajezdnię autobusową oraz Plan zagospodarowania dla zajezdni Hallera

Prezes spółki odniósł się również do krytykowanej przez kierowców odpowiedzialności za uszkodzenia pojazdu - maksymalna kwota to trzykrotność pensji, zaś szkoda musi powstać z winy prowadzącego. Odpierał również zarzuty o kosztownej zmianie nazwy Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku na Gdańskie Autobusy i Tramwaje - tzw. rebranding pochłonął ok. 25 tys. zł.

Czytaj też: Kierowca autobusu miejskiego: Nasza firma potrzebuje zmian

  • Gdańsk za 14 używanych 9-letnich autobusów z Niemiec zapłacił ok. 4,4 mln zł.
  • Gdańsk za 14 używanych 9-letnich autobusów z Niemiec zapłacił ok. 4,4 mln zł.
  • Gdańsk za 14 używanych 9-letnich autobusów z Niemiec zapłacił ok. 4,4 mln zł.
  • Gdańsk za 14 używanych 9-letnich autobusów z Niemiec zapłacił ok. 4,4 mln zł.
  • Gdańsk za 14 używanych 9-letnich autobusów z Niemiec zapłacił ok. 4,4 mln zł.
  • Nowe autobusy sprowadzone z Niemiec zastąpią m.in. tego Mercedesa z 1997 r., który trafił do Gdańska także z Niemiec - z Akwizgran (Aachen).

Autobusy z Niemiec wyjadą na ulice w połowie lipca



Po konferencji zaprezentowano jeden z 14 autobusów sprowadzonych do Gdańska z Niemiec. GAiT zapłacił za nie ok. 4,4 mln zł, a pierwsi pasażerowie skorzystają z pojazdów w połowie lipca.

Autobusy marki Mercedes z 2009 r. mają zastąpić znacznie starsze pojazdy, jeszcze z lat 90., w których również znajdują się tylko dwie pary drzwi. To oznacza, że GAiT nie będzie musiał płacić kar za wysyłanie na trasy autobusów ze zbyt małą liczbą drzwi (standardowo we wszystkich nowych gdańskich standardowych autobusach są trzy pary drzwi), choć z punktu widzenia pasażera, jak i kierowcy, nadal będzie to mało praktyczne rozwiązanie w godzinach szczytu, które utrudni wymianę pasażerską na przystankach.

Opinie (332) ponad 10 zablokowanych

  • Propaganda kierowców (8)

    Uczczepili się 18zl..... rozumiem ale Wasze wynagrodzenie składa się z dodatków. Dodatki to druga pensja, coś o tym wiem. Macie bardzo tanie pożyczki zakładowe i korzystacie z tego. 28zl za godzinę pracy to niemało. Piszecie emocjonalne posty jak górnicy, którzy płaczą że zarabiają 2400 na miesiąc. Pokażcie wycinek kwoty z paska z wynagrodzenia to się okaże ile Wam wpływa cwaniaczki. Rocznie obstawiam około/ponad 100.000 pod PIT, jestem w błędzie?

    • 3 27

    • Co Ty palisz?

      • 7 0

    • tanie pożyczki

      to najlepszy benefit według ciebie, prawda? zatrudnij się i czerp zatem korzyści z brania pożyczek.

      • 6 1

    • Chłopie chyba za 2 lata mam takie przychody (1)

      To jest właśnie propaganda ze strony przedstawicieli GAiT a trojmiasto.pl niech to zweryfikuje w końcu, bo puszcza w eter a tacy jak ty łykają to to jak pelikany ryby.

      Wiesz, ile miałem na PIT przychodu z GAiT za 2017 rok???????

      47 000 zł i to jeszcze przy nadgodzinach

      • 10 1

      • Ale Lisek chytrusek i tak wie swoje...

        Generalnie w firmie w której brakuje 1/3 pracowników jest bardzo źle...

        Gdyby dobrze płacili kierowcy by nie uciekali...

        Synekury! Tym są naprawdę stanowiska "prezesów"...

        Ukraińcy tez nie są głupi i nie załatają tej dziury kadrowej wg nowych pomysłów... "tani kierowca" przez "podwykonawcę".

        • 1 0

    • Jesteś w takim błędzie że chętnie pokaże Ci kwitek. A za brakującą kwotę zorganizowalbym spokojnie wesele

      • 3 1

    • Antoni

      jesteś debilem i już.
      przyjdź i sprawdź paski.
      potem komentuj.

      • 1 0

    • Chlopie przestań jarać to świnstwo.Styki zjarało ci i nie wiesz co piszesz.

      • 1 0

    • Dużo zdrowia

      Lecz się człowieku

      • 1 0

  • Gryf

    Po co idziesz dorabiać w gryfie oraz bitur a gdzie normatyf godzin czy w gait tego nie widzą

    • 6 0

  • Podstawowa stawka godzinowa, dla osób z pięcioletnim stażem, od 1 lipca wynosi 18 zł brutto?

    To kierowcy ZKM Gdańsk pracują na umowy zlecenie?

    • 8 2

  • Kierowca (1)

    Witam szukacie kierowców zrefundujcie im prawo jazdy plus przewóz osób i wszystko wróci do normy obecnie te kursy są tak drogie że przeciętny Kowalski może sobie pomarzyć o pracy w waszej firmie .

    • 3 2

    • Pracownicy ZKM mogą wykupić bilety na przejazdy, płacąc np. 80 zł za cały rok (łącznie). Nie jest to więc chyba zatrważająca kwota. Sam z tego korzystam.

      • 1 1

  • niejasne warunki płacowe

    Dla mnie warunki finansowe w samym artykule są mocno niejasne, a już wyobrażam sobie jak to wygląda w umowie. Pewnie pełno dodatków, ale uzależnionych od "pogody czy humoru kierownika". Stawka podstawowa powinna być stała np. 22 zł, i jeżeli premia to wskazane widełki np. od 10 do 20%. Premia roczna rekompensująca zabrane w latach 90. trzynastki, które wszędzie w miejskich firmach są i wczasy pod grusza i jest dobrze. Nie wiem jak oni chcą pozyskać świeżych pracowników proponując im warunki, które dostana po 5 latach... A kto ma pewność co będzie za 5 lat, a przez 5 lat lat GAiT będzie szczuł młodych, że po tym okresie będą żyli jak królowie za 3400 zł na rękę, wstając o 2 w nocy i żyjąc w stresie.

    • 10 1

  • motorniczy ukleja z hallera jeszcze chleje w pracy?

    • 1 5

  • Co kierowcy to nie mają za wygodnie?

    Dodatki na wczasy, podwyżki, premie. Jak chcą mieć normalną, ludzką pracę to niech skończą szkoły, chociaż z tym pewnie byłby problem patrząc na zaawansowanie umysłowe niektórych. Kierowcy komunikacji miejskiej to najgorszy sort zaraz obok kurierów.
    Do pracy się wziąć leniwe De, a nie tylko strajkiem bo chce podwyżkę i się obraża jak dzieciak. Jakby oni chociaż uprzejmi byli i punktualni

    • 0 29

  • to nie podwyżka tylko zmiana dodatku regulacyjnego 400zł brutto na stawkę godzinową 18brutto

    Podwyżka to była od 01.06.2018 ażżżżż 1zł. brutto. To powiedźcie mi gdzie te podwyżki!!!

    • 10 0

  • zwiększyło wynagrodzenie godzinowe dla kierowców do 18 zł za godzinę, przy założeniu, że pracownik posiada pięcioletni dodatek za staż pracy i miesięcznie realizuje 10 nadgodzin.

    Ludzie to jest kryminał. 18zł tylko wtedy gdy mamy 10h nadgodzin.
    Gdzie my żyjemy?

    • 11 0

  • Wszelkie glupoty typu dodatki pod grusza i inne powinny byc zlikwidowane. (1)

    Powinni podniesc pensje i to powinno byc jedyne wynagrodzenie pracownika. Zero pozyczek na 1% itd. Tylko gola pensja za to wyzsza.

    • 4 3

    • i co to da???

      to obetniesz wszystkie dodatki i zostawisz gola stawke .wyjdzie na rowno.jezdze w niemczech.wszystkie dodatki sa a wyplata 6 razy taka.
      wiesz ile kosztuje prawo jazdy z przewozem osob??okolo 6 tys teraz .a pamietaj ze musisz odnawiac co 5 lat.nie masz prawka i przewozu na stale.hm....pomysl teraz

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane