- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (477 opinii)
- 2 Czy opłata za wejście do kościoła ma sens? (274 opinie)
- 3 Gdynia najszczęśliwsza. "Nie płaciliśmy" (155 opinii)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (194 opinie)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (227 opinii)
- 6 Szybko odzyskali skradzionego pheatona (67 opinii)
Gdańscy radni przyjęli podwyżkę cen biletów od 1 lipca
Od 1 lipca zdrożeją bilety na komunikację miejską - zadecydowali gdańscy radni. Władze miasta spieszyły się z przyjęciem uchwały, by część kosztów podwyżki przerzucić na turystów. Uchwalono też nowe strefy płatnego parkowania.
Czytaj też: Szykuje się podwyżka cen biletów na komunikację
- Koszt funkcjonowania komunikacji od 2011 r. wzrósł o 40 mln zł. Koszt dotychczasowej integracji to 800 tys. zł. Myślimy o dalszym rozwoju komunikacji, więc musimy inwestować w tabor, który już teraz jest jednym z najnowocześniejszych w Polsce. Co ważne, Gdańsk jest nadal jednym z najtańszych miast jeśli chodzi o komunikację publiczną w Polsce. Jeśli chodzi o bilety okresowe jedynie Wrocław i Łódź nas wyprzedza. W Warszawie za bilet jednorazowy płaci się 7 zł, w Krakowie 5 zł - wyjaśniał Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Wiceprezydent argumentował też, że od 2011 r. wskaźnik inflacji wyniósł 3,7 proc. Przypomniał też, że rozszerza się ofertę komunikacyjną, powstają nowe linie tramwajowe, nowe sieci autobusowe, a nowe inwestycje realizowane są po to, by gdańszczanie przesiadali się na komunikację miejską.
- Proponujemy, aby umocnić relację, która wynika z długoterminowej strategii miasta, by zachęcać do zakupu biletów okresowych. Dziś kupuje je ponad 50 proc. gdańszczan. Dziś 34 bilety normalne uzasadniają zakup biletu okresowego. Po aktualizacji cen ta relacja się poprawi na rzecz biletów okresowych - 32,5 podróży będzie uzasadniało zakup biletu okresowego - tłumaczył Grzelak.
Radni opozycji nie zgodzili się z propozycją podwyżki.
- Nawet taka symboliczna podwyżka dziś, to jest pogorszenie oferty, zły syndrom towarzyszący integracji w metropolitalnym związku. Warto nad tym się zastanowić. Nie ma promocji, marketingu skierowanego do tych, którzy mieliby po kilkunastu latach przesiąść się z auta na komunikację - podkreślał Kazimierz Koralewski z PiS.
Padały też argumenty, że w ostatnim okresie spadały ceny ropy, a nawet, żeby obniżyć ceny biletów, by zachęcić mieszkańców do podróżowania komunikacją miejską.
- Paliwo tanieje, zgadza się, ale liczy się koszt całkowity. Zwiększa się jego zużycie, choćby przez klimatyzację w pojazdach, zwiększają się koszty pracy na nowych trasach - wyjaśniał Sebastian Zomkowski, wicedyrektor ZTM.
Ostatecznie 19 głosami radnych PO podwyżkę przegłosowano. 10 radnych PiS było przeciw.
I tak ceny biletów miesięcznych i 30-dniowych wzrosną o 2 zł - bilet pełnopłatny - oraz o 1 zł - bilet ulgowy. Ceny biletów semestralnych czteromiesięcznych wzrosłyby o 4 zł, a pięciomiesięcznych o 5 zł, a ceny biletów jednorazowych (bilety jednoprzejazdowe, jednogodzinne, nocne) o 20 gr - pełnopłatny i o 10 gr ulgowy, natomiast bilety 24-godzinne o 1 zł.
W Gdańsku nowe ceny biletów wejdą w życie już od lipca, w Gdyni i Sopocie podwyżki mają obowiązywać od 1 września. Dlaczego Gdańsk tak się śpieszy?
Jak tłumaczył wiceprezydent Grzelak, miasto chce skorzystać z sezonu turystycznego, by sporą część kosztów podwyżki przerzucić na turystów, którzy także korzystają z komunikacji miejskiej.
Radni przegłosowali też nowe strefy płatnego parkowania.
Najszybciej w połowie czerwca mają zacząć funkcjonować płatne parkingi w pasie nadmorskim. Dokładniej, w pięciu dzielnicach: Jelitkowie, Zaspie, Przymorzu, Brzeźnie, na Stogach i na Wyspie Sobieszewskiej miejsca parkingowe oddane zostaną w dzierżawę prywatnym zarządcom. Trwa już konkurs na wyłonienie operatorów tych parkingów. Godzina postoju ma kosztować nie więcej niż 3 zł.
Dodatkowo poszerzone zostaną strefy płatnego parkowania w mieście. Zmiany granic stref dotyczą w sumie sześciu rejonów miasta: Śródmieścia, Siedlec, Aniołków, Wrzeszcza, Oliwy i Brzeźna. W Brzeźnie (na terenie dawnej wioski rybackiej) w Oliwie (obszar od parku do kompleksu Olivia Business Centre), w Śródmieściu m.in. o okolice ECS.
Czytaj też: Tak będą wyglądały nowe strefy płatnego parkowania w Gdańsku
- SPP obejmują w Śródmieściu przede wszystkim ul. Dyrekcyjną i ul. Górka. W przypadku tej drugiej zgodę musi wyrazić Rada Dzielnicy, podobna sytuacja będzie w Brzeźnie, gdzie nie było akceptacji społecznej - wyjaśnia Grzelak.
W przypadku Brzeźna w sprawie stref protestowali mieszkańcy. Ostatecznie radni miejscy uchwałę przyjęli, ale o wprowadzeniu tam stref zadecydują jeszcze radni dzielnic, którzy mają w tej sprawie podjąć uchwały.
Inaczej było w przypadku Oliwy, gdzie mieszkańcy wręcz apelowali o utworzenie strefy płatnego parkowania.
Opłaty w nowych strefach będą pobierane od poniedziałku do piątku w godz. 9:00 - 17:00 (na obszarach Śródmieścia, Wrzeszcza), 9:00 do 15:00 (Siedlce, Aniołki, Oliwa).
Za pierwszą godzinę w SPP trzeba będzie zapłacić 3 zł, za drugą - 3,60 zł, trzecią - 4,30 zł, a za czwartą i następne - 3 zł.
Aby mieszkańcy przyjęli z większym zrozumieniem nowe strefy płatnego parkowania, władze miasta postanowiły znacząco obniżyć ceny abonamentów miesięcznych. Obecnie za parkowanie w SPP mieszkaniec musi zapłacić miesięcznie 30 zł. Wkrótce opłata spadnie do 20 zł miesięcznie. Jeszcze mniej - bo nawet 10 zł za miesiąc - zapłacą kierowcy, którzy wniosą opłatę za cały rok z góry (120 zł). Obecnie za roczny abonament trzeba zapłacić niemal trzy razy więcej (300 zł).
Za postój w tych dzielnicach trzeba będzie płacić najwcześniej od przełomu sierpnia i września, gdy miasto odbierze nowe parkomaty.
W ubiegłym roku miasto z tytułu opłat za parkowanie w strefach płatnego parkowania uzyskało przychód w wysokości 4,4 mln zł (z czego 401 tys. zł pochodziło z opłat abonamentowych). Rok wcześniej do budżetu miasta wpłynęło 3,9 mln zł, a w 2013 r. - 3,7 mln zł.
Protest przeciw radnej Annie Kołakowskiej z PiS
Na sesję przyszli przedstawiciele różnych środowisk działających na rzecz równouprawnienia kobiet i mężczyzn, którzy na barierce balkonu dla widowni zawiesili baner "Dość homofobii, dość przemocy, Anno Kołakowska". W rozdawanych ulotkach w Radzie Miasta informowali, że to ich forma protestu przeciw nienawistnym atakom radnej na drugim trójmiejskim Marszu Równości. Radni podczas sesji nie dyskutowali o tym.
Przypomnijmy: 21 maja Anna Kołakowska - wraz z rodziną - blokowała tegoroczny Marsz Równości.
Opinie (434) ponad 10 zablokowanych
-
2016-05-31 21:04
czy w zwiazku z tym podrozeje rowniez bilet metropolitalny?
Kilka miesięcy temu miesięczny bilet metropolitalny dwóch organizatorów podrozal o 14 złotych. Mam nadzieje ze to juz koniec podwyżek.
- 3 0
-
2016-05-31 21:04
wg4
Przypominam, że ceny paliwa z niemal 6 zeta spadły do w zależności od stacji benzynowej 4,50-4,70 za 95. Diesel jeszcze tańszy więc jakie koszty darmozjady? jak paliwo idzie w górę ceny również. Jak paliwo szło na łeb na szyję w dół ceny stały, teraz znowu rosną? Pytanie brzmi co musi się stać by staniały.
- 10 0
-
2016-05-31 21:11
No i dobrze. Będzie luźniej w trachwajach
- 2 1
-
2016-05-31 21:13
Ta podwyżka i jej wytłumaczenie to kpina (1)
Droższe bilety???
1. Bo inne miasta są droższe? To ich problem! To może od razu zróbmy 4 euro jak Europa Zachodnia?
2. Bo nowe trasy i linie? To też nowi użytkownicy i ich bilety...!
Strefy płatnego parkowania w Jelitkowie? Fajnie,ale cześć osób będzie parkowac nieco dalej,by nie placic- więc na osiedlach Tysiąclecia, Zabiance i Przymorzu- będzie problem dla mieszkańców by znaleźć miejsce,bo zajmują je turyści.... :/
Dziękuję władzom za "poprawę warunków mojego zycia"- 18 0
-
2016-06-01 16:59
to na tych osiedlach też wprowadzą strefy
przecież o to chodzi
- 0 0
-
2016-05-31 21:17
powaliło radnych żeby mieszkańcy musieli płacić za parkowanie we własnym mieście
- 14 1
-
2016-05-31 21:18
Bilety
No to będę jeździł autem
- 7 0
-
2016-05-31 21:29
Same podwyżki tylko!!!!
Jedyne zajęcie urzędasów to utrudnianie i komplikowanie życia zwykłym ludziom!
- 12 0
-
2016-05-31 21:32
a Kołakowska za czym głosowała
- 2 3
-
2016-05-31 21:36
Kto porównuje Gdańsk i Warszawę?
Pana wiceprezydenta Gdańska porównuje ceny biletów w Gdańsku i Warszawie. Jednak to porównanie jest trochę naciągane mówiąc, że bilet jednorazowy w Wa-wie kosztuje 7 zł.
Oto wciąg z cennika w stolicy:
Bilet 20 minutowy (bez przesiadek) : 3.40 zł
Bilet 75 minutowy (przesiadkowy) : 4.40 zł
Bilet 90 minutowy (przesiadkowy): 7 zł
Wyciąg z cennika w Krakowie:
Bilet na jeden przejazd: 3.80 zł
Bilet na dwa przejazdy: 7.20 zł
Bilet 20 minutowy: 2.80 zł
Bilet 40 minutowy: 3.80 zł
Bilet 60 minutowy: 5 zł
Biorąc pod uwagę, że bilet w Warszawie obejmuje także metro, to oferta Gdańska nie wypada lepiej. W porównaniu z Krakowem, to chyba jest lepiej.- 7 1
-
2016-05-31 21:42
panie Grzelak
Bilet w Warszawie nie kosztuje 7 zł tylko 3,2 zł za 20 minut i 4,4 za bilet na 70 minut z mozliwością przesiadki. To chyba mała różnica. Ceny ropy spadają a w Gdańsku odwrotnie klimatyzacja nagle zaczęła działać. Skończycie jak rząd PO przez to oderwanie od rzeczywistości. A może to składka na pensję na ciepłej i specjalnie stworzonej posadzie dla kolegi Lisickiego?
- 11 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.