- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (46 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Gdańsk Główny: krzywe schody na odnowiony peron
Wejście na nowy peron stacji Gdańsk Główny wiedzie po krzywych schodach. To jednak nie błąd budowlańców, a zamierzony efekt. Nakaz zachowania kamiennych stopni wydał konserwator zabytków, który także wymusił wykonanie nawierzchni peronu z drobnej kostki zamiast płaskiej nawierzchni.
Schody nie będą jednak wymieniane ani nie zyskają dodatkowej, równej nawierzchni nałożonej na kamienny budulec. Na ich demontaż lub przebudowę zgody nie wydał konserwator zabytków.
- Inwestycja była uzgadniania z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Prowadzone prace uwzględniają wytyczne związane z zachowaniem historycznego charakteru stacji. Dotyczy to m.in. oryginalnych schodów z bloków kamiennych, które poddano drobnym pracom konserwacyjnym. Decyzją konserwatora schody musiały pozostać w historycznym miejscu - tłumaczy Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.
Schody ruchome w odwrotnym kierunku
Ponieważ jakakolwiek większa zmiana w obrębie schodów jest niemożliwa, kolejarze musieli dostosować projekt przebudowy stacji także w zakresie schodów ruchomych. Te nie będą skierowane w stronę środkowej części peronu 2, przy której zatrzymuje się większość wagonów pociągu, lecz w kierunku krańca peronu, gdzie - tylko w długich składach pociągów - zatrzymują się nieliczne wagony.
- Na peronie pierwszym, gdzie nie ma takich elementów historycznych, schody ruchome będą już skierowane w stronę północną, czyli do środkowej części peronu - dodaje Janduła.
Nawierzchnia peronu z kostki kamiennej zamiast równych płyt
Oprócz schodów zastrzeżenia może również budzić nawierzchnia peronu. Po remoncie wyłożono ją drobną kostką kamienną, czyli materiałem, który jest zmorą dla pasażerów z bagażem na kółkach lub pań na szpilkach. Dlaczego nie zastosowano równych płyt, wzorem np. zabytkowego dworca głównego we Wrocławiu?
- Materiał użyty do budowy nawierzchni także uwzględniał wytyczne konserwatora. Jej górna powierzchnia jest cięta, a przestrzenie pomiędzy kostką wypełnione są spoiwem, dzięki czemu nawierzchnia jest płaska i nie będzie stanowiła problemu dla pasażerów z walizkami na kółkach - przekonuje Martyn Janduła.
Czytaj też: Jak należy projektować chodniki w Trójmieście?
Urząd Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków tłumaczy podjęte decyzje chęcią przywrócenia możliwe najwierniejszego wyglądu stacji sprzed kilku dekad.
- Wydane zalecenia to efekt wieloletnich uzgodnień. Na podstawie dostępnych materiałów źródłowych wybrane zostały właśnie takie rozwiązania materiałowe i przestrzenne - mówi Marcin Tymiński, rzecznik Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Materiał z maja br.
Miejsca
Opinie (343) ponad 10 zablokowanych
-
2018-08-31 23:47
Jak się ktoś na tych schodach zabije... (1)
To od razu wyprostują... A ten cały konserwator zabytków chyba chory na umyśle
- 20 0
-
2018-09-01 13:03
To ta sama baba z pisu co blokuje remont szerokiej
- 4 0
-
2018-08-31 23:50
A.. I jeszcze jedno.
Te schody na pewno nie były krzywe jak je pierwszy raz stawiali
- 16 0
-
2018-09-01 00:42
Filip Springer by się tu wypowiedział
Miasto ma być dla ludzi tu i teraz. A nie dla konserwatorów.
- 15 0
-
2018-09-01 02:01
(1)
ja to bym pomyślał o dobtych polacżenić a nie o tym czy schody są równe stare czy krzywe .ważne jest zdążyć na dany pociąg! !!!!!
- 8 3
-
2018-09-01 02:37
Ale...
Ale po krzywych możesz nie zdążyć
- 5 0
-
2018-09-01 02:36
Dobrze
Dobrze, że kiedyś nie był kryty strzechą
- 11 0
-
2018-09-01 06:10
Jak ktos zlamie noge to konserwator bedzie placil odszkodowanie?
- 17 0
-
2018-09-01 06:24
Strach pomyśleć, jak będą wyglądały toalety po remoncie!
- 19 0
-
2018-09-01 07:09
a gdzie bezpieczeństwo i wygoda pasażerów ?
- 12 0
-
2018-09-01 07:29
Konserwatora zapraszam na leczenie psychiatryczne!!! Bareja wiecznie żywy....
- 14 0
-
2018-09-01 07:48
Nie czepiajcie się Budynia (1)
Dla wyjaśnienia,Wojewódzki Konsekreator Zabytków nie podlega Samorządowi.On podlega Ministrowi Kultury czyli Glińskiemu i tak macie odpowiedź...A swoją drogą jakieś dziwne nazwisko Martyn Janduła?
- 6 3
-
2018-09-01 07:57
Przepraszam,użyłem nazwiska rzecznika prasowego PKP
Panie Rzeczniku,to że Konserwator jest po prostu głupi to chyba nie musi oznaczać że Pan popierając się opinią WKZ zgadza się z jego zdaniem Niech PKP się odwołać o od tej głupoty,bo Konserwator duby smalone plecie.Akurat Wrocław jest b.dobrym przykładem i tu i tam duży wpływ Niemców na architekturę, ale to nie znaczy że zużyte elementy tej architektury nie trzeba zamienić na wierne repliki proste?!
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.