- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (457 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (50 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (194 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (172 opinie)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Gdańsk Główny: krzywe schody na odnowiony peron
Wejście na nowy peron stacji Gdańsk Główny wiedzie po krzywych schodach. To jednak nie błąd budowlańców, a zamierzony efekt. Nakaz zachowania kamiennych stopni wydał konserwator zabytków, który także wymusił wykonanie nawierzchni peronu z drobnej kostki zamiast płaskiej nawierzchni.
Schody nie będą jednak wymieniane ani nie zyskają dodatkowej, równej nawierzchni nałożonej na kamienny budulec. Na ich demontaż lub przebudowę zgody nie wydał konserwator zabytków.
- Inwestycja była uzgadniania z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Prowadzone prace uwzględniają wytyczne związane z zachowaniem historycznego charakteru stacji. Dotyczy to m.in. oryginalnych schodów z bloków kamiennych, które poddano drobnym pracom konserwacyjnym. Decyzją konserwatora schody musiały pozostać w historycznym miejscu - tłumaczy Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.
Schody ruchome w odwrotnym kierunku
Ponieważ jakakolwiek większa zmiana w obrębie schodów jest niemożliwa, kolejarze musieli dostosować projekt przebudowy stacji także w zakresie schodów ruchomych. Te nie będą skierowane w stronę środkowej części peronu 2, przy której zatrzymuje się większość wagonów pociągu, lecz w kierunku krańca peronu, gdzie - tylko w długich składach pociągów - zatrzymują się nieliczne wagony.
- Na peronie pierwszym, gdzie nie ma takich elementów historycznych, schody ruchome będą już skierowane w stronę północną, czyli do środkowej części peronu - dodaje Janduła.
Nawierzchnia peronu z kostki kamiennej zamiast równych płyt
Oprócz schodów zastrzeżenia może również budzić nawierzchnia peronu. Po remoncie wyłożono ją drobną kostką kamienną, czyli materiałem, który jest zmorą dla pasażerów z bagażem na kółkach lub pań na szpilkach. Dlaczego nie zastosowano równych płyt, wzorem np. zabytkowego dworca głównego we Wrocławiu?
- Materiał użyty do budowy nawierzchni także uwzględniał wytyczne konserwatora. Jej górna powierzchnia jest cięta, a przestrzenie pomiędzy kostką wypełnione są spoiwem, dzięki czemu nawierzchnia jest płaska i nie będzie stanowiła problemu dla pasażerów z walizkami na kółkach - przekonuje Martyn Janduła.
Czytaj też: Jak należy projektować chodniki w Trójmieście?
Urząd Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków tłumaczy podjęte decyzje chęcią przywrócenia możliwe najwierniejszego wyglądu stacji sprzed kilku dekad.
- Wydane zalecenia to efekt wieloletnich uzgodnień. Na podstawie dostępnych materiałów źródłowych wybrane zostały właśnie takie rozwiązania materiałowe i przestrzenne - mówi Marcin Tymiński, rzecznik Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Materiał z maja br.
Miejsca
Opinie (343) ponad 10 zablokowanych
-
2018-08-31 18:57
Ale lipa , wstyd jak cholera.
- 16 0
-
2018-08-31 19:24
mam nadzieje,
ze ten Pan Konserwator przeczyta te uwagi. Czy te nasze opinie cos pomoga.?????,Starszym ludziom z bagazem jest coraz ciezej wejsc na gdanski peron.Mialam nadzieje ,ze bedzie tak jak w innych duzych miastach -winda w srodku peronu I tasma na bagaz,Ale tutaj chyba bedzie zabytkowy StaryGdanski Dworzec
- 16 0
-
2018-08-31 19:35
Ja
Ostanio,o mało się nie wypierdzielałem ,ślepy to budował
ktoś może mieć mniej szczęścia ale widać Pkp ma dużo kasy aby wypłacać odszkodowanie- 13 2
-
2018-08-31 19:45
jak ktoś nogi złamie niech pozwie konserwatora. czysta kasa.
- 14 0
-
2018-08-31 20:06
Dziś 1 kwietnia?
"Ponieważ jakakolwiek większa zmiana w obrębie schodów jest niemożliwa, kolejarze musieli dostosować projekt przebudowy stacji także w zakresie schodów ruchomych. Te nie będą skierowane w stronę środkowej części peronu 2, przy której zatrzymuje się większość wagonów pociągu, lecz w kierunku krańca peronu, gdzie - tylko w długich składach pociągów - zatrzymują się nieliczne wagony."
Bez jaj! Podróżni powinni się w sumie cieszyć, że te schody w ogóle będą prowadziły na peron, a nie np. do KFC.
Co do kamiennych schodów, to konserwator powinien się zgodzić chociaż na ich odwrócenie, bo wierzchnia część jest mocno wyślizgana, a to jest niebezpieczne.- 16 0
-
2018-08-31 20:06
To jest...
CHORE
- 16 0
-
2018-08-31 20:38
Schody wymienić tak jak tego imbecyla zwanego konserwatorem zabytków. To kompletny d**ilizm to samo w Gdyni stoczni, ludzie łamią nogi bo kretyni nie wyrażają zgody na remont czy wymianę. Ja bym tego barana tam na rejony w czasie snizyc i gololeci puścił by się baran nauczył rozumu. A może nie ma zgody bo to nie inwestycja deweloperska i kasy pod stołem nie ma to i zgody też.
- 13 0
-
2018-08-31 20:44
Paranoje konserwatora
Już przechodzą ludzkie pojęcie
- 13 0
-
2018-08-31 20:57
Kilka dekad temu
Te schody były kiedyś proste.
- 15 0
-
2018-08-31 21:14
Rozumiem ze zgodnie z prawem made in ziebro odpowiedzialnosc za wypadek spadnie na zarzadce schodow a nie na idiote ktory to wymyslil, gratulacje dobra sciemo.
- 7 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.