• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk Główny: krzywe schody na odnowiony peron

Krzysztof Koprowski
31 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Schody objęte są ochroną konserwatorską, dlatego nie można nawet poprawić wyprofilowania stopni. Schody objęte są ochroną konserwatorską, dlatego nie można nawet poprawić wyprofilowania stopni.

Wejście na nowy peron stacji Gdańsk Główny zobacz na mapie Gdańska wiedzie po krzywych schodach. To jednak nie błąd budowlańców, a zamierzony efekt. Nakaz zachowania kamiennych stopni wydał konserwator zabytków, który także wymusił wykonanie nawierzchni peronu z drobnej kostki zamiast płaskiej nawierzchni.



Co należy zrobić z krzywymi schodami na peron 2?

Kamienne schody znajdują się w tunelu prowadzącym z gmachu dworca na peron nr 2 stacji Gdańsk Główny. Lata świetności mają już dawno za sobą. Część stopni jest wyprofilowana na zewnątrz, co stwarza niebezpieczeństwo przy ich pokonywaniu - szczególnie podczas opadów deszczu lub śniegu.

Schody nie będą jednak wymieniane ani nie zyskają dodatkowej, równej nawierzchni nałożonej na kamienny budulec. Na ich demontaż lub przebudowę zgody nie wydał konserwator zabytków.

- Inwestycja była uzgadniania z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Prowadzone prace uwzględniają wytyczne związane z zachowaniem historycznego charakteru stacji. Dotyczy to m.in. oryginalnych schodów z bloków kamiennych, które poddano drobnym pracom konserwacyjnym. Decyzją konserwatora schody musiały pozostać w historycznym miejscu - tłumaczy Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.
Ze względu na ochronę konserwatorską schody ruchome będą skierowane na kraniec peronu 2, gdzie zatrzymują się nieliczne wagony dłuższych składów pociągów. Ze względu na ochronę konserwatorską schody ruchome będą skierowane na kraniec peronu 2, gdzie zatrzymują się nieliczne wagony dłuższych składów pociągów.

Schody ruchome w odwrotnym kierunku



Ponieważ jakakolwiek większa zmiana w obrębie schodów jest niemożliwa, kolejarze musieli dostosować projekt przebudowy stacji także w zakresie schodów ruchomych. Te nie będą skierowane w stronę środkowej części peronu 2, przy której zatrzymuje się większość wagonów pociągu, lecz w kierunku krańca peronu, gdzie - tylko w długich składach pociągów - zatrzymują się nieliczne wagony.

- Na peronie pierwszym, gdzie nie ma takich elementów historycznych, schody ruchome będą już skierowane w stronę północną, czyli do środkowej części peronu - dodaje Janduła.

Nawierzchnia peronu z kostki kamiennej zamiast równych płyt



Oprócz schodów zastrzeżenia może również budzić nawierzchnia peronu. Po remoncie wyłożono ją drobną kostką kamienną, czyli materiałem, który jest zmorą dla pasażerów z bagażem na kółkach lub pań na szpilkach. Dlaczego nie zastosowano równych płyt, wzorem np. zabytkowego dworca głównego we Wrocławiu?

- Materiał użyty do budowy nawierzchni także uwzględniał wytyczne konserwatora. Jej górna powierzchnia jest cięta, a przestrzenie pomiędzy kostką wypełnione są spoiwem, dzięki czemu nawierzchnia jest płaska i nie będzie stanowiła problemu dla pasażerów z walizkami na kółkach - przekonuje Martyn Janduła.
Czytaj też: Jak należy projektować chodniki w Trójmieście?

  • Nawierzchnia remontowanego peronu 2.
  • Gładka nawierzchnia peronu znajduje się tylko przy jego krawędzi.
  • Nawierzchnia peronów na dworcu Wrocław Główny.
Urząd Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków tłumaczy podjęte decyzje chęcią przywrócenia możliwe najwierniejszego wyglądu stacji sprzed kilku dekad.

- Wydane zalecenia to efekt wieloletnich uzgodnień. Na podstawie dostępnych materiałów źródłowych wybrane zostały właśnie takie rozwiązania materiałowe i przestrzenne - mówi Marcin Tymiński, rzecznik Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Materiał z maja br.

Miejsca

Opinie (343) ponad 10 zablokowanych

  • Ale lipa , wstyd jak cholera.

    • 16 0

  • mam nadzieje,

    ze ten Pan Konserwator przeczyta te uwagi. Czy te nasze opinie cos pomoga.?????,Starszym ludziom z bagazem jest coraz ciezej wejsc na gdanski peron.Mialam nadzieje ,ze bedzie tak jak w innych duzych miastach -winda w srodku peronu I tasma na bagaz,Ale tutaj chyba bedzie zabytkowy StaryGdanski Dworzec

    • 16 0

  • Ja

    Ostanio,o mało się nie wypierdzielałem ,ślepy to budował
    ktoś może mieć mniej szczęścia ale widać Pkp ma dużo kasy aby wypłacać odszkodowanie

    • 13 2

  • jak ktoś nogi złamie niech pozwie konserwatora. czysta kasa.

    • 14 0

  • Dziś 1 kwietnia?

    "Ponieważ jakakolwiek większa zmiana w obrębie schodów jest niemożliwa, kolejarze musieli dostosować projekt przebudowy stacji także w zakresie schodów ruchomych. Te nie będą skierowane w stronę środkowej części peronu 2, przy której zatrzymuje się większość wagonów pociągu, lecz w kierunku krańca peronu, gdzie - tylko w długich składach pociągów - zatrzymują się nieliczne wagony."

    Bez jaj! Podróżni powinni się w sumie cieszyć, że te schody w ogóle będą prowadziły na peron, a nie np. do KFC.

    Co do kamiennych schodów, to konserwator powinien się zgodzić chociaż na ich odwrócenie, bo wierzchnia część jest mocno wyślizgana, a to jest niebezpieczne.

    • 16 0

  • To jest...

    CHORE

    • 16 0

  • Schody wymienić tak jak tego imbecyla zwanego konserwatorem zabytków. To kompletny d**ilizm to samo w Gdyni stoczni, ludzie łamią nogi bo kretyni nie wyrażają zgody na remont czy wymianę. Ja bym tego barana tam na rejony w czasie snizyc i gololeci puścił by się baran nauczył rozumu. A może nie ma zgody bo to nie inwestycja deweloperska i kasy pod stołem nie ma to i zgody też.

    • 13 0

  • Paranoje konserwatora

    Już przechodzą ludzkie pojęcie

    • 13 0

  • Kilka dekad temu

    Te schody były kiedyś proste.

    • 15 0

  • Rozumiem ze zgodnie z prawem made in ziebro odpowiedzialnosc za wypadek spadnie na zarzadce schodow a nie na idiote ktory to wymyslil, gratulacje dobra sciemo.

    • 7 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane