- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (457 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (50 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (194 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (281 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (172 opinie)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Gdańsk Główny: krzywe schody na odnowiony peron
Wejście na nowy peron stacji Gdańsk Główny wiedzie po krzywych schodach. To jednak nie błąd budowlańców, a zamierzony efekt. Nakaz zachowania kamiennych stopni wydał konserwator zabytków, który także wymusił wykonanie nawierzchni peronu z drobnej kostki zamiast płaskiej nawierzchni.
Schody nie będą jednak wymieniane ani nie zyskają dodatkowej, równej nawierzchni nałożonej na kamienny budulec. Na ich demontaż lub przebudowę zgody nie wydał konserwator zabytków.
- Inwestycja była uzgadniania z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Prowadzone prace uwzględniają wytyczne związane z zachowaniem historycznego charakteru stacji. Dotyczy to m.in. oryginalnych schodów z bloków kamiennych, które poddano drobnym pracom konserwacyjnym. Decyzją konserwatora schody musiały pozostać w historycznym miejscu - tłumaczy Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.
Schody ruchome w odwrotnym kierunku
Ponieważ jakakolwiek większa zmiana w obrębie schodów jest niemożliwa, kolejarze musieli dostosować projekt przebudowy stacji także w zakresie schodów ruchomych. Te nie będą skierowane w stronę środkowej części peronu 2, przy której zatrzymuje się większość wagonów pociągu, lecz w kierunku krańca peronu, gdzie - tylko w długich składach pociągów - zatrzymują się nieliczne wagony.
- Na peronie pierwszym, gdzie nie ma takich elementów historycznych, schody ruchome będą już skierowane w stronę północną, czyli do środkowej części peronu - dodaje Janduła.
Nawierzchnia peronu z kostki kamiennej zamiast równych płyt
Oprócz schodów zastrzeżenia może również budzić nawierzchnia peronu. Po remoncie wyłożono ją drobną kostką kamienną, czyli materiałem, który jest zmorą dla pasażerów z bagażem na kółkach lub pań na szpilkach. Dlaczego nie zastosowano równych płyt, wzorem np. zabytkowego dworca głównego we Wrocławiu?
- Materiał użyty do budowy nawierzchni także uwzględniał wytyczne konserwatora. Jej górna powierzchnia jest cięta, a przestrzenie pomiędzy kostką wypełnione są spoiwem, dzięki czemu nawierzchnia jest płaska i nie będzie stanowiła problemu dla pasażerów z walizkami na kółkach - przekonuje Martyn Janduła.
Czytaj też: Jak należy projektować chodniki w Trójmieście?
Urząd Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków tłumaczy podjęte decyzje chęcią przywrócenia możliwe najwierniejszego wyglądu stacji sprzed kilku dekad.
- Wydane zalecenia to efekt wieloletnich uzgodnień. Na podstawie dostępnych materiałów źródłowych wybrane zostały właśnie takie rozwiązania materiałowe i przestrzenne - mówi Marcin Tymiński, rzecznik Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Materiał z maja br.
Miejsca
Opinie (343) ponad 10 zablokowanych
-
2018-08-31 21:21
Niech mnie niedoluk pozwie ze go obrazam a nie bylo tych schodow podarowac Guzikowi ze stoczni toz tam tez Jarek przebywal a lepiej wyslac do Ojca dyrektora za 1 cm2 100 zloty jako cegielka na powstanie stoczni gdzie Panowie dogorywaja ekonomicznie a juz nie bo maja zapewnione kase z mych podatkow z waszych tez. Amen
- 9 2
-
2018-08-31 21:31
Konserwatorowi zabytków życzę połamania nóg na tych schodach ! Jakim to idiotą, czy może chuliganem
trzeba być żeby wymuszać krzywe schody ? A ponadto, zgodnie z prawem budowlanym takie schody nie mogą uzyskać pozwolenia na użytkowanie !! Wniosek prosty konserwator jako osoba niespełna rozumu nie może zajmować tak odpowiedzialnego stanowiska
- 17 1
-
2018-08-31 21:56
Bardzo dobre krzywe schody, nie rozumiem zamieszania.
Były tam od zawsze, przyzwyczaiłem się do nich.
- 6 3
-
2018-08-31 22:02
czytelnik
Ja juz ten peron zaliczylem przwracajac sie.Zycze tego konserwatorowi.
- 11 0
-
2018-08-31 22:27
To w ogóle po co schody (1)
i w ogóle po co dworzec - skoro wracać do przeszłości, to na maksa! Won z tą koleją żelazną!
- 12 1
-
2018-08-31 22:36
Nie masz dzieci z jakiego powodu tak szczerze, jak jesteś już długo na świecie
- 2 1
-
2018-08-31 22:45
schody
chory konserwator sprawdzić jego ego.....
- 12 1
-
2018-08-31 22:52
ład historyczny
Cieszmy się, że konserwator nie wpadł na pomysł, żeby pozwolić tylko lokomotywom parowym zatrzymywać się na peronie drugim. Wszak Pendolino może zaburzać ład historyczny.
Cudowne są te wszystkie naturalne kamienie, bruki itp. szczególnie jeżeli można na nie patrzeć a nie po nich chodzić.- 10 2
-
2018-08-31 23:24
To może jeszcze konserwator wyda zakaz wjazdu Pendolino na dworzec.
Tylko lokomotywy parowe. Paranoja.
- 17 2
-
2018-08-31 23:29
A gdzie obowiązek utrzymania obiektu budowlanego? (1)
Schody nawet stare muszą być zadbane jeśli służą pieszym. To nie ekspozycja muzealna. Idąc tym tokiem rozumowania nie powinno wymieniać papy na dachu bo jest zabytkowa a że ludziom leje się na głowę,trudno.
- 15 2
-
2018-08-31 23:35
Po weekendzie ta apteka chyba jest czynna od 7 rano
- 0 1
-
2018-08-31 23:40
Masakra....
Bezpieczenstwo ponad wszystko! Jezeli schody te nie spelniaja warunkow prawa budowlanego nalezy je wylaczyc z uzytkowania! Mozna je tylko ogladac i podziwiac, jako zabytek. Kto wydal pozwolenie na uzytkowanie? Wypadki sa zaprogramowane , duzo ludzi bedzie dochodzic swych praw w sadzie. Ciekawi mnie tylko kto bedzie wyplacal odszkodowania, PKP? , UM?, Konserwator zabytkow?
- 16 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.