• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk Główny: krzywe schody na odnowiony peron

Krzysztof Koprowski
31 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Schody objęte są ochroną konserwatorską, dlatego nie można nawet poprawić wyprofilowania stopni. Schody objęte są ochroną konserwatorską, dlatego nie można nawet poprawić wyprofilowania stopni.

Wejście na nowy peron stacji Gdańsk Główny zobacz na mapie Gdańska wiedzie po krzywych schodach. To jednak nie błąd budowlańców, a zamierzony efekt. Nakaz zachowania kamiennych stopni wydał konserwator zabytków, który także wymusił wykonanie nawierzchni peronu z drobnej kostki zamiast płaskiej nawierzchni.



Co należy zrobić z krzywymi schodami na peron 2?

Kamienne schody znajdują się w tunelu prowadzącym z gmachu dworca na peron nr 2 stacji Gdańsk Główny. Lata świetności mają już dawno za sobą. Część stopni jest wyprofilowana na zewnątrz, co stwarza niebezpieczeństwo przy ich pokonywaniu - szczególnie podczas opadów deszczu lub śniegu.

Schody nie będą jednak wymieniane ani nie zyskają dodatkowej, równej nawierzchni nałożonej na kamienny budulec. Na ich demontaż lub przebudowę zgody nie wydał konserwator zabytków.

- Inwestycja była uzgadniania z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Prowadzone prace uwzględniają wytyczne związane z zachowaniem historycznego charakteru stacji. Dotyczy to m.in. oryginalnych schodów z bloków kamiennych, które poddano drobnym pracom konserwacyjnym. Decyzją konserwatora schody musiały pozostać w historycznym miejscu - tłumaczy Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.
Ze względu na ochronę konserwatorską schody ruchome będą skierowane na kraniec peronu 2, gdzie zatrzymują się nieliczne wagony dłuższych składów pociągów. Ze względu na ochronę konserwatorską schody ruchome będą skierowane na kraniec peronu 2, gdzie zatrzymują się nieliczne wagony dłuższych składów pociągów.

Schody ruchome w odwrotnym kierunku



Ponieważ jakakolwiek większa zmiana w obrębie schodów jest niemożliwa, kolejarze musieli dostosować projekt przebudowy stacji także w zakresie schodów ruchomych. Te nie będą skierowane w stronę środkowej części peronu 2, przy której zatrzymuje się większość wagonów pociągu, lecz w kierunku krańca peronu, gdzie - tylko w długich składach pociągów - zatrzymują się nieliczne wagony.

- Na peronie pierwszym, gdzie nie ma takich elementów historycznych, schody ruchome będą już skierowane w stronę północną, czyli do środkowej części peronu - dodaje Janduła.

Nawierzchnia peronu z kostki kamiennej zamiast równych płyt



Oprócz schodów zastrzeżenia może również budzić nawierzchnia peronu. Po remoncie wyłożono ją drobną kostką kamienną, czyli materiałem, który jest zmorą dla pasażerów z bagażem na kółkach lub pań na szpilkach. Dlaczego nie zastosowano równych płyt, wzorem np. zabytkowego dworca głównego we Wrocławiu?

- Materiał użyty do budowy nawierzchni także uwzględniał wytyczne konserwatora. Jej górna powierzchnia jest cięta, a przestrzenie pomiędzy kostką wypełnione są spoiwem, dzięki czemu nawierzchnia jest płaska i nie będzie stanowiła problemu dla pasażerów z walizkami na kółkach - przekonuje Martyn Janduła.
Czytaj też: Jak należy projektować chodniki w Trójmieście?

  • Nawierzchnia remontowanego peronu 2.
  • Gładka nawierzchnia peronu znajduje się tylko przy jego krawędzi.
  • Nawierzchnia peronów na dworcu Wrocław Główny.
Urząd Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków tłumaczy podjęte decyzje chęcią przywrócenia możliwe najwierniejszego wyglądu stacji sprzed kilku dekad.

- Wydane zalecenia to efekt wieloletnich uzgodnień. Na podstawie dostępnych materiałów źródłowych wybrane zostały właśnie takie rozwiązania materiałowe i przestrzenne - mówi Marcin Tymiński, rzecznik Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Materiał z maja br.

Miejsca

Opinie (343) ponad 10 zablokowanych

  • cc (3)

    dajcie nazwisko tego "Naczelnika" dla potomnych i dla przyszłych ofiar z rozwalona geba:) Niewygodny dworzec kolejowy z powodu widzimisie kolesia w moherowym berecie. To on nie wie, ze wszyscy uzywaja walizek na kółkach w w d*pie maja kostke brukową. dorzuccie jeszcze pare drezyn parowóz, i pomnik Lecha przed kasami. Chyba tamtedy chodził?

    • 24 1

    • (2)

      To jest pani konserwator

      • 2 0

      • (1)

        Z pisu, przypominam

        • 2 0

        • To wiele tłumaczy...

          • 1 0

  • schody miały być zachowane - co nie znaczy, ze kilku stopni nie można by przewrócić - nic oprócz orientacji przestrzennej nie uległoby zmianie i byłoby zgodnie z logiką i zaleceniem.

    ale do tego trzeba odrobiny kreatywności.... :(

    • 14 1

  • Mix

    Taki absurd tylko w Polsce. Kogo obchodzą zabytkowe brudne schody? Jestvwiele ciekawszych miejsc w mieście, którymi winien zainteresować się konserwator

    • 16 1

  • Idiotyzm

    Idiotyzmem jest na siłę zachowywanie starych niebezpiecznych schodów, bruków dla pieszych, na jezdniach itp. w uczęszczanych miejscach publicznych. A, nawiasem mówiąc, dawni budowniczowie z pewnością stosowaliby technologie obecne, gdyby je znali. To jest chore, żeby obecnie utrudniać życie ludziom zasłaniając się jakimiś pseudo- historycznymi argumentami.

    • 19 1

  • Konserwator jest poprostu idiota...
    Zamiast iść z duchem czasu i ułatwiać życie to nie dla niego ważny jest kawałem kamienia. Brak słów na takie podejście. O ruchomy schodach nie wspomnę.

    • 18 0

  • Paranoja

    No, to tylko patrzeć, jak przy tym zabytkowym peronie będą mogły jeździć tylko zabytkowe pociągi. Mam nadzieję, że pierwszą ofiarą tych schodów będzie nawiedzony konserwator (chociaż mu tego nie życzę).

    • 18 0

  • To cudownie, że konserwator z taką pieczołowitością podchodzi do tematu

    Szkoda, że mu jakoś nadzór na Forum Gdańsk umknął.

    • 17 2

  • Dobrze, że tam nie było zabytkowej windy dla niepełnosprawnych, bo też zostawiliby ją w oryginalnym stanie.

    Zrobić remont tak, żeby po remoncie dalej było źle i niebezpiecznie. Nie polecam tego stylu życia.

    • 12 3

  • Polać schody przy -5 st. I ganiać konserwatora po schodach aż się połamie

    • 19 2

  • W tym Gdańsku to mają nasr*ne z tymi kostkami...

    Weźmy np ul. Świętego Ducha, którą chwaliła się pani menago śródmieścia, ani wygodnie chodzić, ani jechać rowerem, jedynie można przejechać samochodem i też z niezbyt dużym komfortem. Czy nie ma kostki gładkiej, takiej jaka ułożono w Łodzi na Piotrkowskiej ???

    • 15 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane