- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (47 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (169 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Gdańsk Główny: krzywe schody na odnowiony peron
Wejście na nowy peron stacji Gdańsk Główny wiedzie po krzywych schodach. To jednak nie błąd budowlańców, a zamierzony efekt. Nakaz zachowania kamiennych stopni wydał konserwator zabytków, który także wymusił wykonanie nawierzchni peronu z drobnej kostki zamiast płaskiej nawierzchni.
Schody nie będą jednak wymieniane ani nie zyskają dodatkowej, równej nawierzchni nałożonej na kamienny budulec. Na ich demontaż lub przebudowę zgody nie wydał konserwator zabytków.
- Inwestycja była uzgadniania z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Prowadzone prace uwzględniają wytyczne związane z zachowaniem historycznego charakteru stacji. Dotyczy to m.in. oryginalnych schodów z bloków kamiennych, które poddano drobnym pracom konserwacyjnym. Decyzją konserwatora schody musiały pozostać w historycznym miejscu - tłumaczy Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.
Schody ruchome w odwrotnym kierunku
Ponieważ jakakolwiek większa zmiana w obrębie schodów jest niemożliwa, kolejarze musieli dostosować projekt przebudowy stacji także w zakresie schodów ruchomych. Te nie będą skierowane w stronę środkowej części peronu 2, przy której zatrzymuje się większość wagonów pociągu, lecz w kierunku krańca peronu, gdzie - tylko w długich składach pociągów - zatrzymują się nieliczne wagony.
- Na peronie pierwszym, gdzie nie ma takich elementów historycznych, schody ruchome będą już skierowane w stronę północną, czyli do środkowej części peronu - dodaje Janduła.
Nawierzchnia peronu z kostki kamiennej zamiast równych płyt
Oprócz schodów zastrzeżenia może również budzić nawierzchnia peronu. Po remoncie wyłożono ją drobną kostką kamienną, czyli materiałem, który jest zmorą dla pasażerów z bagażem na kółkach lub pań na szpilkach. Dlaczego nie zastosowano równych płyt, wzorem np. zabytkowego dworca głównego we Wrocławiu?
- Materiał użyty do budowy nawierzchni także uwzględniał wytyczne konserwatora. Jej górna powierzchnia jest cięta, a przestrzenie pomiędzy kostką wypełnione są spoiwem, dzięki czemu nawierzchnia jest płaska i nie będzie stanowiła problemu dla pasażerów z walizkami na kółkach - przekonuje Martyn Janduła.
Czytaj też: Jak należy projektować chodniki w Trójmieście?
Urząd Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków tłumaczy podjęte decyzje chęcią przywrócenia możliwe najwierniejszego wyglądu stacji sprzed kilku dekad.
- Wydane zalecenia to efekt wieloletnich uzgodnień. Na podstawie dostępnych materiałów źródłowych wybrane zostały właśnie takie rozwiązania materiałowe i przestrzenne - mówi Marcin Tymiński, rzecznik Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Materiał z maja br.
Miejsca
Opinie (343) ponad 10 zablokowanych
-
2018-08-31 13:12
Ze względu na ochronę konserwatorską (2)
i obszar Natura 2000 nowa trasa kolejowa z Gdańska do Poznania będzie przez Białystok i Radom.
- 29 0
-
2018-08-31 13:18
jestem za
przynajmniej zwiedzi się kawałek kraju. PS oczywiscie cena biletu wg normalnej odległości Gd-Poz gdyż siła wyższa
- 2 0
-
2018-08-31 14:13
Tourist
Ale będzie przechodziła obok zamku w Puszczy Noteckiej. Sponsorowany profesor już stwierdził, że Pendolino nie zaszkodzi czarnym bocianom.
- 3 1
-
2018-08-31 13:12
A czy ktoś nie zatwierdza po względem bezpieczeństwa?
Przecież to jest ewidentne narażenie nie tylko zdrowia ale i życia....
- 20 1
-
2018-08-31 13:19
Oil
Kto konserwował Dworzec PKP kiedy demolowano jego zabytkowe wnętrza, antresolami, Rosmanami i macdonaldami?
- 21 1
-
2018-08-31 13:22
(1)
Urzędnik wydający taką decyzję nadaje się do dymisji!!!!!!!!!!!!!
Kamienice się burzy, sprzedaje lukratywne działki miejskie ale infrastruktura urzytkowa typu schody na peron to już musi być zabytkowe i krzywe? A żeby sobie zęby powybijał jak będzie się śpieszył na pendolino za nasze peniądze.
ssssssssssssyyyyyyyyyyyyyyyfffffffffff- 28 1
-
2018-09-01 13:09
To pisowska pani konserwator
- 3 0
-
2018-08-31 13:29
ines
dobrze, że zrobili podjazd dla wózków dziecięcych..... na przejście podziemne można się dostać z wózkiem, bo są podjazdy, ale na peron już trzeba tachać wózek... fantastycznie....
- 16 1
-
2018-08-31 13:29
(1)
Czy poza tym u Pani konserwator wszyscy w domu zdrowi?
- 19 0
-
2018-08-31 17:11
Tylko tatuś
Który listonoszem był....
- 5 1
-
2018-08-31 13:39
Takie rzeczy tylko w Budyniogrodzie (1)
- 16 5
-
2018-09-01 13:10
Konserwator mianowana przez wojewode drelicha z pis
- 4 0
-
2018-08-31 13:40
Jeśli złamię tam nogę albo się potłukę, podam konserwatora do sądu.
- 18 2
-
2018-08-31 13:48
a były poświęcone i było konfetti ?
jakiś bankiet z okazji otwarcia dla komitetu partyjnego , będzie coś na tvp info znając tego od pasków to te schody wyprostuje
- 9 3
-
2018-08-31 14:10
Rene
Przed kilkoma dekadami te schody były nowe i równe. Dopiero podkute buciory nazioli je zeszlifowały. Więc co konserwujecie? Schody czy buty?
- 14 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.