- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (46 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Gdańsk Główny: krzywe schody na odnowiony peron
Wejście na nowy peron stacji Gdańsk Główny wiedzie po krzywych schodach. To jednak nie błąd budowlańców, a zamierzony efekt. Nakaz zachowania kamiennych stopni wydał konserwator zabytków, który także wymusił wykonanie nawierzchni peronu z drobnej kostki zamiast płaskiej nawierzchni.
Schody nie będą jednak wymieniane ani nie zyskają dodatkowej, równej nawierzchni nałożonej na kamienny budulec. Na ich demontaż lub przebudowę zgody nie wydał konserwator zabytków.
- Inwestycja była uzgadniania z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Prowadzone prace uwzględniają wytyczne związane z zachowaniem historycznego charakteru stacji. Dotyczy to m.in. oryginalnych schodów z bloków kamiennych, które poddano drobnym pracom konserwacyjnym. Decyzją konserwatora schody musiały pozostać w historycznym miejscu - tłumaczy Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.
Schody ruchome w odwrotnym kierunku
Ponieważ jakakolwiek większa zmiana w obrębie schodów jest niemożliwa, kolejarze musieli dostosować projekt przebudowy stacji także w zakresie schodów ruchomych. Te nie będą skierowane w stronę środkowej części peronu 2, przy której zatrzymuje się większość wagonów pociągu, lecz w kierunku krańca peronu, gdzie - tylko w długich składach pociągów - zatrzymują się nieliczne wagony.
- Na peronie pierwszym, gdzie nie ma takich elementów historycznych, schody ruchome będą już skierowane w stronę północną, czyli do środkowej części peronu - dodaje Janduła.
Nawierzchnia peronu z kostki kamiennej zamiast równych płyt
Oprócz schodów zastrzeżenia może również budzić nawierzchnia peronu. Po remoncie wyłożono ją drobną kostką kamienną, czyli materiałem, który jest zmorą dla pasażerów z bagażem na kółkach lub pań na szpilkach. Dlaczego nie zastosowano równych płyt, wzorem np. zabytkowego dworca głównego we Wrocławiu?
- Materiał użyty do budowy nawierzchni także uwzględniał wytyczne konserwatora. Jej górna powierzchnia jest cięta, a przestrzenie pomiędzy kostką wypełnione są spoiwem, dzięki czemu nawierzchnia jest płaska i nie będzie stanowiła problemu dla pasażerów z walizkami na kółkach - przekonuje Martyn Janduła.
Czytaj też: Jak należy projektować chodniki w Trójmieście?
Urząd Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków tłumaczy podjęte decyzje chęcią przywrócenia możliwe najwierniejszego wyglądu stacji sprzed kilku dekad.
- Wydane zalecenia to efekt wieloletnich uzgodnień. Na podstawie dostępnych materiałów źródłowych wybrane zostały właśnie takie rozwiązania materiałowe i przestrzenne - mówi Marcin Tymiński, rzecznik Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Materiał z maja br.
Miejsca
Opinie (343) ponad 10 zablokowanych
-
2018-08-31 14:48
Konserwator
tak w Gdańsku działa. Trzeba jeszcze do tego dodać pełen profesjonalizm, w postaci wysyłania urzędowych pism, zawierających ważne dokumenty, listem zwykłym, a nie poleconym. Sam otrzymałem od nich dokumentację właśnie w ten sposób. Nie dość, że nie potrafili powiedzieć, czy już wysłali i ewentualnie kiedy, to z Gdańska do Borkowa taka koperta szla trzy tygodnie. Dno i dwa metry mułu.
- 21 0
-
2018-08-31 14:53
To jest chore, to uwielbienie dla staroci. Ja rozumiem, że to jest historia, to nasze dziedzictwo. Niestety przełożenie dobra kupy kamieni nad dobro bezpieczeństwa ludzi jest delikatnie mówiąc nieporozumieniem.
Mam tak samo z ociepleniem budynku i nie mogę tego zrobić standardowymi metodami, bo budynek jest z 1939 roku.
Niestety metoda "dozwolona" nie tylko jest droższa o ok 100 tysięcy to jeszcze jest o wiele mniej efektywna.- 15 3
-
2018-08-31 15:14
zgroza
Proponuję przywrócić oświetlenie gazowe, a najlepiej naftowe
- 14 2
-
2018-08-31 15:17
Szczyt d**ilizmu. Nagrode niech mu jakąś dadzą, zasłużył.
- 14 0
-
2018-08-31 15:18
Schody
Przecież to jest paranoja!
- 14 1
-
2018-08-31 15:18
Schody
Przecież to jest paranoja!
- 14 0
-
2018-08-31 15:35
urzędasy kut....
Tak to jest w tym kraju z urzędasami...
niemili ludzie i jest ich coraz więcej...
chory system... od 28 lat te same urwy w sejmie...tuski. kaczynskie, millery i inne g******ozgi- 11 0
-
2018-08-31 15:49
Ten konserwator zabytków to niezły d**il
- 11 2
-
2018-08-31 15:53
To już znamy przyczynę zawalenia się mostu na autostradzie w Genui
pewnie przęsła były zabytkowe i nie było wolno wymienić skorodowanych elementów
- 15 2
-
2018-08-31 16:03
peron
Jeśli musialy zostać stare krzywe schody, bo zabytek . to dlaczego nawierzchnia zostala wymieniona przeecież też zabytek. cały dworzec jest zabytkiem ,a co jakiś czas zmieniają wnetrze , no tak po pomnikach ,czy zabytkach nie wolno deptac ,więc jeśli ktoś zrobi sobie krzywdę na tych schodach ,to na wlasne życzenie,i nikt za to nie odpowie. Takich mamy mądrych urzędników
- 15 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.