- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (451 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (37 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (162 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (191 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (278 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (63 opinie)
Gdańsk Główny: krzywe schody na odnowiony peron
Wejście na nowy peron stacji Gdańsk Główny wiedzie po krzywych schodach. To jednak nie błąd budowlańców, a zamierzony efekt. Nakaz zachowania kamiennych stopni wydał konserwator zabytków, który także wymusił wykonanie nawierzchni peronu z drobnej kostki zamiast płaskiej nawierzchni.
Schody nie będą jednak wymieniane ani nie zyskają dodatkowej, równej nawierzchni nałożonej na kamienny budulec. Na ich demontaż lub przebudowę zgody nie wydał konserwator zabytków.
- Inwestycja była uzgadniania z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Prowadzone prace uwzględniają wytyczne związane z zachowaniem historycznego charakteru stacji. Dotyczy to m.in. oryginalnych schodów z bloków kamiennych, które poddano drobnym pracom konserwacyjnym. Decyzją konserwatora schody musiały pozostać w historycznym miejscu - tłumaczy Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe.
Schody ruchome w odwrotnym kierunku
Ponieważ jakakolwiek większa zmiana w obrębie schodów jest niemożliwa, kolejarze musieli dostosować projekt przebudowy stacji także w zakresie schodów ruchomych. Te nie będą skierowane w stronę środkowej części peronu 2, przy której zatrzymuje się większość wagonów pociągu, lecz w kierunku krańca peronu, gdzie - tylko w długich składach pociągów - zatrzymują się nieliczne wagony.
- Na peronie pierwszym, gdzie nie ma takich elementów historycznych, schody ruchome będą już skierowane w stronę północną, czyli do środkowej części peronu - dodaje Janduła.
Nawierzchnia peronu z kostki kamiennej zamiast równych płyt
Oprócz schodów zastrzeżenia może również budzić nawierzchnia peronu. Po remoncie wyłożono ją drobną kostką kamienną, czyli materiałem, który jest zmorą dla pasażerów z bagażem na kółkach lub pań na szpilkach. Dlaczego nie zastosowano równych płyt, wzorem np. zabytkowego dworca głównego we Wrocławiu?
- Materiał użyty do budowy nawierzchni także uwzględniał wytyczne konserwatora. Jej górna powierzchnia jest cięta, a przestrzenie pomiędzy kostką wypełnione są spoiwem, dzięki czemu nawierzchnia jest płaska i nie będzie stanowiła problemu dla pasażerów z walizkami na kółkach - przekonuje Martyn Janduła.
Czytaj też: Jak należy projektować chodniki w Trójmieście?
Urząd Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków tłumaczy podjęte decyzje chęcią przywrócenia możliwe najwierniejszego wyglądu stacji sprzed kilku dekad.
- Wydane zalecenia to efekt wieloletnich uzgodnień. Na podstawie dostępnych materiałów źródłowych wybrane zostały właśnie takie rozwiązania materiałowe i przestrzenne - mówi Marcin Tymiński, rzecznik Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Materiał z maja br.
Miejsca
Opinie (343) ponad 10 zablokowanych
-
2018-08-31 12:42
Konserwatora poniosło.
Mamy XXI wiek i trzeba iść na kompromisy pomiędzy zachowaniem autentyczności a funkcjonalnością. Przełożenie schodów na drugą stronę spowodowałoby, że nie byłyby one autentyczne? Zeszlifowanie kamienia także? To dajmy zamiast lamp ledowych lampy naftowe, czemu nie.
- 33 0
-
2018-08-31 12:45
polska bzdura krzywe schody bo tak !
- 17 0
-
2018-08-31 12:46
Dla konserwatora zabytków bezpieczeństwo ludzi czyli pasażerów, nie ma znaczenia
Widać, że ma to w głębokim poważaniu.
Co on będzie się przejmował bezpieczeństwem człowieka....
Sam pewnie d...... wozi samochodem, z kolei nie korzysta a i rodzina do niego przyjeżdża pewnie samochodami ......
Poza tym to przykład tego, że to nie urzędnicy są dla obywateli
Obywatel ma być potulny jak baranek i cieszyć się, w ogóle ma schody na peron .....- 24 0
-
2018-08-31 12:46
Od ręki powinien zostać wywalony ze stołka.
Zatem kopa w tylek i won ze stołka. Za takie decyzje odpowiadać winien Osobiście Urzedas i płacić odszkodowanie ze swojej kasy. Może wtedy w tym Kraju zapanuje normalność w skretynialych urzędach.
- 29 1
-
2018-08-31 12:47
kolejny absurd urzedasów budynia (2)
- 8 16
-
2018-08-31 12:59
konserwator to zdaje sie pis
- 13 1
-
2018-08-31 13:19
Budynia?
- 8 0
-
2018-08-31 12:57
ehehehehehe, bk
- 6 1
-
2018-08-31 12:59
Gdzie kończy się konserwatorskie szaleństwo
Wystarczyło zamówić nowe elementy z tego samego kamieniołomu. Tak skrajnie dba się o stuletnie schody, a 400 letniemu, kruchemu Neptunowi zboczeńcy bezkarnie zakładają reklamowe koszulki.
- 16 3
-
2018-08-31 13:03
Jest się mądrym lub mądrym inaczej - wybieramy? (1)
Pan konserwator od zabytków sprowadził swoją argumentację ad absurdum. Jak widać (krzywe schody) absurd ma MOC sprawczą.
- 15 7
-
2018-08-31 13:21
To jest pani konserwator!
- 4 0
-
2018-08-31 13:04
I w którym kierunku teraz puścić hejta? (1)
Biedne trolle. Co robić? Hejtować konserwatora za fakap dworcowy czy chwalić za obronę ścieku Raduni w Forum Gdańsk?
- 10 6
-
2018-08-31 13:28
Biedny trollu - starałeś się, ale poległeś.
Od dworca jest wojewódzki, a od Forum - miejski. Obaj dali d*pska.
- 4 3
-
2018-08-31 13:07
Ale te schody
Kilka dekad temu te schody były nowe i równe. Więc jak konsekwentnie przywracamy wygląd to zeszlifować na równo.
- 17 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.