- 1 Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku (94 opinie)
- 2 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (75 opinii)
- 3 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (433 opinie)
- 4 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (38 opinii)
- 5 Rajska znowu deptakiem, ale tylko na chwilę (67 opinii)
- 6 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (84 opinie)
Gdańsk. Niższa prędkość na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej
Od marca wolniej pojedziemy al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzką
w Gdańsku. Drogowcy na wniosek radnych obniżą maksymalną dopuszczalną prędkość z 70 km/h do 50 km/h.
Mimo że 9-kilometrowy odcinek trzypasmowych alei Zwycięstwa i Grunwaldzkiej przecięty jest aż dziewięcioma dużymi skrzyżowaniami i 23 miejscami z sygnalizacją świetlną, miejscami - w Oliwie i na Strzyży - kierowcy mogli tam dotychczas jechać z prędkością 70 km/h. W innych miejscach - tylko 50 km/h.
Teraz - na wniosek radnych - maksymalna dopuszczalna prędkość zostanie obniżona.
"Coraz więcej wniosków i próśb"
- Zwiększanie bezpieczeństwa w ruchu drogowym to priorytet w kształtowaniu polityki komunikacyjnej w Gdańsku. Dlatego też, projektując zmiany w organizacji ruchu, sięgamy po narzędzia, które pozwalają na jego uspokojenie. W tym celu m.in. montujemy progi zwalniające, wyznaczamy strefy TEMPO 30 czy modernizujemy sygnalizację świetlną. To nasza odpowiedź na coraz liczniejsze prośby i wnioski mieszkańców Gdańska, dbających o to, by ulica, chodnik i ścieżka rowerowa w ich najbliższym otoczeniu była bezpieczna - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Czy to początek radykalnych zmian w podejściu do ruchu samochodowego w mieście? Trudno powiedzieć. Jeszcze pod koniec 2016 r. drogowcy... podnosili prędkość na równoległej do al. Zwycięstwa - ul. Jana z Kolna
Wideo archiwalne
Kamyczek, który ruszył lawinę zmian na al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa i skłonił urzędników do kompleksowego działania, sprawił, że ruszyli radni z Oliwy.
W listopadzie radni, powołując się na wypadki z udziałem rowerzystów na al. Grunwaldzkiej, podjęli uchwałę o ograniczeniu prędkości na oliwskim odcinku alei do 50 km/h.
Ich działanie spodobało się radnym miasta z Koalicji Obywatelskiej, którzy zwrócili się do prezydent z interpelacją w sprawie wprowadzenia ograniczenia na całej al. Grunwaldzkiej.
Drogowcy poszli jeszcze dalej i zapowiedzieli, że w marcu wolniej pojedziemy nie tylko w Oliwie i na al. Grunwaldzkiej, ale także na al. Zwycięstwa.
- Pochylając się nad pomysłem radnych dzielnicowych z Oliwy, postanowiliśmy podejść do tego zagadnienia kompleksowo. Z przeprowadzonych analiz i obserwacji wynika bowiem, że główny ciąg komunikacyjny Gdańska, czyli al. Grunwaldzka i al. Zwycięstwa, są traktowane niczym biegnąca przez miasto autostrada. Podwyższona dopuszczalna prędkość do 70 km/h kusi niektórych kierowców do mocniejszego naciśnięcia na pedał gazu. Nie mówiąc już o patologicznych przypadkach, jak urządzanie w godzinach nocnych nielegalnych wyścigów. Skutek? Zaobserwowane liczne wypadki na obu alejach, które dominują w statystykach zdarzeń drogowych w Gdańsku, w tym z udziałem niechronionych uczestników ruchu drogowego - pieszych i rowerzystów. Przeprowadzona przez naukowców z Politechniki Gdańskiej analiza stanu bezpieczeństwa na gdańskich drogach wskazuje ciąg al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej jako odcinki obciążone bardzo dużym ryzykiem indywidualnym i społecznym występowania wypadków drogowych. Czynnikiem wpływającym na to ryzyko, a szczególnie na konsekwencje wypadków i los ich ofiar jest zdecydowanie prędkość pojazdów - tłumaczy rzecznik GZDiZ.
Radny walczy o fotoradary na al. Grunwaldzkiej w Oliwie
Urzędnicy zwracają też uwagę na rosnący ruch poprzeczny przez obie aleje, wskazując na powstające we Wrzeszczu i Oliwie nowe biurowce, lokale gastronomiczne i usługowe, które generują coraz większy ruch nie tylko samochodowy, ale i pieszy oraz rowerowy. Ponadto - zdaniem urzędników - wpływ na decyzję o ograniczeniu prędkości na obu alejach mają też wyznaczane nowe przejścia dla pieszych, np. przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym czy kompleksie Olivia Business Center, a także wydzielane na części jezdni miejsca parkingowe.
- Al. Grunwaldzka i Zwycięstwa stają się ulicami o coraz większym znaczeniu lokalnym i powoli tracą swój charakter stricte tranzytowy - przekonują urzędnicy.
Drogowcy wskazują też, że ograniczenie prędkości na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej to działanie zgodne z planowanymi zmianami legislacyjnymi przy nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym. Jedna z uchwalonych przez Sejm zmian (nowelizacja ustawy czeka jeszcze na podpis prezydenta RP) wprowadza jednolitą prędkość 50 km/h w obszarze zabudowanym przez całą dobę (obecnie w godz. 23-5 ta prędkość to 60 km/h).
Jednocześnie urzędnicy zapewniają, że ograniczenie prędkości nie zachwieje koordynacji sygnalizacji świetlnej i w żaden sposób nie ucierpi przepustowość na obu alejach. Jak słyszymy, projekt posiada już niezbędne uzgodnienia, w tym opinię policji. Zmiany wejdą w życie w marcu tego roku. Zostaną wówczas zdemontowane znaki zakazu z "70" i "50" na całej długości obu alei.
Likwidowane "70" - kierunek Sopot:
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Kolejowa
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Orzeszkowej
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Smoluchowskiego
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Kościuszki - na wysokości Lidla
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Braci Lewoniewskich
- al. Grunwaldzka - wyjazd z Leroy Merlin
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Kołobrzeska.
Likwidowane "70" - kierunek Centrum Gdańska:
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Derdowskiego
- al. Grunwaldzka - wyjazd ze stacji BP - wysokość UG
- al. Grunwaldzka - wyjazd z Castorama - wysokość UG
- al. Grunwaldzka - wysokość stadionu RUGBY LECHIA
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Szymanowskiego
- al. Zwycięstwa - przy rozjeździe na Trakt Konny - na wysokości ul. Piramowicza
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Narutowicza
- al. Zwycięstwa - na wysokości Opery Bałtyckiej - zjazd na Trakt Konny
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Smoluchowskiego
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Orzeszkowej
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Chodowieckiego.
Likwidowane "50" - kierunek Centrum Gdańska:
- przed Bramą Oliwską.
Likwidowane "50" - kierunek Sopot:
- na wysokości za wyjazdem ze stacji LOTOS przed Operą Bałtycką.
Statystyki zdarzeń na Grunwaldzkiej i Zwycięstwa (32 opinie)
Opinie (1051) ponad 50 zablokowanych
-
2021-02-19 14:05
Rowerzyści
Niestety choć kocham rower. To właśnie rowerzyści stali się problemem trójmiasta.
- 3 2
-
2021-02-19 14:08
Brawo
krok w strone cywilizacji. Mieszkancy, piesi i rowerzysci dziekują.
Narzekają mieszkancy okolicznych wioch, ktorzy z Gdanska zrobili sobie tor wyscigowy.- 2 3
-
2021-02-19 14:22
zwolnić baranow
Pogonić głąbow co wpadają na takie pomysły jak ten, czy likwidacja pasa ruchu w Oliwie lub zmiana kierunku na Piramowicza. Utrudniają nam życie i skazują na marnowanie czsu w korkach.
- 5 1
-
2021-02-19 14:27
Powinni ustalić prędkość nie większą niź prędkość konia.
- 0 3
-
2021-02-19 14:31
Cymbalizm i d**ilizm
Kalesoniarze i leśne dziadki w akcji..
- 4 0
-
2021-02-19 14:42
logika
no rzeczywiście... w czasie pandemii ruch do biurowców i lokali gastronomicznych jest szczególnie wzmożony!...
A zamiast skutecznie zwalczyć odpowiedzialnych za nocne wyścigi - kara się pozostałych, jeżdżących przepisowo...
A dziury, źle oznaczone drogi pozostają...- 4 0
-
2021-02-19 14:42
Mam problem z radnymi
tzn z Pic-na-wode-biznesmenami z PO i KO i SLdeee . Tak rozbijaja wszystko, żeby tylko powaznych spraw nie ruszyc. Z zawodu nikt, z powolania rozwalacz systemu na zlecenie ? Katastrofa, kto ich wybral....kolejne POmaski sie tworza
- 3 0
-
2021-02-19 15:01
A może 30 km/h? Przecież to jakaś kpina.
Duża aglomeracja, droga, którą tysiące osób przemierza codziennie. Pod hasłem pseudobezpieczenstwa wrzucamy kolejne ograniczenia, zamiast edukować. Jaki kolejny pomysł może szlabany? Albo wyłączmy 2 pasy z ruchu, bo jeden przecież wystarczy... Żenada i 2 metry mułu.
- 2 1
-
2021-02-19 15:04
d**ilizm
Miedzy głównym a wrzeszczem 3 pasy oddzielone przejścia podziemne i dopuszczalna taka sama prędkość jak na poprowadzonych drogach - żart i kpina. Komunikacja miejska to padaka - zwłaszcza w covidzie staramy sie izolować dlatego powinno sie wesprzeć transport indywidualny
- 3 1
-
2021-02-19 15:04
odpowiedzialność zbiorowa :(
Te wyścigi słychać na odległość 2-3 km. Nie jest zatem trudno je wykryć. Jeśli chodzi o łapanie szkodników, to trzeba ich po prostu wyłapać i pozbawić dostępu do sprzętu. Jeśli chodzi o zarobek na mandatach, trzeba zaostrzyć limity. Nic nowego. Teraz niemal każdy "toczywóz" jest narażony na mandacik, bo 70km/godz na al. Grunwaldzkiej, to nie jest duża prędkość. Każdy dziadek w komfortowym aucie przekroczył ją nie raz w chwili roztargnienia, bo jest nieodczuwalna.
- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.