- 1 Solorz otworzył stację wodoru w Gdańsku (95 opinii)
- 2 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (75 opinii)
- 3 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (433 opinie)
- 4 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (38 opinii)
- 5 Rajska znowu deptakiem, ale tylko na chwilę (67 opinii)
- 6 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (84 opinie)
Gdańsk. Niższa prędkość na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej
Od marca wolniej pojedziemy al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzką
w Gdańsku. Drogowcy na wniosek radnych obniżą maksymalną dopuszczalną prędkość z 70 km/h do 50 km/h.
Mimo że 9-kilometrowy odcinek trzypasmowych alei Zwycięstwa i Grunwaldzkiej przecięty jest aż dziewięcioma dużymi skrzyżowaniami i 23 miejscami z sygnalizacją świetlną, miejscami - w Oliwie i na Strzyży - kierowcy mogli tam dotychczas jechać z prędkością 70 km/h. W innych miejscach - tylko 50 km/h.
Teraz - na wniosek radnych - maksymalna dopuszczalna prędkość zostanie obniżona.
"Coraz więcej wniosków i próśb"
- Zwiększanie bezpieczeństwa w ruchu drogowym to priorytet w kształtowaniu polityki komunikacyjnej w Gdańsku. Dlatego też, projektując zmiany w organizacji ruchu, sięgamy po narzędzia, które pozwalają na jego uspokojenie. W tym celu m.in. montujemy progi zwalniające, wyznaczamy strefy TEMPO 30 czy modernizujemy sygnalizację świetlną. To nasza odpowiedź na coraz liczniejsze prośby i wnioski mieszkańców Gdańska, dbających o to, by ulica, chodnik i ścieżka rowerowa w ich najbliższym otoczeniu była bezpieczna - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Czy to początek radykalnych zmian w podejściu do ruchu samochodowego w mieście? Trudno powiedzieć. Jeszcze pod koniec 2016 r. drogowcy... podnosili prędkość na równoległej do al. Zwycięstwa - ul. Jana z Kolna
Wideo archiwalne
Kamyczek, który ruszył lawinę zmian na al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa i skłonił urzędników do kompleksowego działania, sprawił, że ruszyli radni z Oliwy.
W listopadzie radni, powołując się na wypadki z udziałem rowerzystów na al. Grunwaldzkiej, podjęli uchwałę o ograniczeniu prędkości na oliwskim odcinku alei do 50 km/h.
Ich działanie spodobało się radnym miasta z Koalicji Obywatelskiej, którzy zwrócili się do prezydent z interpelacją w sprawie wprowadzenia ograniczenia na całej al. Grunwaldzkiej.
Drogowcy poszli jeszcze dalej i zapowiedzieli, że w marcu wolniej pojedziemy nie tylko w Oliwie i na al. Grunwaldzkiej, ale także na al. Zwycięstwa.
- Pochylając się nad pomysłem radnych dzielnicowych z Oliwy, postanowiliśmy podejść do tego zagadnienia kompleksowo. Z przeprowadzonych analiz i obserwacji wynika bowiem, że główny ciąg komunikacyjny Gdańska, czyli al. Grunwaldzka i al. Zwycięstwa, są traktowane niczym biegnąca przez miasto autostrada. Podwyższona dopuszczalna prędkość do 70 km/h kusi niektórych kierowców do mocniejszego naciśnięcia na pedał gazu. Nie mówiąc już o patologicznych przypadkach, jak urządzanie w godzinach nocnych nielegalnych wyścigów. Skutek? Zaobserwowane liczne wypadki na obu alejach, które dominują w statystykach zdarzeń drogowych w Gdańsku, w tym z udziałem niechronionych uczestników ruchu drogowego - pieszych i rowerzystów. Przeprowadzona przez naukowców z Politechniki Gdańskiej analiza stanu bezpieczeństwa na gdańskich drogach wskazuje ciąg al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej jako odcinki obciążone bardzo dużym ryzykiem indywidualnym i społecznym występowania wypadków drogowych. Czynnikiem wpływającym na to ryzyko, a szczególnie na konsekwencje wypadków i los ich ofiar jest zdecydowanie prędkość pojazdów - tłumaczy rzecznik GZDiZ.
Radny walczy o fotoradary na al. Grunwaldzkiej w Oliwie
Urzędnicy zwracają też uwagę na rosnący ruch poprzeczny przez obie aleje, wskazując na powstające we Wrzeszczu i Oliwie nowe biurowce, lokale gastronomiczne i usługowe, które generują coraz większy ruch nie tylko samochodowy, ale i pieszy oraz rowerowy. Ponadto - zdaniem urzędników - wpływ na decyzję o ograniczeniu prędkości na obu alejach mają też wyznaczane nowe przejścia dla pieszych, np. przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym czy kompleksie Olivia Business Center, a także wydzielane na części jezdni miejsca parkingowe.
- Al. Grunwaldzka i Zwycięstwa stają się ulicami o coraz większym znaczeniu lokalnym i powoli tracą swój charakter stricte tranzytowy - przekonują urzędnicy.
Drogowcy wskazują też, że ograniczenie prędkości na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej to działanie zgodne z planowanymi zmianami legislacyjnymi przy nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym. Jedna z uchwalonych przez Sejm zmian (nowelizacja ustawy czeka jeszcze na podpis prezydenta RP) wprowadza jednolitą prędkość 50 km/h w obszarze zabudowanym przez całą dobę (obecnie w godz. 23-5 ta prędkość to 60 km/h).
Jednocześnie urzędnicy zapewniają, że ograniczenie prędkości nie zachwieje koordynacji sygnalizacji świetlnej i w żaden sposób nie ucierpi przepustowość na obu alejach. Jak słyszymy, projekt posiada już niezbędne uzgodnienia, w tym opinię policji. Zmiany wejdą w życie w marcu tego roku. Zostaną wówczas zdemontowane znaki zakazu z "70" i "50" na całej długości obu alei.
Likwidowane "70" - kierunek Sopot:
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Kolejowa
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Orzeszkowej
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Smoluchowskiego
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Kościuszki - na wysokości Lidla
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Braci Lewoniewskich
- al. Grunwaldzka - wyjazd z Leroy Merlin
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Kołobrzeska.
Likwidowane "70" - kierunek Centrum Gdańska:
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Derdowskiego
- al. Grunwaldzka - wyjazd ze stacji BP - wysokość UG
- al. Grunwaldzka - wyjazd z Castorama - wysokość UG
- al. Grunwaldzka - wysokość stadionu RUGBY LECHIA
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Szymanowskiego
- al. Zwycięstwa - przy rozjeździe na Trakt Konny - na wysokości ul. Piramowicza
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Narutowicza
- al. Zwycięstwa - na wysokości Opery Bałtyckiej - zjazd na Trakt Konny
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Smoluchowskiego
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Orzeszkowej
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Chodowieckiego.
Likwidowane "50" - kierunek Centrum Gdańska:
- przed Bramą Oliwską.
Likwidowane "50" - kierunek Sopot:
- na wysokości za wyjazdem ze stacji LOTOS przed Operą Bałtycką.
Statystyki zdarzeń na Grunwaldzkiej i Zwycięstwa (32 opinie)
Opinie (1051) ponad 50 zablokowanych
-
2021-02-19 15:05
XD to nie idzie w dobrym kierunku xD
Zwezcie z 3 do jednego pasa, porobcie chopki i strefę 30 na całej al.grunwaldzkiej i zwycięstwa xD ulice i auta powstały po to by się poruszać szybciej i sprawniej po i między miastami, dla mniej zamożnych lub tych co aut nie lubią, powstała w miarę dobrze rozwinięta komunikacja... Nigdy nie zrozumiem czemu mniejszość próbuje rządzić większością.... O nigdy nie zrozumiem pełnego przyzwolenia na tego typu działania... Trudno... Przyszło mi żyć wśród upośledzonych ludzi to po prostu się do nich dopasowuje obniżając całkowicie standard i poziom współistnienia...
- 2 0
-
2021-02-19 15:15
porypało ich chyba
zajmijcie się lepiej spowolnieniem rowerzystów jeżdzących jak święte krowy. jak nie ma być wypadków skoro rowerzysta wjeżdza z nadmierną prędkością na przejście. przed każdym przejazdem przez przejście powinny być dla rowerzystów pagórki spowalniające inaczej nic się nie zmieni i nie ukróci ich rozwydrzenia, do tego jeszcze hulajnogi i rolkarze. skończyłoby się dla nich wreszcie przekraczanie prędkości a osoby korzystające z chodników byłyby bezpieczniejsze. strach z dzieckiem iść chodnikiem przez nich
- 3 1
-
2021-02-19 15:24
Bzdura
Nie długo lewackie i władzę Gdańska każą nam biegać bo jazda rowerem też będzie za szybka.50 na długiej prostej to jest absurd i nie ma nic wspólnego z nowoczesną Europa. Chyba że chodzi o dofinansowanie budrzetu miasta z mandatów bo kto będzie w stanie jeździć z nogą na hamulce.
- 5 1
-
2021-02-19 15:56
bezradni stare ramole i nieudacznicy niech zakażą całkiem ruchu i wprowadzą loty helikopterami
- 2 1
-
2021-02-19 15:58
50km
Proponoje żebyśmy pchali nasze auta i żebyśmy zrobili gigantyczny zator na dragach przy 50km naszym zadzacym w Gdańsku w głowach się poprzesowalo zabardzo proponowałbym zamiast wydawał ponat 300tys na plac zabaw dla dorosłych to niech zaczną naprawiać ulice podzurawione oraz hodniki i schody przy ksrtuzkiej. Ale widać że co ządzacy Gdańskiem to gorszy.... Szkoda słuf
- 2 2
-
2021-02-19 15:58
Dulkiewicz i jej platfusowi nadworni (1)
Do wywalenia!!! Dość platfusiarstwa w Gdańsku, ludzie. Nie mówię, by PiS, ale to już przegięcie. Ludzie, wywalmy ich wreszcie.
- 7 2
-
2021-02-19 18:35
No. I pisiorskie gnojowisko tyż.
- 0 4
-
2021-02-19 16:08
Rozumiem, że trzeba chronić pieszych i rowerzystów, którzy przechodzą i przejeżdżają na czerwonym. Rozwiązywanie problemu od d... strony.
- 2 1
-
2021-02-19 16:14
srednia predkosc
i tak wynosi jakies 30 km/h wiec czy 50 czy 70 nie ma to znaczenia, szczegolnie przy wspanialym tristarze ktory wlacza czerwone swiatlo w nocy, gdy nie ma w ogole ruchu, na przejsciach gdzie nie ma pieszych... to ogranicznie do 50km/h to najmniejszy problem
- 0 2
-
2021-02-19 16:25
50km
Ograniczenie do 50km/h zakorkuje Gdańsk - bez sensu. Skoro motorem tych działań są nocne wyścigi to wprowadźmy ograniczenie w nocy - ale to tez nie ma sensu bo kiedy ulice są puste to czemu nie jechać 70km/h. Sensowne to jest wprowadzenie rejestratorów i nocnych wyścigowców karać solidnymi mandatami a nie powodować poprzez obniżenie prędkości zapchania Gdańska i zwiększenia emisji gazów do atmosfery.
- 2 1
-
2021-02-19 16:47
Będzie tam można na rowerze w końcu jechać
Jak była podniesiona prędkość to automatycznie zakaz poruszania się na rowerze a jak jest standardowo 50 to będzie można śmigać lewym pasem, pomimo że są ścieżki po obu stronach
- 1 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.