- 1 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (402 opinie)
- 2 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (73 opinie)
- 3 Rajska znowu deptakiem, ale tylko na chwilę (51 opinii)
- 4 Spór o słowa, które padły w Dworze Artusa (388 opinii)
- 5 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (37 opinii)
- 6 Zalane ulice po burzy nad Trójmiastem (185 opinii)
Gdańsk. Niższa prędkość na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej
Od marca wolniej pojedziemy al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzką
w Gdańsku. Drogowcy na wniosek radnych obniżą maksymalną dopuszczalną prędkość z 70 km/h do 50 km/h.
Mimo że 9-kilometrowy odcinek trzypasmowych alei Zwycięstwa i Grunwaldzkiej przecięty jest aż dziewięcioma dużymi skrzyżowaniami i 23 miejscami z sygnalizacją świetlną, miejscami - w Oliwie i na Strzyży - kierowcy mogli tam dotychczas jechać z prędkością 70 km/h. W innych miejscach - tylko 50 km/h.
Teraz - na wniosek radnych - maksymalna dopuszczalna prędkość zostanie obniżona.
"Coraz więcej wniosków i próśb"
- Zwiększanie bezpieczeństwa w ruchu drogowym to priorytet w kształtowaniu polityki komunikacyjnej w Gdańsku. Dlatego też, projektując zmiany w organizacji ruchu, sięgamy po narzędzia, które pozwalają na jego uspokojenie. W tym celu m.in. montujemy progi zwalniające, wyznaczamy strefy TEMPO 30 czy modernizujemy sygnalizację świetlną. To nasza odpowiedź na coraz liczniejsze prośby i wnioski mieszkańców Gdańska, dbających o to, by ulica, chodnik i ścieżka rowerowa w ich najbliższym otoczeniu była bezpieczna - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Czy to początek radykalnych zmian w podejściu do ruchu samochodowego w mieście? Trudno powiedzieć. Jeszcze pod koniec 2016 r. drogowcy... podnosili prędkość na równoległej do al. Zwycięstwa - ul. Jana z Kolna
Wideo archiwalne
Kamyczek, który ruszył lawinę zmian na al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa i skłonił urzędników do kompleksowego działania, sprawił, że ruszyli radni z Oliwy.
W listopadzie radni, powołując się na wypadki z udziałem rowerzystów na al. Grunwaldzkiej, podjęli uchwałę o ograniczeniu prędkości na oliwskim odcinku alei do 50 km/h.
Ich działanie spodobało się radnym miasta z Koalicji Obywatelskiej, którzy zwrócili się do prezydent z interpelacją w sprawie wprowadzenia ograniczenia na całej al. Grunwaldzkiej.
Drogowcy poszli jeszcze dalej i zapowiedzieli, że w marcu wolniej pojedziemy nie tylko w Oliwie i na al. Grunwaldzkiej, ale także na al. Zwycięstwa.
- Pochylając się nad pomysłem radnych dzielnicowych z Oliwy, postanowiliśmy podejść do tego zagadnienia kompleksowo. Z przeprowadzonych analiz i obserwacji wynika bowiem, że główny ciąg komunikacyjny Gdańska, czyli al. Grunwaldzka i al. Zwycięstwa, są traktowane niczym biegnąca przez miasto autostrada. Podwyższona dopuszczalna prędkość do 70 km/h kusi niektórych kierowców do mocniejszego naciśnięcia na pedał gazu. Nie mówiąc już o patologicznych przypadkach, jak urządzanie w godzinach nocnych nielegalnych wyścigów. Skutek? Zaobserwowane liczne wypadki na obu alejach, które dominują w statystykach zdarzeń drogowych w Gdańsku, w tym z udziałem niechronionych uczestników ruchu drogowego - pieszych i rowerzystów. Przeprowadzona przez naukowców z Politechniki Gdańskiej analiza stanu bezpieczeństwa na gdańskich drogach wskazuje ciąg al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej jako odcinki obciążone bardzo dużym ryzykiem indywidualnym i społecznym występowania wypadków drogowych. Czynnikiem wpływającym na to ryzyko, a szczególnie na konsekwencje wypadków i los ich ofiar jest zdecydowanie prędkość pojazdów - tłumaczy rzecznik GZDiZ.
Radny walczy o fotoradary na al. Grunwaldzkiej w Oliwie
Urzędnicy zwracają też uwagę na rosnący ruch poprzeczny przez obie aleje, wskazując na powstające we Wrzeszczu i Oliwie nowe biurowce, lokale gastronomiczne i usługowe, które generują coraz większy ruch nie tylko samochodowy, ale i pieszy oraz rowerowy. Ponadto - zdaniem urzędników - wpływ na decyzję o ograniczeniu prędkości na obu alejach mają też wyznaczane nowe przejścia dla pieszych, np. przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym czy kompleksie Olivia Business Center, a także wydzielane na części jezdni miejsca parkingowe.
- Al. Grunwaldzka i Zwycięstwa stają się ulicami o coraz większym znaczeniu lokalnym i powoli tracą swój charakter stricte tranzytowy - przekonują urzędnicy.
Drogowcy wskazują też, że ograniczenie prędkości na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej to działanie zgodne z planowanymi zmianami legislacyjnymi przy nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym. Jedna z uchwalonych przez Sejm zmian (nowelizacja ustawy czeka jeszcze na podpis prezydenta RP) wprowadza jednolitą prędkość 50 km/h w obszarze zabudowanym przez całą dobę (obecnie w godz. 23-5 ta prędkość to 60 km/h).
Jednocześnie urzędnicy zapewniają, że ograniczenie prędkości nie zachwieje koordynacji sygnalizacji świetlnej i w żaden sposób nie ucierpi przepustowość na obu alejach. Jak słyszymy, projekt posiada już niezbędne uzgodnienia, w tym opinię policji. Zmiany wejdą w życie w marcu tego roku. Zostaną wówczas zdemontowane znaki zakazu z "70" i "50" na całej długości obu alei.
Likwidowane "70" - kierunek Sopot:
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Kolejowa
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Orzeszkowej
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Smoluchowskiego
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Kościuszki - na wysokości Lidla
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Braci Lewoniewskich
- al. Grunwaldzka - wyjazd z Leroy Merlin
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Kołobrzeska.
Likwidowane "70" - kierunek Centrum Gdańska:
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Derdowskiego
- al. Grunwaldzka - wyjazd ze stacji BP - wysokość UG
- al. Grunwaldzka - wyjazd z Castorama - wysokość UG
- al. Grunwaldzka - wysokość stadionu RUGBY LECHIA
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Szymanowskiego
- al. Zwycięstwa - przy rozjeździe na Trakt Konny - na wysokości ul. Piramowicza
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Narutowicza
- al. Zwycięstwa - na wysokości Opery Bałtyckiej - zjazd na Trakt Konny
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Smoluchowskiego
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Orzeszkowej
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Chodowieckiego.
Likwidowane "50" - kierunek Centrum Gdańska:
- przed Bramą Oliwską.
Likwidowane "50" - kierunek Sopot:
- na wysokości za wyjazdem ze stacji LOTOS przed Operą Bałtycką.
Statystyki zdarzeń na Grunwaldzkiej i Zwycięstwa (32 opinie)
Opinie (1051) ponad 50 zablokowanych
-
2021-02-19 18:41
I tak wszyscy będą jeździć 100
- 1 0
-
2021-02-19 18:59
A zazczęlo sie od niewydarzonych nowinek z Zachodu. (1)
Tak bardzo chcą d**ile być nowocześni, że wydali miliardy na ściezki rowerowe doprowadzając z automatu do bezkarności rowerzystów i w ramach retorsji ściągając na siebie wszystkie niedogodności. A za komuny rowerzyści jeździli bez problemów i było mniej wypadków niż teraz. Kolejną sprawa jest d**ilne tolerowanie wprowadzenia w całym mieście opłat za parkowanie, i ściąganie myta z kierowców. Chyba was nie żałuję, za głupotę trzeba płacić, najlepiej słono..
- 3 2
-
2021-02-20 08:29
Najważniejsze że było się czym pochwalić i pieniądze z UE jakoś zagospodarowano. Częściowo bez większego sensu ale można sie wykazać co nie?
- 0 0
-
2021-02-19 20:25
Niższa prędkość? Bo ktoś tak chce.
Chyba jak UE przyśle swoją policję drogową. Dziś rano jechałem SW. Wojciecha 50 km /h jak zakała drogi.
- 2 0
-
2021-02-19 21:01
A ja powiem to co większość wie doskonale, do dzisiaj status drogi się nie zmienił.
Obniżanie prędkości, sadzenie co kawałek świateł, to łamanie obowiązujących przepisów.
- 2 0
-
2021-02-19 21:06
Jak urzędnicy coś nazwą
to nazwą, nawet autostradą.
- 2 1
-
2021-02-19 21:45
Najlepiej pchajmy auta, będzie wolno i bezpiecznie!
- 5 1
-
2021-02-19 23:10
Chwała bogu, że już nie mieszkam w Gdańsku...
Poziom kretynizmu zarządców miasta sięga zenitu.
Może lepiej wprowadzić ograniczenie do 30km/h lub w ogóle zabronić samochodom jeździć po Gdańsku... Wtedy będzie można zginąć tylko pod kołami roweru... Którego kierowcy nie przestrzegają (z założenia) żadnych przepisów.
Tylko d**il mógł zrealizować plan tych fanatyków.- 4 1
-
2021-02-20 00:26
Ameba przewyższa inteligencją radnych (1)
Lewacka logika: "Najwięcej wypadków z rowerzystami dochodzi przy skręcaniu auta na skrzyżowaniu w prawo i przecinania drogi rowerowej. Musimy zakazać i wyeliminować możliwość skręcania aut w prawo. A rowerzystom dać immunitet i zwolnić z przestrzegania przepisów drogowych."
Boże, dokąd ten świat zmierza.- 2 1
-
2021-02-20 09:39
A kto to jest ten buk że go przywołujesz? To my ludzie stanowimy ograniczenia bo sami jesteśmy ograniczeni. I to bardzo.
- 2 0
-
2021-02-20 02:29
Kiedy wreszcie powstaną progi zwalniające dla kolarzy (2)
To byłby bardzo dobry chyba pomysl, szczególnie latem kiedy gnają jak wyrwani z biura po 16 g.
Dla normalnych kierowców wystarczaja te dziury na głównej by zwolnić i tak nie trzeba żadnych znaków 50 km bo jedynie osoba co nie szanuje autka gna jak opętany przez szatana nie patrząc na silnik i hamulce i też np. zawory .- 4 1
-
2021-02-20 08:04
Oraz obowiązek znajomości przepisów czylli karta rowerowa!
- 1 0
-
2021-02-20 09:07
Czekam tylko aż prowadzą progi zwalniające dla pieszych. To jest przecież prawdziwa plaga! Potrafi taki z pełną prędkością skoczyć na jezdnię, na pasy, gdziekolwiek! Powinno się obowiązkowo wprowadzić progi zwalniające dla pieszych! Najlepiej jakieś ostre kolce na które mogliby się nadziać! Oddajmy cały Gdańsk samochodom! Na pohybel rowerzystom, pieszym i wszystkim innym!
- 0 1
-
2021-02-20 03:02
30kmh! od zaraz
wszedzie wlacznie z obwodnica i autostrada powinno byc 30 KMH!
- 1 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.