- 1 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (407 opinii)
- 2 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (73 opinie)
- 3 Rajska znowu deptakiem, ale tylko na chwilę (53 opinie)
- 4 Spór o słowa, które padły w Dworze Artusa (390 opinii)
- 5 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (37 opinii)
- 6 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (44 opinie)
Gdańsk. Niższa prędkość na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej
Od marca wolniej pojedziemy al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzką
w Gdańsku. Drogowcy na wniosek radnych obniżą maksymalną dopuszczalną prędkość z 70 km/h do 50 km/h.
Mimo że 9-kilometrowy odcinek trzypasmowych alei Zwycięstwa i Grunwaldzkiej przecięty jest aż dziewięcioma dużymi skrzyżowaniami i 23 miejscami z sygnalizacją świetlną, miejscami - w Oliwie i na Strzyży - kierowcy mogli tam dotychczas jechać z prędkością 70 km/h. W innych miejscach - tylko 50 km/h.
Teraz - na wniosek radnych - maksymalna dopuszczalna prędkość zostanie obniżona.
"Coraz więcej wniosków i próśb"
- Zwiększanie bezpieczeństwa w ruchu drogowym to priorytet w kształtowaniu polityki komunikacyjnej w Gdańsku. Dlatego też, projektując zmiany w organizacji ruchu, sięgamy po narzędzia, które pozwalają na jego uspokojenie. W tym celu m.in. montujemy progi zwalniające, wyznaczamy strefy TEMPO 30 czy modernizujemy sygnalizację świetlną. To nasza odpowiedź na coraz liczniejsze prośby i wnioski mieszkańców Gdańska, dbających o to, by ulica, chodnik i ścieżka rowerowa w ich najbliższym otoczeniu była bezpieczna - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Czy to początek radykalnych zmian w podejściu do ruchu samochodowego w mieście? Trudno powiedzieć. Jeszcze pod koniec 2016 r. drogowcy... podnosili prędkość na równoległej do al. Zwycięstwa - ul. Jana z Kolna
Wideo archiwalne
Kamyczek, który ruszył lawinę zmian na al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa i skłonił urzędników do kompleksowego działania, sprawił, że ruszyli radni z Oliwy.
W listopadzie radni, powołując się na wypadki z udziałem rowerzystów na al. Grunwaldzkiej, podjęli uchwałę o ograniczeniu prędkości na oliwskim odcinku alei do 50 km/h.
Ich działanie spodobało się radnym miasta z Koalicji Obywatelskiej, którzy zwrócili się do prezydent z interpelacją w sprawie wprowadzenia ograniczenia na całej al. Grunwaldzkiej.
Drogowcy poszli jeszcze dalej i zapowiedzieli, że w marcu wolniej pojedziemy nie tylko w Oliwie i na al. Grunwaldzkiej, ale także na al. Zwycięstwa.
- Pochylając się nad pomysłem radnych dzielnicowych z Oliwy, postanowiliśmy podejść do tego zagadnienia kompleksowo. Z przeprowadzonych analiz i obserwacji wynika bowiem, że główny ciąg komunikacyjny Gdańska, czyli al. Grunwaldzka i al. Zwycięstwa, są traktowane niczym biegnąca przez miasto autostrada. Podwyższona dopuszczalna prędkość do 70 km/h kusi niektórych kierowców do mocniejszego naciśnięcia na pedał gazu. Nie mówiąc już o patologicznych przypadkach, jak urządzanie w godzinach nocnych nielegalnych wyścigów. Skutek? Zaobserwowane liczne wypadki na obu alejach, które dominują w statystykach zdarzeń drogowych w Gdańsku, w tym z udziałem niechronionych uczestników ruchu drogowego - pieszych i rowerzystów. Przeprowadzona przez naukowców z Politechniki Gdańskiej analiza stanu bezpieczeństwa na gdańskich drogach wskazuje ciąg al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej jako odcinki obciążone bardzo dużym ryzykiem indywidualnym i społecznym występowania wypadków drogowych. Czynnikiem wpływającym na to ryzyko, a szczególnie na konsekwencje wypadków i los ich ofiar jest zdecydowanie prędkość pojazdów - tłumaczy rzecznik GZDiZ.
Radny walczy o fotoradary na al. Grunwaldzkiej w Oliwie
Urzędnicy zwracają też uwagę na rosnący ruch poprzeczny przez obie aleje, wskazując na powstające we Wrzeszczu i Oliwie nowe biurowce, lokale gastronomiczne i usługowe, które generują coraz większy ruch nie tylko samochodowy, ale i pieszy oraz rowerowy. Ponadto - zdaniem urzędników - wpływ na decyzję o ograniczeniu prędkości na obu alejach mają też wyznaczane nowe przejścia dla pieszych, np. przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym czy kompleksie Olivia Business Center, a także wydzielane na części jezdni miejsca parkingowe.
- Al. Grunwaldzka i Zwycięstwa stają się ulicami o coraz większym znaczeniu lokalnym i powoli tracą swój charakter stricte tranzytowy - przekonują urzędnicy.
Drogowcy wskazują też, że ograniczenie prędkości na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej to działanie zgodne z planowanymi zmianami legislacyjnymi przy nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym. Jedna z uchwalonych przez Sejm zmian (nowelizacja ustawy czeka jeszcze na podpis prezydenta RP) wprowadza jednolitą prędkość 50 km/h w obszarze zabudowanym przez całą dobę (obecnie w godz. 23-5 ta prędkość to 60 km/h).
Jednocześnie urzędnicy zapewniają, że ograniczenie prędkości nie zachwieje koordynacji sygnalizacji świetlnej i w żaden sposób nie ucierpi przepustowość na obu alejach. Jak słyszymy, projekt posiada już niezbędne uzgodnienia, w tym opinię policji. Zmiany wejdą w życie w marcu tego roku. Zostaną wówczas zdemontowane znaki zakazu z "70" i "50" na całej długości obu alei.
Likwidowane "70" - kierunek Sopot:
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Kolejowa
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Orzeszkowej
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Smoluchowskiego
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Kościuszki - na wysokości Lidla
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Braci Lewoniewskich
- al. Grunwaldzka - wyjazd z Leroy Merlin
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Kołobrzeska.
Likwidowane "70" - kierunek Centrum Gdańska:
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Derdowskiego
- al. Grunwaldzka - wyjazd ze stacji BP - wysokość UG
- al. Grunwaldzka - wyjazd z Castorama - wysokość UG
- al. Grunwaldzka - wysokość stadionu RUGBY LECHIA
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Szymanowskiego
- al. Zwycięstwa - przy rozjeździe na Trakt Konny - na wysokości ul. Piramowicza
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Narutowicza
- al. Zwycięstwa - na wysokości Opery Bałtyckiej - zjazd na Trakt Konny
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Smoluchowskiego
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Orzeszkowej
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Chodowieckiego.
Likwidowane "50" - kierunek Centrum Gdańska:
- przed Bramą Oliwską.
Likwidowane "50" - kierunek Sopot:
- na wysokości za wyjazdem ze stacji LOTOS przed Operą Bałtycką.
Statystyki zdarzeń na Grunwaldzkiej i Zwycięstwa (32 opinie)
Opinie (1051) ponad 50 zablokowanych
-
2021-02-20 15:00
Jeszcze
trochę i będzie 30,haha
- 2 1
-
2021-02-20 16:13
absurd
było 70 a jechało soie 30km/h
- 0 0
-
2021-02-20 18:28
Progi zwalniające.
Tak się chwalą tymi progami zwalniającymi. Ostatnio na witominie był remont drogi obok kościoła.
Ustawili na odległości 300m cztery takie progi. Jeszcze żeby było można je przejechać tak jak znak dopuszcza 30km/h. Jeśli masz normalny samochód i przejedziesz ten próg 30km/h na 100 procent coś urwiesz. Trzeba zwolnić do 5km/h bo inaczej to zęby można stracić.
Z kolei na MPS postawili próg, ale za przejściem dla pieszych taki to sens :)
Poza tym tyle jest już tych progów ze można dostać kur... Zamontujcie na tych odcinkach radary i niech walą zdjęcia a nie ze na mieście nie można się do 50 rozpędzić bo progi.
Za granicą to chociaż robią te progi tak że jak jest 50 to można przejechać ten próg bez utraty zębów lub wydechu.- 3 0
-
2021-02-21 02:11
Jeśli to wprowadzą zagłosuję na PiS... (1)
... Chociaż nie nawidzę tych kretynów, ale mam już dosyć terroru rowerzystów z PO.
- 9 0
-
2021-03-13 07:51
lepiej głosuj na konfederację
- 0 0
-
2021-02-21 20:10
Prędkość
Daj baranowi władzę to Ci pokaże.
- 4 0
-
2021-02-21 21:38
50 km na Grunwaldzkiej juz bylo1
Wracamy do tego co bylo czyli zakorkowanej Grunwaldzkiej
- 4 0
-
2021-02-23 19:51
Ta decyzja zdecydowanie nie jest s-PO-KO!
"Brawo" dla lokalnych władz, już nawet na Onecie zachodzą w głowę nad tą absurdalną decyzją. Wskażcie mi inne duże miasto, które ma 3-pasmową drogę w centrum i w XXI w., kiedy to przyspieszenia i drogi hamowania aut różnią się od konstrukcji sprzed kilkudziesięciu lat, dochodzi do obniżenia prędkości do tak niskiej jak na osiedlowej drodze. 50 km/h i trzypasmówka ze światłami - to jest chore...
Tłumaczenie też brzmi absurdalnie - że niby obniżenie limitu poskutkuje tym, że wyścigów na Oliwie nie będzie? Bzdura kompletna! Taką decyzją uprzykrzycie życie znakomitej większości kierowców, którzy jeżdżą po Grunwaldzkiej za dnia bądź wieczorem z tych lub innych powodów. Koallicja łobywatelska rządząca Gdańskiem po raz kolejny odbiera ludziom smak życia, kawałek po kawałku. Że też ludzie takie władze powybierali w tym mieście...- 2 0
-
2021-02-24 23:10
Dulkiewicz do dymisji !
Znów garstka inteligentnych inaczej utrudnia życie ludziom ! Skandal !
- 2 0
-
2021-03-12 16:54
I co pomimo sprzeciwu społeczeństwa i tak władza pokazała gdzie ma swoich wyborców !!!!
Proponuję wstawić znak droga tylko dla rydwanóqw
- 1 0
-
2021-03-12 16:56
Ta pani ma nas w głębokiej ..... !!!
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.