- 1 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (405 opinii)
- 2 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (73 opinie)
- 3 Rajska znowu deptakiem, ale tylko na chwilę (51 opinii)
- 4 Spór o słowa, które padły w Dworze Artusa (388 opinii)
- 5 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (37 opinii)
- 6 Zalane ulice po burzy nad Trójmiastem (185 opinii)
Gdańsk. Niższa prędkość na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej
Od marca wolniej pojedziemy al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzką
w Gdańsku. Drogowcy na wniosek radnych obniżą maksymalną dopuszczalną prędkość z 70 km/h do 50 km/h.
Mimo że 9-kilometrowy odcinek trzypasmowych alei Zwycięstwa i Grunwaldzkiej przecięty jest aż dziewięcioma dużymi skrzyżowaniami i 23 miejscami z sygnalizacją świetlną, miejscami - w Oliwie i na Strzyży - kierowcy mogli tam dotychczas jechać z prędkością 70 km/h. W innych miejscach - tylko 50 km/h.
Teraz - na wniosek radnych - maksymalna dopuszczalna prędkość zostanie obniżona.
"Coraz więcej wniosków i próśb"
- Zwiększanie bezpieczeństwa w ruchu drogowym to priorytet w kształtowaniu polityki komunikacyjnej w Gdańsku. Dlatego też, projektując zmiany w organizacji ruchu, sięgamy po narzędzia, które pozwalają na jego uspokojenie. W tym celu m.in. montujemy progi zwalniające, wyznaczamy strefy TEMPO 30 czy modernizujemy sygnalizację świetlną. To nasza odpowiedź na coraz liczniejsze prośby i wnioski mieszkańców Gdańska, dbających o to, by ulica, chodnik i ścieżka rowerowa w ich najbliższym otoczeniu była bezpieczna - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Czy to początek radykalnych zmian w podejściu do ruchu samochodowego w mieście? Trudno powiedzieć. Jeszcze pod koniec 2016 r. drogowcy... podnosili prędkość na równoległej do al. Zwycięstwa - ul. Jana z Kolna
Wideo archiwalne
Kamyczek, który ruszył lawinę zmian na al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa i skłonił urzędników do kompleksowego działania, sprawił, że ruszyli radni z Oliwy.
W listopadzie radni, powołując się na wypadki z udziałem rowerzystów na al. Grunwaldzkiej, podjęli uchwałę o ograniczeniu prędkości na oliwskim odcinku alei do 50 km/h.
Ich działanie spodobało się radnym miasta z Koalicji Obywatelskiej, którzy zwrócili się do prezydent z interpelacją w sprawie wprowadzenia ograniczenia na całej al. Grunwaldzkiej.
Drogowcy poszli jeszcze dalej i zapowiedzieli, że w marcu wolniej pojedziemy nie tylko w Oliwie i na al. Grunwaldzkiej, ale także na al. Zwycięstwa.
- Pochylając się nad pomysłem radnych dzielnicowych z Oliwy, postanowiliśmy podejść do tego zagadnienia kompleksowo. Z przeprowadzonych analiz i obserwacji wynika bowiem, że główny ciąg komunikacyjny Gdańska, czyli al. Grunwaldzka i al. Zwycięstwa, są traktowane niczym biegnąca przez miasto autostrada. Podwyższona dopuszczalna prędkość do 70 km/h kusi niektórych kierowców do mocniejszego naciśnięcia na pedał gazu. Nie mówiąc już o patologicznych przypadkach, jak urządzanie w godzinach nocnych nielegalnych wyścigów. Skutek? Zaobserwowane liczne wypadki na obu alejach, które dominują w statystykach zdarzeń drogowych w Gdańsku, w tym z udziałem niechronionych uczestników ruchu drogowego - pieszych i rowerzystów. Przeprowadzona przez naukowców z Politechniki Gdańskiej analiza stanu bezpieczeństwa na gdańskich drogach wskazuje ciąg al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej jako odcinki obciążone bardzo dużym ryzykiem indywidualnym i społecznym występowania wypadków drogowych. Czynnikiem wpływającym na to ryzyko, a szczególnie na konsekwencje wypadków i los ich ofiar jest zdecydowanie prędkość pojazdów - tłumaczy rzecznik GZDiZ.
Radny walczy o fotoradary na al. Grunwaldzkiej w Oliwie
Urzędnicy zwracają też uwagę na rosnący ruch poprzeczny przez obie aleje, wskazując na powstające we Wrzeszczu i Oliwie nowe biurowce, lokale gastronomiczne i usługowe, które generują coraz większy ruch nie tylko samochodowy, ale i pieszy oraz rowerowy. Ponadto - zdaniem urzędników - wpływ na decyzję o ograniczeniu prędkości na obu alejach mają też wyznaczane nowe przejścia dla pieszych, np. przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym czy kompleksie Olivia Business Center, a także wydzielane na części jezdni miejsca parkingowe.
- Al. Grunwaldzka i Zwycięstwa stają się ulicami o coraz większym znaczeniu lokalnym i powoli tracą swój charakter stricte tranzytowy - przekonują urzędnicy.
Drogowcy wskazują też, że ograniczenie prędkości na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej to działanie zgodne z planowanymi zmianami legislacyjnymi przy nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym. Jedna z uchwalonych przez Sejm zmian (nowelizacja ustawy czeka jeszcze na podpis prezydenta RP) wprowadza jednolitą prędkość 50 km/h w obszarze zabudowanym przez całą dobę (obecnie w godz. 23-5 ta prędkość to 60 km/h).
Jednocześnie urzędnicy zapewniają, że ograniczenie prędkości nie zachwieje koordynacji sygnalizacji świetlnej i w żaden sposób nie ucierpi przepustowość na obu alejach. Jak słyszymy, projekt posiada już niezbędne uzgodnienia, w tym opinię policji. Zmiany wejdą w życie w marcu tego roku. Zostaną wówczas zdemontowane znaki zakazu z "70" i "50" na całej długości obu alei.
Likwidowane "70" - kierunek Sopot:
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Kolejowa
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Orzeszkowej
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Smoluchowskiego
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Kościuszki - na wysokości Lidla
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Braci Lewoniewskich
- al. Grunwaldzka - wyjazd z Leroy Merlin
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Kołobrzeska.
Likwidowane "70" - kierunek Centrum Gdańska:
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Derdowskiego
- al. Grunwaldzka - wyjazd ze stacji BP - wysokość UG
- al. Grunwaldzka - wyjazd z Castorama - wysokość UG
- al. Grunwaldzka - wysokość stadionu RUGBY LECHIA
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Szymanowskiego
- al. Zwycięstwa - przy rozjeździe na Trakt Konny - na wysokości ul. Piramowicza
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Narutowicza
- al. Zwycięstwa - na wysokości Opery Bałtyckiej - zjazd na Trakt Konny
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Smoluchowskiego
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Orzeszkowej
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Chodowieckiego.
Likwidowane "50" - kierunek Centrum Gdańska:
- przed Bramą Oliwską.
Likwidowane "50" - kierunek Sopot:
- na wysokości za wyjazdem ze stacji LOTOS przed Operą Bałtycką.
Statystyki zdarzeń na Grunwaldzkiej i Zwycięstwa (32 opinie)
Opinie (1051) ponad 50 zablokowanych
-
2021-02-19 16:48
Gdzie tu bezpieczeństwo?
Dotychczas ludzie jeździli w okolicach 70 (bo dużo szybciej rzadko można Grunwaldzka pojechac). Teraz będą jeździć 95, bo skoro i tak przekraczają to wszystko im jedno o ile.
- 2 0
-
2021-02-19 16:51
Zrobią co chcą a ty obywatelu mieszkańcu płać podatki i się odpie.......
Morda w kubeł. Tu urzędnik ma rację, choćby był id... iotą
- 7 0
-
2021-02-19 17:01
kierowca
i**otyzmów ciąg dalszy. Od razu wprowadzić 30 km/h - będzie bezpieczniej. Aha- i zostawić tylko po jednym pasie w każdym kierunku.
- 4 1
-
2021-02-19 17:17
Kolejna głupia decyzja wydana pod naciskiem Januszy!
Nie po to kupiłem sobie 600 konną bestię by zamulać 50 km/h. Ledwo ruszę i mam już 60 na ośce.
- 3 2
-
2021-02-19 17:43
Chyba
Nie chcą być wybrani ponownie.Czy wśród radnych.są sami kretyni?Z rajdowcami niech walczy policja,a te nieuki z inżynierii miasta dobrze ustawią cykle świateł.
- 4 1
-
2021-02-19 17:50
Czy na prawdę, ktoś myśli poważnie o tym, że ktoś tam będzie jechał 50 kmh? Ludzie to główna przelotówka przez miasto do tego ona służy żeby pokonać ten odcinek szybko i sprawnie. Zobaczycie, że teraz będzie jeszcze więcej wypadków. Kolejny kretynizm w wykonaniu władz miasta, a radnym można jedynie podziękować, ciekawe czy oni poruszają się swoimi autami na tych odcinkach 50 kmh czy cisną 90 kmh jak się spieszą :)
- 3 1
-
2021-02-19 18:00
d**ilizm..
Fajnie ze radni słuchają ludzi :( teraz kolarze beda szybciej jeździli chyba ze rowery tez dostaną limity.. niech jeszcze położą policjant i wprowadza 30km/h
- 2 1
-
2021-02-19 18:04
spójrzmy _inaczej
głosujemy na po, dulkiewicz, biedronia, lampart i inne dziwolągi bo to cool, to to zabawne, bo to trendy a potem sie dziwimy, że idioci zasiadają w organach decyzyjnych i życie zamieniają nam w koszmar. To Ty wybotrco tych dziwolągów jesteś temu winien nieoni, oni sa ograniczeni umysłowo i jako tacy nie moga odpowiadać za swoje czyny
- 3 1
-
2021-02-19 18:11
zdziwieni?
głosowanie na dziwolągi typu dulkiewicz, po, biedroń itp tak się kończy. Wydaje się to Tobie zabawne, trendy i cool a potem masz to co masz, czyli [powoli zamieniaja nam życie w koszmar, Ty jestes winien nie oni bo jako ułomni na umysle nie odpowiadaja za swoje czzyny
- 4 1
-
2021-02-19 18:18
no tak (1)
głosujcie dalej na sziwolągi tnbo będziecie mieli jeszcze lepiej, fajnie zagłosować na pietronia, sulkiwicz itp bo to trendy, zabawne i cool a potem płacz
- 4 0
-
2021-02-19 18:33
Nno bo
Nie świruj, lej opisom w ppaszcze, raduj dusze, kwaczynski nie cool ale to twój bol...tylko. pakuj sie
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.