- 1 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (406 opinii)
- 2 Pili, zażywali narkotyki i wsiadali za kółko (73 opinie)
- 3 Rajska znowu deptakiem, ale tylko na chwilę (51 opinii)
- 4 Spór o słowa, które padły w Dworze Artusa (389 opinii)
- 5 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (37 opinii)
- 6 Bursztynowy Ołtarz z nowymi elementami (40 opinii)
Gdańsk. Niższa prędkość na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej
Od marca wolniej pojedziemy al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzką
w Gdańsku. Drogowcy na wniosek radnych obniżą maksymalną dopuszczalną prędkość z 70 km/h do 50 km/h.
Mimo że 9-kilometrowy odcinek trzypasmowych alei Zwycięstwa i Grunwaldzkiej przecięty jest aż dziewięcioma dużymi skrzyżowaniami i 23 miejscami z sygnalizacją świetlną, miejscami - w Oliwie i na Strzyży - kierowcy mogli tam dotychczas jechać z prędkością 70 km/h. W innych miejscach - tylko 50 km/h.
Teraz - na wniosek radnych - maksymalna dopuszczalna prędkość zostanie obniżona.
"Coraz więcej wniosków i próśb"
- Zwiększanie bezpieczeństwa w ruchu drogowym to priorytet w kształtowaniu polityki komunikacyjnej w Gdańsku. Dlatego też, projektując zmiany w organizacji ruchu, sięgamy po narzędzia, które pozwalają na jego uspokojenie. W tym celu m.in. montujemy progi zwalniające, wyznaczamy strefy TEMPO 30 czy modernizujemy sygnalizację świetlną. To nasza odpowiedź na coraz liczniejsze prośby i wnioski mieszkańców Gdańska, dbających o to, by ulica, chodnik i ścieżka rowerowa w ich najbliższym otoczeniu była bezpieczna - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Czy to początek radykalnych zmian w podejściu do ruchu samochodowego w mieście? Trudno powiedzieć. Jeszcze pod koniec 2016 r. drogowcy... podnosili prędkość na równoległej do al. Zwycięstwa - ul. Jana z Kolna
Wideo archiwalne
Kamyczek, który ruszył lawinę zmian na al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa i skłonił urzędników do kompleksowego działania, sprawił, że ruszyli radni z Oliwy.
W listopadzie radni, powołując się na wypadki z udziałem rowerzystów na al. Grunwaldzkiej, podjęli uchwałę o ograniczeniu prędkości na oliwskim odcinku alei do 50 km/h.
Ich działanie spodobało się radnym miasta z Koalicji Obywatelskiej, którzy zwrócili się do prezydent z interpelacją w sprawie wprowadzenia ograniczenia na całej al. Grunwaldzkiej.
Drogowcy poszli jeszcze dalej i zapowiedzieli, że w marcu wolniej pojedziemy nie tylko w Oliwie i na al. Grunwaldzkiej, ale także na al. Zwycięstwa.
- Pochylając się nad pomysłem radnych dzielnicowych z Oliwy, postanowiliśmy podejść do tego zagadnienia kompleksowo. Z przeprowadzonych analiz i obserwacji wynika bowiem, że główny ciąg komunikacyjny Gdańska, czyli al. Grunwaldzka i al. Zwycięstwa, są traktowane niczym biegnąca przez miasto autostrada. Podwyższona dopuszczalna prędkość do 70 km/h kusi niektórych kierowców do mocniejszego naciśnięcia na pedał gazu. Nie mówiąc już o patologicznych przypadkach, jak urządzanie w godzinach nocnych nielegalnych wyścigów. Skutek? Zaobserwowane liczne wypadki na obu alejach, które dominują w statystykach zdarzeń drogowych w Gdańsku, w tym z udziałem niechronionych uczestników ruchu drogowego - pieszych i rowerzystów. Przeprowadzona przez naukowców z Politechniki Gdańskiej analiza stanu bezpieczeństwa na gdańskich drogach wskazuje ciąg al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej jako odcinki obciążone bardzo dużym ryzykiem indywidualnym i społecznym występowania wypadków drogowych. Czynnikiem wpływającym na to ryzyko, a szczególnie na konsekwencje wypadków i los ich ofiar jest zdecydowanie prędkość pojazdów - tłumaczy rzecznik GZDiZ.
Radny walczy o fotoradary na al. Grunwaldzkiej w Oliwie
Urzędnicy zwracają też uwagę na rosnący ruch poprzeczny przez obie aleje, wskazując na powstające we Wrzeszczu i Oliwie nowe biurowce, lokale gastronomiczne i usługowe, które generują coraz większy ruch nie tylko samochodowy, ale i pieszy oraz rowerowy. Ponadto - zdaniem urzędników - wpływ na decyzję o ograniczeniu prędkości na obu alejach mają też wyznaczane nowe przejścia dla pieszych, np. przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym czy kompleksie Olivia Business Center, a także wydzielane na części jezdni miejsca parkingowe.
- Al. Grunwaldzka i Zwycięstwa stają się ulicami o coraz większym znaczeniu lokalnym i powoli tracą swój charakter stricte tranzytowy - przekonują urzędnicy.
Drogowcy wskazują też, że ograniczenie prędkości na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej to działanie zgodne z planowanymi zmianami legislacyjnymi przy nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym. Jedna z uchwalonych przez Sejm zmian (nowelizacja ustawy czeka jeszcze na podpis prezydenta RP) wprowadza jednolitą prędkość 50 km/h w obszarze zabudowanym przez całą dobę (obecnie w godz. 23-5 ta prędkość to 60 km/h).
Jednocześnie urzędnicy zapewniają, że ograniczenie prędkości nie zachwieje koordynacji sygnalizacji świetlnej i w żaden sposób nie ucierpi przepustowość na obu alejach. Jak słyszymy, projekt posiada już niezbędne uzgodnienia, w tym opinię policji. Zmiany wejdą w życie w marcu tego roku. Zostaną wówczas zdemontowane znaki zakazu z "70" i "50" na całej długości obu alei.
Likwidowane "70" - kierunek Sopot:
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Kolejowa
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Orzeszkowej
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Smoluchowskiego
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Kościuszki - na wysokości Lidla
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Braci Lewoniewskich
- al. Grunwaldzka - wyjazd z Leroy Merlin
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Kołobrzeska.
Likwidowane "70" - kierunek Centrum Gdańska:
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Derdowskiego
- al. Grunwaldzka - wyjazd ze stacji BP - wysokość UG
- al. Grunwaldzka - wyjazd z Castorama - wysokość UG
- al. Grunwaldzka - wysokość stadionu RUGBY LECHIA
- skrzyż. al. Grunwaldzka - ul. Szymanowskiego
- al. Zwycięstwa - przy rozjeździe na Trakt Konny - na wysokości ul. Piramowicza
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Narutowicza
- al. Zwycięstwa - na wysokości Opery Bałtyckiej - zjazd na Trakt Konny
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Smoluchowskiego
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Orzeszkowej
- skrzyż. al. Zwycięstwa - ul. Chodowieckiego.
Likwidowane "50" - kierunek Centrum Gdańska:
- przed Bramą Oliwską.
Likwidowane "50" - kierunek Sopot:
- na wysokości za wyjazdem ze stacji LOTOS przed Operą Bałtycką.
Statystyki zdarzeń na Grunwaldzkiej i Zwycięstwa (32 opinie)
Opinie (1051) ponad 50 zablokowanych
-
2021-02-20 04:08
Samochody 50, a rowery obok ile fabryka dała?
Radni z Oliwy i pracownicy ZDiZ zamiast siedzieć na emeryturze dalej próbują układać życie reszcie społeczeństwa, to że "nie nadarzają i dla nich za szybko" znaczy, że wszyscy inni mają trzypasmóką jeździć żółwim tempem?
Wypadki z rowerzystami? Pewnie chodzi o "genialne" prawoskręty z ścieżką przy samej krawędzi jezdni i podejście cyklistów przecinających pasy bez zastanowienia na pełnej prędkości? A może rowerzystą przeszkadza, że auta ich wyprzedzały, bo jak tak można, w końcu oni są najważniejsi na drodze...
Kolejny absurd na miarę polskiej rzeczywistości, jak nie 40 na A1 to zwiększanie spalania i zanieczyszczeń przez chore blokowanie ruchu.
50 o 3 w nocy na pustej drodze trzypasmowej... Gdzie tu logika!?!?!- 2 0
-
2021-02-20 04:14
Jak zwykle nie chodzi o bezpieczeństwo tylko o kasę
I wyłudzenie jak największej liczby pieniędzy z mandatów.
Podobnie jak z progami co kilkadziesiąt metrów, bezpieczeństwo czy raczej "dojna krowa" z naszych pieniędzy i kosztem naszych aut???- 3 0
-
2021-02-20 05:19
jak zwykle , przeciwko mieszkańcom , by żyło się lepiej... (1)
może 20 , to zadowoli lewaków
- 4 1
-
2021-02-20 11:31
te lewaki, o których mowa
to też mieszkańcy. Czyż nie?
- 0 0
-
2021-02-20 08:51
50km/h śmiech
... pare dni temu na Morskiej w Gdyni gzie jest 50km/h dokładnie Stocznia odpalili mnie nasi stróże ok 79km/h miałem ... pytam Pana Sierżanta ... kto na tu 50km/h jeździ a on rozbrajająco że nauka jazdy .... szelki szybciej dają ....
- 3 0
-
2021-02-20 09:01
Zaczynają się pojawiać skutki uboczne po drugiej dawcę .
- 3 1
-
2021-02-20 09:09
Yanosik i jazda
- 1 1
-
2021-02-20 10:07
nie maja co robić nieroby to wymyślają
przy nastepnych wyborach trzeba im podziekować , takie pomysły tylko zakorkują miasto
- 4 0
-
2021-02-20 10:41
Przy takim ustawieniu swiateł 70 km/h jest niepotrzebne.
Aby zdążyć przejechać przez dwa miejsca sterowane światłami trzeba jechać co najmniej 100 km/h i są kierowcy, którzy tak jeżdżą. Największy bubel drogowy obserwujemy na odcinku wzdłuż biurowców Olivia i Alchemia, co światła to postój. Należałoby dążyć do wprowadzenia płynności ruchu, co zapewniloby wyższą prędkość średnią przejazdu przez miasto przy równoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa i emisji spalin. Ciąglę zatrzymywania i ruszania nie są pro ekologiczne!
- 1 1
-
2021-02-20 11:27
zamknąć drogi w Trójmieście
Proponuję zamknąć całkowicie drogi dla samochodów w Trójmieście. Pozostawić tylko możliwość jazdy na rowerach , w rikszach, dorożkach ,furmankach i oczywiście na koniach oraz osłach - szczególnie tych z rad gmin.
- 3 0
-
2021-02-20 11:54
bardzo dobrze, 50 kmh tam wystarczy
- 0 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.